اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139903254361514512

طول دوره دکتری چند ترم است؟

کد: 139903254361514512

https://bit.ly/2YXViHG

، تهران , (اخبار رسمی): طول دوره دکتری در ایران 3 تا 5 سال است ولی در کشورهای مختلف از این نظر تفاوت وجود دارد. دوره دکتری در انگلستان پژوهش‌محور است و می توان آن را به شکل نیمه وقت یا تمام وقت گذراند. مدت زمان دوره دکتری تمام وقت سه تا چهار سال و دوره دکتری نیمه وقت شش تا هفت سال طول می کشد.

طول دوره دکتری چند ترم است؟
طول دوره دکتری چند ترم است؟

طول دوره دکتری چند ترم است؟

طول دوره دکتری در ایران 3 تا 5 سال است ولی در کشورهای مختلف از این نظر تفاوت وجود دارد. دوره دکتری در انگلستان پژوهش‌محور است و می توان آن را به شکل نیمه وقت یا تمام وقت گذراند. مدت زمان دوره دکتری تمام وقت سه تا چهار سال و دوره دکتری نیمه وقت شش تا هفت سال طول می کشد. طول دوره دکتری برای دانشجویان امریکایی در دانشگاه های آمریکا غالبا تا 3 سال طول می کشد و برای دانشجویان بین المللی از سایر کشورها که در حال تحصیل در کشور آمریکا هستند ممکن است تا 6 سال نیز طول بکشد. بر همین اساس طول دوره دکترا در کشورهای فرانسه و دانمارک 3 سال است، در صورتی که این مدت زمان در کشورهای ترکیه و نروژ بیشتر از سه سال و در حدود چهار سال طول می کشد.

برای دریافت مشاوره تخصصی دکتری در منزل روی عبارت "دوره جامع فنون موفقیت در آزمون دکتری" کلیک کنید.

تعداد واحدهای دوره دکتری

دوره دکتری به دو بخش آموزشی و پژوهشی تقسیم می شود. در دانشگاه های سراسری و آزاد تعداد واحدهای دوره دکتری 36 واحد است که از این تعداد 15 تا 18 واحد آن، واحدهای آموزشی(کلاسی) و درسی و 18 تا 21 واحد، پژوهشی یا همان گردآوری رساله است که در برنامه مصوب هر رشته لحاظ می شود و بر اساس آیین نامه آموزشی تهیه و تنظیم می شود. هم در دانشگاه سراسری و هم در دانشگاه آزاد مدت مجاز تحصیل در دوره دکترای تخصصی حداقل شش نیم سال تحصیلی و حداکثر هشت نیم سال تحصیلی است. از این رو در صورتی که دانشجو در مدت مقرر فارغ التحصیل نشود واحد دانشگاهی اختیار دارد به پیشنهاد استاد یا اساتید راهنما مدت مجاز تحصیل را حداکثر تا دو نیم سال تحصیلی افزایش دهد. دانشجوی دوره دکتری تخصصی موظف است در هر نیمسال تحصیلی حداقل ۶ و حداکثر ۱۰ واحد درسی از دروس مصوب سرفصل رشته (با احتساب دروس جبرانی) را انتخاب و ثبت نام کند، مگر آنکه کمتر از ۶ واحد درسی باقی مانده داشته باشد.

کلاسهای دکترا چند روز در هفته است؟

براساس مصوبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مورخه 1384/01/27 دانشکده‌ها موظفند برنامه ارائه دروس 3 و 4 واحدی را حداقل در 2 نوبت و در دو روز هفته برای دوره دکتری تنظیم نمایند .البته بسته به برنامه ریزی دانشگاه های مختلف تعداد روزهای هفته نیز متفاوت است.(فیلم فرآیند پذیرش در مقطع دکتری).

تفاوت دکتری وزارت علوم و وزارت بهداشت

دانشجوی دکتری در طول دوران تحصیل خود در وزارت بهداشت حضور و غیاب دارد و بابت حضورش در دانشگاه و کلینیک، حقوقی نیز دریافت می کند؛ ولی در وزارت علوم دانشجو ملزم است که تمام وقت در دانشگاه باشد و حتی به عنوان دستیار یک استاد هم باشد حقوقی هر چند ناچیز را دریافت می کند. در وزارت علوم دانشجو پس از فراغت از تحصیل تعهدی به دانشگاه ندارد؛ اما در وزارت بهداشت دانشجو پس از فارغ التحصیلی موظف است به مدت دو برابر دوران تحصیل به دانشگاه تعهد خدمت دهد.
دانشجویان وزارت بهداشت دوره ای را تحت عنوان طرح اجباری در بیمارستان کار می کنند و از این بابت حقوقی هم دریافت می کنند ولی در وزارت علوم، دانشگاه ها بسته به امکانات و برنامه هایشان، دانشجویان با رشته ها و گرایش های تحصیلی شان، کارورزی های متفاوتی دارند. البته باید گفت میزان کار پژوهشی در وزارت علوم بیشتر از وزارت بهداشت است.
پذیرش در مقطع دکترا دانشگاه‌های سراسری به سه صورت روزانه، شبانه و یا پردیس خودگردان دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد. که دوره روزانه بدون پرداخت شهریه است و فارغ‌التحصیلان دوره دکتری روزانه متعهد هستند که معادل مدت زمان تحصیل در کشور خدمت کنند. پذیرش دوره روزانه از طریق آزمون صورت می‌گیرد، اما دانشگاه‌ها مجاز به پذیرش بدون آزمون از طریق آیین‌نامه دکتری استعداد درخشان نیز هستند. تحصیل دانشجو در دکترای تخصصی دوره شبانه و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها، مستلزم پرداخت شهریه است(شهریه های بالای ۷۰ میلیون تومان مقطع دکتری). پذیرش دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی نیز از طریق آزمون دکتری دانشگاه آزاد که به صورت یکسان و هماهنگ با آزمون دکتری سراسری و از طریق سازمان سنجش برگزار می‌شود، صورت می گیرد که آن هم مستلزم پرداخت شهریه مصوب دانشگاه آزاد است.

درس‌های دوره دکتری پیش‌نیاز دارند؟

دروس جبرانی مشترکی باید تمامی پذیرفته شدگان با آزمون و بدون آزمون دوره دکتری تخصصی بگذرانند عبارتند از:

•  درس روش تحقیق، مقاله و رساله نویسی پیشرفته به ارزش ۲ واحد (نظری)
•  درس زبان تخصصی پیشرفته به ارزش ۲ واحد (نظری)

آزمون جامع دکتری

دانشجویان دوره‌ی دکتری تخصصی پس از گذراندن واحدهای آموزشی بعد از سه ترم آموزشی و در نیمسال چهارم موظف به گذراندن آزمون جامع هستند و این آزمون پیش نیاز و شرط ورود به مرحله‌ی پژوهشی، یعنی نوشتن پروپوزال برای رساله است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

پایگاه خبری آزمون دکتری

وب سایت پایگاه خبری آزمون دکتری (phdphd.org) دارای نماد اعتماد رسانه برخط از مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(کد شامد 1-1-711906-65-4-1)، با هدف اطلاع‌رسانی آخرین اخبار آزمون دکتری، مشاوره رایگان آزمون دکتری و توزیع عادلانه سرفصل های آزمون دکتری میان داوطلبان این دوره تحصیلی، شروع به فعالیت کرده است و همواره با بکارگیری برترین روش های مشاوره تحصیلی، مطالعه ویژه آزمون دکتری و به روزترین سرفصلها و اخبار دکتری ، راه را برای داوطلبان آزمون دکترا هموارتر نموده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش