اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139806124013212277

اعتبار اسنادی یک روش بین‌المللی در مبادله پول بین خریدار و فروشنده

آنچه که باید در مورد اعتبار اسنادی یا LC بدانید

کد: 139806124013212277

http://bit.ly/2ZJHRt3

، تهران , (اخبار رسمی): اعتبار اسنادی یک روش بین المللی در مبادله پول بین خریدار و فروشنده است در این روش بانک متعهد می‌شود مبلغی که خریدار به فروشنده بدهکار است را پرداخت کند. این پرداخت وقتی انجام می‌شود که خریدار، کالایی که خریداری کرده است را دریافت کند و بانک تا پایان مراحل معامله متعهد به پیگیری معامله خواهد بود.

آنچه که باید در مورد اعتبار اسنادی یا LC بدانید
اعتبار اسنادی یا LC

به بیان ساده مراحل گشایش اعتبار اسنادی در همین ۴ مرحله خلاصه شده است: توافق برای معامله ، ارسال درخواست تولید کالا به فروشنده ، ساخت کالا و ارسال آن به خریدار و پرداخت وجه و دریافت کالا توسط خریدار

اعتبار اسنادی LC روشی مدرن و مناسب برای معاملات خارجی بوده و از سال ۱۹۳۳ توسط اتاق بازرگانی بین المللی ایجاد شده و به آرزو و نیاز مهم بازرگانان برای یک مبادله کم‌خطرتر و دقیق‌تر جامه عمل پوشاند و به شکل یک قانون مدون و به نام مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی یا U.C.P.D.C در اختیار بازرگانان و تجار قرار گرفت.

به بیان ساده مراحل گشایش اعتبار چیست؟

گشایش LC به بیان ساده از چهار مرحله تشکیل شده است:

در این مرحله اعتبار در بانک گشاینده باز می‌شود قبل از اینکه خریدار و فروشنده برای گشایش اعتبار اقدام کنند باید بر سر معامله توافق کرده باشند و اسناد مربوط به این معامله را در اختیار بانک گشاینده قرار داده تا ثابت کند معامله‌ای در راه است و بعد از ارائه این اسناد و مدارک درخواست خود را برای گشایش اعتبار اعلام کند.

در مرحله دوم بعد از اینکه خریدار اسناد مربوط به کالای مورد نظر خود را به بانک گشاینده ارائه کرد این اسناد در اختیار فروشنده قرار گرفته تا به تولید و ساخت و بسته‌بندی کالای درخواستی اقدام کند و مطمئن باشد که کالای درخواستی خریدار دارد و این اطمینان را بانک گشاینده با ارائه اسناد خریدار به او می‌دهد.

بعد از اینکه کالای درخواستی ساخته شد از طریق بانک گشاینده به خریدار تحویل داده شده و مبلغ آن هم از طریق همان بانک گشاینده به فروشنده پرداخت می‌شود.

در مرحله آخر هم خریدار کالایی را که سفارش داده بود از گمرک کشور خودش و بنادر مربوطه دریافت کرده و اسناد دریافت را امضاء و در اختیار رابط قرار می‌دهد.

به بیان ساده مراحل گشایش اعتبار اسنادی در همین ۴ مرحله خلاصه شده است توافق برای معامله، ارسال درخواست تولید کالا به فروشنده، ساخت کالا و ارسال آن به خریدار و پرداخت وجه و دریافت کالا توسط خریدار اما جزییات دیگری هم در این روند وجود دارد که ممکن است فقط مختص خریدار و یا فروشنده باشد مثلا خریدار باید اجازه واردات و ثبت سفارش را در کشور خود دریافت کند و باید برای بیمه کالای خریداری شده هم از یکی از بیمه‌های بین‌المللی استفاده کند. یکی از کارهایی که باید فروشنده انجام دهد تهیه بارنامه، سیاهه کالا و گواهی مبداء است.

استفاده از اعتبار اسنادی چه مزیت‌هایی برای خریدار و فروشنده و بانک عامل و دولت‌ها دارد؟

یک چنین معامله‌ای به دلیل اینکه طرف‌های مختلفی دارد در نتیجه همه آنها هم از آن ذی‌نفع هستند یعنی هم خریدار و هم فروشنده و هم بانک‌های رابط و هم دولت‌ها به نسبت مسئولیت خود از آن نفع می‌برند مثلا این روش معامله برای خریدار این مزیت را دارد که می‌تواند قبل از پرداخت پول به صورت تقریبا دقیق از مشخصات و نوع کالا و کیفیتی که سفارش داده است مطلع شود و اگر مطابق با سفارشش نبود از پرداخت پول امتناع نماید فروشنده هم می‌تواند مطمئن شود پول کالایی را که تولید کرده دریافت خواهد کرد چون طرف معامله او برای پرداخت پول بانک گشایش کننده اعتبار اسنادی و عامل است و باید نسبت به پرداخت وجه تولیدکننده اقدام کرده و نسبت به او تعهد داشته باشد.

بانک‌ها در این نوع معامله نفع خود را می‌برند آنها برای خدماتی که به خریدار و فروشنده ارائه می‌دهند کارمزد دریافت می‌کنند و البته تعهدی هم در قبال کالاهای تقلبی و بی‌کیفیت نداشته و اسناد کالاها را فقط به لحاظ تئوری و ظاهری بررسی می‌کنند در نتیجه با ارائه این خدمات و دریافت کارمزد سود خود را دریافت می‌کنند و اگر هر کدام از طرفین کارمزد بانک را پرداخت نکنند بانک گشایش کننده اعتبار اسنادی می تواند از کالای مبادله شده کارمزد خود را بردارد.در نهایت دولت‌ها با نظارتی که بر ورود و خروج ارز و کالا از کشور دارند می‌توانند در بحث مالیات‌ها سهم خود را از یک چنین معاملاتی بردارند.

انواع اعتبار اسنادی مهم در تامین مالی

اعتبار اسنادی نسیه یا مدت‌دار (یوزانس) Usance L/C: اعتباری است که وجه اعتبار بلافاصله پس از ارایه اسناد از سوی ذینفع ، پرداخت نمی شود بلکه پرداخت وجه آن، بعد از مدت تعیین شده صورت می‌گیرد. در واقع فروشنده به خریدار مهلت می‌دهد که بهای کالا را پس از دریافت و فروش آن بپردازد. معامله یوزانس معمولا در کشورهایی انجام می‌گیرد که کمبود ارز دارند.

اعتبار اسنادی دیداری At Sight L/C: اعتباری است که طبق آن بانک ابلاغ کننده پس از رویت اسناد حمل ارایه شده از طرف ذینفع (فروشنده)، در صورت رعایت تمامی شریط اعتبار از سوی وی، بلافاصله وجه آن را پرداخت می‌کند.

علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وبسایت راهکار صنعت مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

راهکار صنعت

گروه همکاران “راهکار صنعت” با بهره گیری از متخصصین برگزیده و با سابقه در رشته های مختلف همچون مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک، مدیریت و MBA و با بهره گیری از مشاوران مجرب در صنایع گوناگون ایجاد شده است و در نظر دارد نسبت به ارائه مشاوره های تخصصی در زمینه تهیه انواع طرح های توجیهی سرمایه گذاری و بیزینس پلن ، برنامه ریزی و کنترل انواع پروژه ها و همچنین اتوماسیون و سیستم سازی فرایندهای کسب و کار فعالیت نمایند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

تجارت و بازار | حقوقی و قانون