کد: 140002025099215694

همراه با اشاره کاربردی به فرایند حذف ارز دیجیتال

توکن سوزی یا سوزندان توکن چیست؟

کد: 140002025099215694

https://bit.ly/2QTmpTM

، اصفهان , (اخبار رسمی): توکن سوزی ارز دیجیتال فرآیند حذف دائمی کوین ها از گردش و کاهش عرضه کل میباشد. برای توضیح چگونگی آن ما از بایننس کوین (BNB) استفاده کردیم.

توکن سوزی یا سوزندان توکن چیست؟ چه کاربردی دارد؟
توکن سوزی یا سوزندان توکن چیست؟

 اعمال می شود.قبل از اینکه وارد بحث توکن سوزی شویم بهتر است تفاوت کوین و توکن را بدانیم. چرا که در حوزه رمزارز بسیاری از مواقع این دو واژه اشتباهاً به جای هم استفاده میشوند. برخی افراد کوین را به جای توکن و برخی دیگر توکن را به جای کوین استفاده میکنند. آنها فکر میکنند توکن با کوین فرق چندانی ندارد . در حالی که این دو، دو واژه ی کاملاً متفاوت از یکدیگر هستند. فهم تفاوت این دو کلمه باعث میشود درک بهتری از بازارهای ارزهای رمزپایه داشته باشید.

 

تفاون کوین و توکن در چیست؟

شباهت اصلی توکن و کوین در این است که هر دوی آنها با فناوری بلاکچین کار میکنند و به یک روش معامله میشوند.در حقیقت اکثر رمزارزهایی که با آنها برخورد داشته این بر روی بلاکچین فعالیت میکنند.بلاکچین چیست؟ به صورت خلاصه دفتر کلی توزیع شده، غیر متمرکز، عمومی و دیجیتالی است که توسط شبکه ای از رایانه ها اجرا میشود. هر بلوک در زنجیره بلوکی یک دوره زمانی است که مجموعه خاصی از تراکنش ها را در بر دارد.نکته جالب و قابل توجه در مورد بلاکچین این است که هرگونه اطلاعاتی از انتقال پول گرفته تا مالکیت اشیاء و منابع میتواند بر روی آن ذخیره شود. خوب اینجاست که به تفاوت کوین و توکن میرسیم.در حالی که سکه ها مانند یک پول نقد دیجیتال عمل می کنند که هدف آنها تسهیل پرداخت ها است، از طرف دیگر ، موارد استفاده توکن ها بسیار متفاوت خواهد بود.

 

کوین چیست؟

کوین ها رمزارزهایی هستند که بر روی شبکه بومی خود ایجاد میشوند و بر روی بلاک چین های مستقل خود فعالیت میکنند. به عنوان مثال بیتکوین کوینی است که بر روی بلاک چین خود ایجاد شده و به فعالیت خود ادامه میدهد. اتر، لایت کوین و مونرو هم دقیقاً چنین وضعیتی دارند و بر روی بلاکچین خود توسعه یافته اند. همه کوین ها دارای بلاکچین منحصر به فرد و مجموعه ماینرهای خاص برای تأیید معاملات خود هستند.

 

توکن چیست؟

توکن بر خلاف کوین بلاک چین خودش را ندارد. رمزارزی است که بر روی بلاک چین دیگری فعالیت میکند. خوب سوالی که در اینجا پیش می آید این است که این توکن ها بر روی چه بلاکچینی راه اندازی میشوند؟ و این بلاک چین دیگری دقیقاً کجاست؟همانطور که میدانید پلتفرم ها بلاک چین خاصی هستند که به دیگر پروژه ها اجازه میدهند اپلیکیشن های خود را بر روی پروتکلشان راه اندازی کنند. نمونه بازر این مسئله شبکه اتریوم است.این شبکه به کاربران اجازه میدهد توکن ها ی خود را بر روی پلتفرم اتریوم ایجاد ، منتشر و مدیریت کنند.اتریوم با داشتن قرارداد هوشمند به رایج ترین پلتفرم برای ساخت و انتشار توکن ها تبدیل شده است.از میان توکن های بسیار محبوب این روزها میتوان به توکن های ERC20 اشاره کرد.این توکن ها بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده اند. و از شبکه آن برای انتقال انجام تراکنش ها بهره میبرند.پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات جامع تر به مطالعه مقاله تفاوت کوین و توکن در چیست پردازید . چرا که این مبحث به صورت کاملاً جامع توضیح داده شده است.

 

توکن سوزی ارز دیجیتال چیست؟

به زبان ساده توکن سوزی ارز دیجیتال فرآیند حذف دائمی کوین ها از گردش و کاهش عرضه کل میباشد. این روش به رمز ارزهای خاصی اختصاص داده نشده و تقریباً برای همه ارزهای دیجیتال،از جمله Coin یا Token، قابل اجراست. همانطور که جوامع هم ، در صورت چاپ و توزیع بیش از اندازه اسکناس توسط بانک مرکزی، با کاهش ارزش پول ملی رو به رو خواهیم شد، زیاد شدن رمزارزهای در گردش داخل شبکه یک کریپتوکارنسی از یک حد معین نیز به کاهش قیمت آن منجر خواهد شد.حال با سوزاندن تعدادی از رمزارزها می‌توان تعادل لازم را برقرار کرد. تصور اینکه سوزاندن کوین همیشه بعد از مدتی فعالیت شبکه رخ می‌دهد، اشتباه است. ممکن است حتی قبل از راه‌اندازی یک شبکه، سوزاندن توکن عملی شود. برخی توسعه‌دهندگان مایلند در انتهای عرضه اولیه سکه (ICO) پروژه بلاک چینی خود، رمز ارزهای باقی مانده و فروخته نشده را از بین ببرند.اما برخی پلتفرم‌های تریدینگ، این عملیات توکن سوزی را به طور مستمر دنبال و آن را به شکل دوره‌ای اجرا می‌کنند.برای توضیح چگونگی دستیابی به این هدف، ما از بایننس کوین (BNB) به عنوان مثال استفاده خواهیم کرد. قرارداد قبلی بایننس کوین در حالی که در شبکه اتریوم(Ethereum) بود را می توانید در اینجا مشاهده کنید.

 

توکن سوزی (Coin Burn) و کاربرد آن 

اساساً، رویداد سوزاندن توکن (token burn event) به ترتیبِ زیر اتفاق می‌افتد:

  • صاحب کوین، با بیان اینکه آنها می‌خواهند مقدار معینی از کوین ها را بسوزانند، عملیات سوزاندن را اعلام میکند.
  • سپس قرارداد تأیید می‌کند که آیا فرد کوین مورد نظر را در کیف پول خود دارد یا نه و البته تعداد کوین های اعلام شده معتبر است یا خیر. باید در نظر داشت که فقط اعداد مثبت کار می‌کنند.
  • اگر فرد کوین کافی نداشته یا عدد اعلام شده نامعتبر باشد(به عنوان مثال بین ۰ یا -۵ باشد)، عملیات سوزاندن اجرا نمی‌شود.
  • اگر به اندازه کافی کوین داشته باشد، تعداد کوین ها کم می‌شود. سپس کل عرضه آن کوین به روز شده و توکن ها میسوزند.
  • اگر شما عملیات سوزاندن کوین را به کوین های خود اعمال کنید، کوین هایتان برای همیشه از بین میروند و دیگر به آنها دسترسی نخواهید داشت.

رمز ارزهای مبتنی بر روند اثبات سوزاندن (PoB –> Proof Of Burn) مشخص هستند. PoB یک رویکرد منحصربه‌فرد به منظور رسیدن به توافق و اجماع در یک شبکه توزیع شده میباشد. در چنین شبکه هایی ماینرها و کاربران شبکه می‌بایست بخشی از موجودی فعلی را از بین ببرند. به یاد داشته باشید که رمز ارزها، از اصول اقتصاد بازار تبعیت میکنند و قیمت آنها  بر اساس عرضه و تقاضا مشخص میشود.هرجقدر تعداد یک ارز کمتر شود و تقاضا برای آن بیشتر ، قیمت آن افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد.ارزهای دیجیتال ماهیت ضد تورمی دارند. بنابر این، برای بیشتر کریپتوکارنسی‌ها، یک مقدار به عنوان حداکثر تعیین شده است .برای مثال تعداد بیت کوین محدود و 21 میلیون واحد اعلام شده است.

دلایل توکن سوزی

تا این قسمت از مقاله با تفاوت کوین و توکن و اهمیت و مزایای توکن سوزی آشنا شدیم . حال در این بخش از مقاله خواهیم خواند که اصلاً چرا صرافی بایننس چنین رویکردی را اتخاذ کرده است.

کاربرد مکانیسم سوزاندن توکن‌ ها به عنوان الگوریتم اجماع

برخی پروژه‌ها برای الگوریتم اجماع  خود از الگوریتم اجماع سوزاندن (Proof Of Burn) بهره میبرند. این روش یکی از روش‌های یکتاییست که در شبکه‌های غیر متمرکز وجود دارد.به گونه ای که  افراد برای به دست آوردن توکن‌ها موظف به سوزاندن بخشی از آن هستند.

 

افزایش قیمت توکن ‌پس از توکن سوزی

عرضه و تقاضای بازار مهمترین عاملیست که ارزش یک کوین را مشخص میکند. هرچه قدر عرضه یک کوین کمتر باشد و در مقابل تقاضای مردم برای خرید آن بیشتر باشد، ارزش آن رمزارز بیشتر میشود.بنابراین، قبل از اینکه استخراج یک کوین را آغاز کنید یا تصمیم به خرید آن بگیرید، بهتر است کاملاً درباره آن تحقیق کنید و از حجم عرضه آن با خبر شوید.معمولاً تعداد اکثر کوین های موجود در بازار محدود است. تنها تعداد کمی از کوین ها از این قائده مستثنی هستند و تعدادشان نامحدود است. از طرف دیگر کوین هایی هم هستند که تحت مدیریت و اداره یک شخص یا کمپانی خاص قرار دارند. این رمزارزها توسط شخص یا شرکتی قفل و سپس به بازار عرضه میشوند.(ICO) از این میان میتوان به XRP رمز ارز شرکت ریپل اشاره کرد. کل عرضه یک کوین از مهمترین عوامل مؤثر بر ارزش بازارش است و البته معیاریست که بسیاری از تازه واردان آن را اشتباه میگیرند.به عنوان مثال هم اکنون ارزش بازار لایتکوین 12,044,207,170 دلار است که از این حجم تنها 66,245,618 لایتکوین در گردش است. در مقابل ،ارزش بازار بیتکوین 758,527,954,545 دلار و مقدار در گردش آن 18,596,062 بیتکوین است. حجم عرضه بیتکوین هیچگاه به مقدار حجم در گردش لایتکوین حتی نزدیک هم نمیشود. چرا که حداکثر عرضه بیتکوین محدود و تنها 21،000،000 واحد است. 21 میلیون بیتکوین بیشترین مقدار بیتکوینی است که تا ابد وجود خواهد داشت.رمز ارزها، از اصول اقتصاد بازار تبعیت میکنند .و قیمت آنها  بر اساس عرضه و تقاضا مشخص میشود.پس پس از توکن سوزی افزایش قیمت یک رمزارز امری بدیهیست. در بازار کریپتو بر خلاف بازارهای مالی سنتی، افزایش عرضه ناگهانی  وجود ندارد؛ چرا که اغلب رمزارزها منابع محدود و مشخصی دارند. بنابراین بعد از رسیدن تعداد توکن‌های تولیدشده به تعداد کلی که از قبل مشخص شده توکن دیگری ایجاد نخواهد شد.

 

چطور از انجام عملیات سوزاندن کوین مطمئن شویم ؟

صرافی بایننس توکن‌های خود را به صورت فصلی می‌سوزاند. آنها این کار را تا زمانی که تعداد توکن‌های BNB سوزانده‌شده به 100 میلیون برسد، ادامه میدهند. به عبارت دیگر، قرارداد BNB دارای عملکردیست که به عنوان عملیات سوزاندن (burn function) شناخته می‌شود و در هر زمان در دسترس همه است. با این کار می‌توان مقدار معینی از کوین را از منبع در گردش برای همیشه حذف کرد. آمار تمام کوین‌های سوزانده شده به عنوان یک معامله در بلاکچین ثبت می‌شود . به این معنی که تمام عملیات 100٪ شفاف است و هر کسی قادر به بررسی جزئیات کوین های از بین رفته میباشد.به محض اینکه سوزاندن کوین‌ها پس از سه ماه اتفاق می‌افتد، بایننس طی یک اعلان رسمی میزان BNB های سوزانده شده را مشخص می‌کند.(که بر اساس حجم معاملات سه ماهه است). شما می‌توانید تمام تراکنش‌های سوزاندن بی ان بی های ERC-20 را در جستجوگر بلاکچین اتریوم مانند اتراسکن (Etherscan) بازبینی کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

فکت کوینز

''فکت کوینز'' حاصل تلاش یک تیم متخصص وعلاقمند درزمینه بلاک چین وارزهای دیجیتال است که سعی می کند مقالات آموزش های مرتبط را با کیفیت بالا به علم اندوزان ارائه نماید وب سایت www.factcoins.com