اطلاعات تماس
  • 051360*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139804123822112129

علائم فشار خون بالا؛ علت و چگونگی درمان آن

کد: 139804123822112129

http://bit.ly/2LKbQ0H

، مشهد , (اخبار رسمی): فشار خون بالا یک بیماری‌ است که امروزه به دلیل سبک زندگی کم‌تحرک و رژیم غذایی نامناسب به شدت در اکثر جوامع رواج پیدا کرده است. با اینکه فشارخون بالا بیماری خاموشی به نظر می‌رسد اما بسیار خطرناک است و اگر درست کنترل نشود می‌تواند عوارض جدی داشته باشد.

علائم فشار خون بالا ، علت و چگونگی درمان آن
علائم فشار خون بالا؛ علت و چگونگی درمان آن

همه‌ی افراد معمولا در خانواده‌ها با این بیماری از نزدیک برخورد کرده و می‌دانند با اینکه این بیماری خاموش به نظر می‌رسد اما بسیار خطرناک است و اگر درست کنترل نشود می‌تواند عوارض جدی در بر داشته باشد. در ادامه علائم فشار خون بالا بررسی شده است.

فشار خون بالا چه عددی است؟

انجمن قلب آمریکا اعلام کرده که اگر فشار خون سیستولیک بین 120 و 139 و دیاستولیک بین 80 تا 89 باشد افراد مستعد ابتلا به فشار خون بالا هستند، اگر فشار خون 140/90 یا بالاتر باشد فرد فشار خون بالا دارد. اگر فشار خون به بالاتر از 180/110 برسد در مرحله‌ی بحران است و باید سریع به پزشک مراجعه گرد.

علت فشار خون بالا چیست؟

علت فشار خون بالا در بیش از 95 درصد موارد ناشناخته است. این نوع فشار خون را فشار خون اولیه می‌نامند. در 5 درصد باقی مانده یک علت زمینه‌ای باعث بروز فشار خون می‌شود که در این حالت به آن فشار خون ثانویه گفته می‌شود

بیماری‌هایی مانند بیماری مزمن کلیه، بیماری قلبی عروقی، دیابت و کلسترول بالای خون و بعضی دارو ها از جمله قرص‌های ضد بارداری، قرص سرماخوردگی و داروهای مسکن باعث ایجاد فشار خون بالا می‌شوند. سن یکی دیگر از علل فشار خون بالا است، فشار خون بالا در افراد بالای 60 سال رایج است.

اضافه وزن و چاقی یکی از عوامل خطر اصلی برای فشار خون بالا محسوب می‌شود. مصرف الکل و سیگار هم می‌تواند فشار خون فرد را افزایش دهد.

مواد مخدر مانند کوکائین و آمفتامین ممکن است باعث فشار خون بالا شوند. علاوه بر این عدم فعالیت فیزیکی، تومورهای غده آدرنال، مشکلات تیروئید، رژیم غذایی سرشار از نمک و غذاهای فرآوری شده و چرب، سابقه خانوادگی فشار خون بالا و استرس نیز می‌تواند باعث فشار خون بالا شود.

علائم فشار خون بالا

یکی از بزرگترین مشکلات فشار خون بالا این است که به ندرت باعث بروز علائم می‌شود. این قضیه به این معناست که ممکن است تا زمانی که یکی از عوارض آن مانند سکته قلبی یا مغزی بروز نکند، فرد از بیماری خود اطلاع پیدا نکند. با این وجود خون دماغ و قرمزی صورت می‌تواند از نشانه‌های فشار خون بالا باشد.
اگر فشار خون بسیار افزایش یابد، ممکن است علایمی داشته باشد. علائم فشار خون بالا به شرح است:

  • سردرد شدید
  • احساس خستگی یا گیجی
  • مشکلات بینایی
  • درد قفسه سینه
  • تنفس دشوار
  • ضربان قلب نامنظم
  • وجود خون در ادرار
  • احساس تپش و ضربان‌هایی در قفسه سینه و گردن و گوش‌ها

بعضی از افرادی که فشار خون بسیار بالایی دارند، اول صبح گاهی سردردی احساس می‌کنند که کم کم در طول روز از درد آن کاسته شده و برطرف می‌شود.
علایم مذکور نشانگر افزایش بیش از حد و خطرناک فشار خون هستند. 

گرچه تعداد کمی از افراد مبتلا به فشار خون بالا دچار سردرد، سرگیجه و یا مقدار کمی خون دماغ می‌شوند اما این علائم فشار خون تا زمانی که فشار خون بالا به سطح پیشرفته و یا حتی تهدید کننده نرسد، ظاهر نمی‌شود.

نوجوانانی که کمترین میزان کنترل استرس را داشتند، 40 درصد بیشتر از سایرین با احتمال پرفشاری خون در سال‌های بعدی زندگی مواجه بودند. فشارهای حاد روحی و روانی فشارخون را افزایش می‌دهد. دیابت زمینه ساز فشار خون بالاست و در افراد مبتلا به دیابت شیوع فشار خون بالا بیشتر از افراد غیر دیابتی است و خطر بیماری قلبی – عروقی در این افراد چندین برابر است.

بنابر این کنترل فشار خون در افراد مبتلا به دیابت و تنظیم قند خون در افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند اهمیت زیادی در کاهش احتمال خطر بیماری‌های قلبی عروقی دارد .

فشار خون بالا چه عوارضی را می‌تواند ایجاد کند؟

  • آترواسکلروز (تنگ شدن عروق)
  • آنوریسم
  • سکته مغزی
  • حمله قلبی
  • نارسایی قلبی (کاهش توانایی پمپاژ خون توسط قلب)
  • نارسایی کلیه
  • آسیب دیدن چشم

درمان فشارخون بالا

درمان‌های متنوعی برای فشار خون بالا وجود دارند، از تغییرات در سبک زندگی گرفته تا کاهش وزن و درمان‌های دارویی، پزشکان معمولا بسته به اینکه دچار فشار خون بالا یا پُرفشاری خون هستند، برای درمان فشار خون بالا برای برنامه‌ریزی می‌کنند.

رژیم غذایی مناسب برای افراد با فشار خون بالا

تغذیه‌ سالم یکی از مؤثرترین راه‌ها برای کاهش فشار خون است. توصیه می‌شود غذاهایی که حاوی مقادیر کمتری نمک و سدیم هستند و پتاسیم بیشتری دارند مصرف شوند.

رژیم غذایی «روشی برای توقف فشار خون» که به اختصار DASH نامیده می‌شود، یک برنامه‌ی غذایی‌ برای پایین نگه داشتن فشار خون است که پزشکان تجویز کرده‌اند. تمرکز این رژیم غذایی بر غذاهایی مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات سبوس‌داری است که دارای میزان سدیم و کلسترول پایینی هستند. غذاهای زیر برخی از این مواد غذایی مفید برای سلامت قلب هستند:

سیب، موز و پرتقال، کلم بروکلی و هویج، حبوبات، ماهی‌های سرشار از اُمگا۳ و روغن‌های مفید، 

خوراکی‌هایی که باید از‌ آن‌ها دوری شود، شامل:

غذاها و نوشیدنی‌هایی که قند بالا دارند، گوشت قرمز، روغن نارگیل، 

همچنین توصیه می‌شود از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری شود.

ورزش

یکی دیگر از تغییرات مهم سبک زندگی برای مدیریت فشار خون بالا، تحرک و ورزش است. انجام ورزش‌های هوازی (ایروبیک) چند بار در هفته برای داشتن قلبی سالم، بسیار مفید است چون باعث بهبود جریان خون می‌شود. با تغذیه‌ی سالم و ورزش منظم، می‌توان به کاهش وزن نیز کمک کرد. مدیریت وزن باعث کاهش کلسترول و فشار خون می‌شود و در نتیجه خطراتی که ممکن است در صورت اضافه وزن رخ دهد نیز کاهش پیدا می‌کنند. یکی دیگر از راه‌های پایین آوردن فشار خون، جلوگیری و از بین بردن استرس است. استرس باعث افزایش فشار خون می‌شود. برای این کار می‌‌توانید روش‌های مختلفی در پایین آوردن استرس مانند ورزش، متمرکز کردن ذهن (مدیتیشن) و موسیقی را امتحان کنید.

درمان دارویی

اگر تغییر در سبک زندگی و استفاده از رژیم غذایی در کاهش فشار خون تاثیر کمی داشته باشد، داروهای مختلفی وجود دارند که می‌توان برای درمان فشار خون بالا از آن‌ها استفاده کرد. تجویز دارو حتما باید زیر نظر پزشک صورت گیرد.

علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر در مورد مواد غذایی مناسب برای پایین نگه داشتن فشار خون می‌توانند به سایت رژیم غذایی دکتر رویا خادمیان به آدرس dr-khademian.ir مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

رژیم غذایی دکتر رویا خادمیان

دکتر رویا خادمیان پزشک عمومی ، مشاور رژیم غذایی ، مشاور ژنتیک فارغ التحصیل سال 1372 دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عضو انجمن پزشکان عمومی پزشک مشاوره ی ژنتیک طرف قرارداد سازمان بهزیستی پزشک معتمد آموزشکده فنی و حرفه ای الزهرا پزشک معتمد بیمه سینا فعالیت ها مشاوره ی ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی مراقبت پوست و مو و درمان بیماری های مرتبط آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی تنظیم رژیم غذایی و نحوه تغذیه بزرگسالان تنظیم رژیم غذایی و نحوه تغذیه کودکان و نوجوانان کنترل سلامت قبل از بارداری کنترل سلامت دوران بارداری کنترل بعد از زایمان بهداشت باروری و تنظیم خانواده پیشگیری و درمان بیماری های زنان پیشگیری و درمان بیماری های داخلی ارزیابی و مدیریت سلامت پرتوکاران

اطلاعات تماس
  • 051360*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | بهداشت و درمان