اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13990923480737151

فرار مالیاتی چیست؟

کد: 13990923480737151

https://bit.ly/3a7YNSR

، تهران , (اخبار رسمی): فرار مالیاتی یک نوع تخلف از قانون است. وقتی که یک مؤدی مالیاتی از ارائه گزارش درست در مورد درآمدهای حاصل از کار یا سرمایه خود که مشمول پرداخت مالیات می‌شود، امتناع می‌کند، یک نوع عمل غیررسمی انجام می‌دهد که او را از چشم مقامات دولتی و مالیاتی کشور دور نگه می‌دارد.

فرار مالیاتی چیست؟
نرم افزار حسابداری قیاس

بنا بر سوابق، ایران از قدیمی‌ترین کشورهایی است‌ که برای تامین مخارج عمومی، دست به وصول‌ مالیات زده است. به ‌زعم برخی از تاریخ نویسان‌ عمر تاریخ مالیات در ایران به بیش از پنج هزار سال می‌رسد.

فرار مالیاتی چیست؟

بنا بر سوابق، ایران از قدیمی‌ترین کشورهایی است‌ که برای تامین مخارج عمومی، دست به وصول‌ مالیات زده است. به ‌زعم برخی از تاریخ نویسان‌ عمر تاریخ مالیات در ایران به بیش از پنج هزار سال می‌رسد و وصول‌ مالیات به زمان سومریان برمی‌گردد.

فرار مالیاتی یک نوع تخلف از قانون است. وقتی که یک مؤدی مالیاتی از ارائه گزارش درست در مورد درآمدهای حاصل از کار یا سرمایه خود که مشمول پرداخت مالیات می‌شود، امتناع می‌کند، یک نوع عمل غیررسمی انجام می‌دهد که او را از چشم مقامات دولتی و مالیاتی کشور دور نگه می‌دارد.

به طور کلی فرار مالیاتی به هر نوع اقدام افراد یا سازمان‌ها جهت عدم پرداخت مالیات یا کاهش آن گفته می‌شود.

آیا اجتناب از پرداخت مالیات همان فرار مالیاتی است؟

اجتناب از مالیات، از خلاءهای قانونی در قانون مالیات‌ها نشات می‌گیرد. در اینجا، فرد با هدف کاهش قابلیت پرداخت مالیات، خود دنبال راه‌های گریز می‌گردد. مثلا درآمدهای نیروی کار را در قالب درآمد سرمایه نشان می‌دهد که از نرخ پایین‌تری برای مالیات برخوردارند. در اجتناب از مالیات، مؤدی مالیاتی دلیلی ندارد نگران افشا شدن باشد، چرا که او الزاما تمامی مبادلات خود را با جزئیات آن، البته به شکل غیرواقعی، یادداشت و ثبت می‌کند.

چرا فرار مالیاتی اتفاق می افتد؟

در جوامع امروزی و حتی شاید در گذشته نیز بسیاری عوامل مختلف دست به دست هم داده اند و باعث پیدایش فرارهای مالیاتی شده اند ، از جمله:

جا نیفتادن فرهنگ مالیاتی در جامعه

نبود یک سیستم نظارت قوی جهت نظارت و پیگیری نمودن مالیات های اخذ شده

وجود ضعف در اجرای مالیات های عل الراس و خود اظهاری

درست نبودن رقم های درآمدی

وجود معافیت های بزرگ و وسیع برای افراد پر درآمد

بیشتر بخوانید : ۵ توصیه مالیاتی به صاحبان مشاغل

انواع فرار مالیاتی چیست؟

این کار به خصوص در میان صنایع بزرگتر و مشاغلی که درآمد بیشتری دارند چشمگیرتر است. این در حالی است که عمده مالیاتی که از مشاغل دریافت می‌شود بر دوش کارگران و کارمندان است. قشری که کمترین درآمد را داشته و همواره تحت فشارهای اقتصادی است. هرچند افراد شاغل در این حوزه کمترین شانسی برای دور زدن قوانین مالیاتی و فرار از پرداخت آن ندارند. ولی در میان اقشار پر درآمد راه‌های زیادی برای اجتناب از پرداخت مالیات ایجاد شده است. در ادامه جهت آشنایی بیشتر با فضای مالیاتی کشور و درک لزوم وضع مجازات‌های سنگین بر اجتناب از پرداخت مالیات، چند نمونه از راه‌های تخطی از پرداخت مالیات تشریح می‌شود.

ساختن کد اقتصادی جعلی

ارائه ترازنامه و حساب سود و زیان یا دفاتر اسناد ساختگی

پنهان کردن فعالیت اقتصادی و روش‌های کسب درآمد

ممانعت از دسترسی مأموران مالیاتی به اطلاعات مالیاتی و اقتصادی

انجام معاملات و قراردادهای تجاری خود را با نام افراد دیگر

دست‌کاری مقدار و قیمت کالای خریداری‌شده

جایگزین کردن مواد اولیه ارزان‌قیمت به‌ جای مواد گران ‌قیمت

حذف کارتخوان

ارائه اطلاعات فنی نادرست به ماموران مالیاتی

کارخانه‌های صوری

رشوه

مجازات فرار مالیاتی چیست؟

مجازاتی که افراد عادی هنگام تخطی از پرداخت مالیات دچار می‌شوند، متفاوت از مجازاتی است که یک کسب و کار با آن درگیر می‌شود. این مجازات ها به شرح زیر اند:

این مجازات برای افراد عادی عبارت است از:

حبس بین ۶ ماه الی تا ۲ سال

پرداخت جزای نقدی بین ۲ الی ۸ میلیون تومان

محرومیت از حقوق اجتماعی بین ۶ ماه الی ۵ سال

انتشار حکم محکومیت قطعی در رسانه ها

این مجازات برای کسب و کار ها عبارت است از:

ممنوعیت از صدور برخی اسناد تجاری

ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی به مدت ۶ ماه

همچنین اگر شخصی مسئول کسر مالیات باشد و از وظایف خود امتناع کند، مطابق با تبصره ۳ ماده ۱۹۹ قانون به‌ مجازات درجه شش محکوم خواهد شد. در ماده ۲۰۰ سردفتران را مکلف به نظارت بر پرداخت مالیات در خصوص معاملات کرده و آورده است: در هر مورد که به موجب این قانون تکلیف یا وظیفه‌ای برای دفاتر اسناد رسمی مقرر گردیده است در صورت ‌تخلف علاوه بر مسئولیت تضامنی سردفتر با مؤدی در پرداخت ‌مالیات یا مالیات‌های متعلق مربوط‌، مشمول جریمه‌ای معادل ۲۰ درصد آن نیز خواهد بود و در مورد تکرار به مجازات درجه شش محکوم خواهد شد.

این موارد و جرم انگاری ها در قانون در حالی است که با مروری بر قوانین مالیاتی برخی کشور ‌ها مشخص می‌گردد که ضمانت اجراهای مقابله با فرار مالیاتی به مراتب شدیدتر نیز می‌باشد و در برخی کشور‌ ها میزان مجازات حبس برای فرار مالیاتی تا پنج سال نیز پیش‌بینی شده است. در هر صورت با توجه به اینکه در سال‌های اخیر مبارزه با جرائم مالیاتی کلان و گسترده به عنوان یکی از مظاهر و مصادیق مهم جرائم اقتصادی به یکی از راهبردهای اصلی کشورمان در مسیر پیشرفت و عدالت مبدل گشته است بدون تردید بهره‌مندی از یک نظام کیفری کارآمد و منسجم در مقابله با جرائم مالیاتی به بهبود عملکرد نظام مالیاتی کمک قابل توجهی می‌کند.

بیشتر بخوانید : تفاوت بین مالیات مستقیم و غیر مستقیم

چرا باید مالیات بدهیم؟

اولین نتیجه از نتایج زیانبار فرار مالیاتی در اقتصاد کشور، ناتوانی دولت در تأمین هزینه‌های عمومی است. هزینه‌های عمومی شامل هزینه‌های عمومی اداری و اجرائی، هزینه‌های عمومی اقتصادی، حقوق و دستمزد افراد و … است. در صورتی که افراد از پرداخت مالیات سرباز زنند، بودجه دولت کاهش می‌یابد و در ادامه از پرداخت هزینه‌های مربوط به دستمزد کارمندان و مواردی از این قبیل، عاجز می‌ماند که می‌تواند باعث افزایش فشار به جامعه و مردم شود.

شکاف بین گروه‌های درآمدی دیگر اثر زیانباری است که به دلیل پرداخت نشدن مالیات به وجود می‌آید. فرار مالیاتی سبب می‌شود که توان رقابتی عوامل اقتصادی به نفع افرادی که مالیات پرداخت نکرده اند، تغییر کند و شکافی بین گروه‌های مختلف درآمدی به وجود آید. ادامه این روند، شکاف درآمدی را بیشتر و بیشتر می‌کند و این موضوع سبب ایجاد تنش در کشور می‌شود.

پرداخت نشدن مالیات و فرار مالیاتی توسط افراد خاص سبب می‌شود این افراد توان اقتصادی بیشتری داشته باشند و ادامه این موضوع باعث می‌شود این افراد گوی سبقت را از رقبای خود به ربایند و درآمد بیشتری کسب و ذخیره کنند. در این صورت این افراد فاصله زیادی از افرادی که مالیات پرداخت می‌کنند، می‌گیرند و باعث به وجود آمدن مشکلات مختلفی در این زمینه می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین اثراتی که فرار مالیاتی به دنبال دارد، ایجاد تنش‌های سیاسی و اجتماعی است. با به وجود آمدن اختلاف طبقاتی در جامعه و انباشت ثروت برای گروه‌های خاص، افراد جامعه نسبت به این موضوع اعتراض می‌کنند و درخواست رسیدگی به این موضوع را دارند.

نظر شما درباره انواع فرار مالیاتی چیست؟آیا این کار اشتباه است؟نظرات با ارزش خود را با ما از طریق کامنت ها به اشتراک بگذارید.

منبع: وبلاگ قیاس

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه نرم افزاری قیاس

گروه نرم افزاری قیاس با بیـش از 20 سال حضور در بــازار نرم افزارهای مالی و صنعتی کشور، توانسته است نرم افزارهای خود را در تمامی بستر های موجود وب ، ویندوز و موبایل با استفاده از تکنولوژی و فناوری روز، به بازار ارائه دهد. نرم افزار حسابداری تحت‌ وب یکی از محصولاتی می باشد که ‌برای اولین بار در ایران، کلی فعالیت‌های مالی را با بهترین کیفیت و عملکرد همراه با سرعتی بی نظیر در بستر وب و بصورت آنلاین پیاده‌سازی می کند. در عین حال نرم افزارهای رایگانی را هم برای کاربران اندروید خود قرار داده است که می توان نرم افزار حسابداری رایگان و همچنین نرم افزار فروشگاهی رایگان اندروید را از طریق کافه بازار دریافت بفرمایید. نرم افزار حسابداری بازرگانی، حسابداری تولیدی، حسابداری فروشگاهی ، حسابداری پیمانکاری ، حسابداری خدماتی و همچنین نرم افزارهای مالی، خزانه داری، انبارداری و حقوق و دستمزد از دیگر محصولاتی می باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تجارت و بازار