کد: 139807154109910280

15 فایده نوشیدن آب برای بدن، منابع تامین آن و میزان آب مورد نیاز

کد: 139807154109910280

http://bit.ly/2IM8tEr

، تهران , (اخبار رسمی): با کمبود آب بدن، پوست در مقابل اختلالات پوستی و چین و چروک زودرس آسیب پذیرتر می‌شود.

15 فایده نوشیدن آب برای بدن، منابع تامین آن و میزان آب مورد نیاز
فواید نوشیدن آب

هیدراته نگه داشتن بدن برای حفظ سلامتی آن بسیار مهم است، اما بسیاری از افراد به این موضوع بی توجه هستند و روزانه مایعات کافی مصرف نمی‌کنند. حدود 60 درصد بدن از این مایع تشکیل شده است و حدود 71 درصد از سطح کره زمین را آب پوشانده است. مصرف کافی آب باید یکی از اولویت‌های تغذیه‌ای هر فرد در طول روز باشد.

15 فایده آب آشامیدنی

مزایای احتمالی آب آشامیدنی از سالم ماندن کلیه‌ها تا کاهش وزن متغیر است. برای عملکرد صحیح، تمام سلول‌ها و اندام‌های بدن به آب احتیاج دارند. در اینجا به چند علت اصلی برای مصرف این نوشیدنی اشاره می‌شود:

حفظ سلامت مفاصل

غضروف، که در مفاصل و دیسک ستون فقرات یافت می‌شود، از حدود 80 درصد آب تشکیل شده است. کم آبی بدن در طولانی مدت می‌تواند توانایی مفاصل را کاهش داده و منجر به درد آنها شود.

تولید بزاق و مخاط

بزاق به بدن در هضم غذا کمک کرده و دهان، بینی و چشم را مرطوب نگه می‌دارد. این عمل مانع از اصطکاک و آسیب اعضای بدن می‌شود. این نوشیدن همچنین دهان را تمیز نگه می‌دارد. نوشیدن مایع حیات به جای نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند احتمال پوسیدگی دندان‌ها را کاهش دهد.

انتقال اکسیژن در سراسر بدن

بیش از 90 درصد خون از آب تشکیل شده است و مهمترین وظیفه خون انتقال اکسیژن به قسمت‌های مختلف بدن است.

تقویت سلامتی و زیبایی پوست

با کمبود آب بدن، پوست در مقابل اختلالات پوستی و چین و چروک زودرس آسیب‌پذیرتر می‌شود.

حفاظت از مغز، نخاع و سایر بافتهای حساس بدن

کم آبی بدن می‌تواند بر ساختار و عملکرد مغز تأثیر بگذارد. همچنین در تولید هورمون‌ها و انتقال دهنده‌های عصبی نقش دارد. کم آبی بدن طولانی مدت می‌تواند به مشکلات تفکر و استدلال منجر شود.

تنظیم دمای بدن

آبی که در لایه‌های میانی پوست ذخیره می‌شود، هنگام گرم شدن بدن به سطح پوست می‌آید. همانطور که تبخیر می‌شود، بدن را خنک می‌کند. طی تحقیقات به عمل آمده مشخص شده که وقتی این مایع مورد نیاز بدن کاهش پیدا می‌کند، درجه حرارت بدن افزایش یافته و فرد قادر به تحمل فشار گرما نیست و اصطلاحاً گرمازده می‌شود.

در صورت بروز وضعیت استرس گرما در هنگام ورزش، نوشیدن این مایع می‌تواند فشار فیزیکی را کاهش دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد این تأثیرات مورد نیاز است.

حفظ سلامت دستگاه گوارش

دستگاه گوارش برای عملکرد صحیح به آب نیاز دارد. کم آبی بدن می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی، یبوست و افزایش ترشح اسید معده شود. این امر خطر سوزش سر دل و زخم معده را افزایش می‌دهد.

کاهش مواد زائد بدن

مواد زائد بدن از طریق تعریق و ادرار دفع می‌شوند که این امر مستلزم مصرف این مایع به میزان کافی است.

تعادل فشار خون

کمبود آب در بدن می‌تواند باعث ضخیم شدن عروق خونی شده که این امر افزایش فشار خون را به همراه دارد.

سلامت راه‌های هوایی بدن

در صورت که بدن دچار کم آبی شود، راه‌های هوایی توسط بدن در تلاش هستند تا از بین رفتن آن را به حداقل برسانند. این امر می‌تواند موجب تشدید آسم و آلرژی شود.

افزایش جذب مواد معدنی و مواد مغذی

مواد معدنی و مغذی برای هضم و جذب باید در آب حل شوند و همین امر باعث می‌شود آنها بتوانند به قسمت‌های مختلف بدن انتقال پیدا کنند.

سلامت کلیه‌ها

کلیه‌ها مقدار مایعات موجود در بدن را تنظیم می‌کنند. کمبود مایعات می‌تواند منجر به سنگ کلیه و سایر مشکلات و بیماری‌های کلیوی شود.

افزایش عملکرد بدن در هنگام ورزش

کم آبی بدن در حین ورزش ممکن است مانع عملکرد صحیح بدن شود. برخی دانشمندان معتقدند که افزایش مصرف آب باعث افزایش عملکرد بدن در حین فعالیت شدید می‌شود. تحقیقات بیشتری برای تأیید این موضوع مورد نیاز است، اما نتایج یک بررسی نشان داده است که کم آبی بدن عملکردهایی را که بیشتر از 30 دقیقه طول بکشد، کاهش می‌دهد.

کاهش وزن

اگر به جای میوه و شیرینی‌ها، آب مصرف شود، ممکن است در کاهش وزن موثر باشد. نوشیدن آب قبل از مصرف غذا می‌تواند با ایجاد حس پر بودن از پرخوری جلوگیری کند. به علاوه نوشیدن آب می‌تواند سوخت‌وساز بدن را تا حدی افزایش دهد و اگر با رژیم غذایی سالم همراه شود به کاهش وزن کمک خواهد کرد. از طرفی توصیه می‌شود، قبل از وعده‌های غذایی آب نوشیده شود تا با پر شدن حجم معده از پرخوری جلوگیری به عمل آید.

پیشگیری از سرطان

نتایج مطالعات انجام گرفته نشان می‌دهد، خطر درگیری با سرطان مثانه و سرطان روده بزرگ در افرادی که مایعات بیشتری می‌نوشند، کمتر است.

مضرات کم آبی بدن برای کلیه

این مایع به حل شدن مواد معدنی و مواد مغذی کمک می‌کند و باعث می‌شود در دسترس بدن قرار گیرد. همچنین به از بین بردن مواد زاید بدن کمک می‌کند. کلیه‌ها در حفظ تعادل سطح مایعات بدن نقش اساسی دارند. عملکرد صحیح کلیه به مصرف کافی آب بستگی دارد. کلیه هر روز 25 بار خون بدن را تصفیه می‌کنند.نوشیدن این مایع برای حفظ عملکرد صحیح کلیه‌ها ضروری است. اگر کلیه‌ها به درستی عمل نکنند، مواد زاید و مایعات اضافی می‌توانند در بدن تجمع کنند و بیماری مزمن کلیه که در صورت عدم درمان که می‌تواند به نارسایی کلیه منجر شود را پدید آورد. در صورت ایجاد این بیماری عملکرد کلیه‌ها تا حدی کاهش یافته که فرد باید تحت دیالیز قرار گرفته و یا پیوند کلیه انجام دهد.

علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت بیچشک مراجعه کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

بیچشک

بیچشک مجله الکترونیکی است در حوزه سلامت ، زیبایی و موفقیت افراد که با رویکرد بالا بردن سطح اطلاعات عموم جامعه در حوزه سلامت جسمی و روحی تلاش می کند و هر روزه مطالب مفیدی را از منابع معتبر ذکر شده در انتهای مطالب به مخاطبان خود عرضه می کند.

منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان