اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139907024573013932

نکاتی که کمتر به آن توجه می‌شود؛

14 نکته مهم برای کاشت نهال درختان

کد: 139907024573013932

https://bit.ly/3lu3zMZ

، شاهرود , (اخبار رسمی): مهمترین اصل در انتخاب یک گونه گیاهی برای کشت، تطابق نیازهای آن با شرایط خاک، اقلیم و محیط زمین زراعی در هر منطقه است.

بیش از 10 نکته مهم برای کاشت نهال درختان
14 نکته قبل از کاشت نهال درختان

انتخاب درست در کنار اقدام عاقلانه و اصولی می تواند نتایج پرسودی رقم بزند. شما می توانید ارقام مختلف نهال درختان مثمر و غیر مثمر را در سایت مزرعه کارآفرینی مشاهده و بررسی کنید.

در سال های اخیر بسیاری از جوانان با حمایت‌های خوب دولتی-غیردولتی به کارآفرینی در حوزه کشاورزی روی آورده اند که با توجه به پتانسیل‌های اقلیمی و مزایای ذاتی ایران، می توانند علاوه بر تامین نیازهای مصرفی در داخل برای دستیابی به بازارهای بین المللی نیز تلاش کنند.

ورود افراد جوان، پرانرژی و غالبا تحصیل کرده به دنیای کشت و کار این نوید را می‌دهد که کشاورزی ایران نیز همچون کشورهای پیشرفته پای در عرصه کشاورزی مدرن گذاشته است و باید به بهره وری بیشتر از منابع طبیعی و انسانی بیندیشد.

از آنجا که این جوانان برومند و خوش آتیه، گاه روش های سنتی پدران خود در کشاورزی را – که البته گنجینه ای از تجارب با ارزش هستند – ادامه می‌دهند و یا به تازگی رو به فعالیت در این حوزه آورده اند، چه خوب است که علاوه بر کسب اطلاعات بنیادین کشاورزی، با نیازها و رازهای موفقیت در کشاورزی نیز آشنا شوند.

بدین منظور گروه مزرعه کارآفرینی در این مقاله سعی دارد چندین توصیه مهم را که کمتر به آنها توجه می‌شود برای کاشت نهال درختان ارائه کند.

توصیه های قبل از کاشت نهال درخت :

از آنجا که مهمترین اصل در انتخاب یک گونه گیاهی برای کشت، تطابق نیازهای آن گونه گیاهی با شرایط خاک، اقلیم و محیط زمین زراعی در هر منطقه است، لذا برای کاشت درخت انگور نیز نیازمند بررسی موارد زیر هستید.

1. کسب اطلاعات کافی در مورد جنس خاک مزرعه: 

این اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند که خاک مزرعه شما از چه موادی تشکیل شده است و در صورت انتخاب درخت به عنوان گونه گیاهی مد نظر برای کشت، آیا امکان کاشت و بهره برداری مطلوب وجود دارد یا خیر. منظور از جنس خاک در گام اول میزان رس، شن، ماسه و … است. 

2. کسب اطلاعات کافی در مورد میزان شوری (میزان یون های نمکی خاک):

این اطلاعات از دو جهت در کشت درخت اهمیت فراوان دارد؛ اول اینکه برای تمامی گونه های گیاهی در برابر شوری خاک محدوده ای تعریف می‌شود و دومین نکته این است که هدف شما از کاشت درخت خصوصا درختان میوه، عملکرد نسبتا بالاست. 

3. کسب اطلاعات کافی در مورد میزان اسیدیته یا PH خاک مزرعه: 

با توجه به اینکه پسند گونه های گیاهی از میزان اسیدی یا قلیایی بودن خاک متفاوت است، لذا آگاهی از مقدار PH خاک مزرعه از اساسی ترین نیازهای اطلاعاتی برای احداث یک باغ است. نکته حساس در مورد میزان اسیدیته خاک این است که اگر چه مقدار PH مورد نیاز درختان غالبا در یک محدوده خاص است، اما گاهی این نیاز در بین ارقام متنوع درختان می‌تواند متفاوت باشد.

4. کسب اطلاعات کافی در مورد میزان سختی یا تراکم خاک:

مسلما این موضوع بر کسی پوشیده نیست که در زمینی سخت و متراکم که میزان تبادل هوا بین ذرات آن بسیار کم است و توانایی اکسیژن رسانی به ریشه گیاه را ندارد، امکان کشتی مطلوب وجود ندارد. لذا توصیه می‌شود قبل از شروع کشت اگر پای در زمینی گذاشته اید که مدتهاست گیاهی در آن کشت نشده و خاک آن متراکم است، نیاز است ۶۰ سانتیمتر از خاک رویین زمین، شخم زده شود تا برای حداقل زهکشی مورد نیاز آماده شود.

5. کسب اطلاعات کافی در مورد سوابق کشت در زمین مورد نظر

زیرا با در نظر گرفتن تارخچه کشت در زمین می‌توانید علاوه بر داشتن پیشینه ذهنی در مورد خاک و اقلیم منطقه، بررسی های لازم جهت وجود آفات بر جای مانده احتمالی را نیز انجام دهید.

6. کسب اطلاعات کافی در مورد غنای خاک زمین مورد نظر جهت زراعت قبل از شروع کار:

این مهم نیز می تواند شما را در انتخاب مواد افزودنی مناسب به هنگام کاشت نهال های درخت کمک کند. توصیه می‌شود برای جلوگیری از صرف هزینه های اضافی و دقت کافی جهت بررسی، قبل از هر کاری خاک زمین مورد نظر را آزمایش و نتیجه را با کارشناسان حوزه کشاورزی در میان بگذارید.

7. کسب اطلاعات کافی در مورد شرایط جغرافیایی:

خصوصیات ژئوفیزیکی منطقه قابل کشت میتواند به شما کمک کند. در کشاورزی مدرن معمولا برای گونه های گیاهی مختلف لیستی از اطلاعات کشت مطلوب برای یک گیاه در نظر گرفته می‌شود که به مرور زمان با استفاده از آخرین یافته های علمی و تجارب کشاورزان منتشر می‌شود. این اطلاعات شامل میزان ارتفاع از سطح دریا، میزان شیب زمین زراعی، ناهمواری های جغرافیایی منطقه، جنس خاک های منطقه، معادن نزدیک به مزرعه و … است و بسیار ارزشمند خواهد بود.

8. کسب اطلاعات کافی در مورد آب مصرفی جهت آبیاری گیاهان:

برای اطمینان بیشتر از مواد موجود در آب مورد مصرف جهت آبیاری گیاهانی که قصد کاشت آنها را دارید، بهتر است قبل از هر چیز آب را مورد آزمایش قرار داده و سپس با کارشناسان کشاورزی محلی مشورت کنید.

9. کسب اطلاعات کافی در مورد میزان شوری آب مصرفی جهت آبیاری:

مسلما همانطور که میزان شوری خاک مزرعه شما اهمیت زیادی دارد، آب مصرفی جهت آبیاری نیز می‌تواند اثرات زیادی بر گونه های گیاهی مورد نظر شما برای کاشت داشته باشد. لذا توصیه می شود در صورتی که احتمال این امر وجود دارد که شوری آب منطقه زراعی شما به عنوان یک محدودیت در کاشت درخت انگور باشد، حتما آب را نیز مورد آزمایش قرار دهید.

10. کسب اطلاعات کافی از میزان آب موجود در منطقه جهت آبیاری:

با توجه به تفاوت‌های جغرافیایی و اقلیمی مناطق مختلف ایران و وجود مقادیر محدود آب‌های زیرزمینی، بهتر است قبل از شروع کشت از مواردی همچون مقدار حق برداشت آب، فواصل زمانی امکان برداشت آب در دسترس برای آبیاری و یا میزان حق برداشت در طول دوره های آبیاری و میزان مطابقت با نیاز درخت مطلع شوید.

11. کسب اطلاعات کافی در خصوص روند تغییرات دمایی منطقه:

اطلاع از تغییرات روند دمایی منطقه و پیش بینی تقریبی روزهای گرم و سرد سال برای مقابله با سرمازدگی و یا آفتاب سوختگی احتمالی در طول دروه رشد درخت بسیار حائز اهمیت است.

12. کسب اطلاعات در خصوص تاریخچه یخ زدگی‌های زمین در دوره خواب زمستانی و شروع فصل رشد در بهار

برای انتخاب بهترین زمان جهت کاشت نهال های ریشه‌لخت باید اطلاعات یه زدگی و سرمای منطقه را به خوبی داشته باشید.

13. کسب اطلاعات کافی در مورد روند بارش های مرسوم منطقه ای

برای بهبود عملکرد در آبیاری و صرفه جویی منابع آبی اطلاع از بارش های مرسوم منطقه ای نیاز مهمی به شمار می‌رود.

14. کسب اطلاعات کافی درمورد تاریخچه اتفاقات نامطلوب

باید در خصوص تاریخچه بارش های نامطلوب و نابهنگام و همچنین بلایای طبیعی همچون طوفان، تگرگ و … که موجب آسیب های شدید به باغات می‌شود، اطلاعات کافی به دست اورد تا درصورت لزوم پیش بینی های لازم برای موارد خاص صورت پذیرد.

از انتخاب نهال مناسب به عنوان فاکتور بسیار مهم غافل نمانده ایم؛ اما آنچه در این نوشته آمده است تلاشی برای بررسی نکاتی است که کمتر به آن توجه می‌شود. اگر شما هم نکته ای می دانید که ما به آن اشاره نکرده ایم در پایین صفحه در قسمت دیدگاه‌ها ارسال کنید.

برای بررسی و انتخاب ارقام مختلف نهال درختان مثمر و غیرمثمر می‌توانید به سایت مزرعه کارآفرینی مراجعه کنید. 

منبع: سایت مزرعه کارآفرینی

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مزرعه کارآفرینی

گروه مزرعه کارآفرینی، بستر فعالیت مجموعه ای از افراد فعال و متخصص در حوزه کشاورزی است. این گروه با هدف گسترش فرهنگ تولید باکیفیت و استاندارد در کشاورزی و تحقق درآمد و توسعه پایدار ایجاد شده است. مزرعه کارآفرینی در تلاش است تا به یک بستر مطمئن برای کسب اطلاعات درباره کشاورزی و شروع کارآفرینی یا رونق کسب وکار در این حوزه گردد. در مزرعه کارآفرینی علاوه بر ارائه اطلاعات، محصولات باکیفیت و استاندارد از تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان متعهد عرضه می‌شود. ما در تلاشیم تا درنهایت تعهد و تخصص، بهترین‌ها را برای شما به ارمغان بیاوریم خدمات سایت مزرعه کارآفرینی 1. بازار بزرگ کشاورزی آنلاین مزرعه کارآفرینی این بستر را برای کلیه فعالین حوزه کشاورزی فراهم کرده است تا در یک بستر مناسب، نیاز‌های خود را تامین نمایند. سرمایه‌گذاران و کشاورزان گرامی میتوانند در سایت مزرعه کارآفرینی، محصولات مورد نیاز خود برای شروع یا رونق فعالیت را مشاهده، مقایسه و از فروشندگان متعهد خرید نمایند. تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان ملزومات تولید در کشاورزی نیز می‌توانند به صورت رایگان عضو سایت مزرعه کارآفرینی شده و محصولات خود را به فروش برسانند. همچنین خدمات‌دهندگان بخش کشاورزی می‌توانند به معرفی خود در بخش ” شبکه خدمات‌دهندگان کشاورزی” در سایت مزرعه کارآفرینی بپردازند. 2. انتخاب بهترین گزینه‌ها 3. مجموعه کامل محصولات و خدمات موردنیاز 4. ارائه خدمات به سراسر کشور ------------------------------------------------------------------ برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت مزرعه کارآفرینی مراجعه کنید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

محیط زیست