کد: 139910014825715694

بیت کوین چیست؟

کد: 139910014825715694

https://bit.ly/3hiQTb4

، اصفهان , (اخبار رسمی): در این مقاله به معرفی اصول شبکه بیتکوین، این سیستم پرداخت الکترونیکی جدید، می‌پردازیم که ضمن تضمین معاملات و قابل اطمینان بودن، نیاز به هر مرجع مرکزی را رفع می‌کند

بیت کوین چیست؟
بیت کوین چیست؟

بیت کوین( Bitcoin )یکی از انواع پول‌های دیجیتالی است که به صورت غیرمتمرکز کنترل می‌شود .و هیچ نهاد مرکزی آن را مدیریت نمی‌کند. به عبارت دیگر بیت کوین از فناوری بلاک چین استفاده می‌کند. گسترده بودن تعداد زیاد کاربران، هزینه بالای تخلف و تقلب در شبکه و همچنین نبود ناظر مرکزی بر شبکه، آن را به محیطی آزاد و موثر برای فعالیت های ارتباطی تبدیل کرده است.

اگر دوست دارید خیلی اساسی و دقیق بدانید که بیت کوین چیست و این امپراطوری چطور فعالیت میکند، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا نگاهی به مقالات ارز دیجیتال و بلاکچین بیندازید. چون بیت کوین اول از همه یک ارز دیجیتال مبتنی بر بلاک چین است.، در حقیقت یک برنامه کامپیوتری است که از طریق محاسبات سنگین ریاضی  فعالیت میکند. بیت کوین یکی از معروف‌ترین ارزهای مجازی است. قیمت هر واحد از آن در سال 2020 حدود ۱۱ هزار دلار معادل 300 میلیون تومان است. در این مقاله قصد داریم این رمز ارز پرطرفدار را مورد بررسی قرار داده و به اکثر سوالاتی که ممکن است از این رمزارز در ذهن داشته باشید،  پاسخ دهیم.

پشتوانه بیت کوین چیست؟

تمام پول‌هایی که امروزه ما از آنها استفاده می‌کنیم مانند ریال، دلار، یورو و غیره همگی توسط دولت یک کشور تولید شده اند. و ارزش و مقدار اسکناس آنها توسط همان دولت تعیین می‌شود. اما در رابطه با بیت کوین قضیه فرق دارد.

اما پشتوانه این کوین چیست؟ جالب است بدانیم که بیت کوین هیچ پشتوانه‌ فیزیکی ندارد. چرا که توسط هیچ دولت یا نهادی کنترل نمی‌شود. ارزهای دیجیتال اصلاً قابل لمس نیستند. چون چاپ نمی‌شوند، ارزش آنها بر اساس استقبال مردم تعیین می‌شود. بیتکوین‌ها مانند دلار یا یورو چاپ نمی‌شوند .در سراسر جهان این رمزارز با استفاده از نرم افزاری رایگان تولید و به صورت الکترونیکی در برنامه‌هایی به نام کیف پول نگهداری می‌شود. کوچک‌ترین واحد بیت کوین ساتوشی نام دارد. که صد میلیونم یک بیت کوین (0.00000001) است. این واحد، معاملات خردی را که با پول الکترونیکی سنتی قادر به انجام آن نیستیم ممکن می‌سازد. بیت کوین اولین نمونه رمز ارز است. نمونه‌ای از دارایی در حال رشدی که برخی خصوصیاتش با ارزهای سنتی مشترک است. ولی تفاوت آنها این است که تأسیس و مالکیت ارزهای دیجیتال با  رمز نگاری انجام میشود.

تاریخچه بیت کوین

ایده به وجود آمدن ارز دیجیتال ، ایده نو وجدیدی نیست. چرا که سالها پیش از پیدایش این رمز ارزها افراد زیادی برای ساخت آنها یا حداقل چیزی شبیه به آنها تلاش کرده بودند که از مشهورترین این موارد میتوان به B- money و  Bit Gold اشاره کرد. اولین بار در آگوست ۲۰۰۸ ساتوشی ناکاموتو و مارتی مالمی آدرس اینترنتی جدیدی را به نام  bitcoin.org ثبت کردند در اکتبر همان سال، ناکاموتو سندی (white paper) را با عنوان ” بیتکوین سیستم پول الکترونیکی همتا به همتا” منتشر کرد. چند ماه پیش از این اقدام، ناکاموتو و گروهی از محققان داوطلب، نسخه‌های مختلفی از این سند را در چندین انجمن مطرح کرده بودند. و مقالاتی را برای افرادی که در زمینه رمز ارز مهارت داشتند ارسال کردند.آنها در این مقالات از پول دیجیتالی جدیدی صحبت کرده بودند. و در وایت پیپر آن نحوه عملکرد بیت کوین را توضیح داده بودند.

همه این اتفاقات درسال ۲۰۰۸ رخ داد . در اوایل سال 2009 بود که بیت کوین فعالیتش را آغاز کرد.  در آن زمان ساتوشی ناکاموتو در پروژه حضور داشت. و هر روز برای رفع مشکلات این شبکه تلاش میکرد تا اینکه اواخر سال 2010 یکدفعه ناپدید شد.

اولین تراکنش بیت کوین

در ژانویه سال ۲۰۰۹، اولین مبادله بیت کوین بین دو رایانه ناکاموتو و هال فینی، برنامه نویسی علاقه مند به رمزنگاری، انجام شد. تا قبل از این روز، هیچکس نمی‌دانست که واقعاً ساتوشی ناکاموتو کیست.

حتی در سال ۲۰۱۴ مردی به نام دوریان ناکاموتو هم اشتباهاً به عنوان خالق این رمزارز معرفی شد. اگرچه از آنجایی که این پلتفرم کاملا  غیرمتمرکز است، لزومی ندارد بدانیم ساتوشی ناکاموتو کیست.

در 22 مه سال 2010 لازلو هانیکز اولین خرید با بیتکوین را ثبت کرد، وی  دو پیتزا را به ارزش 10000 بیتکوین خریداری کرد. این روز به Bitcoin Pizza Day معروف شد.

Bitcoinmarket .com که اکنون دیگر وجود ندارد نخستین مکانی بود که مبادله ارز دیجیتال در آنجا صورت گرفت و در پی آن صرافی Mt.Gox هم راه اندازی شد.

تعداد  کل بیت کوین‌ها چقدر است؟

تعداد کل بیت کوین‌ها ۲۱ میلیون است. ساتوشی ناکاموتو در طراحی بیتکوین و مقاله‌ای که منتشر کرد، تعداد محدودی را برای بیت کوین در نظر گرفت که این تعداد ۲۱ میلیون است. در نهایت ۲۱ میلیون بیت کوین وجود خواهد داشت که تا به حال چیزی حدود ۱۸.۳ میلیون بیت کوین به وجود آمده است. تخمین زده شده که تا سال ۲۱۴۰ تعداد کل بیتکوین‌ها به ۲۱ میلیون می‌رسد و پس از آن دیگر بیت کوینی به وجود نخواهد آمد.

در علم اقتصاد، اگر کالایی کمیاب شود ارزش آن بیشتر میشود. پس انتظار میرود که بعد از استخراج کل بیت کوین ها قیمت این کوین حداقل از قیمت الان آن بسیار بیشتر باشد. همین کمیابی و محدودیت در تعداد کل بیتکوین است که آن را بسیار ارزشمند کرده است. داستان بیت کوین دقیقا مثل طلا است .همانطور که میدانیم تقاضای مردم برای این فلز گرانبها بسیار زیاد است ولی در مقابل طلا  کمیاب و استخراجش بسیار مشکل است. حتی میتوان گفت طلا و بیتکوین در دو ویژگی اصالت و اعتبار مشابه هم هستند.

عملکرد شبکه بیت کوین

در این مقاله به معرفی اصول شبکه بیتکوین، این سیستم پرداخت الکترونیکی جدید، می‌پردازیم که ضمن تضمین معاملات و قابل اطمینان بودن، نیاز به هر مرجع مرکزی را رفع می‌کند. به طور خلاصه، این سیستم شکل جدیدی از ارز را توصیف می‌کند که زمینه مناسبی برای پرداخت‌های تحت وب فراهم کرده است. یعنی حتماً لازم نیست طرفین صد در صد به هم اعتماد داشته باشند تا به حساب هم پول انتقال دهند.

به عبارت دیگر، این شبکه به دو کاربری که اصلاً یکدیگر را نمی‌شناسند یا به هم اعتماد ندارند اجازه می‌دهد برای هم پول بفرستند. درست مثل پول نقد. همچنین برای کاربران شرایطی فراهم میکند تا پیام‌ها، معاملات و داده‌ها را با استفاده از الگوریتم رمزنگاری کلید عمومی، تأیید کنند.

شبکه و توکن بیت کوین

معمولاً وقتی از بیت کوین صحبت می‌کنیم، دو حالت وجود دارد:

اولین حالت توکن بیتکوین است(BTC ). این توکن، نماینده یک دارایی تأیید شده است .که ارزش آن مثل ارز، حواله، آیتم‌های بازی‌های کامپیوتری و… می‌باشد. توکن در دنیای ارزهای رمزنگاری شده، به ارزی گفته می‌شود که معمولاً بر پایه یک بلاک‌چین دیگر ساخته شده، کاربران مالک آنها هستند و با آنها  تجارت می‌کنند. توکن یک بیت کوین در کیف پول نگهداری می‌شود. وقتی شخصی می‌خواهد بیتکوینی برای شما ارسال کند ، آن را به آدرس عمومی کیف پول شما می‌فرستد. و شما از طریق کلید خصوصی خود به آن دسترسی خواهید داشت.

دومین حالت، پروتکل بیت کوین است، دفتر کلی که مانده حساب همه توکن ها را حفظ می‌کند. این دفترهای کل فایل‌های حجیمی هستند که در هزاران رایانه در سراسر جهان ذخیره می‌شوند.

دفتر کل

عملکرد شبکه بیتکوین به گونه ای طراحی شده که هر تراکنش روی این دفترهای کل  ثبت و سپس برای دفترهای دیگر شبکه فرستاده میشود. وقتی همه شبکه‌ها صحت تمامی اطلاعات را تأیید کردند ، این شبکه به طور خودکار تراکنش را تأیید می‌کند. از بین این اطلاعات می‌توان به داده‌های اضافه شده به تراکنش‌ها اشاره کرد. که شبکه را قادر می‌سازد آنها را بدون تغییر ذخیره کنند. در صورت تمایل هر دو طرف (خریدار و فروشنده)، از بیتکوین می‌توان برای پرداخت‌های الکترونیکی هم استفاده کرد.

در این موارد بیت کوین دقیقا همانند پول‌های رایجی مثل دلار، یورو یا ین است. که به صورت دیجیتالی معامله میشوند. ولی برخلاف خدمات پرداختی مانند PayPal یا کارت‌های اعتباری، بیت کوین ارسال شده را دیگر نمی‌توان پس گرفت.

بیت کوین به هیچ سیستم متمرکز بانکداری وابسته نیست. چرا که هر نود در در این شبکه متعلق به یک فردیا نهاد است و کل شبکه مسئول حفاظت از دفتر کل میباشد. وقتی بیت کوین یا کسری از بیتکوین  را برای شخصی ارسال می‌کنید، کل شبکه درگیر می‌شود.

این فرآیند که یکی از مهمترین ویژگی‌های شبکه بیتکوین است، تمرکز زدایی نامیده می‌شود. هیچ مؤسسه واحدی شبکه بیت کوین را کنترل نمی‌کند. این برنامه توسط گروهی از رمزگذاران داوطلب وشبکه ای از رایانه‌های مخصوص در سراسر جهان اداره می‌شود. از آنجا که هیچ اعتبار سنجی مرکزی در این شبکه وجود ندارد، پس نیازی نیست کاربر برای ارسال ارز، خودش را معرفی کند.

بیت کوین شبه ناشناس است

هنگامی که فرستنده تراکنشی را آغاز می‌کند، پروتکل شبکه، کلیه تراکنش‌های قبلی را بررسی می‌کند. تا مطمئن شود موجودی فرستنده به اندازه کافیست. به عبارت دیگر، قاعدتاً کاربران بیت کوین به صورت نیمه ناشناس فعالیت می‌کنند. پس شبکه خودش همه شرایط را کنترل و اداره می‌کند، همچنین این شبکه است که در رابطه با پاداش ماینرها تصمیم‌گیری می‌کند.

به علاوه، بیت کوین شبه ناشناس است. عملاً هر کاربر با آدرس کیف پول خود شناخته می‌شود که با استفاده از آن تراکنش‌ها پیگیری می‌شوند.مجریان قانون روش‌های خاصی را برای شناسایی کاربران طراحی کرده‌اند. که در صورت لزوم از آنها استفاده میکنند. اکثرصرافی ها طبق قانون موظفند قبل از اینکه به کاربر اجازه خرید یا فروش بیت کوین بدهند، اورا مجبور به انجام عملیات احراز هویت کنند.این بدان معنی است که یک آدرس کیف پول خاص در صرافی، به احتمال زیاد متعلق به کاربر مشخصی است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

فکت کوینز

''فکت کوینز'' حاصل تلاش یک تیم متخصص وعلاقمند درزمینه بلاک چین وارزهای دیجیتال است که سعی می کند مقالات آموزش های مرتبط را با کیفیت بالا به علم اندوزان ارائه نماید وب سایت www.factcoins.com