کد: 139803203747712020

دروس نمط اول الی دهم شرح اشارات و تنبیهات علّامه حسن‏‌زاده آملی در ۱۱ جلد

کد: 139803203747712020

http://bit.ly/2MTBv9F

، قم , (اخبار رسمی): کتاب اشارات، یک دوره فشرده منطق و فلسفه از طبیعیات و مباحث نفس و الهیات و بسیاری از مسائل عرفانی در قالب استدلال و برهان است و شروح متعددی بر آن نگاشته شده است. کتاب حاضر، شرح کتاب خواجه نصیرالدین است که در کلاس‏‌های درس علامه حسن‏‌زاده آملی تدریس شده و توسط شاگردان ایشان بازنویسی شده است.

دروس نمط اول الی دهم شرح اشارات و تنبیهات (علّامه حسن‏‌زاده آملی) ، ۱۱ جلد
شرح کتاب اشارات و تنبیهات ابن سینا است که در کلاس‏‌های درس علامه حسن‏‌زاده آملی تدریس شده است.

ابن سینا در نمط اول و نمط دوم (فی الطبیعیات) اصول و مهمات مسائل طبیعی را که دوازده مساله است، عنوان می‏‌کند و می‏‌گوید: «موضوع طبیعیات عبارت است از جسم «من حیث هو ساکن او متحرک».» خواجه نصیر در پاسخ به این سوال که چرا ابن سینا ابتدا موضوع طبیعیات را مورد بررسی قرار داده، می‌‏نویسد: «ارسطو در کتاب خود به نام التعلیم از طبیعیات شروع کرده؛ چون طبیعیات نسبت به ما اَقدم است. ما در دامن طبیعیات بزرگ شده‌‏ایم؛ برای ما محسوسند و ما بهتر آنها را می‌‏شناسیم. انسان با شناخت دقیق طبیعیات می‏‌تواند مابعد طبیعیات را بهتر بشناسد.»

ابن سینا در نمط سوم (فی النفس) بیش از همه قلم‌فرسایی کرده و بحث‏‌های بدیعی مطرح کرده که بعدها مورد توجه اندیشمندان بسیاری از جمله ملاصدرا و علامه طباطبایی قرار گرفته است.

در نمط چهارم (فی الوجود و علله) مباحث عقلی درباره حقیقت هستی را بر مبنای حکمت مشاء تبیین کرده است.

ابن سینا در نمط پنجم (فی الصنع و الابداع) موجودات و همه ماسوی الله را بر سه دسته تقسیم می‏‌کند: 1. موجوداتی که در ایجاد ابداعی‌‏اند، یعنی به تدریج آفریده نشدند. 2. مخترعات یعنی مسبوق به ماده بوده بدون مدت هستند. آنها عبارت از اجرام علوی‌اند. 3. مکوّنات یعنی موجودات مادون فلک قمر. آنها موجودات طبیعی مسبوق به ماده و مدت‌اند. نویسنده این مباحث را که از صنع و ابداع شروع کرده در نمط‏‌های متفرع بر فعل حق سبحانه و تعالی ادامه می‌‏دهد تا برسد به ارتباط برقرار کردن با او و خواستن دستور قرب عبد به او، یعنی آثار وجودی انسان و مقامات العارفین و اسرار الآیات.

وی در نمط ششم ( فی الغایات و المبادئها) سه موضوع مهم فلسفی را مطرح کرده است: غایات، مبادی غایات و ترتیب وجود موجودات.

ابن سینا در نمط هفتم (فی التّجرید) براهین فلسفی در اثبات تجرد نفس را بیان می‌‏کند و شارح به خوبی از عهده شرح و تبیین این مفاهیم سنگین علمی برمی‌‏آید. شارح در شرح یکی از براهین می‏‌نویسد: «در کتب اصیل و درسی ما از همین اشارات ... حرف‏‌های خیلی حساب شده و سنگین دارند، لکن از همه پربارتر و کامل‌تر جمله کوتاه و خیلی بلند حضرت علی (ع) است: «کل وعاء یضیق بما ... »، برهان به این زیبایی و کاملی و سنگینی و باعظمت که دال بر مقام فوق تجردی نفس است؛ چنین نفسی همیشه به خود آگاه است و چنین موجودی نباید منطبع در ماده باشد.»

در نمط هشتم (البهجة و السّعادة) درباره لذات عقلی و سعادتمندی و عشق و ابتهاج بحث کرده است. از دیدگاه شارح، عشق، علّت ایجاد و سرچشمه همه فیوضات است که فیض بخش به عالم امکان است. ابتهاج حق به ذاتش که از آن تعبیر به لذت می‌‏شود، اکمل ابتهاجات علی الاطلاق است. هرچه ادراک اَتمّ و خیریت مدرک اَشدّ باشد، عشق اَشدّ است و ادراک تام نمی‌‏شود مگر با وصول تام و این لذت تامّ و ابتهاج تامّ است.

ابن سینا در نمط نهم (مقامات العارفین) درباره مقامات و معارج و مدارج انسانی بحث می‏‌کند. از دیدگاه علامه حسن‏‌زاده آملی، فخر رازی حرف خوبی زده است که می‏‌فرماید این باب که نمط نهم باشد، بهترین و مهم‌ترین باب اشارات است. البته نوعا در کتاب‌‏ها وقتی آدم به شرح حال انسان و معرفی کتاب وجود انسان می‌‏رسد، می‌‏بیند اینجا حسابش دیگر است و انسان به دنبال شناخت خویش است. استاد الهی قمشه‌‏ای می‌‏فرمود: «زمانی که شیخ مقامات العارفین را می‏‌نوشت در ریاضت و اربعین به سر می‌‏برد.»

همچنین در نمط دهم (اسرار الآیات) درباره بروز و ظهور خوارق امور از انسان بحث می‏‌کند که چگونه انسان، توانایی تصرف در ماده کائنات را پیدا می‌‏کند و یا از غیب خبر می‏‌دهد و دیگر شگفتی‌‏ها از وی ظهور و بروز می‌‏کند. نگاه تیزبین ابن سینا در جستجوی علل حوادث این حقیقت را روشن می‌‏سازد که معجزه و کرامت بر خلاف مجاری طبیعت نیست. بیشترین رویکرد این نمط، اثبات کلی مدعیات کشف و شهودی عارفان است و مخاطب اصلی وی منکرین و مخالفین کشف و شهود و نیز مبتدیان راه سیر و سلوک است.

علاقه مندان برای خرید و دسترسی به دوره 11 جلدی دروس نمط اول الی دهم شرح اشارات و تنبیهات علامه حسن حسن زاده آملی می‌توانند به سایت انتشارات آیت اشراق به آدرس ayateeshraq.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

انتشارات آیت اشراق

کتابسرای اشراق در فضای لهیب طعنه‌ها و هجمه‌ها بر علیه کتب عرفانی و فلسفی در قم در سال ۱۳۷۲ تأسیس شد و بصورت تخصّصی در زمینه کتب عرفانی و فلسفی و اخلاقی شروع به فعالیت نمود و تلاش کرد دلبری این موضوعات را در عرصه فرهنگ پررنگ‌تر نماید. بعد از ۱۵ سال کسب تجربه در امر کتابفروشی در سال ۱۳۸۷ موفق به اخذ مجوز نشر به نام “آیت اشراق” با محوریّت کتب علوم عقلی و عرفانی شد.

منتشر شده در سرویس:

نشریات و کتاب

با چند کلیک خبرساز شوید: رایگان شروع کنید
رایگان اخبارتان را در اولین نیوزوایر آنلاین ایران منتشر و لذت همراهی با شبکه‌ای از رسانه‌ها و خبرنگاران را لمس کنید.