اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139805043889711669

روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی و برندینگ

کد: 139805043889711669

http://bit.ly/2SMHn3M

، تهران , (اخبار رسمی): سازمان‌ها برای ایجاد یک برند سازمانی که نشان دهنده‌ی محصول، خدمات ارایه شده و شرکت‌های زیر مجموعه‌ی آن است، از اجزا و عوامل زیادی نظیر نام، نماد، رنگ‌ها تشکیل شده‌اند.

روانشناسی رنگ ها در بازاریابی و برندینگ
روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی و برندینگ

چالش بازاریابان ایجاد یک برند با ویژگی‌های متفاوت از نظر دیداری است که بتواند شناخت و حس وفاداری به برند را ایجاد کند. بازاریابان می‌دانند که رنگ نقش بسیار مهمی برای بیان موقعیت و اهداف شرکت دارد و نگرش و در درک بازارهدف تاثیرگذار است.

رنگ‌ها جدا از تاثیری که بر افراد می‌گذارند می‌توانند بر روی کسب و کار و برندینگ و نحوه‌ی تفکر مشتری نیز تاثیر بگذارد. نتیجه‌ی بسیاری از تحقیق در خصوص تاثیر رنگ‌ها ثابت کرده که برخی رنگ‌ها تاثیر بیشتری را در ایجاد واکنش‌های مطلوب از سوی مخاطب دارند.

هم چنین بازاریابان به منظور استفاده بهتر از رنگ‌ها باید این نکته را مد نظر قرار دهند که انتخاب یک رنگ برای سازمان، تاثیر ماندگاری بر درک مخاطبان از آن سازمان دارد.

نکته مهم دیگر اینکه رنگ می‌تواند تاثیر عاطفی داشته باشد و احساسات و توجهات مشتریان را به خود جلب کند. برای مثال کیفیت، قدرت و یا زنانه و مردانه بودن محصول یا خدمت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رنگ قرمز 

رنگ قرمز که در نشان تجاری شرکت‌هایی همچون ویرجین، کوکاکولا و ردبول مشاهده می‌شود، باعث افزایش فشار خون و متابولیسم بدن شده و قابلیت و امکان مشاهده شدن آن، بسیار بالا است. این رنگ، نماد انرژی بوده و شرکت‌ها و مؤسسات هرگاه از این رنگ‌ها برای «اینجا را کلیک کنید» یا «همین الان بخرید» استفاده کنند مردم را به تصمیم گیری‌های سریع تشویق می‌کنند.

رنگ قرمز احساس شهوانی در افراد ایجاد می‌کند و در زمینه تبلیغات به دلیل اینکه انرژی را منتقل می‌کند، می‌توان از آن برای تبلیغ نوشیدنی‌های انرژی زا ، بازی‌ها، خودروها، ورزش و فعالیت‌های فیزیکی بالا استفاده کرد.

رنگ قرمز کم رنگ به معنای عشق، اشتیاق، حساسیت، رنگ صورتی معرف دوستی، تحمل و رنگی زنانه است، رنگ قرمز تیره منتقل کننده مفهوم قدرت، تصمیم جدی، خشم، رهبری، دلاوری، اشتیاق، سوء نیت، غضب و نهایتاً رنگ قهوه‌ای ایجاد احساس ثبات و رنگی مردانه است.

رنگ زرد

زرد رنگی شاد، دوستانه، پر جنب و جوش و نمادی از خوش طبعی و لذت در زندگی است. این رنگ درخشان درست مثل پرتقال به افراد احساس گرمی و روشنایی می‌بخشد. زرد نقش بسزایی در جلب توجه مشتریان دارد، به ویژه زمانی که با رنگ سیاه ترکیب می‌شود. زرد برای محصولاتی که با ذرت، لیمو و کرم ضد آفتاب ارتباط دارند، استفاده می‌شود. در بازار، رنگ زرد نشانه‌ای مناسب است.

رنگ نارنجی 

رنگ نارنجی در نشان تجاری شرکت‌هایی همچون مک دونالد، خطوط هوایی الاتحاد و الخلیج دیده می‌شود. رنگ نارنجی دارای انرژی رنگ قرمز و شادی رنگ زرد است. این رنگ، معنای جدیت، شیدایی، شادی، خلاقیت، تصمیم، جذابیت، موفقیت، تشویق، انگیزش را منتقل کرده و نماد قوت و استقامت است.

نارنجی برای چشم انسان، ایجاد احساس گرما می‌کند ، اما نارنجی مثل رنگ قرمز تحریک گر نیست. رنگ نارنجی باعث می‌شود، اکسیژن بیشتری برای مغز تأمین شود و باعث تأمین نیرو و افزایش فعالیت‌های ذهنی می‌شود. نارنجی در ارتباط با غذای سالم، باعث افزایش اشتها می‌شود.

نارنجی خیلی خوب دیده می‌شود و برای جلب توجه افراد در تبلیغات و بسته بندی‌ها می‌توان از آن استفاده کرد.  این رنگ مهمترین ابزارهای طراحی را به وضوح نشان می‌دهد. نارنجی برای مواد غذایی و اسباب بازی خیلی خوب است. رنگ نارنجی تیره، مفهوم تقلب و بی اعتمادی، نارنجی – قرمز معنای اشتیاق، خواسته، سلطه و علاقه مندی را می‌دهد. رنگ طلایی، احساس پرستیژ و کیفیت بالا را منتقل می‌کند.

رنگ سبز 

رنگ سبز در نشان تجاری شرکت‌های دارویی و بهداشتی و شرکت‌های تولید کننده محصولات سبز مشاهده می‌شود. این رنگ، رنگ طبیعت است و در مقابل رنگ قرمز قرار دارد. رنگ سبز نماد رشد، توازن و هماهنگی، تازگی، حاصلخیزی، ایمنی، قدرت معالجه، ثبات، پایداری و امید است.

این رنگ برای چشم انسان ایجاد آسایش و راحتی می‌کند. رنگ سبز تیره، نماد پول، جهان مالی، بانکداری، بورس است و معادل واژه‌های جاه طلبی، حرص و حسادت است. رنگ سبز – زرد ، احساس بیماری، ترسویی، ناسازگاری، حسادت و رنگ سبز – آبی ، مفهوم حفاظت و معالجه را منتقل میکند. رنگ سبز زیتونی، رنگ صلح است.

رنگ آبی 

رنگ آبی در نشان تجاری سازمان‌هایی همچون سازمان مدیریت صنعتی، ایران خودرو، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، آب معدنی دماوند بوده و این رنگ احساس عمق، ثبات، تجربه، صداقت، وفاداری، خرد، آگاهی، هوش، ایمان و اعتقاد، عظمت، هوشیاری را منتقل میکند.

این رنگ متابولیسم بدن را آرام میکند. این رنگ برای بسته بندی و نشان تجاری شرکتهای تولید کننده محصولات پاک کننده، فیلترهای تصفیه آب، مایعات تمیز کننده، نوشیدنیها، خطوط هوایی و هواپیماها، تهویههای هوا، سفرهای دریایی و آب معدنی بسیار مناسب است.

این رنگ، رنگی مردانه است و مخالف رنگهای قرمز، نارنجی و زرد است. استفاده از این رنگ در محصولات پیشرفته (High Tech) اشاره به دقت این محصولات دارد. این رنگ برای محصولات غذایی و آشپزی اصلاً مناسب نیست و دلیل آن این است که اشتها را از بین می‌برد. رنگ آبی تیره معنای دانش، قدرت، یکپارچگی، اهمیت و رنگ آبی روشن مفهوم سلامتی، معالجه، آسودگی، درک، نرمی و ملایمت را منتقل می‌کند.

رنگ ارغوانی 

این رنگ در نشان تجاری شرکت یاهو و مؤسسه حمایت از کودکان سرطانی محک مشاهده می‌شود. ارغوانی ثبات رنگ آبی را بعلاوه انرژی رنگ قرمز داراست. این رنگ نماد سلطنتی بودن، قدرت، اصالت، لوکس بودن، جاه طلبی، زیاده روی، خرد، مقام، استقلال، خلاقیت، راز و افسانه است. بچه‌ها، رنگ ارغوانی را به رنگ‌های دیگر ترجیح می‌دهند. رنگ ارغوانی برای محصولات مربوط به کودکان و زنان مناسب است. رنگ ارغوانی تیره معنای افسردگی و ناکامی و رنگ ارغوانی روشن احساس رومانتیک و دلتنگی را می‌دهد.

رنگ قهوه‌ای

این رنگ با زمین، جنگل، گرمی و راحتی مرتبط می‌شود و نمادی از یک زندگی سالم و کار روزانه است. قهوه‌ای به نوعی ابراز میل به تملک و رفاه مادی است. قهوه‌ای رنگی مردانه است و احساس حرفه‌ای بودن و جایگاه اجتماعی را القاء می‌کند. از این رنگ می‌توان برای تمام کالاهای مردانه استفاده کرد.

رنگ سفید

این رنگ در نشان تجاری شرکت‌های تولید کننده محصولات لبنی و شرکت‌های تولید کننده دستمال کاغذی همچون کلینکس مشاهده می‌شود. این رنگ به مفهوم روشنی، نیکی، پاکی، خلوص، تجرد، کمال، پاکیزگی و ایمان است. سفید نماد شروع موفق، سادگی، امنیت، خونسردی و تمیزی بوده و برای نشان دادن سادگی در محصولات پیشرفته  (High Tech)  کاربرد دارد. این رنگ برای سازمان‌های خیریه، بیمارستان‌ها و پزشکان، محصولات دارویی، محصولات رژیمی، کم چرب و محصولات لبنی بسیار مفید است.

رنگ سیاه 

رنگ سیاه ، در بسیاری از نشان‌های تجاری همچون آدیداس، پوما، نایک، موتورولا و اورئال وجود داشته و نماد قدرت، لطافت و ظرافت، تشریفات، رسمی بودن، اعتبار و سلطه جویی است.

نظرسنجی در خصوص ویژگی‌های ادراکی از رنگ‌ها 

براساس نظرسنجی از ۵۴۰ نفر، در خصوص رنگ متناسب با واژه‌های صداقت، امنیت، سرعت، ارزان بودن، کیفیت بالا، تکنولوژی پیشرفته، اعتبار، شجاعت، ترس، سرگرمی و رنگ مورد علاقه مردان و زنان سؤال شده است.

نتایج تحقیق نشان می‌دهد که حدود ۳۴ درصد افراد صداقت را معادل رنگ آبی، ۲۱ درصد سفید و ۱۱ درصد سبز ارزیابی کرده‌اند و سایرین رنگ‌های دیگر را انتخاب کرده‌اند. در مورد واژه امنیت، رنگ آبی با ۲۸ درصد، رنگ سیاه با ۱۶ درصد و رنگ سبز با ۱۲ درصد هم ردیف واژه امنیت شناخته شده‌اند.

۷۶ درصد پرسش شوندگان، رنگ قرمز را به معنای سرعت دانسته‌اند و ۷ درصد افراد رنگ زرد را به این مفهوم ارزیابی کرده‌اند. ۲۶ درصد پاسخ دهندگان، رنگ نارنجی، ۲۲ درصد زرد و ۱۳ درصد قهوه‌ای را به معنا و مفهوم ارزان بودن ارزیابی کرده‌اند.

در مورد واژه کیفیت بالا، ۴۳ درصد آن را سیاه، ۲۰ درصد آبی و ۹ درصد آن را رنگ سفید دانسته‌اند. ۲۶ درصد پاسخ دهندگان رنگ سیاه را معادل تکنولوژی پیشرفته، ۲۳ درصد رنگ آبی را و همین میزان درصد، رنگ خاکستری را هم معنا ارزیابی کردهاند.

۴۳ درصد پاسخ دهندگان رنگ آبی و ۲۴ درصد افراد رنگ سیاه را هم معنای اعتبار دانسته‌اند. در خصوص واژه شجاعت، ۲۹ درصد پاسخ دهندگان آن را ارغوانی و ۲۸ درصد قرمز و ۲۲ درصد آبی معرفی کرده‌اند. رنگ مترادف سرگرمی از نظر ۲۸ درصد افراد نارنجی، ۲۶ درصد زرد و ۱۷ درصد ارغوانی و ۱۶ درصد قرمز بوده است.

و نهایتاً ۳۵ درصد زنان رنگ مورد علاقه خود را آبی، ۲۳ درصد ارغوانی و ۱۴ درصد سبز اعلام کرده‌اند ولی ۵۷ درصد مردان رنگ مورد علاقه خود را آبی، ۱۴ درصد سبز و ۹ درصد سیاه دانسته‌اند. جالب توجه اینجاست که رنگ ارغوانی مورد علاقه هیچ مردی نبوده است!

محققان در امور بازار و بازاریابی به این نتیجه رسیده‌اند که رنگ حتی بر روی عادات خرید مردم نیز تأثیر می‌گذارد. کسانی که تنها از سر هوا و هوس خرید می‌کنند در برابر رنگ‌های قرمز, نارنجی, سیاه و آبی مایل به ارغوانی عکس العمل بهتری از خود نشان می‌دهند.

علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر و مطالعه مقالات مدیریت و بازاریابی می‌توانند به سایت فاین بلاگ مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

فروشگاه اینترنتی فاین سافت

فاین سافت به عنوان اولین فروشگاه تخصصی نرم افزارهای ایرانی کسب و کار افتخار دارد تا فروشگاهی جامع و کامل با محصولاتی متنوع از معتبرترین برندهای نرم افزاری را برای فروش به صاحبین صنوف عرضه کند.در فاین سافت می توانید انواع نرم افزارهای حسابداری مخصوص مشاغل‚نرم افزارهای آموزشی و مجموعه نرم افزارهای تخصصی را مشاهده و خرید نمایید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کسب و کار و خرده فروشی