اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13980410381378679

تقدم، شرط ثبت علامت تجاری

کد: 13980410381378679

http://bit.ly/2LzeaYy

، (اخبار رسمی): هرگاه به وسیله متقاضی ثبت درباره عملی که پس از آگهی اظهارنامه ‌ثبت علامت تجاری انجام شده‌، دعوایی مطرح شود و خوانده ثابت کند که در زمان انجام عمل‌، علامت، قانوناً قابل ثبت نبوده است‌، به دفاع خوانده رسیدگی و در مورد ثبت یا عدم ثبت علامت تصمیمات لازم گرفته می‌شود.

تقدم، شرط ثبت علامت تجاری
تقدم، شرط ثبت علامت تجاری

بررسی تقدم در قوانین کشورهای مختلف

در قانون بعضی کشورها مانند ایالات متحده آمریکا، یکی از راه‌های به‌دست‌آوردن تقدم و امتیازات آن، این است که شخص (بدون آن‌که هنوز نشان را ثبت کرده باشد) از یک علامت تجاری برای اولین بار استفاده کند و این بهره‌برداری تداوم یابد. 

علاوه بر این راه، دو شیوه دیگر نیز برای کسب ویژگی تقدم، در قانون آمریکا ذکر شده است:

  •  ثبت با عنوان Intent-to-Use؛ که به معنی ثبت علامت تجاری پیش از اولین استفاده از آن است.
  • ثبت علامت پس از استفاده؛ یعنی افراد در حالی که در حال استفاده از آن علامت تجاری برای محصولات خود هستند، آن را ثبت کنند.

البته راه نخست مورد توصیه مشاوران حقوقی است چرا که به نحو بهتری حقوق صاحب علامت را تضمین می‌کند.

بررسی تقدم در قوانین ثبت علائم تجاری ایران

قانون ثبت علائم تجاری ایران به این صراحت و روشنی این دو راه را بیان نکرده، اما از متن قانون می‌توان فهمید که هر دو امکان وجود دارد. ماده ۳۸ قانون ثبت علایم تجاری بیان می‌کند:

پس از انتشار آگهی اظهارنامه و تا زمان ثبت علامت‌، متقاضی از امتیازات و حقوقی برخوردار است که در صورت ثبت برخوردار خواهد بود. با این حال هرگاه به وسیله متقاضی ثبت درباره عملی که پس از آگهی اظهارنامه ‌انجام شده‌، دعوایی مطرح شود و خوانده ثابت کند که در زمان انجام عمل‌، علامت، قانوناً قابل ثبت نبوده است‌، به دفاع خوانده رسیدگی و در مورد ثبت یا عدم ثبت علامت تصمیماتی گرفته می‌شود.

از این ماده می‌توان به طور ضمنی دریافت که قانون ایران، ثبت پس از اولین استفاده (حین استفاده) از علامت تجاری را پذیرفته است، اما بهتر می‌داند که صاحبان محصولات و خدمات، هر چه سریع‌تر برای ثبت علامت موردنظر خود اقدام کنند.

در ایران ثبت علامت تجاری جز در مواردی که قانون تکلیف کرده باشد اختیاری است. علی‌رغم عدم الزام قانونی، تجار برای برخورداری از حمایت قانونی و نیز استفاده از شهرت تجاری و امتیازهای مادی و معنوی نسبت به ثبت علامت تجاری اقدام می‌کنند.

ثبت علامت تجاری در ایران

افرادی که تصمیم دارند پیش از اولین استفاده از علامت تجاری، ابتدا آن را ثبت کنند، به این قسمت از ماده ۴۱ قانون ثبت علایم تجاری توجه لازم را داشته باشند:

هر ذ‌ینفع که ثابت کند که مالک علامت ثبت شده شخصاً یا به وسیله شخصی که از طرف او مجاز بوده است‌، آن علامت را حداقل به مدت سه سال کامل از تاریخ ثبت تا یک ماه قبل از تاریخ درخواست ذینفع استفاده نکرده است‌، می‌تواند لغو آن را از دادگاه تقاضا کند. در صورتی که ثابت شود قوه‌ قهریه مانع استفاده از علامت شده‌ است‌، ثبت علامت لغو نمی‌شود.

با ثبت علامت تجاری طبق قانون، افراد به عنوان یک شخص یا شرکت (شخص حقیقی یا حقوقی) می‌‌توانند از عرضه کالاهای یکسان یا مشابه توسط اشخاص ثالث یا شرکت‌‌های رقیب تحت علایم تجاری که عین یا به طرز گمراه کننده‌ای مشابه علامت تجاری آنها هستند جلوگیری کنند و در نتیجه از به هدر رفتن سرمایه‌گذاری خود در بازاریابی محصول‌ جلوگیری شود. چرا که عرضه کالاها با نشان تجاری مشابه نه تنها فروش محصول و سود را کاهش می‌دهد، بلکه ممکن است به وجهه و شهرت تجاری افراد هم آسیب بزند (در مواقعی که کیفیت آن محصول یا خدمت کمتر از چیزی باشد که فرد به مشتریان ارائه می‌دهد).

مهم‌ترین مزایای ثبت علایم تجاری 

  • سبب می‌شود مشتریان بتوانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند.
  • شرکت‌ها را قادر می‌سازد محصولات خود را از یکدیگر متمایز سازند.
  • ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت‌هاست.
  • اجازه استفاده از آن‌ها به اشخاص ثالث داده می‌‌شود و این حق امتیازها می‌تواند منبع مستقیم درآمد باشد.
  • شرط ضروری موافقت ‌نامه‌های اعطای نمایندگی است.
  • شرکت‌ها را تشویق می‌کند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه‌گذاری کنند.
  • ممکن است شرط ضروری یا عنصر مفیدی برای دریافت وام باشد.

علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت ثبت آی تی به ادرس sabtit.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ثبت آی تی | SabtIT

ثبت برند تجاری تخصص ماست

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تجارت و بازار