کد: 139906194540014881

کمپرسور چیست؟

کد: 139906194540014881

https://bit.ly/3mjjor2

، تهران , (اخبار رسمی): در این مقاله در مورد اینکه کمپرسور چیست و انواع کمپرسور خواهیم خواند. در این مقاله سعی شده است همه چیز در مورد کمپرسور که برای خرید نیاز به دانستن است ذکر شود با خواندن این مقاله به صورت کلی با انواع کمپرسور و کاربرد و چرایی آن ها اشنا خواهید شد.

کمپرسور چیست؟

کمپرسور هوا یک ماشین مکانیکی است که وظیف آن ایجاد نیروی محرکه به واسطه فشار هوا و یا هر سیال دیگری است. کمپرسورها را می‌توان بر اساس نوع کارکرد، سوخت مصرفی میزان انرژی تولید شده و شکل و ظاهر به دسته‌های متفاوتی تقسیم کرد. ما در اینجا از دو دسته از کمپرسور های هوا که بر اساس کاربرد تقسیم بندی شده اند صحبت خواهیم کرد.

کمپرسور دیزلی و کمپرسور پیستونی دو ماشین مکانیکی با خروجی مشابه اما کاربرد و عملکردی متفاوت هستند که در ادامه مورد بررسی واقع خواهند شد.

معرفی کمپرسور های دیزلی

این نوع کمپروسورها که در بخش فروش کمپرسور دیزلی هواکوب در وبسایت این نمایندگی وجود دارند، در صنایع مختلف کاربرد های متفاوتی دارد. از این نوع کمپرسورها بیشتر در صنایع پتروشیمی و معادن استفاده می‌شود.

معرفی کمپرسور پیستونی

در میان انواع کمپرسور، یکی از قدیمی ترین انواع کمپرسور های هوا کمپرسور پیستونی می‌باشد. این کمپرسور ها که با حرکت مداوم پیستون ها کارمی‌کنند، در سایزهای کوچک تا ۷٫۵ کیلو وات جهت صنایع کوچک بستع بندی و کارگاههای کوچک استفاده می شوند. همچنین مصارف صنعتی این کمپرسورها بیشتر در صنایع تولید بطری های نوشابه و اب معدنی در فشار ۳۰ تا ۴۰ بار می باشد.

دمنده های قفس سنجابی رایج ترین و پرمصرف ترین دمنده ها نیز محسوب می شوند. این دمنده ها  را می توان در اغلب سیستمهای گرمایش و تهویه مشاهده نمود.این نوع دمنده ها، هوا را به خوبی جابه جا می کند.این دمنده از یک پروانه، که قفس سنجاب نیز نامیده می شود ساخته شده است که مستقیما بر روی شفت یک موتور AC نصب می گردد.مونتاژ پروانه بر روی شفت موتور، به اسانی انجام میگیرد و بین این دو بدنه دمنده قرار گرفته است.پروانه در واقع تعداد زیادی پره تیغه ای است، که طبق یک طرح استوانه ای به هم وصل شده اند.پروانه معمولا با سرعت حدود ۳۴۰۰ RPS می چرخد، و با این چرخش هوا از قسمت ورودی دمنده به طرف محیط خارجی بدنه رانده می شود، سپس با عبور از محل تجمع هوا به طرف دهانه خروجی دمنده هدایت می گردد.

دمنده گریز از مرکز

دمنده گریزازمرکز را می توان در سیستمهای گرمایش مرکزی و تهویه مطبوع به کار برد. نحوه جریان و هدایت هوا ،در این  دمنده ها شبیه دمنه های قفس سنجابی است، ولی فشار هوای خروجی دمنده های گریز از مرکز بالاتر است ،بنابراین در سیستمهایی که نیاز به ایجاد اختلاف فشار بیشتر می باشد، بهتر است از این دمنده ها استفاده شود. دمنده های گریز از مرکز از نظر ساختار و عملکرد ،نیز به دمنده های قفس سنجابی شباهت بیشتری دارند ولی پره های پروانه در انها به صورت تیغه های تخت است،که در جهت شعاعی قرار گرفته اند.پره ها بر روی یک صفحه دایره ای شکل نصب شده اند و صفحه به شفت موتور  متصل میگردد. در دمنده های گریز از مرکز بزرگ، گردش موتور از طریق یک تسمه به پروانه انتقال می یابد. بدنه دمنده های گریز از مرکز از ورقهای فولادی جوشکاری شده ساخته می شوند.وقتی پروانه می چرخد، هوا ازخارج دمنده به داخل ان کشیده می شود و به واسطه نیروی گریز از مرکز به طرف محیط خارجی بدنه پرتاب می گردد.هوا سپس به طرف دهانه خروجی دمنده هدایت شده و با شدت زیاد از انجا خارج  میشود.

دمنده های با چرخش هوای مکرر

دمنده های با چرخش هوای مکرر، قادرند فشار هوای بالاتری را در خروجی ایجاد کنند.از این دمنده ها معمولا برای هوادهی مایعات استفاده می شود، زیرا می توانند فشاری برابر با ۳,۵Psi تولید نمایند.از این دمنده ها میتوان برای ایجاد فشار منفی ،و به عنوان پمپ خلاء نیز استفاده کرد.پروانه این دمنده ها به صورت یک دیسک سنگین است که تعداد زیادی پره به صورت شعاعی در محیط خارجی ان قرار گرفته اند .پروانه و بدنه در این دمنده معمولا به طور مستقیم ،بر روی موتور نصب می شوند. وقتی پروانه می چرخد هوا از دهانه ورودی به داخل بدنه کشیده می شود، و به صورت گریز از مرکز به طرف محیط خارجی بدنه پرتاب می گردد.فرم بدنه در اطراف پره ها به گونه ای ساده است، که هوا در اثر برخورد به بدنه مجددا به طرف مرکز منحرف شده ودوباره وارد فضای بین پره ها می گردد.

دمنده های بادامکی

دمنده های بادامکی، در واقع پمپ هایی با جابه جایی مثبت هستند که دو پروانه بادامکی شکل دارند، و در کاربرد های مختلفی می توان از انها استفاده کرد. این نوع دمنده ها نیز  قادرند فشار  قابل توجهی در خروجی خود تولید کنند. این دمنده ها در اصل برای تهویه هوای داخل تونلهای  معادن بزرگ طراحی شدند. ولی کاربردهای دیگری نیز پیدا کردند.این دمنده ها را در موتورهای دیزل دو زمانه صنعتی نیز برای شارژ هوا به داخل سیلندرها استفاده می کنند. یکی دیگر از کاربردهای این نوع دمنده ها ،پمپاژ  مرحله اول در سیستم های  ایجاد خلاء می باشد.از این دمنده ها گاهی اوقات برای اندازه گیری میزان شدت جریان گازعبوری از یک مسیرنیز استفاده می گردد.

کمپرسور باد با رینگ مایع

کمپرسورهای با رینگ مایع نیز در گروه دمنده ها قرار دارند.در این نوع کمپرسور ها، با توجه به اینکه پره های آن به وسیله رینگ مایع اب بندی شده اند، جابه جایی هوا توسط پره ها به طور موثری انجام می شود.نحوه عملکرد این کمپرسور ها نظیر  پمپهای پره ای است .

کمپرسور های رینگ مایع یک پروانه دارند که به صورت خارج از مرکز در بدنه قرار گرفته است. این پروانه، پره های قاشق مانندی دارد و مقداری مایع رقیق نظیر اب ،نیز درون بدنه وجود دارد.وقتی پروانه شروع به چرخش می کند، اب در اثر پدیده گریز از مرکز به صورت حلقه ای در پیرامون بدنه شروع به گردش خواهد کرد، و در میان بدنه یک فضای خالی برای جابه جا کردن هوا باقی می ماند . انتهای پره ها درون حلقه اب قرار دارد، و با چرخش این دو نسبت به هم حفره های هوایی منبسط شونده و منقبض شونده ای ایجاد می شود. که باعث می شود هوا از دهانه مکش وارد کمپرسور شده و از دهانه خروج خارج می گردد.این حفره های هوایی در قسمت دهانه مکش انبساط می یابد، و باعث مکش هوا می شود و در دهانه خروجی منقبض شده و باعث افزایش فشار و خروج هوا می گردد.ممکن است مقداری مایع به همراه هوا خارج شود. بنابراین در این کمپرسورها لازم است برای ثابت نگهداشتن حجم مایع، به طرز مناسبی مایع کم شده به داخل بدنه شارژ شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

هواکوب

عوامل گوناگون و متعددی ( داخلی و خارجی ) در برابر چرخه صنعتی و تولیدی جامعه ما خودنمایی میکند تا این چرخه را کند کرده یا باز دارند، ولی هیچ جامعه ای در شرایط کنونی نمی تواند خود را از تولید صنعتی بی نیاز ببیند. در این راستا شرکت هواکوب سپنتا تمام توان خود را بکار گرفته تا در زمینه خدمات از قبیل سرویس و نگهداری، تامین قطعات یدکی، آموزش و اورهال کمپرسورهای هوای فشرده اینگرسولرند و اطلس کوپکو و …. ارائه نموده و ماندگاری و رشد خود را درپیوستگی به رشد و ماندگاری شرکت ها و گروه های صنعتی و تولیدی میبینیم، لذا بر این اساس همه توانایی و دانش فنی خود را بکار بسته ایم تا در تامین قطعات بهترین، در زمینه قیمت مناسب ترین، در ارائه خدمات مجرب ترین و آموزش بروزترین باشیم. باشد تا در کنار مدیران، صنعتگران و کارکنانی که همه توان خود را بکار گرفته تا همچنان چرخهای تولید و صنعت این جامعه را به پیش ببرند با ارائه خدماتی ارزنده، بار کوچکی را به دوش گیریم.

منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید