اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139809084245312020

نفی خواطر؛ پژوهشی در ماهیت و کارکرد خواطر نفسانی از منظر وحی، عقل، عرفان

کد: 139809084245312020

https://bit.ly/2R5HQ2a

، قم , (اخبار رسمی): خاطر، امری است حادث که ناگزیر سبب و علتی دارد. اگر سبب آن شیطان باشد وسوسه است و اگر فرشته باشد الهام است. بحث خواطر نفسانی در علوم مختلفی همچون عرفان، علوم نقلی (قرآن و حدیث)، فلسفه، اخلاق و روانشناسی مطرح شده است و همواره مورد توجه مکاتب فکری و مذهبی بوده است.

تحقیقی درباره ماهیت و کارکرد خواطر نفسانی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان و با استناد به مهم‌ترین منابع علوم اسلامی است.

به گفته نویسنده: خاطر، امری است حادث که ناگزیر سبب و علتی دارد. اگر سبب آن شیطان باشد وسوسه است و اگر فرشته باشد الهام است. آن چه قلب را برای پذیرش وسوسه آماده می‌‏کند، اغواء نامیده می‌‏شود و آنچه دل را آماده قبول الهام می‌‏کند، لطف و توفیق نام دارد. خواطر، محرک رغبت است و رغبت، محرک عزم و عزم محرک نیت و نیت محرک اعضا و جوارح است.

بحث خواطر نفسانی در علوم مختلفی همچون عرفان، علوم نقلی (قرآن و حدیث)، فلسفه، اخلاق و روانشناسی مطرح شده است و همواره مورد توجه مکاتب فکری و مذهبی بوده است. در منابع نقلی، خواطر نفسانی بیشتر در دو مقوله مطرح شده است: وسوسه و حدیث نفس/ حضور قلب.

با توجه به نقش بارز خواطر در تربیت نفوس انسانی و لزوم تصحیح و کنترل آن، شناخت ماهیت و کارکرد آن ضروری به نظر می‌‏رسد و نوشتار حاضر به همین منظور تدوین شده است. ابتدا واژگان مرتبط مانند الهام، وسوسه، فکر، غفلت، ذکر، قلب، وحی و صدر، بررسی شده‏‌اند. در ادامه اثبات شده که سرچشمه خواطر، قوای پنجگانه ظاهری بوده و تثبیت و دگرگونی و یادآوری آن در قوای پنجگانه باطنی می‌‏باشد. سپس کارکردهای مثبت خواطر مورد بحث قرار گرفته است مانند الهام، حضور قلب در نماز، تفکر، توجه به اسرار و دقایق باطنی و… در پایان برای تصحیح خواطر و دفع وسوسه از آیات و روایات، دستورالعمل‏‌هایی ارائه شده است.

اکثر افرادی که موفق به نفی خواطر شده‏‌اند و توانسته‌‏اند ذهن خود را پاک کنند، در یکی از این دو حال بوده است: در حین تلاوت قرآن و از راه توسل به حضرت اباعبدالله الحسین، زیرا که ایشان برای رفع حجاب و موانع طریق نسبت به سالکان راه حق عنایتی عظیم دارد.

کتاب نفی خواطر (پژوهشی در ماهیت و کارکرد خواطر نفسانی از منظر وحی، عقل، عرفان)، اثر علی قنبریان، در 248 صفحه به همت انتشارات آیت اشراق به چاپ رسیده است.

علاقه مندان جهت دسترسی و خرید کتاب نفی خواطر می‌توانند به سایت فروشگاه اینترنتی انتشارات آیت اشراق به آدرس ayateeshraq.com مراجعه کنند.

نفی خواطر؛ پژوهشی در ماهیت و کارکرد خواطر نفسانی از منظر وحی، عقل، عرفان

برای مشاهده این تصویر در سایز اصلی اینجا را کلیک کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

انتشارات آیت اشراق

کتابسرای اشراق در فضای لهیب طعنه‌ها و هجمه‌ها بر علیه کتب عرفانی و فلسفی در قم در سال ۱۳۷۲ تأسیس شد و بصورت تخصّصی در زمینه کتب عرفانی و فلسفی و اخلاقی شروع به فعالیت نمود و تلاش کرد دلبری این موضوعات را در عرصه فرهنگ پررنگ‌تر نماید. بعد از ۱۵ سال کسب تجربه در امر کتابفروشی در سال ۱۳۸۷ موفق به اخذ مجوز نشر به نام “آیت اشراق” با محوریّت کتب علوم عقلی و عرفانی شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نشریات و کتاب