اطلاعات تماس
  • 021229*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139907194695314951

داستان مهاجرت معکوس مهاجران موفق و ثروتمند

کد: 139907194695314951

https://bit.ly/3iO7keD

، تهران , (اخبار رسمی): کارشناس امور کاریابی و مهاجرت بین المللی ضمن انتقاد از نگاه سراسر منفی موجود در کشور به مقوله مهاجرت، نسبت به غفلت از یکی از پیامدهای مثبت آن یعنی مهاجرت معکوس، هشدار داد.

داستان مهاجرت معکوس مهاجران موفق و ثروتمند
داستان مهاجرت معکوس مهاجران موفق و ثروتمند

مهاجرت یکی از مقوله هایی است که در میان نیروهای متخصص و بین جوانان در کشور ما متقاضیان زیادی پیدا کرده است. اما نگاه به این مسئله در همه بخش ها مثبت نیست و بعضا واکنش های ناخوشایندی به مهاجرت صورت می گیرد که عمده آنها به دلیل نبود اطلاعات کامل از جنبه های مختلف این مقوله پیچیده است.

مهدی ورقایی، کارشناس کاریابی بین المللی درباره این پیچیدگی گفت: مهاجرت مثل بسیاری از مسائل کلان اجتماعی ساده نیست و باید از زوایای مختلفی به آن توجه شود. توجه به این امر ضروری است که مهاجرت از صفر تا صد یک پدیده ناخوشایند باشد و هر مورد آن، یک نقطه منفی برای کشور مبدا به حساب بیاید. این مسئله بسیار جنبه های متفاوتی دارد و مانند هر موضوع دیگری از مزایای زیادی نیز برخوردار است که باید به آن دقت کرد.

وی افزود: یکی از مهم ترین نکاتی که در ذیل نگاه سراسر منفی به مهاجرت مورد غفلت قرار می گیرد، بحث مهاجرت معکوس است. افراد بسیار زیادی در دنیا برای تحصیل یا اشتغال راهی دیگر کشورها می شوند و بخش قابل توجهی از آنها پس از کسب علم یا اندوختن ثروت به کشور خود برمی گردند. این اتفاق که در کشورهایی مثل چین یا هند بسیار رایج است، در بین ایرانیان هم نمونه های متعددی داشته است. علاوه بر دانشجویانی که پس از اتمام تحصیل به کشور بازگشته اند، می توان به تکنولوژی های مختلفی اشاره کرد که از طریق ایرانیان و پس از مهاجرت معکوس آنها به ایران وارد شده و تحولی در صنعت ایجاد کرده است.

این روزها در ایران با مشکل کاهش ارزش ریال نسبت به دلار و یورو مواجه هستیم که اتفاقا چنین معضلی می تواند تا حدود زیادی با کمک به مهاجرت معکوس برطرف شود.

 ورقایی که موسس یکی از شرکت های کاریابی بین المللی و مهاجرت به نام الست گروپ است، در این زمینه گفت: کم شدن ارزش ریال نسبت به ارزهای رایج تهدیدی است که باید با استفاده از ابزار مهاجرت، آن را به فرصت تبدیل کنیم. کسی که در کشورهای خارجی به دلار یا یورو درآمد کسب می کند، می تواند پس از بازگشت به کشور سرمایه قابل توجهی به ریال داشته باشد و از آن استفاده کند.

او ادامه داد: داستان های زیادی وجود دارد از افرادی که مهاجرت کرده و پیشرفت چشمگیری در تحصیل یا حرفه خود کرده اند و سپس با انتخاب گزینه مهاجرت معکوس، به کشور خود بازگشته و علم و سرمایه و تجربه خود را برای پیشرفت خود و کشور به اشتراک گذاشته اند.

حقیقت این است که همه ایرانی ها وطن دوست بوده و دل کندن از خانواده و دوستان، اصلا برای آنها راحت نیست. در کشور ما نیز بهتر است فرصتی فراهم شود تا با استقبال از مهاجرانی که به علم و تجربه و ثروت مجهز شده اند، آنها ترغیب به بازگشت شوند و در کشور خود و در کنار تمام کسانی که دوستشان دارند، به کار، انتقال دانش و البته کسب درآمد بپردازند.

ورقایی در این مورد اظهار داشت: اگر کسی به خاطر امکانات راهی دیگر کشورها شده، ما هم باید به او نشان دهیم که امکانات و فرصت ایده آل را در صورت بازگشت به وطن خواهد داشت که بتواند در کشور خود مشغول به انجام مهم ترین کارها شود و اثرگذار ترین نقش ها را در پیشبرد برنامه های خود و کشورش ایفا کند. ما باید قدر این سرمایه ها را بدانیم. اما بعضا تصور می شود با بستن مسیر جوانان جاه طلب و  با انگیزه، می توان آنها را به کار وادار کرد. در حالی که اینطور نیست و تنها با فراهم کردن فرصت های واقعی می شود چنین نیروهای متخصصی را مجاب کرد که در کشور خود مشغول شوند. مطمئنا کسانی که ما درباره شان صحبت می کنیم، به قدری باهوش هستند که حسن نیت و تلاش مسئولان را در فراهم کردن بستر کار و پیشرفت متوجه شده و تصمیم بگیرند تجربیات فوق العاده خود را در یک فضای مناسب در وطنشان به کار بگیرند.

او در پایان با اشاره به یکی از عواقب نگران کننده نگاه منفی به مهاجرت گفت: منع بی دلیل، افراد را حریص تر می کند. اگر راه مهاجرت معکوس به درستی هموار شود، بی شک مورد استقبال واقع می شود اما در غیر این صورت احتمال خطرات مهاجرت غیر قانونی و تصمیمات اشتباهی مثل پناهندگی نیز افزایش می یابد. اگر این افراد را یک سرمایه برای کشور می دانیم، پس باید اطمینان داشته باشیم که تصمیمی می گیرند که خود و کشورشان متنفع گردند .

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021229*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید