اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139909194798015656

دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست ؟

کد: 139909194798015656

https://bit.ly/378ERxi

، اهواز , (اخبار رسمی): یک روش بسیار پیشرفته برای تولید آب تصفیه شده می باشد. این تکنولوژی ابتدا در نیروی دریایی آمریکا برای تولید آب شرب، از آب دریا استفاده شده است. امروزه از فرآیند اسمز معکوس به عنوان یک فرآیند جداسازی در بسیاری از صنایع تولید آب تصفیه، ‌تصفیه پساب ها، صنعت پرورش دام، دیگهای بخار و غیره استفاده می شود .

دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست یا آب شیرین کن که اغلب به عنوان RO شناخته می شود
دستگاه تصفیه آب صنعتی RO با ظرفیت 10 متر مکعب در شبانه روز

آب ها بر حسب میزان کل جامدات محلول و مخلوط ( TDS ) به دو دسته آب های شور ( sea water ) ، آب های لب شور ( Brakish water ) و شیرین دسته بندی می گردند.

تصفیه آب صنعتی چیست ؟

آب ها بر حسب میزان کل جامدات محلول و مخلوط ( TDS ) به دو دسته آب های شور ( sea water ) ، آب های لب شور ( Brakish water ) و شیرین در دستگاه تصفیه آب صنعتی دسته بندی می گردند . آب دریا با TDS حدود 35000 تا 45000 میلی گرم بر لیتر ( mg/lit ) ، آب های لب شور با TDS کمتر از آن ، به عنوان ترکیب استاندارد آب های موجود در دنیا شناخته می شود این محدوده بسیار وسیع می باشد که آب های دنیا را تشکیل می دهد . توزیع آن تقریباً در سراسر جهان یکسان می باشد اما ممکن است عملاً در محدوده وسیعی مثلاً از دریای بالتیک حدود mg/lit 7000 تا خلیج فارس و دریای سیاه که برابر mg/lit 45000 است متغیر باشد . ترکیب های آب لب شور بسیار گوناگون است و برای طراحی یک دستگاه تصفیه آب باید آب را در آزمایشگاه آنالیز نمود .

استفاده از روش فوق الذکر با تولید غشاهای جدید ( فیلتر ممبرین یا ممبران ) ( membrane ) که می توانستند در محدوده وسیعی از PH و دما های مختلف عمل کنند و نسبت به بسیاری از مواد شیمیایی بیولوژیکی موجود در آب مقاومت داشته باشند توسعه چشم گیری یافته است . روش RO نسبت به بسیاری از فرآیندهای جداسازی دیگر ، همانند تقطیر ، استخراج ، تعویض یونی و جذب دارای مزایای فراوانی می باشد . در این روش به هیچ گونه تغییرات فازی شدید انرژی و یا استفاده از محلول های گران قیمت جاذب نیازی نیست . که توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است . طراحی و عملکرد این روش در مقایسه با بسیاری از روشهای قدیمی جداسازی راحت تر می باشد . در صنایعی که نیاز به تولید آب تصفیه شده دارند ،

مصرف پایین انرژی ( نسبت به روشهای تقطیری )

هزینه نگهداری پایین

حجم و سایز کوچک سیستم

راهبری آسان

نصب و راه اندازی در کوتاهترین زمان

مصرف پایین مواد شیمیایی در مقایسه با روش تعویض یونی

در سیستمهای RO نسبت به سیستم های گرمایی مصرف انرژی پایین می باشد و بسیاری از مشکلات همانند خوردگی که در سیستم های گرمایی به دلیل عملکرد در دما های بالا وجود دارد ، در این سیستم دیده نمی شود، از نقطه نظر آلودگی نیز روش اسمز معکوس به روش تبادل یونی ارجحیت و برتری دارد ، زیرا هیچگونه نا خالصی به جز آنجه قبلاً در آب وجود داشته است ، به محیط زیست اضافه نمی کند .

برخلاف سیستمهای تقطیری و تعویض یونی به دلیل آنکه قسمت اصلی تصفیه ی آب در سیستمهای RO توسط غشا ها ( ممبرین ) انجام می شود ، در صورتی که اشکالی در سیستم به دلیل خرابی یکی از آنها اتفاق افتاد ،‌ نیازی به متوقف کردن کامل سیستم نیست ، غشاء خراب را می توان به سادگی از سیستم خارج ، شستشو ( CIP ) ، تعویض یا تغییر داد . در مقایسه با سیستمهای تعویض یونی ، هزینه یک سیستم RO ، نسبت به تغییرات نا خالصی های آب وابستگی کمی دارد ، بنابراین در صورت تغییر خلوص آب ورودی تغییرات زیادی در هزینه های تمام شده آب نهایی داده نمی شود.

تشریح فرایند اسمز معکوس

فرآیند اسمز معکوس همان گونه که از نام آن نیز مشخص است ، بر عکس فرآیند طبیعی اسمز می باشد ، فرایند اسمز معکوس امروزه جزء یکی از جدید ترین و متداول ترین روش های جدا سازی به خصوص در تصفیه آب های شور محسوب می شود . در این فرآیند با قرار دادن فشاری بیشتر از فشار اسمزی در سمت محلول غلیظ تر ( آب شور یا concentrate ) ، جهت حرکت حلال ( آب خالص یا pure water ، permeate ) معکوس شده و به این ترتیب می توان آب را از ناخالصی های درون آن جدا کرد و TDS را کاهش داد.

اسمز معکوس چگونه کار می کند

فرایند اسمز معکوس در ممبرین با استفاده از یک پمپ فشار بالا ( high pressure pump ) صورت می گیرد به گونه ای که پمپ وظیفه ایجاد فشار در سمتی که آب خام با غلظت زیاد وجود دارد را ایفا می کند . آب از غشا نیمه تراوا عبور می کند و آب تصفیه شده تولید می شود . آب در هنگام عبور از ممبرین بین 95 تا 99 درصد املاح موجود در خود را از دست می دهد . حال فهمیدیم آب شیرین کن صنعتی چیست

مقدار فشاری که پمپ باید ایجاد کند تا بر فشار اسمزی غلبه کند بسته به TDS آب ورودی دارد ، هرچه TDS آب بالاتر باشد فشار نیز بالا می رود و بلعکس با کاهش TDS فشار عملیاتی (Operational pressure ) دستگاه تصفیه آب صنعتی آب پاکسازان کاهش می یابد . آبی که وارد سیستم RO می شود و قرار است عمل تصفیه روی آن صورت بگیرد به عنوان آب خام یا feed water شناخته می شود .

آبی که املاح آن جدا شده و عمل تصفیه روی آن صورت گرفته یا در واقع یونیزه شده به عنوان آب شیرین ، آب محصول ، product water یا permeate شناخته می شود . آبی که تغلیظ شده و نسیبت به آب ورودی از TDS بالا تری برخوردار است و به عنوان فاضلاب از دستگاه تصفیه آب صنعتی خارج می شود فاضلاب یا concentrate شناخته می شود .

آب پس از عبور از پمپ فشار بالا با فشار بسیار زیاد به سمت ماژول های ممبرین ارسال می شود خروجی آن یکی آب تولید و دیگری آب فاضلاب است حال مقدار درصد بازیابی با توجه به نوع غشاء ( ممبرین ) ، کیفیت و کمیت آب تصفیه شده و مقدار هزینه های عملیاتی ، را تعیین خواهد کرد . بالا رفتن بیش از اندازه درصد بازیابی ( ریکاوری ) ( recovery ) ، باعث افزایش املاح در آب تولید شده دستگاه و در نتیجه فشار اسمزی در آب پشت غشا ها می شود ، که این امر باعث افزایش انرژی عملیاتی لازم ، کاهش دبی و افزایش درصد عبور املاح از میان غشاها می شود .

موارد حذف از آب توسط تصفیه آب صنعتی

مقاله دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست ؟ با استفاده از روش اسمز معکوس قادر است بیش از 99 درصد نمک های محلول ( یون ها ) ، ذرات ، کلوئید ها ، مواد آلی ، باکتری ها و پیروژن ها ( abpaksazan ) ، موجود در آب را حذف کند . لازم به ذکر است برای حذف 100 درصدی باکتری ها و ویروس ها نمی توان به صورت کامل به سیستم RO اعتماد کرد .

حال فهمیدیم آب شیرین کن صنعتی چیست و در مقاله بعد با فیلتر شنی آب پاکسازان آشنا خواهیم شدو در ادامه مطلب خواهیم گفت که آلودگی ها در ممبرین بر اساس سایز و بار مولکولی آن ها حذف و یا رد می شوند . هر آلودگی که وزن مولکولی آن بیش از 200 باشد به راحتی توسط ممبرین حذف می شود ( برای مقایسه بهتر وزن مولکولی آب 18 می باشد ) به این ترتیب هر چه بار مولکولی مواد بیشتر باشد توانایی عبور از غشا ممبرین را ندارند . پس هر چه بار یونی آلاینده بیشتر باشد توانایی عبور از لایه ممبرین را ندارد به عنوان مثال یون سدیم یک بار دارد ( تک ظرفیتی ) و برای همین سدیم نسبت به کلسیم که دو بار دارد به راحتی دفع نمی شود . همچنین در یک سیستم RO گاز هایی مانند CO2 به خوبی حذف نمی شوند زیرا وزن مولکولی آن بسیار کم است .

کارخانه های تولید آب جهت شرب

آب سالم و گوارا و همچنین عاری از ویروس و میکروب ، یکی از اصلی ترین نیاز های بشری می باشد . پزشکان بر این باور هستند که بیش از 80 درصد بیماری و امراض در آدم به آب بر می گردد با این حال افراد زیادی در جهان از نعمت آب سالم و گوارا محروم هستند . شرکت های زیادی در دنیا و ایران با استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی به تولید آب شرب بهداشتی می پردازند در یک خط تولید آب معدنی مقاله دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست مقاله دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست به عنوان قلب کارخانه تولید آب شرب را بر عهده دارد و پس از آن آب عملیات پر کردن ، در بندی ، لیبل زنی ، بسته بندی و توزیع را سپری می کند .

صنعت دام و طیور

با افزایش جمعیت و نیاز بیشتر به مواد غذایی تولید گوشت از مرغ و دام ها در ابعاد و اندازه زیاد اهمیت زیادی دارد لذا پرورش دهندگاه مرغ در وسعت های کوچک و بزرگ ، محل پرورشگاه های خود در مکان هایی مناسب با آب و هوایی خوب و عاری از آلودگی احداث می کنند . در پروش دام و طیور به روش های صنعتی کلییه پارامتر های حیاتی و اساسی که دام و طیور به عنوان موجود زنده به آن ها نیاز دارند تا بهترین تبدیل ضریب گوشتی را داشته باشند و اب نقش اساسی را در این پروش ایفا می کند که مرغداران و دامداران با استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی آب مناسب مرغ و دام را تامین می کنند .

صنعت کشاورزی

کشور ما ایران جزء کشور های خشک و کم آب محسوب می شود و معمولا در مناطقی که مناسب کشاورزی هستند یا آب پیدا نمی شود یا کیفیت مطلوب را ندارد و وقتی صحبت بر سر کیفیت آب می شود منظور از آن استفاده آب مناسب در کشاورزی و مطلوب بودن جهت آبیاری می باشد.

معمولا از دستگاه های تصفیه آب صنعتی در گلخانه برای رشد بهتر و بهره وری بیشتر استفاده می شود . با وجود مناسب بودن وضعیت هوا در جای جای ایران ما آب معمولا کیفیت مطلوب را ندارد این موضوع به خاطر حفر چاه های عمیق و یا استفاده از آب های سطحی برای آبیاری است . این موضوع تقریبا در تمام کشور محسوس است.

صنعت

استفاده آب در صنعت بیشترین استفاده جامع بشری از آب است . آب تولیدی از دستگاه تصفیه آب صنعتی یا RO بسیار نزدیک به آب مقطر و TDS پایینی دارد همچنین مشکل بالا بودن کدورت و TSS و NTU در این سیستم مرتع شده است و عملا رسوب گذاری دیگر اتفاق نمی افتد البته برای آنالیز آب ورودی به سیستم از اهمیت بالایی بر خوردار است به همین منظور سیستم های دبل RO ( RO.RO یا double RO ) و یا رزین های تبادل یونی نیز برای تکمیل پروسه استفاده می شود . یکی از استفاده های آب در صنعت تامین آب مناسب برای ورودی به بویلر ، دیگ های بخار ، کولینگ تاور ، برج خنک کننده ، نازل های مه پاش و غیره می باشد .

صنعت پزشکی ، دارو سازی و آزمایشگاهی

آب مناسب در پزشکی اهمیت بالایی دارد و دلیل آن بسیار واضح و مشخص است.

منبع :  شرکت آب پاکسازان

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آب پاکسازان

شرکت دستگاه تصفیه آب صنعتی آب‌پاکسازان AbPakSazan با نام تجاری PrimeAqua و MyRo از سال 1377 با ارائه‌ی خدمات نوین در زمینه‌ی تعمیر ونگهداری سیستم‌های تصفیه‌ی آب از قبیل mf , uf , ro و nf در ابعاد و مدال‌های مختلف هم‌چون دستگاه‌های تصفیه‌ی آب دریایی، کشاورزی، صنعتی، دام‌وطیور، پزشکی و شرب فعال می‌باشد. هدف و اولویت این واحد خدماتی ارئه‌ی سرویس‌های پشتیبانی بر مبنای رضایت‌مندی مشتریان است، هم‌چنین می‌توان به ویژگی‌هایی از قبیل پاسخ‌گویی در لحظه، ارئه‌ی خدمات در هفت روز هفته و بیست وچهار ساعت شبانه روز، سرعت عمل در سرویس‌دهی خدمات، استفاده از قطعات اصلی و باکیفیت اشاره نمود.شما می‌توانید از طریق تماس با مرکز خدمات شرکت آب‌پاکسازان، علاوه بر در خواست خدمات تعمیر ونگهداری از مشاوره‌های فنی‌ومهندسی به صورت کاملا رایگان استفاده نمائید. خدمات آب پاکسازان تعریفی جدید از خدمات پس از فروش … شرکت آب پاکسازان با دانش روز دنیا در صنعت دستگاه تصفیه آب صنعتی بهترین گزینه برای گلخانه, صنعت دام پروری, متالوژی, پرورش ماهی و … می باشد.شرکت آب پاکسازان همواره در تلاش است که بتواند بهترین خدمات، همچنین بهترین طراحی و بهترین خدمات پس از فروش را به مشتریان خود ارائه نماید.یکی از مهمترین بخش هایی که شرکت آب پاکسازان در آن سرمایه گزاری بسیاری نموده و بحث خدمات پس از فروش محصولات خود می باشد از این رو این شرکت تصمیم گرفته است تا برای افزایش سطح رضایتمندی مشتریانی که از انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی این شرکت خریداری می کنند اقدام به راه اندازی بخش خدمات دستگاه تصفیه آب صنعتی و امدادتصفیه نموده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید