اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139809044235912020

نگاهی اجمالی به رسالة النصوص صدرالدین محمد بن اسحاق قونوی

کد: 139809044235912020

http://bit.ly/2KSu66I

، قم , (اخبار رسمی): در این کتاب برخی از اسرار و اصول عرفانی مانند مباحثی در توحید و صفات حق‌تعالی، احکام و توابع وجود، تجلیات و معرفت حق‌تعالی، میزان درک انسان نسبت به خداوند، تفسیر اسماء و صفات الهی، نسبت بین ذات خداوند و انسان و کیفیت ایجاد خلایق بیان شده و قواعد عرفانی و فلسفی مربوط به آن‌ها شرح داده شده است.

نگاهی اجمالی به رسالة النصوص صدرالدین محمد بن اسحاق قونوی
رساله‏‌ای عرفانی درباره توحید، احکام و توابع وجود، معرفت حق‌تعالی، تفسیر اسماء و صفات الهی و ...

رساله‏‌ای عرفانی و سرشار از اصطلاحات پیچیده حکمی و فلسفی درباره مساله وجود است.

در این کتاب برخی از اسرار و اصول عرفانی مانند مباحثی در توحید و صفات حق‌تعالی، احکام و توابع وجود، تجلیات حق‌تعالی، معرفت حق‌تعالی، میزان درک انسان نسبت به خداوند، امور غیبی و کیفیت دستیابی به آن، اسماء ذاتی خداوند، تفسیر اسماء و صفات الهی، نسبت بین ذات خداوند و انسان، نسبت بین وجود انسان‌ها با وجود خداوند و کیفیت ایجاد خلایق بیان شده و قواعد عرفانی و فلسفی مربوط به آن‌ها شرح داده شده است.

صدر الدین محمد بن اسحاق بن یوسف قونوی ملقب به کبیر در سال ۶۰۷ ق. در شهر قونیه به دنیا آمد. پدرش در کودکی از دنیا رفت و مادرش به ازدواج ابن عربی درآمد. صدرالدین محمد تحت تربیت عرفانی و معنوی ناپدری خود از بزرگان عرفان و تصوف شد. او در کنار سلوک و ریاضت به کسب علوم ظاهری هم پرداخت و در اندک زمانی جامع فقه و حدیث و علوم عقلی و نقلی گردید و در سال ۶۷۳ق. جهان را وداع گفت.

او نخستین شارح آثار و افکار و همچنین جانشین ابن عربی محسوب می‌‏‏شود که بزرگان بسیاری در عرصه عرفان و تصوف، همچون مؤید الدین جندی، شمس الدین مکی، فخر الدین عراقی و قطب الدین شیرازی از محضر او کسب معرفت و دانش کرده‏‌اند‏.

صدر الدین قونوی با جلال الدین محمد بلخی (مولوی)، رابطه دوستی عمیقی داشت و هر دوی آنها، وظایف تجلیل و احترام تمام در حق یکدیگر معمول می‏‌‏داشتند. خواجه نصیر الدین طوسی در مسائل حکمت و عرفان، مکاتبات فراوانی با قونوی داشت و همی‏شه از وی با تمجید و با القابی این چنین یاد می‏‌‏کرد: «لسان الحقیقه، برهان الطریقه، قدوة السالکین الواجدین و مقتدی الواصلین المحققین.»

استاد سید جلال الدین آشتیانی درباره این ویژگی آثار قونوی می‏‏‌گوید: «درک مطالب آثار قونوی بسیار دشوار است و انسان باید بعد از تحصیل عرفان و قرائت یکی از کتب درسی تصوف به مطالعه آثار قونوی بپردازد و آن قدر به مطالعه خود ادامه دهد تا به زبان او آشنا شود».

قونوی در تقریر مطالب، بسیار کوتاه و موجز سخن می‏‌‏گوید و مطالب بسیار بلند را در جملاتی کوتاه بیان می‏‌‏دارد و همین‏ روش است که درک مباحث مدون در کتاب‌‏هایش را دشوار ساخته است.

تحقیقات و استنادات قونوی اختصاص به خودش دارد و بسیار کم مشاهده می‏‌‏شود که مطالب دیگران را در تحقیقاتش بیاورد؛ البته مجموعه آثار و اندیشه‌‏های ابن عربی از این قاعده مستثنی است. قونوی در بیشتر آثار خود از اندیشه‌‏های استاد خود بهره می‌‏‏برد و در راستای شرح و توضیح و گسترش آنها می‏‌‏کوشد.

کتاب نصوص دربردارنده امهات و اصول عرفان نظری است که بخش عمده‏‌ای از آن متکفل مبادی عرفان نظری و چگونگی نگرشی به مساله وجود است که در این میان،‏ نظریه وحدت شخصی وجود مورد مداقه قرار گرفته است. نویسنده در این اثر، به بررسی برخی مسائل عرفان نظری پرداخته و در هاله نص به گونه‌‏ای نظریه نهایی خود را ابراز نموده است.

مهمترین ویژگی این چاپ، دقت نظر و جامعیت علمی‏ مصحح این کتاب است. وی که سال‌‏هاست عهده دار تدریس و تحقیق متون عرفانی و نشر معارف الهی است با داشتن تخصص‌‏های نسخه شناسی و تصحیح متون عرفانی به خوبی توانسته است از عهده تصحیح این متن پیپچیده عرفان اسلامی‏ برآید. بهره بردن از سه حاشیه بر این کتاب نیز از دیگر امتیازات این اثر است که بر ارزش آن افزوده است: حواشی حکیم آقا میرزا هاشم اشکوری، حواشی یکی از شاگردان حکیم صهبا، حواشی حکیم علاء الدوله مهائمی‏.

کتاب رسالة النصوص، اثر صدر الدین قونوی با تصحیح و تعلیق حامد ناجی اصفهانی در 232 صفحه به همت انتشارات آیت اشراق به زیور طبع آراسته شده است.

علاقه مندان جهت دسترسی و خرید کتاب رسالة النصوص صدرالدین القونوی می‌توانند به سایت فروشگاه اینترنتی انتشارات آیت اشراق به آدرس ayateeshraq.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

انتشارات آیت اشراق

کتابسرای اشراق در فضای لهیب طعنه‌ها و هجمه‌ها بر علیه کتب عرفانی و فلسفی در قم در سال ۱۳۷۲ تأسیس شد و بصورت تخصّصی در زمینه کتب عرفانی و فلسفی و اخلاقی شروع به فعالیت نمود و تلاش کرد دلبری این موضوعات را در عرصه فرهنگ پررنگ‌تر نماید. بعد از ۱۵ سال کسب تجربه در امر کتابفروشی در سال ۱۳۸۷ موفق به اخذ مجوز نشر به نام “آیت اشراق” با محوریّت کتب علوم عقلی و عرفانی شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نشریات و کتاب