اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139809024229312020

جامع الکلیات؛ شرح کلیات مسائل عرفان شیعی

کد: 139809024229312020

http://bit.ly/2Dajqwj

، قم , (اخبار رسمی): گزیده‌‏ای از مهم‌ترین مباحث عرفانی شیعی با بهره بردن از مکتب عرفانی سید قطب الدین نیریزی است. مولف این اثر، ام سلمه بیگم، دختر سید قطب الدین نیریزی است که این کتاب را از پانزده سالگی تا سی سالگی (سال فوت پدر) از محضر درس پدر اقتباس کرده و در قالب این کتاب ارائه کرده است.

جامع الکلیات؛ شرح کلیات مسائل عرفان شیعی
شرح مهم‌ترین مباحث عرفانی شیعی با بهره بردن از مکتب عرفانی سید قطب الدین نیریزی

شرح مهم‌ترین مباحث عرفانی شیعی با بهره بردن از مکتب عرفانی سید قطب الدین نیریزی (۱۱۰۰-۱۱۷۳ق.) است.

ام سلمه بیگم، دختر سید قطب الدین نیریزی است که این کتاب را از پانزده سالگی تا سی سالگی (سال فوت پدر) از محضر درس پدر اقتباس کرده و در قالب این اثر ارائه کرده است. در حقیقت این کتاب، خلاصه مکتب عرفانی سید قطب الدین نیریزی و دریچه‌‏ای برای فهم کتاب فصل الخطاب است.

اگرچه جامع الکلیات، تقریر دروس و عقاید نیریزی است، اما حسن انتخاب و تبویب و تلخیص مطالب، حکایت از درک عمیق مؤلف آن نسبت به مباحث حکمی و عرفانی دارد و نتیجه کار، کتابی است که در عین اختصار و حجم کم، حاوی عمده مطالب مورد بحث در حکمت و عرفان شیعی است.

فصل الخطاب و جامع الکلیات را می‏‌توان با منظومه حکمت و اسرار الحکم ملاهادی سبزواری قابل مقایسه دانست؛ هرچند رسایی قلم جامع الکلیات چندان قابل توجه نیست و جنبه فلسفی منظومه و اسرار الحکم برتر است، اما جنبه عرفانی و روایی فصل الخطاب و جامع الکلیات کاملا ترجیح دارد.

مقدمه عالمانه مصحح این کتاب در معرفی زندگی و اندیشه نویسنده کتاب و شرح مبانی عرفانی مکتب سید قطب الدین نیریزی از مهمترین امتیازات این چاپ است که در کنار تعلیقات علمی و نمایه‌‏های فنی کتاب، ارزش آن را دو چندان کرده است.

کتاب متضمن بحثی است درباره مسائل عرفانی شیعه که با اشاره به آیات و احادیث و اشعار گوناگون نگاشته شده این موضوعات را شامل می‌شود:

در تحقیق معنی لاهوت/ در تحقیق عالم جبروت/ در تحقیق عالم ملکوت/ در تحقیق عالم آثار/ در تحقیق عالم ناسوت/ در معرفت سر ارواح از مبدأ/ در معرفت سر آن که ارواح به این عالم به چه کار آمده‌اند؟/ در معرفت صراط المستقیم و حرکت کردن به آن و عود به وطن اصلی/ در معرفت قیامت و رجوع به آن/ در معرفت مراتب روح و سوال قبر و سر معاد/ در معرفت روح و عقل و قلب و نفس و بدن/ در بیان اقسام سالکان و دانستن آن که در این اقسام کدام مسر شدند/ در معرفت راه‌هایی که سالکان از آن راه‌ها حرکت می‌توانند نمود/ در معرفت سیر سالکان

شایان ذکر است، کتاب جامع الکلیات، اثر ام‌سلمه بیگم نیریزی با تعلیقات مهدی افتخار و از سوی انتشارات آیت اشراق و در 234 صفحه به زیور چاپ آراسته شده است.

علاقه مندان جهت دسترسی و خرید کتاب جامع الکلیات (کلیات مسائل عرفان شیعی) می‌توانند به سایت فروشگاه اینترنتی انتشارات آیت اشراق به آدرس ayateeshraq.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

انتشارات آیت اشراق

کتابسرای اشراق در فضای لهیب طعنه‌ها و هجمه‌ها بر علیه کتب عرفانی و فلسفی در قم در سال ۱۳۷۲ تأسیس شد و بصورت تخصّصی در زمینه کتب عرفانی و فلسفی و اخلاقی شروع به فعالیت نمود و تلاش کرد دلبری این موضوعات را در عرصه فرهنگ پررنگ‌تر نماید. بعد از ۱۵ سال کسب تجربه در امر کتابفروشی در سال ۱۳۸۷ موفق به اخذ مجوز نشر به نام “آیت اشراق” با محوریّت کتب علوم عقلی و عرفانی شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نشریات و کتاب