اطلاعات تماس
  • 051360*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139805163936312129

درمان لاغری کودکان با غذاهای مقوی

کد: 139805163936312129

http://bit.ly/2KtPD66

، مشهد , (اخبار رسمی): همان ‌طور که اضافه وزن و چاقی در دورا‌ن کودکی می‌تواند زمینه‌ را برای بروز بیماری‌های مختلف فراهم کند، لاغری و کمبود وزن نیز در این دوران ممکن است نشان دهنده وجود مشکلات تغذیه‌‌ای، ابتلا به برخی بیماری‌‌ها مانند بیماری‌‌های گوارشی یا اختلالات غده تیروئید و وجود مشکلات عاطفی باشد.

درمان لاغری کودکان – غذاهای مقوی برای کودکان
درمان لاغری کودکان با غذاهای مقوی

برای درمان لاغری کودکان ابتدا باید علت بروز این مشکل تعیین و سپس نسبت به رفع آن اقدام کرد. افرادی که نسبت به کم‌ وزنی فرزندی که در سنین پیش‌ از دبستان یا سنین دبستان قرار دارد، نگران هستند، ابتدا با پزشک مشورت کنند. اگر مشکل پزشکی و ابتلا به بیماری خاصی توسط پزشک تشخیص داده نشد می ‌توان زیر نظر یک متخصص تغذیه و با کمک رژیم غذایی نسبت به درمانی لاغری کودکان اقدام کرد.

در ادامه غذاهای مقوی برای کودکان لاغر و همچنین راهکارهایی برای بهبود عادت بد غذایی و لاغری کودکان ارائه شده است.

غذاهای مقوی برای کودکان لاغر

راهکارهای تغذیه‌ای که می‌‌توانند به درمان لاغری کودکان کمک کنند عبارتند از:

کودکان برای رشد مناسب به میزان کافی پروتئین نیاز دارند. منابع خوب پروتئین در یک رژیم افزایش دهنده وزن عبارتند از: تخم‌مرغ، انواع مغزهای خام مانند گردو، بادام و بادام ‌زمینی، شیر، ماست و پنیر.

بیشتر انرژی مورد نیاز بدن باید از منابع کربوهیدرات‌ها تامین شود. نان و ماکارونی سبوس ‌دار، سیب ‌زمینی، ذرت و غلات صبحانه به عنوان منبع کربوهیدرات در رژیم غذایی کودک می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

از غذاهای مقوی برای کودکان لاغر می‌توان به انواع مغزهای خوراکی اشاره کرد. می‌توان مغزها را به مخلوط شیر و غلات صبحانه یا سالاد اضافه کرد. همچنین می‌توان داخل ماست مصرفی کودک کشمش و گردوی خرد شده ریخت.

افزودن شیرخشک به غذاهای مایع مانند سوپ سبب افزایش میزان کالری آن‌ها می‌شود. افزایش کالری رژیم غذایی از این طریق به خصوص برای کودکانی که اشتهای زیادی ندارند و نمی‌‌توانند حجم زیادی از غذا را مصرف کنند، مفید است.

در برنامه غذایی فرزند باید از مصرف میان وعده غافل نشد. مصرف میان وعده، حتی اگر بسیار مختصر باشد، میزان کالری دریافتی کودک را افزایش می‌دهد. می‌‌توان به عنوان میان وعده به کودک خود یک ساندویچ کوچک حاوی تخم‌مرغ یا پنیر و یا مخلوط شیر و انواع میوه (مانند شیرموز) و یا میوه‌ های خشک داد.

درمان لاغری کودکان

کودک نباید قبل از وعده‌‌های اصلی غذایی آب یا سایر نوشیدنی‌ها را مصرف کند. زیرا نوشیدنی ‌ها با پر کردن فضای معده اشتها را کاهش می‌‌دهند. مصرف سالاد نیز قبل از صرف غذا سبب کاهش اشتها می‌شود. به همین دلیل سالاد باید بعد از غذا مصرف شود.

نباید از طریق مصرف غذاهای پرکالری که فاقد ارزش تغذیه‌‌ای هستند (مانند نوشابه ‌ها و فست فود) وزن کودک خود را افزایش داد زیرا این گروه از مواد غذایی تنها وزن را افزایش می ‌دهند، اما نمی‌‌توانند نیاز بدن به مواد مغذی برای حفظ سلامتی و رشد و تکامل تامین کنند.

سعی شود زمان صرف وعده‌‌های غذایی برای کودک لذت ‌بخش باشد. به منظور تشویق فرزند برای غذا خوردن او را در خرید و آماده ‌سازی غذاها مشارکت داد.‌ به خصوص در مورد کودکان بهانه گیر این راهکار سبب افزایش انگیزه و تمایل آنها برای غذا خوردن می‌شود.

کودک را مجبور نکرد که بیش از اندازه غذا بخورد. احساس ناخوشایندی که کودک بعد از پر شدن بیش از حد معده تجربه می‌کند سبب مقاومت او در برابر غذا خوردن می‌شود.

اگر کودک به دلایلی، از جمله لج کردن، از خوردن غذای خود خودداری می‌کند اصرار بیش از حد والدین و کشمش آنها با کودک سبب مقاومت بیشتر او می‌شود. در این هنگام تنها کاری که می‌توان انجام داد آن است که به کودک گفت غذایش را هر وقت گرسنه شد می‌تواند بخورد.

توصیه می‌شود در حضور کودک با سایر افراد در مورد بد غذایی او صحبت نشود. کودکان از این که مرکز توجه اطرافیان باشند لذت نمی‌برند.

این که هنگام غذا خوردن کودک مقداری از غذا از قاشق بیرون بریزد طبیعی است. در این مواقع سخت گیری بیش از حد سبب کاهش تمایل او برای غذا خوردن می‌شود.

وجود مشکلات خانوادگی بر روی اشتهای کودک اثر دارد. اگر بحران‌های درون خانواده اشتهای فرزند را کاهش داده به جای آن که بر روی تغذیه کودک تمرکز شود بهتر است مشکلاتی که سبب بروز این بی اشتهایی شده رفع شوند.

علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر و خواندن مقالات مفید و خواندنی درباره رژیم غذایی و تغذیه می‌توانند به وبسایت دکتر رویا خادمیان مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

رژیم غذایی دکتر رویا خادمیان

دکتر رویا خادمیان پزشک عمومی ، مشاور رژیم غذایی ، مشاور ژنتیک فارغ التحصیل سال 1372 دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عضو انجمن پزشکان عمومی پزشک مشاوره ی ژنتیک طرف قرارداد سازمان بهزیستی پزشک معتمد آموزشکده فنی و حرفه ای الزهرا پزشک معتمد بیمه سینا فعالیت ها مشاوره ی ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی مراقبت پوست و مو و درمان بیماری های مرتبط آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی تنظیم رژیم غذایی و نحوه تغذیه بزرگسالان تنظیم رژیم غذایی و نحوه تغذیه کودکان و نوجوانان کنترل سلامت قبل از بارداری کنترل سلامت دوران بارداری کنترل بعد از زایمان بهداشت باروری و تنظیم خانواده پیشگیری و درمان بیماری های زنان پیشگیری و درمان بیماری های داخلی ارزیابی و مدیریت سلامت پرتوکاران

اطلاعات تماس
  • 051360*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | سلامت و زیبایی