اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139909234807915656

صافی شنی یا همان فیلتر شنی یکی از رایج ترین روش های فیلتراسیون آب است

فیلتر شنی دستگاه تصفیه آب صنعتی RO

کد: 139909234807915656

https://bit.ly/3gNPZCZ

، اهواز , (اخبار رسمی): صافی شنی تحت فشار یا (Pressure sand filter) فیلتر های شنی تحت معمولا با فشار ورودی بین 2 الی 5 بار کار می کنند که این فشار توسط پمپ قبل از آن ایجاد میشود . از فیلتر های شنی تحت فشار برای تصفیه آب قبل از دستگاه های تصفیه آب صنعتی استفاده می شود.

فیلتر شنی دستگاه تصفیه آب صنعتی RO
فیلتر شنی تصفیه آب صنعتی اولین مرحله در تصفیه آب صنعتی در جهت از بین بردن ذرات معلق جامد موجود در آب

بکواش فیلتر شنی ( back wash ) صافی های شنی از نظر نگه داری بسیار ساده هستند اما در زمان استفاده از آن ها ذرات معلق در لا به لای این فیلتر ها گیر کرده و نیاز به شستشو دارند

فیلتر شنی

طراحی یک فیلتر شنی بخش بسیار مهم و حساس در زمینه ساخت یک صافی شنی در دستگاه تصفیه آب صنعتی می باشد. به طوری که اگر خطایی در طراحی این سیستم انجام شود عملا صافی شنی نمی تواند کار خود را انجام دهد شاید در بعضی از مواقع دیده باشید که در یک سیستم از فیلتر شنی برای حذف گل در آب استفاده می شود و عملا آب ورودی به فیلتر شنی با خروجی آن هیچ تفاوتی ندارد و کدورت آب کاهش پیدا نکرده است.

طراحی فیلتر شنی

پیشنهاد می شود اگر برای سیستم یا مجموعه خود نیاز به فیلتر شنی دارید با ارایه آنالیز آب به کارشناسان شرکت آب پاک سازان و مقدار دبی مورد نظر در روز و یا ساعت ، فیلتر شنی مناسب را انتخاب نمایید . ولی دانستن چند نکته برای طراحی یک صافی شنی بسیار مهم و حائز اهمیت است . ابتدا شما باید نیاز سنجی کنید و ببینید که فیلتر شنی خود را برای چه کاری می خواهید استفاده کنید . که موارد استفاده از فیلتر شنی را در بالا توضیح داده ایم . TSS و NTU دو مورد بسیار مهم و حیاتی در طراحی یک صافی شنی هستند.

فیلتر های شنی کند

فیلتر های شنی کند ( Slow sand filter ) ( SSF ) فیلتر های شنی کند برای تصفیه آب های خام ، برای تولید آب شرب استفاده می شود . عمق آن ها معمولا بین 1 تا 2 متر می باشد . اندازه این فیلتر ها بسته به میزان آب یا دبی تعیین و مشخص میگردد . فیلتر های شنی کند به دلیل قدرت کم در انجام عمل فیلتراسیون به سطح زیاد و بالایی نیاز دارد به همین منظور فیلتر های شنی کند جای خود را به فیلتر های شنی تند و فیلتر های شنی تحت فشار دارند ( آب پاکسازان | abpaksazan.com)

فیلتر های شنی کند از نظر عملکرد و کارایی با سایر فیلتر های استفاده شده در صنعت تصفیه آب متفاوت هستند . نحوه کار این فیلتر ها به این صورت است که با استفاده از یک لایه فیلم بیولوژیکی پیچیده ( Hypogeal یا Schmutzdecke ) که سطح بستر سلیس را گرفته است کار می کنند . سلیس در این فیلتر ها نقش بستر را بازی و می کند و در عمل تصفیه هیچ نقشی ندارند .

انواع مدل های صافی شنی از نظر جنس به شرح زیر است

  • فیلتر شنی استیل ( فیلتر شنی استنلس استیل )
  • فیلتر شنی فایبر گلاس ( فیلتر شنی FRP )
  • فیلتر شنی کربن استیل ( فیلتر شنی فلزی )
  • فیلتر شنی فلزی با روکش فایبر گلاس
  • فیلتر شنی سختی گیر
  • فیلتر شنی و کربنی ( مالتی مدیا )
  • فیلتر شنی استخر
  • فیلتر شنی جکوزی
  • فیلتر شنی دیگ بخار
  • فیلتر شنی آکواریوم
  • فیلتر شنی ایستاده
  • فیلتر شنی افقی
  • فیلتر شنی عمودی
  • فیلتر شنی گالوانیزه
  • فیلتر شنی یا فیلتر شنی رزینی
  • فیلتر شنی TSS

یا همان کل مواد جامد معلق ، همان گونه که گفتیم یکی از پارامتر های طراحی صافی شنی می باشد همچنین TSS آیتم بسیار مهم براس سنجش کیفیت آب و فاضلاب می باشد . هر چه در آب و فاضلاب عدد TSS بالا تر باشد یعنی که آب یا فاضلاب دارای ذرات جامد معلق یا به اصطلاح مخلوط بیشتری است ، لازم به ذکر است TSS بالا در آب های پرورش ماهی باعث می شود نور خورشید به آب نفوذ نکند که این امر باعث ایجاد مشکل در مزارع پرورش ماهی می شود ( آب پاکسازان | abpaksazan.com) معمولا پساب خروجی از مجموعه های بیمارستانی و کشتارگاه بالا ترین TSS را دارند .

فیلتر شنی تی اس اس

که TSS بالا باعث ایجاد اشکال در سیستم های تصفیه فاضلاب و حوضچه های هوادهی آن ها می شود . TSS بالا در یک سیستم همچنین باعث ایجاد گرفتگی در مسیر های لوله و پمپ ها و حتی ایرلیفت ها می شود همچنین باعث می شود آب خروجی از دستگاه های تصفیه فاضلاب خروجی مناسب و استاندارد را نداشته باشد و حتی در سیستم های RO یا همان دستگاه های تصفیه آب صنعتی باعث ایجاد مشکلات جدی می شود ضمنا در آب هایی که TSS بالایی دارند به دلیل این که ذرات معلق در آب انرژی و گرمای خورشید را جذب می کنند دمای بالاتری دارند که این امر خود آسیب جدی به فیلتر های ممبریت در دستگاه تصفیه آب صنعتی می کند .

فیلتر شنی NTU

NTU یا کدورت اصطلاحی است که به کدر بودن یا گل بودن یک مایع گفته می شود . که دلیل آن وجود ذرات معلق و ریز بسیار زیادی است که با چشم دیده نمی شوند آیتم NTU یک آیتم بسیار کلیدی و مهم در سنجش کیفیت آب است . اگر ذرات ریز که باعث ایجاد کدورت در آب می شوند کمی بزرگ باشند به راحتی ته نشین می شوند در غیر این صورت روند ته نشینی در ذرات بسیار ریز که باعث ایجاد کدورت می شوند خیلی خیلی کند صورت می گیرد .

این در حالی است که اگر آب ورودی به مخزن یا استخر دارای تلاطم باشد این ذرات اصلا ته نشین نمی شوند زیرا زمانی برای ته نشینی ندارند یکی از دلایل کدورت آب های آزاد وجود فیتوپلانگتون ها ( phytoplankton ) می باشد . میزان کدورت موجود در مایعات با استاندارد ISOEN7027 به وسیله دستگاهی که ابزار ابری سنج ( این دستگاه نور را با زاویه 90 درجه به شیشه های نمونه می تاباند ) اندازه گیری می شود .

حال که به این دو آیتم یعنی NTU و TSS پرداختیم بر میگردیم بر سر موضوع طراحی صافی شنی . یکی دیگر از مواردی که در طراحی یک صافی شنی بسیاز مهم و حائز اهمیت است سرعت خطی است . این آیتم پس از NTU و TSS بسیار مهم است . در طراحی یک صافی شنی سرعت خطی می بایست بین 10 الی 15 متر کعب در ساعت باشد و این در حالی است که بهترین سرعت خطی برای یک صافی شنی و حتی صافی شنی هایی که برای یک دستگاه تصفیه آب طراحی می شوند سرعت خطی 10 متر مکعب در ساعت را دارند .

صافی شنی تحت فشار ، متداولترین فیلتر برای تصفیه آب صنعتی به شمار می روند که دارای مزایایی همچون سرعت بالای تصفیه ، حجم اشغالی کم ، هزینه پایین و افت حرارتی کم می ‫باشند . از متداول ترین فیلتر های شنی از نظر جنس فیلتر میتوان به فیلتر های فایبر گلاس با FRP اشاره کرد .

فیلتر شنی frp

ویژگی صافی شنی فلزی صافی شنی FRP

قدرت فیلراسیون صافی شنیزیادکمدر یک سایز از صافی شنی فلزی و صافی شنی FRP به دلیل نوع لوله کشی و نازل ها قدرت فیلتراسیون پایین می باشد.

آبدهی صافی شنیزیادکمدر یک سایز از صافی شنی فلزی و صافی شنی FRP به دلیل نوع لوله کشی و نازل ها آبدهی صافی شنی FRP پایین می باشد.

جنسفلز یا استنلس استیلFRP ( فایبر گلاس و شیشه )

مقاوم در برابر گرمازیادکمبه دلیل نوع جنس صافی شنی FRP با صافی شنی فلزی مقاومت در برابر گرما در این نوع صافی شنی ها پایین می باشد

مقاومت در برابر فشارزیادکمبه دلیل نوع جنس صافی شنی FRP با صافی شنی فلزی مقاومت در برابر فشار در این نوع صافی شنی ها پایین می باشد

قیمت ارزان گران به دلیل وارداتی بودن صافی شنی FRP و هزینه های حمل و نقل ارزی این فیلتر ها از نظر خرید مقرون به صرفه نیستند

مقاومت در برابر پوسیدگی متوسط بالا این مشکل در صافی شنی فلزی به دلیل استفاده شدن ورق آهن با روکش اپوکسی 3 لایه ( زینک ریچ ، های بیلد و پلی اورتان ) حل شده است و یا حتی میتوان از صافی شنی استیل ( استنلس استیل ) و یا صافی شنی فلزی با روکش فایبرگلاس استفاده نمود

مقاومت در برابر شکستگیبالابسیار کمبه دلیل نوع جنس صافی شنی FRP با صافی شنی فلزی مقاومت در برابر شکستگی در این نوع صافی شنی ها پایین می باشد

سایزبه سانتی متر CMبه اینچ inch

سهولت در تعمیرزیادتعمیر نمی شودبه دلیل نوع جنس و حالت صافی شنی FRP با صافی شنی فلزی و نوع ورود و خروج آب سهولت در تعمیر در این نوع صافی شنی ها غیر ممکن می باشد

سهولت در تعویض موادبالاکمبه دلیل نوع جنس و حالت صافی شنی FRP با صافی شنی فلزی و نوع ورود و خروج آب سهولت در تعویض مواد ( شن صافی شنی یا همان سلیس صافی شنی ) در این نوع صافی شنی ها غیر ممکن می باشد

فیلتر های شنی فلزی

1 – پوشش و رنگ آمیزی فیلتر های فلزی امری مهم و پر اهمیت می باشد که باید به آن دقت زیادی نمود . بدیهی است برای اجرای پوشش بهتر و عمری تر می بایست سطح فیلتر ها را سند بلاست کرد . این کار باعث می شود پوشش اپوکسی بهتر به سطح فلز بچسبد . لازم به ذکر است اگر عمل رنگ آمیزی به درستی انجام شود عمر مفید فیلتر به 10 سال می رسد.

انجام عمل بکواش و نظم در انجام آن ، در این فیلتر ها بسیار حائز اهمیت است .

فیلتر های شنی به هیچ عنوان آب را شیرین نمی کنند و TDS آن را کاهش نمی دهند .

فیلتر شنی عضو غیر قابل حذف در دستگاه های تصفیه آب صنعتی هستند .

سختی گیر با صافی شنی کاملا متفاوت می باشد . از سختی گیر برای کاهش سختی کل ( Th ) استفاده می شود و از صافی شنی برای کاهش کدورت ( SDI ) آب استفاده می شود .

فیلتر های شنی – کربنی با فیلتر های شنی کاملا متفاوت می باشند.

از فیلتر های کربنی برای حذف کلر ، میکروارگانیزم ها ، مواد شیمیایی آلی ، آفت کش ها ، تری هالومتان ها ( THMs ) ( این مواد محصولات فرعی کلر زنی هستند ) ، تری کلرواتیلن ( TCE ) ، PCB ، کاهش BOD ، کاهش COD و … استفاده می شود و از صافی شنی فقط برای حذف ذرات معلق استفاده می شود .

فیلتر های شنی فلزی دو نوع افقی و عمودی دارند .

فیلتر های شنی عمودی بسته به دبی آب مطابق جدول زیر طبقه بندی می شود.

منبع

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

آب پاکسازان

شرکت دستگاه تصفیه آب صنعتی آب‌پاکسازان AbPakSazan با نام تجاری PrimeAqua و MyRo از سال 1377 با ارائه‌ی خدمات نوین در زمینه‌ی تعمیر ونگهداری سیستم‌های تصفیه‌ی آب از قبیل mf , uf , ro و nf در ابعاد و مدال‌های مختلف هم‌چون دستگاه‌های تصفیه‌ی آب دریایی، کشاورزی، صنعتی، دام‌وطیور، پزشکی و شرب فعال می‌باشد. هدف و اولویت این واحد خدماتی ارئه‌ی سرویس‌های پشتیبانی بر مبنای رضایت‌مندی مشتریان است، هم‌چنین می‌توان به ویژگی‌هایی از قبیل پاسخ‌گویی در لحظه، ارئه‌ی خدمات در هفت روز هفته و بیست وچهار ساعت شبانه روز، سرعت عمل در سرویس‌دهی خدمات، استفاده از قطعات اصلی و باکیفیت اشاره نمود.شما می‌توانید از طریق تماس با مرکز خدمات شرکت آب‌پاکسازان، علاوه بر در خواست خدمات تعمیر ونگهداری از مشاوره‌های فنی‌ومهندسی به صورت کاملا رایگان استفاده نمائید. خدمات آب پاکسازان تعریفی جدید از خدمات پس از فروش … شرکت آب پاکسازان با دانش روز دنیا در صنعت دستگاه تصفیه آب صنعتی بهترین گزینه برای گلخانه, صنعت دام پروری, متالوژی, پرورش ماهی و … می باشد.شرکت آب پاکسازان همواره در تلاش است که بتواند بهترین خدمات، همچنین بهترین طراحی و بهترین خدمات پس از فروش را به مشتریان خود ارائه نماید.یکی از مهمترین بخش هایی که شرکت آب پاکسازان در آن سرمایه گزاری بسیاری نموده و بحث خدمات پس از فروش محصولات خود می باشد از این رو این شرکت تصمیم گرفته است تا برای افزایش سطح رضایتمندی مشتریانی که از انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی این شرکت خریداری می کنند اقدام به راه اندازی بخش خدمات دستگاه تصفیه آب صنعتی و امدادتصفیه نموده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید