اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139807024071612277

تحقیق و تحلیل بازار، فرصتی برای شناخت درست بازار و فروش بیشتر

کد: 139807024071612277

http://bit.ly/2mRFIOx

، تهران , (اخبار رسمی): بازار عبارت است از افراد یا کسب و کارهایی که می‌توانند مشتریان باشند. تحقیق و تحلیل بازار در واقع یک تصویر داخلی از کاری که قرار است به آن ورود شود را نمایش می‌دهد و کمک می‌کند نیازهای بالقوه مشتریان خود را شناسایی کرد.

تحقیق و تحلیل بازار، فرصتی برای شناخت درست بازار و فروش بیشتر
تحقیق و تحلیل بازار کسب و کار

در تحقیق و تحلیل بازار خود، اندازه بازار را باید مشخص کرد و نشان داد در برآورد اندازه بازار تا چه حد به عواملی از قبیل علاقه‌مندی مشتریان به محصولات و خدمات، سطح درآمد آن‌ها و ... توجه شده است؟

یکی از عوامل موثر در طرح کسب و کار، تحلیل بازار است که سرمایه گذاران را جهت ورود به کسب و کار توجیه می‌کند. هر تحقیق و تحلیل بازار مناسب، به منظور کاربردی بودن باید شامل موارد زیر باشد. در ادامه به تشریح هر کدام از این موارد پرداخته می‌شود:

۱– مشتریان         
۳– اندازه بازار و روندهای آن            
۳– تخمین سهم بازار و فروش          
۴– ارزیابی آینده بازار        
۵– رقابت، حساسیت‌ها و خطرها

نقش مشتریان در تحقیق و تحلیل بازار

در تحقیق و تحلیل بازار باید برنامه کسب و کار خود را مشخص کرد و به سوالاتی همچون مشتریان شما چه کسانی هستند؟ چه کسانی از محصولات و خدمات استفاده می‌کنند؟ رابطه بین مصرف‌کننده و خریدار اصلی چیست؟ مشتریان با خرید محصول چه مزایایی به دست می‌آورند؟ چرا این بازار به محصول/ خدمت نیاز دارد؟ این بازار تا چه مدت به محصول / خدمت را نیاز دارد؟ اگر محصول / خدمت مطابق نیازهای روز باشد، آیا فنّاوری جدیدی خلق می‌شود و یا متوقف می‌شود؟ پاسخ داده شود.

ویژگی‌های نمونه‌ای از خریداران، از قبیل سن، موقعیت، میانگین درآمد، جنسیت، سبک زندگی، شغل آن‌ها و دیگر اطّلاعات مهم را نیز مشخص کرد.

باید مشخص کرد چه ویژگی منحصر به فردی در محصولات باید وجود داشته باشد تا اینکه مشتریان آن را به محصولات رقبا ترجیح دهند؟

ویژگی‌های متمایز کننده ممکن است از نظر کیفیت، تنوع، زیبایی، خدمات پس از فروش، قیمت یا مواردی از این قبیل باشد که باید حتماً در طرح خود این ویژگی یا ویژگی‌های ممتاز را ذکر کرد.

اندازه بازار و روندهای آن

در تحقیق و تحلیل بازار خود اندازه بازار را مشخص کرد و نشان داد در برآورد اندازه بازار تا چه حد به عواملی از قبیل علاقه‌مندی مشتریان به محصولات و خدمات، سطح درآمد آن‌ها و نحوه دسترسی‌شان به محصولات و خدمات خود توجه کرده‌اند؟ باید مشخص کرد محدوده بازار تا چه حد باید باشد تا عملیات کسب‌ و کار پایدارتر باشد.

تخمین‌ها و برآوردهای رشد را با استفاده از عواملی همچون روند صنعت، تاثیر فنّاوری‌های جدید، روندهای اقتصادی اجتماعی، سیاست‌های دولت، تغییرات جمعیتی و نیازهای مشتریان بررسی و ارزیابی کرد.

تخمین سهم بازار و فروش

در طرح باید تقاضای محصول را در نظر گرفت: یعنی مشخص کرد چقدر برای محصول در بازار تقاضا وجود دارد؟ از کدامیک از روش‌های برآورد بازار استفاده می‌شود؟ از چه منابعی برای تعیین تقاضای بازار استفاده شده است؟ به چه دلیل این منابع به کار گرفته‌ شده است، روند تغییرات تقاضا را مشخص کرد.

و در مورد حجم فروش محصول و خدمت خود نیز باید مطالبی را مشخص کرد. این که حجم و ارزش احتمالی محصولی که قرار است به فروش برسد چقدر است؟ پاسخ مشخص می‌کند که چگونه باید آن را توزیع کرد و فروخت.

ارزیابی آینده بازار

یکی از موارد مهم در تحقیق و تحلیل بازار کسب و کار، ارزیابی آینده بازار است. این که در آینده چه سهمی از بازار را می‌توان به دست آورد؟

در تعیین اندازه بازار در آینده و یا سهمی که به طور بالقوه انتظار به دست آوردن آن وجود دارد، مبالغه نشود، در غیر این صورت اعتبار برنامه کسب و کار زیر سؤال خواهد رفت.

رقابت، حساسیت‌ها و خطرها

در این قسمت از تحقیق و تحلیل بازار، راجع به رقابت‌ها و خطرات احتمالی که ممکن است از جانب آن‌ها برسد نیز اطّلاعاتی را در طرح خود ارائه داد.

زمانی که حدود بازار مشخص می‌شود، ممکن است تعدادی از رقبا نیز کشف شوند. هر رقیبی در هر منطقه‌ای الزاماًً نیرومند نیست، نه تنها باید تعداد رقبا را تعیین کرد، بلکه باید قدرت نسبی آن‌ها را نیز مشخص کرد.

به محض اینکه بازار محصول و خدمت خود مشخص شد، همه فعالیت‌های رقابتی را باید ارزیابی کرد، محصولات، ساختارهای قیمت، تبلیغات، فعالیت‌های ترویجی و نحوه توزیع و نقل و انتقال محصول، نسخه‌هایی از بروشورهای مربوط به فروش را تهیه و در صورت لزوم در مورد اولویت‌های خدمات‌رسانی موجود تحقیق کرد.

به طور کلی باید گفت رقبای بنگاه و کسب‌ و کار چه کسانی هستند؟ برنامه‌های خاص آن‌ها چیست؟ نقاط ضعف و قوت رقبا (در زمینه‌هایی مانند مدیریت، شبکه توزیع، توانایی‌های تولید، منابع مالی و …) چیست؟ سیاست‌های آینده بازار در مورد بازار و قیمت‌ها و تنوع تولیدات و … چیست؟

وضعیت رقابت در آینده از نظر تعداد و قدرت و انحصاری شدن و غیر انحصاری شدن چیست؟

تخمین بزنید چقدر از محصول و خدمت توسط رقبا در سال آینده تولید خواهد شد؟

همچنین مشخص کرد رقبا در چه سطحی هستند؟

آیا رقبا کسانی هستند که محصولی مشابه محصول با همان قیمت تولید می‌کنند و یا فروشندگان و تولیدکنندگان هستند که فقط محصول مشابه تولید می‌کنند و یا تمام فروشندگان یک خدمت مشابه و یا تمام فروشندگانی که در یک سبد هزینه مشابه فعالیت می‌کنند؟ کدامیک را باید به عنوان رقیب در نظر گرفت؟ و در عین حال اگر احتمالا رقبایی وجود دارند که می‌توان بخشی از بازار آن‌ها را تصاحب کرد، در مورد نحوه انجام این کار نیز توضیح داد؟

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

راهکار صنعت

گروه همکاران “راهکار صنعت” با بهره گیری از متخصصین برگزیده و با سابقه در رشته های مختلف همچون مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک، مدیریت و MBA و با بهره گیری از مشاوران مجرب در صنایع گوناگون ایجاد شده است و در نظر دارد نسبت به ارائه مشاوره های تخصصی در زمینه تهیه انواع طرح های توجیهی سرمایه گذاری و بیزینس پلن ، برنامه ریزی و کنترل انواع پروژه ها و همچنین اتوماسیون و سیستم سازی فرایندهای کسب و کار فعالیت نمایند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تجارت و بازار