کد: 139805223951610280

علائم سرطان سینه و روش‌های تشخیص آن

چگونه به موقع سرطان سینه را تشخیص دهیم؟

کد: 139805223951610280

http://bit.ly/31NfxHZ

، تهران , (اخبار رسمی): شناخت علائم و نشانه‌های این سرطان می‌تواند تاثیر به سزایی در تشخیص زودهنگام آن داشته باشد که این امر موجب می‌شود امکان بهبودی به صورت چشمگیری افزایش پیدا کند.

چگونه به موقع سرطان سینه را تشخیص دهیم؟ علائم سرطان سینه و روش های تشخیص آن
چگونه به موقع سرطان سینه را تشخیص دهیم؟

شناخت علائم و نشانه‌های این سرطان می‌تواند تاثیر به سزایی در تشخیص زودهنگام آن داشته باشد که این امر موجب می‌شود امکان بهبودی به صورت چشمگیری افزایش پیدا کند

سرطان سینه مهمترین نوع سرطان در بین زنان است که هر ساله تعداد زیادی از آنان را به کام مرگ می‌کشاند، شناخت علائم و نشانه‌های این سرطان می‌تواند تاثیر به سزایی در تشخیص زود هنگام آن داشته باشد که این امر موجب می‌شود امکان بهبودی به صورت چشمگیری افزایش پیدا کند. در این مقاله روش‌های تشخیص این سرطان معرفی شده است:

علائم سرطان سینه

تشخیص سرطان سینه به علت محدود بودن علائم آن کمی مشکل است اما شناخت این بیماری در مراحل اولیه و اقدام به درمان آن در بهبود بیماری نقش موثری دارد. سرطان سینه اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود کار درمان را ساده‌تر می‌کند. علائم ابتدایی سرطان سینه بدین شرح است:

- تغییر شکل نوک سینه

- درد ( شامل دردی که بعد از عادت ماهیانه از بین نرفته باشد.)

- توده (توده‌ای که بعد از عادت ماهیانه بعدی از بین نرود.)

- قرمزی، تورم، خارش پوست یا جوش‌هایی که دلیلی برایش وجود ندارد.

- ترشحات شفاف، قرمز، قهوه‌ای یا زرد رنگ از نوک سینه (ترشح بدون فشار و خود به خودی)

- توده یا تورم در اطراف استخوان ترقوه یا زیر بازوها

- توده‌های سفت با گوشه‌های نامنظم احتمال بیشتری دارد که توده سرطانی باشد. (این توده‌ها معمولا سفت، منفرد و بدون درد هستند.)

علائم هشدار دهنده

در این بخش برخی از مهمترین علائم که نشان می‌دهند فرد احتمالا به سرطان سینه مبتلا شده است، بیان می‌شود ولی باید به یاد داشت، داشتن یکی از این علائم به تنهایی نمی‌تواند نشان دهنده‌ی ابتلا به این سرطان باشد. به طور مثال ترشح از نوک سینه می‌تواند تنها ناشی از یک عفونت ساده باشد، برای تشخیص قطعی لازم است به پزشک مراجعه شود.

- تورفتگی یا برگشت نوک سینه به داخل

- بزرگ شدن یکی از سینه‌ها

- فرو رفتگی در سطح سینه

- رشد توده‌های قدیمی

- تغییر بافت پوست (به شکل پوست پرتقال می‌شود.)

- درد در اندام تناسلی

- کاهش وزن بی دلیل

- تورم رگ‌ها (مشاهده رگ از روی سینه)

- بزرگ شدن توده‌های غدد لنفاوی در زیر بغل

در صورتی که شخصی به یکی از این علائم مبتلا شده است لازم است، به پزشک مراجعه کند.

روش‌های تشخیص سرطان سینه

جهت تشخیص این سرطان می‌توان از روش‌های گوناگونی استفاده کرد. در این قسمت به دو راه شایع تشخیص این بیماری پرداخته می‌شود:

تشخیص سرطان سینه در خانه

این سرطان را می‌توان تنها با معاینه شخصی در خانه نیز تشخیص داد، بهترین زمان برای تشخیص خانگی سرطان سینه 2 الی 3 روز پس از قطع خونریزی ماهانه است. در دوران یائسگی، شیردهی و یا حاملگی می‌توان هر زمانی این معاینه را انجام داد.

این روش شامل دو مرحله کلی است:

نگاه کردن:

این روش با نگاه کردن در آینه صورت می‌پذیرد و لازم است سینه‌ها از رو به رو و از کنار مورد بررسی قرار گیرد. نگاه کردن به آینه طبق مراحل زیر انجام می‌شود.

دست‌ها را در دو طرف بدن به حالت عادی قرار داده و تغییرات را بررسی کرد.

دست‌ها را در دو طرف سر بالا برد و سینه‌ها از نظر تغییر پوست و تورفتگی مورد بررسی قرار گیرد.

دست‌ها بر روی کمر قرار داده و شانه‌ها را به سمت عقب متمایل کرد.

خم شده و دست‌ها را به صورت آویزان در دو طرف بدن قرار داد.

لمس کردن:

جهت معاینه از انتهای بالایی پستان (حدود استخوان ترقوه) تا پایین پستان (لبه پایینی دنده‌ها) و از جناغ سینه تا تمام زیر بغل باید معاینه شود. برای این کار می‌توان از اطراف پستان به سمت نوک پستان به شکل دایره‌ای انگشت را حرکت داد. ( این روش در حمام وقتی پستان و انگشتان خیس و لغزنده هستند بهتر انجام می‌پذیرد.)

برای لمس پستان ابتدا باید به پشت دراز کشید:

جهت معاینه سینه سمت چپ باید یک بالش زیر شانه‌ی سمت چپ قرار داده و دست چپ را زیر سر قرار داد به طوری که پستان کاملا در وسط قفسه سینه قرار گیرد. ( در مورد پستان راست عکس عمل شود.)

برای معاینه لازم است از نرمه انگشتان استفاده شود، هرگز سینه را با انگشت شصت نباید مورد بررسی قرار داد ، زیرا که ممکن است با استفاده از انگشت شصت و یکی دیگر از انگشتان به اشتباه احساس شود توده‌ای لمس شود.

تشخیص سرطان سینه توسط پزشکی

تشخیص پزشک برای این سرطان از دو طریق صورت می‌گیرد.

معاینه پزشک: توصیه می‌شود از سن 20 سالگی برای تشخیص این سرطان به پزشک مراجعه شود و فواصل بین این معاینه‌ها باید 6 تا 12 ماه باشد. این نکته را باید در نظر گرفت که تنها پزشک است که می‌تواند با معاینه سینه نوع ضایعه و بروز این بیماری در شخص را تایید کند.

ماموگرافی: این روش را می‌توان عکس برداری از پستان توسط اشعه ایکس معرفی کرد. در صورتی که بیمار مشکل خاصی نداشته باشد توصیه می‌شود اولین ماموگرافی در سن 35 تا 39 سالگی انجام پذیرد.

سرطان سینه

سرطان سینه یا پستان به نوعی از سرطان اطلاق می‌شود از که از ناحیه پستان شروع به رشد می‌کند. این سرطان مثل هر سرطان دیگری ناشی از جهش ژن‌هایی است که رشد سلول‌ها را کنترل می‌کند اما از جمله عواملی که خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهد می‌توان به چاقی، پرتو درمانی، شروع قاعدگی در سنین پایین، بچه دار نشدن یا دیر بچه دار شدن ویائسگی اشاره کرد. احتمال بهبود کامل این سرطان وابسته به نوع آن است، در کشورهای توسعه یافته این احتمال بیشتر است در حالی که در کشورهای کمتر توسعه یافته این احتمال کاهش می‌یابد. اما در کل امید به بهبودی در افراد مبتلا به سرطان سینه بسیار بالاست و این امیدواری روز به روز بیشتر می‌شود.

برای مطالعه مطالب مشابه پزشکی می‌توان به سایت سلامت و پزشکی بیچشک مراجعه کرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

بیچشک

بیچشک مجله الکترونیکی است در حوزه سلامت ، زیبایی و موفقیت افراد که با رویکرد بالا بردن سطح اطلاعات عموم جامعه در حوزه سلامت جسمی و روحی تلاش می کند و هر روزه مطالب مفیدی را از منابع معتبر ذکر شده در انتهای مطالب به مخاطبان خود عرضه می کند.

منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان