اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13980416383128679

مراقب علامت تجاری مشابه باشید

کد: 13980416383128679

http://bit.ly/30wVQ6q

، (اخبار رسمی): اگر اتفاقی برای علامت تجاری شرکتی بیفتد، آن شرکت حق شکایت حقوقی را دارد. استفاده از یک علامت تجاری که به طرز گیج کننده‌ای شبیه به علامت تجاری دیگری باشد که پیش از آن موجود بوده است، بدون کسب اجازه از صاحب علامت دارای تقدم، تخلف از قانون علایم تجاری است.

مراقب علامت تجاری مشابه باشید
مراقب علامت تجاری مشابه باشید

اساس حقوق علامت تجاری این است که تا حد امکان از به اشتباه افتادن مشتریان در مورد کالاها و خدمات جلوگیری کند

احتمال نقض قانون وجود دارد

اساس حقوق علامت تجاری این است که تا حد امکان از به اشتباه افتادن مشتریان در مورد کالاها و خدمات جلوگیری کند؛ اما چگونه؟ به‌ این‌ صورت که از علایمی حمایت می‌کند که متمایز باشند. همچنین از شرکتی حمایت می‌کند که در استفاده از آن علامت نسبت به دیگران تقدم داشته باشد. به بیان دیگر، قانون دو ویژگی تمایز و تقدم ثبت علامت تجاری را ملاک قرار می‌دهد.

علائم تجاری مشابه

در این میان شرکت‌هایی هستند که از علامت تجاری (علامت‌های تجاری قدرتمند و ضعیف) مشابه استفاده می‌کنند. این علامت‌ها مشتریان را در مورد اینکه شرکت سازنده محصول کدام است، به اشتباه می‌اندازند و به اصطلاح گیج‌کننده هستند. یعنی ممکن است شرکتی به سبب استفاده از یک علامت تجاری مشابه با یک علامت دیگر (که دارای هر دو ویژگی تمایز و تقدم است)، مورد تعقیب قضایی قرار گیرد؛ چرا که این شباهت برای مشتریان گیج‌کننده است. به همین ترتیب، اگر این اتفاق برای علامت تجاری هر کسب‌وکاری بیفتد، آن کسب‌وکار حق شکایت حقوقی را دارد.  استفاده از یک علامت تجاری که به طرز گیج کننده‌ای شبیه به علامت تجاری دیگری باشد که پیش از آن موجود بوده است، بدون کسب اجازه از صاحب علامت دارای تقدم، تخلف از قانون علایم تجاری است.

مشابه بودن یعنی چه؟

به عنوان مثال صاحب شرکتی به اتهام تخلف از قانون علامت تجاری و استفاده از علامتی که شبیه به علامت تجاری محصولات آن شرکت است، از دارنده‌ی علامت تجاری مشابه شکایت کند. معیار تصمیم گیری دادگاه چه خواهد بود؟ چه فاکتورهایی تعیین کننده وجود یا عدم وجود این مشابهت ادعا شده هستند؟ تعدادی از آن‌ها در ادامه آمده است:

  • شهرت علامت قدیمی‌تر (قاضی، شهرت را بر اساس مواردی چون میزان فروش، تبلیغات و طول مدتی که این علامت مورد استفاده بوده است، تعیین می‌کند)توجه به این که علامت قدیمی‌تر ضعیف بوده یا قوی
  • شبیه بودن یا نبودن دو علامت در ظاهر، آوا، تداعی معنایی و تاثیرگذاری تجاری
  • شباهت یا عدم شباهت و به‌طورکلی ماهیت دو محصول یا خدمت
  • تعداد و ماهیت علایم تجاری مشابه دیگری که در مورد کالاهای مشابه وجود دارند
  • تشابه یا عدم تشابه کانال‌ها و شبکه‌های توزیع دو محصول
  • شرایط فروش و مشتریان بالقوه محصولات
  • ماهیت و میزان اشتباهاتی که از سوی مشتریان (به خاطر این تشابه) اتفاق افتاده است؛ یا مدت زمانی که دو علامت به طور همزمان وجود داشته و مورد استفاده قرارگرفته‌اند بدون اینکه هیچ موردی از این اشتباهات رخ داده باشد
  • تنوع محصولاتی که علامت تجاری قدیمی‌تر برای آن‌ها به کار می‌رود

شباهت دو علامت تجاری

از طرف دیگر، اگر حوزه‌هایی که دو علامت تجاری در آن‌ها مورد استفاده قرارگرفته‌اند بسیار متفاوت و دور از هم باشند، علایم یکسان یا شبیه به هم گیج‌کننده نخواهند بود و مشتریان بالقوه را در مورد شرکت تولید کننده محصولات به اشتباه نخواهند انداخت. در ادامه مثالی در این مورد آورده شده است:

علامت تجاری Lexis نام یک سرویس دیتابیس برای شرکت‌های حقوقی است که شرکت مید دیتا صاحب آن است. در سال 1989 مید دیتا از کمپانی تویوتا موتورز شکایت کرد تا این شرکت را از به‌کاربردن علامت تجاری Lexus برای اتومبیل‌های لوکسش باز دارد. شرکت مید دیتا در این پرونده شکست خورد؛ چرا که قاضی تشخیص داد حوزه‌های کاربرد این دو علامت تجاری آن قدر متفاوت هستند که شباهت این دوعلامت برای مشتریان گیج‌کننده نباشد و آن‌ها را در مورد کمپانی صاحب محصولات به اشتباه نیندازد.

علاقه‌مندان می‌توانند به منظور کسب اطلاعات بیشتر به سایت ثبت آی تی به نشانی sabtit.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ثبت آی تی | SabtIT

ثبت برند تجاری تخصص ماست

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]