اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139909154789913932

دستورالعمل کاشت نهال و درختکاری

کد: 139909154789913932

https://bit.ly/2VKqj0k

، شاهرود , (اخبار رسمی): کاشت نهال درخت نیازمند رعایت فاکتورهای مختلفی است. در این مقاله قصد داریم تا برای یک درختکاری مناسب، دستورالعمل کاشت نهال را براساس یافته‌های علمی با هم بررسی کنیم.همچنین به انواع نهال درخت، اقدامات لازم پیش از کاشت نهال، حفاظت از نهال و دستورالعمل کاشت نهال اشاره می شود.

دستورالعمل کاشت نهال و درختکاری
دستورالعمل کاشت نهال و دختکاری

دستورالعمل کاشت نهال درختان مختلف، ممکن است تفاوت‌هایی با یکدیگر داشته باشد؛ لیکن به طور کلی، یکسری اقدامات را می‌توان به عنوان دستورالعمل کاشت انواع نهال درنظر گرفت.

انواع نهال درخت

نهال‌ درختان عموما به 2 دسته “نهال درختان مثمر” و “نهال درختان غیرمثمر” تقسیم می‌شوند.

نهال درختان مثمر و درختان درختان غیرمثمر، فارغ از شیوه تولید (کشت بافت، بذر، قلمه) عموما در 2 مدل عرضه می‌شود؛

  • نهال‌های گلدانی که در انواع گلدان قرار دارند. (گلدان‌های پلاستیکی و یا کیسه‌های مشکی پلاستیکی معمول است)
  • نهال‌های ریشه لخت که در آن نهال درخت، به طور کامل از خاک بیرون کشیده شده و در یک محل دیگر کاشته می‌شود. نهال‌های ریشه‌لخت فقط در زمستان که درختان در خواب زمستانی قرار دارند، عرضه شده و قابل انتقال هستند.عموما نهال ریشه لخت را در ایام درختکاری و نهالکاری به وفور مشاهده می‌کنید.

نهال‌های گلدانی به دلیل وجود خاک اطراف ریشه همراه با نهال، قابلیت کاشت در تمام طول سال را دارند. اما نهال‌های ریشه‌لخت تنها در زمستان قابل انتقال و کشت هستند. شیوه کاشت نهال گلدانی و ریشه‌لخت نیز کمی با هم تفاوت دارد.

شایان ذکر است که عوامل محدودکننده برای کاشت نهال گلدانی، می‌تواند یخ زدگی‌ و یا آفتاب های سوزان احتمالی باشد. نهال گلدانی را نباید در شرایطی که احتمال یخ‌زدگی یا آفتاب سوختگی وجود دارد کاشت. 

----------------------------------------

اگر علاقه‌مندید درباره مزایا و معایب نهال‌های گلدانی و ریشه لخت بیشتر بدانید؛ مقاله “نهال گلدانی یا ریشه‌لخت؟ – بررسی مزایا و معایب“ را مطالعه کنید.

----------------------------------------

----------------------------------------

اقدامات لازم پیش از کاشت نهال

به طور کلی قبل از کاشت نهال باید موارد زیر را در نظر گرفت:

  • کسب اطلاعات لازم و تاحد امکان دقیق در مورد خاک مزرعه و اقلیم محل کاشت درختکاری
  • کسب اطلاعات لازم در مورد شرایط رشد و نیازهای گونه گیاهی هدف
  • تهیه نهال از نهالستانهای معتبر پس از کسب اطمینان از تطبیق شرایط و نیازهای گونه گیاهی به لحاظ مطالعات تئوریک

پس از کسب اطلاعات لازم، برای انتخاب نهال و رقم مناسب خود پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان خبره و باتجربه کشاورزی منطقه خود مشورت کنید.

دستورالعمل کاشت نهال

دستورالعمل کاشت نهال درختان مختلف، ممکن است تفاوت‌هایی با یکدیگر داشته باشد؛ لیکن به طور کلی، مراحل زیر را می‌توان به عنوان دستورالعمل کاشت انواع نهال بیان کرد:

1. حفر گودال برای کاشت نهال

  • عموما برای حفر گودال کاشت نهال، 4 تا 5 برابر ریشه نهالی که قصد کاشت آن را دارید گودال را حفر می‌کنیم.
  • هنگام حفر گودال، 20 سانتیمتر اولیه از خاک رویی را به صورت جداگانه در کناری میریزم و سایر خاکهای گودال را در محل دیگری قرار می‌دهیم. این 20 سانتی‌متر پس از حفر کامل گودال، در انتهال گودال قرار می‌گیرد.
  • هنگام حفر گودال به دقت خاک را بررسی کنید و از عدم وجود کرم‌های مضر و سنگ‌های غیر عادی و همچنین تراکم مناسب خاک مطمئن شوید.
  • اگر تراکم خاک زیاد باشد ممکن است پس از آبیاری ریشه را در تنگنا قرار دهد و مانع رشد ریشه گیاه شود.
  • اگر خاک مزرعه شما تراکم بالایی دارد می‌توانید با افزودن شن و ماسه تراکم را کاهش دهید. همچنین در صورتی که میزان رس خاک مزرعه شما یا محل درختکاری ، کم است هنگام پر کردن گودال از خاک رس اضافه استفاده کنید.
  • نکته: در خصوص خاک‌های متراکم به ایجاد زهکشی مناسب و در خصوص خاک‌های دارای شن و ماسه فراوان به فقر احتمالی خاک توجه کنید. برای تراکم مناسب از نسبت 1 به 3 خاک، شن و ماسه، کمپوست استفاده کنید.
  • با توجه به نتایج آزمایشات انجام شده بروی خاک مزرعه، می‌توانید در مرحله پر کردن گودال حفر شده، از مواد افزودنی جهت ترمیم ضعف خاک استفاده کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مزرعه کارآفرینی

گروه مزرعه کارآفرینی، بستر فعالیت مجموعه ای از افراد فعال و متخصص در حوزه کشاورزی است. این گروه با هدف گسترش فرهنگ تولید باکیفیت و استاندارد در کشاورزی و تحقق درآمد و توسعه پایدار ایجاد شده است. مزرعه کارآفرینی در تلاش است تا به یک بستر مطمئن برای کسب اطلاعات درباره کشاورزی و شروع کارآفرینی یا رونق کسب وکار در این حوزه گردد. در مزرعه کارآفرینی علاوه بر ارائه اطلاعات، محصولات باکیفیت و استاندارد از تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان متعهد عرضه می‌شود. ما در تلاشیم تا درنهایت تعهد و تخصص، بهترین‌ها را برای شما به ارمغان بیاوریم خدمات سایت مزرعه کارآفرینی 1. بازار بزرگ کشاورزی آنلاین مزرعه کارآفرینی این بستر را برای کلیه فعالین حوزه کشاورزی فراهم کرده است تا در یک بستر مناسب، نیاز‌های خود را تامین نمایند. سرمایه‌گذاران و کشاورزان گرامی میتوانند در سایت مزرعه کارآفرینی، محصولات مورد نیاز خود برای شروع یا رونق فعالیت را مشاهده، مقایسه و از فروشندگان متعهد خرید نمایند. تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان ملزومات تولید در کشاورزی نیز می‌توانند به صورت رایگان عضو سایت مزرعه کارآفرینی شده و محصولات خود را به فروش برسانند. همچنین خدمات‌دهندگان بخش کشاورزی می‌توانند به معرفی خود در بخش ” شبکه خدمات‌دهندگان کشاورزی” در سایت مزرعه کارآفرینی بپردازند. 2. انتخاب بهترین گزینه‌ها 3. مجموعه کامل محصولات و خدمات موردنیاز 4. ارائه خدمات به سراسر کشور ------------------------------------------------------------------ برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت مزرعه کارآفرینی مراجعه کنید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی