کد: 139806164023110280

علائم گرمازدگی در تابستان و راه‌های درمان آن

کد: 139806164023110280

http://bit.ly/32QNhon

، تهران , (اخبار رسمی): افرادی که ساعت‌های طولانی حضور در گرما باعث ناراحتی‌های فیزیکی و استرس روانی آنها می‌شود، ممکن است با خستگی گرما مواجه شده باشند.

علائم گرمازدگی در تابستان را جدی بگیرید! معرفی راهکار درمان گرمازدگی
علائم گرمازدگی در تابستان و راه‌های درمان آن

گرمازدگی وضعیتی است که مسلماً حاصل قرارگیری فرد در شرایط گرما و در معرض مستقیم خورشید ایجاد می‌شود، گرمازدگی می‌تواند علائم مختلف در هر فرد ایجاد کند ولی در هر صورت نیاز به رسیدگی دارد، زیرا در غیر این صورت در موارد شدید خطر مرگ را نیز در پی دارد. 

گرمازدگی چیست؟

گرمازدگی یا هیپوترمی ( Hyperthermia) زمانی اتفاق می‌افتد که بدن توانایی دفع گرما را از دست داده و دمای درون بدن تا حدود 40 درجه سانتی گراد افزایش پیدا کند. این وضعیت به شدت سلامتی را تهدید می‌کند. همچنین گرمازدگی به چندین شرایط اشاره دارد و زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم تنظیم حرارت بدن نمی‌تواند، دمای بدن را متناسب با محیط تنظیم کند.

اگر درجه حرارت بدن به بیش از 104 درجه فارنهایت (40 درجه سانتیگراد) برسد، فرد دچار گرمازدگی شدید شده است. در صورتی که دمای بدن به 95 درجه فارنهایت (35 درجه سانتیگراد) یا پایین تر از آن برسد، وضعیت گرمازدگی در نظر گرفته می‌شود. متوسط ​​درجه حرارت بدن در حالت طبیعی 98.6 درجه فارنهایت (37 درجه سانتیگراد) است.

اگر تحمل ساعت‌های طولانی حضور در گرمای زیاد باعث ناراحتی‌های فیزیکی و استرس روانی شود، ممکن است با خستگی گرما مواجه شد.

مراحل گرمازدگی

گرمازدگی مراحل مختلفی را شامل می‌شود. خستگی گرما شایع ترین وضعیت گرمازدگی است. سکته گرمایی کمتر اتفاق می‌افتد. هیپوترمی با سایر شرایط بدن مانند عفونت، مصرف بیش از حد داروها، مشکلات تنظیم گرما که موجب افزایش دمای بدن می‌شود، متفاوت است.

بررسی لیستی از شرایط گرما زدگی و سایر بیماری‌های مرتبط با گرما

استرس گرما

اگر درجه حرارت بدن شروع به صعود کند و بدن نتواند از طریق عرق کردن خود را خنک نگه دارد، وضعیت استرس گرما ایجاد شده است. استرس گرمایی می‌تواند به عوارض جدی‌تر مانند خستگی گرما و سکته گرمایی منجر شود. در این حالت ممکن است فرد علاوه بر گرما علائم دیگری به این شرح را نیز تجربه کند:

  • سرگیجه
  • ضعف
  • حالت تهوع
  • تشنگی
  • سردرد

در صورتی که فرد حس کند در شرایط استرس گرمایی قرار دارد باید در محیطی با دمای کمتر قرار گرفته و استراحت کند. همچنین مقدار زیادی آب و سایر مایعات را بنوشد تا بدن به وضعیت هیدراتاسیون بازگردد. مصرف الکترولیت‌هایی مانند کلسیم، سدیم و پتاسیم علاوه بر کمک به هیدراته نگه داشتن بدن، به تنظیم ضربان قلب، عملکرد سیستم عصبی و سلامت عضلانی نیز کمک می‌کند. اگر در این وضعیت نشانه‌ها شدت گرفتند، لازم است به پزشک مراجعه شود.

خستگی گرما

اگر تحمل ساعت‌های طولانی حضور در گرما زیاد باعث ناراحتی‌های فیزیکی و استرس روانی شود، ممکن است با خستگی گرما مواجه شد. افرادی که در آب و هوای بسیار گرم یا شرایط گرم کار می‌کنند، در برابر خستگی گرما آسیب پذیر هستند. علاوه بر این احساس گرما، تشنگی و خستگی، می‌تواند تمرکز افراد را با مشکل مواجه کند. در صورتی که فرد متوجه چنین وضعیتی شود باید مایعات مصرف کند. با آرامش کار کردن یا استراحت در محیط‌های خنک از خستگی گرما در آینده جلوگیری می‌کند.

سکته گرمازدگی

سکته گرمایی، ناشی از خستگی گرمایی است و زمانی اتفاق می‌افتد که فشار خون بیمار کاهش یابد و جریان خون ورودی به مغز به طور موقت قطع شود. در این حین فرد علائم دیگری از جمله افزایش ضربان قلب، کاهش تعریق، برافروختگی پوست، تنفس تند، گیجی و منگی و در نهایت بیهوشی و مرگ را تجربه می‌کند.

اگر در این حین از داروهای کاهش ضربان قلب استفاده شود، ریسک سکته گرمازدگی افزایش می‌یابد. برای این وضعیت لازم است به پزشک مراجعه شود. در این وضعیت باید دمای بدن بیمار به آهستگی کاهش یابد و قرار دادن پاها و یا بدن در آب خنک می‌تواند به بهبود این وضعیت کمک کند. مصرف آب و مایعات نیز نباید فراموش شود.

التهاب گرما

گرمازدگی شدید و یا ورزش در گرما موجب التهاب گرما می‌شود. این وضعیت معمولاً در نتیجه عدم تعادل الکترولیتی ایجاد شده و به طور معمول در عضلات شکم، پاها و بازوها احساس می‌شود. برای بهبود گرمازدگی در یک مکان خنک باید قرار گرفت و مطمئن شد که مایعات و الکترولیت‌هایی که از دست داده شده، جایگزین شوند.

تورم حرارتی

تورم حرارتی زمانی رخ می‌دهد، که فرد مدت زمان طولانی در گرما ایستاده یا نشسته باشد. این وضعیت باعث می‌شود، دست‌ها، پاها و مچ‌ها و … متورم شوند. این تورم ناشی از تجمع مایعات در اندام ایجاد شده است. معمولاً تورم حرارتی به طور خود به خودی و پس از رهایی از محیط گرم بهبود می‌یابد، ولی خنک کردن بدن و قرار دادن پا در آب خنک نیز به درمان گرمازدگی کمک خواهد کرد، همچنین مصرف آب و الکترولیت کافی به درمان گرمازدگی کمک خواهد کرد.

راش گرمایی

گاهی اوقات قرار گرفتن در معرض گرما برای مدت زمان طولانی می‌تواند موجب بروز جوش‌های قرمز روی پوست شود. این وضعیت معمولاً ناشی از خیس شدن لباس‌ها با عرق بدن است. پس از خنک شدن بدن یا تعویض لباس‌ها، بثورات گرمایی از بین می‌روند.

چه زمانی به پزشک مراجعه شود؟

جدی ترین مرحله گرمازدگی، سکته گرمایی است. این مرحله می‌تواند مرگبار باشد. همچنین سایر بیماری‌های مرتبط با گرما می‌توانند منجر به سکته گرمایی شوند، اگر به طور موثر و سریع درمان نشوند. هنگامی که درجه حرارت بدن به بیش از 104 درجه فارنهایت (40 درجه سانتیگراد) می‌رسد، گرمازدگی رخ می‌دهد. غش کردن اولین نشانه گرمازدگی است. علائم و نشانه‌های دیگر عبارتند از:

  • تحریک پذیری
  • گیجی
  • سرخ شدن پوست
  • کاهش تعریق
  • ضربان ضعیف یا سریع

هنگامی که این علائم شروع به ظهور می‌کنند، باید:

  • سعی کرد به یک محل خنک، ترجیحا با تهویه مطبوع رفت.
  • مقدار زیادی آب و نوشیدنی مصرف کرد.
  • حمام یا دوش خنک به بهبودی سریع تر کمک می‌کند.
  • می‌توان تکه‌های یخ را زیر بغل و اطراف ناحیه کشاله ران خود قرار داد.

اگر علائم با این روش‌ها بهبود نیافت و یا علائم سکته گرمایی ایجاد شد، لازم است برای درمان گرمازدگی با یک پزشک مشورت کرد.

چه کسانی در معرض ابتلا به گرمازدگی قرار دارند؟

افرادی که در محیط‌های بسیار گرم کار می‌کنند یا در معرض گرمای زیاد هستند، در معرض خطر بالای گرمازدگی قرار دارند. افرادی مانند کارگران ساختمانی، کشاورزان و دیگر افرادی که در مدت زمان طولانی در محیط‌های خارجی و در معرض گرما قرار می‌گیرند، باید اقدامات احتیاطی علیه گرمازدگی را انجام دهند. همچنین این خطر برای آتش نشانان، افرادی که در اطراف کوره‌های بزرگ کار می‌کنند و یا در فضاهای سرپوشیده با کمبود اکسیژن مواجه هستند، نیز وجود دارد.

بعضی شرایط بهداشتی نیز می‌تواند افراد را در معرض خطر بالای گرمازدگی قرار دهد، مصرف بعضی از داروهای قلب و فشار خون مانند دیورتیک‌ها، توانایی بدن برای خنک کردن و عرق را کاهش می‌دهند. همچنین اگر فرد از رژیم غذایی کم سدیم برای کمک به مدیریت فشار خون بالا استفاده کنند، در معرض این شرایط قرار دارند.

کودکان و افراد مسن نیز در معرض خطر این شرایط قرار دارند. بسیاری از بچه‌ها در خارج از منزل و در معرض گرما بازی می‌کنند. بزرگسالان سالمند تمایل کمتری نسبت به تغییرات درجه حرارت دارند. بزرگسالان سالمند که در خانه بدون حضور اطرافیان و یا تهویه مطبوع زندگی می‌کنند، نیز ممکن است در هوای بسیار گرم دچار هیپرترمی شوند.

علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت بیچشک  به آدرس bichashk.com مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

بیچشک

بیچشک مجله الکترونیکی است در حوزه سلامت ، زیبایی و موفقیت افراد که با رویکرد بالا بردن سطح اطلاعات عموم جامعه در حوزه سلامت جسمی و روحی تلاش می کند و هر روزه مطالب مفیدی را از منابع معتبر ذکر شده در انتهای مطالب به مخاطبان خود عرضه می کند.

منتشر شده در سرویس های:

بهداشت و درمان | سلامت و زیبایی