کد: 140002185121915694

دوج کوین چیست؟ و چرا قیمت آن هر لحظه رو به افزایش است

کد: 140002185121915694

https://bit.ly/3o0GQuw

، اصفهان , (اخبار رسمی): دوج کوین(DOGE) یک ارز رمزپایه‌ی است که زیربنایی آن از لایت‌کوین(Litecoin) ریشه گرفته است.

دوج کوین ارز دیجیتالیست که در ابتدا تنها از روی یک میم جهانی ساخته شد و چیزی جز خنده و شوخی نبود. اما کم کم آنقدر طرفدار پیدا کرد که اکنون ارزش بازار ان بیش از چند صد میلیون دلار است. در این مقاله هر آنچه برای شناخت این رمزارز محبوب نیاز دارید را در اختیار شما قرار خواهیم داد. از تاریخچه ی آن گرفته تا استخراج و چگونگی خرید و ذخیره ی آن در کیف پول ها. پس تا انتها با ما همراه باشید.

ارز دیجیتال دوج کوین 

دوج کوین یک ارز رمزنگاری شده ایست که نماد آن بر اساس یکی از معروف‌ترین میم‌ها (meme) در جهان ساخته شده. نکته قابل توجه این است که ماهیت کمدی این رمز ارز به ماندگاری آن صدمه ای نزده. دوج کوین دارای یک انجمن اختصاصی از کاربران است که طی چندین سال سرمایه جمع کرده اند.

ورود بیت کوین در سال 2009 دروازه سیل ارزهای دیجیتالی را باز کرد. از زمان راه اندازی آن، هزاران رمزارز جایگزین یا آلتکوین‌ (altcoins) ظهور یافته اند. تا طیف وسیعی از موارد استفاده را در خود جای دهند. برخی به دنبال تایید خود به عنوان جایگزینی برای پول هستند. در حالی که هدف برخی دیگر تأمین سیستم عامل‌های قرارداد هوشمند مانند اتریوم (Ethereum) است.

در میان رمز ارزهای قبلی، doge coin شاید یکی از بی نظیرترین عرضه ها باشد. دوج ، علاقمندان به ارزهای رمزنگاری شده را از سال 2014 مجذوب خود کرده است. در این مقاله به بررسی دلایل آن می‌پردازیم.

نماد دوج کوین چیست؟

دوج کوین(DOGE) یک ارز رمزپایه‌ی منبع‌باز(open-source) است که زیربنایی آن از لایت‌کوین(Litecoin) ریشه گرفته. همانطور که از نامش پیداست، نماد دوج کوین بر اساس میم دوج (Doge meme) ساخته شده که در سال 2013 در فضای مجازی غوغا به پا کرد. تصویری از سگی از نژاد شیبا اینو(Shiba Inu) که مونولوگ روی تصویر با فونتِ طنز نوشته شده بود.

در ابتدا بیلی مارکوس، برنامه نویسی از ایالت اورگن، ایده نوعی ارز رمزنگاری شده «شوخی» را ارائه داد. او استدلال کرد که این نوع کوین شانس بیشتری برای جلب توجه جریان اصلی نسبت به بیت کوین را دارد. تقریباً در همان زمان، جکسون پالمر در توییتی که اکنون از اکانت توییتر او حذف شده، گفت او «در دوج سرمایه گذاری می‌کند چون مطمئناً دوج کوین اتفاق بزرگ بعدیست».

نماد دوج کوین چیست؟

به دنبال برخی تشویق ها، پالمر اقدام به ایجاد dogecoin.com کرد. بیلی مارکوس اندکی پس از راه اندازی وب سایت، به وب سایت پالمر پیوست تا آن ایده را به واقعیت تبدیل کند و کار بر روی آنچه اکنون به عنوان دوج کوین شناخته می شود را آغاز کرد.

پس از راه اندازی، این ارز رمزنگاری شده به سرعت در شبکه های اجتماعی گسترش یافت و در عرض چند ماه، سرمایه‌ی چند میلیون دلاری را تجربه کرد.

آیا دوج کوین کلاهبرداریست؟

جواب این سؤال کاملاً منفیست. چرا که دوج هم مثل دیگر رمزارزها تنها یک پول دیجیتال است و هیچ تفاوتی با آلتکوین های دیگر ندارد. عده ای بر این باورند که دوج کوین همان سایتهای سرمایه گذاری یا استخراج ابریست. که این باور کاملاً اشتباه است. به یاد داشته باشید که تمام سایتهای استخراج ابری با نام دوج که به کاربران وعده ی  سودهای هنگفت را میدهند کلاهبرداری هستند. چرا که دوج تنها یک ارز دیجیتال است. اما به خاطر قیمت پایینی که داشت بسیاری از طرح های پانزی و این گونه سایت ها از آن سوء استفاده میکردند.

پس دوج کوین هم مثل بیت کوین، اتریوم و لایت کوین رمزارز و قابل معامله در صرافی های معتبر میباشد. البته برای اینکه از آنچه توسعه دهندگان این ارز در سر دارند با خبر شوید پیشنهاد میکنیم ادامه ی این مقاله را از دست ندهید. چرا که بسیاری از تحلیل گران بنا بر ویژگی های خاص این کوین سرمایه گذاری در آن را پیشنهاد نمیکنند.

جامعه دوج کوین و هوادارانش 

جامعه دوج کوین با کمک‌های خیرخواهانه خود شهرت کسب کرده است. این سیستم به عنوان یک سیستم اطلاع رسانی در سایت‌هایی مانند Reddit ظاهر شد. جایی که کاربران مقادیر کمی دوج کوین برای یکدیگر ارسال می‌کردند تا به سازندگان محتوا دوج پاداش دهند.

جامعه دوج کوین و هوادارانش

این روحیه بخشندگی همراه با بزرگترین جمع آوری کمک‌های مالی نیز مورد توجه قرارگرفت:

“در سال 2014، بیش از 30,000 دلار دوج برای تیم Bobsled جامائیکا، به منظور شرکت در بازی های المپیک زمستانی سوچی جمع آوری شد. با اینکه این تیم واجد شرایط بود، اما توانایی حضور در روسیه را نداشت.

در همان سال، جامعه دوج دو اقدام دیگر را نیز آغاز کرد. جنبش Doge4Water، تقریباً 30،000 دلار دیگر برای حفر چاه در کنیا جمع کرد. و علاقمندان به دوج کوین بعداً از راننده NASCAR ، شخصی به نام جاش ویز(Josh Wise) ، با بیش از 50,000 دلار ارز رمزنگاری شده حمایت مالی کردند. در نتیجه، ویز مشهور، ماشین خود را با نماد دوج کوین نقاشی کرد.

ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا قبلاً توییت کرده بود که دوج می‌تواند یکی از ارزهای رمزپایه مورد علاقه او باشد. به دنبال یک نظرسنجی در جامعه doge coin، او به شوخی مؤسس این کوین اعلام شد.

 قیمت دوج کوین و تاثیر اپلیکیشن تیک تاک TikTok بر آن

در زمان انتشار این مقاله یعنی اول اردیبهشت ماه سال 1400، هر واحد DOGE حدود ۰.41 دلار معامله میشود. و در پی طرفداری ثروتمند ترین فرد جهان یعنی ایلان ماسک از آن با افزایش چشمگیری  روبرو شد. البته برخلاف بیت کوین برخی از آلتکوین ها، برای این ارز دیجیتال هیچ‌گونه محدودیتی در تعداد واحدها مشخص نشده و احتمالاً استخراج آن تا ابد ادامه پیدا خواهد کرد.

در اواسط سال 2020، یک فیلم پربیننده در اپلیکیشن تیک تاک TikTok واکنش گسترده ای ایجاد کرد. و باعث افزایش قابل توجه قیمت دوج کوین شد. یک کاربر با بیان اینکه همه آنها با خرید کوین و فروش آنها پس از رسیدن قیمت دوج کوین به 1 دلار ثروتمند می شوند، از دیگران خواست که به او در خرید دوج کوین بپیوندند. این هیاهوی تبلیغاتی فراگیر شد و باعث شد دوج کوین بیش از 2.5 برابر آنچه در هفته‌های گذشته داشت معامله کند. با این حال، عمر این اتفاق کوتاه بود و پس از آن قیمت doge coin به شدت کاهش یافت.

توجه داشته باشید که این نوع فعالیت را می توان پامپ و دامپ (pump and dump) دانست که برای آشنایی با این واژه ها میتوانید مقاله ی pump و dump در بازارهای مالی را مطالعه نمایید. این نوع طرح در بازارهای سنتی به دلیل خطراتش، غیرقانونیست. مروجین مقادیر زیادی از کوین را خریداری می‌کنند و باعث می شوند دیگران نیز سرمایه گذاری انجام دهند. در نتیجه، قیمت به طور قابل توجهی افزایش می یابد (پامپ). سپس، مروجین دارایی‌های خود را می‌فروشند که منجر به اتفاقی مانند «دامپ» می‌شود . یعنی با چنین فشار فروش بالا، قیمت سقوط می‌کند و سرمایه گذاران بعدی با ضررهای هنگفت روبرو می شوند.

مثل همیشه، تحقیقاتی درباره سرمایه گذاری های احتمالی انجام دهید. آکادمی بایننس (Binance) منابع زیادی در زمینه تجارت و اقتصاد دارد که می تواند به شما در درک بهتر بازارهای ارزهای رمزپایه کمک کند.

عملکرد دوج کوین چگونه است؟

دوج کوین فورکی از بلاک‌چین لایت کوین (LTC) به نام لاکی‌کوین است. با این حال، از آن زمان تغییرات قابل توجهی در پروتکل آن اعمال شده. پس بیایید در ادامه این مقاله ببینیم عملکرد آن چگونه است.

مشابه بیت کوین، دوج کوین از بلاکچین استفاده می‌کند و بلاک‌ها از طریق اثبات کار (Proof-of-Work) به آن اضافه می‌شوند. درست است که تعداد مشخصی از این کوین اعلام نشده ولی تا کنون بیش از 129,251,963,658  دوج کوین در گردش است. شرکت کنندگان در شبکه، نرم افزارهای منبع‌ باز را بر روی دستگاه‌های خود نصب می‌کنند. تا بتوانند به عنوان گره‌های کامل عمل کنند. افرادی که با فناوری بلاکچین آشنا نیستند باید بدانند که هر یک از شرکت‌کنندگان یک نسخه کامل از پایگاه داده (که شامل تمام تراکنش هاست) را نزد خود دارد.

سیستم کاملاً غیرمتمرکز است. زیرا هیچ سرپرستی وجود ندارد که آن را کنترل کند. در عوض، کاربران مستقیماً اطلاعات را به یکدیگر ارسال می‌کنند و با تکیه بر روش‌های رمزنگاری، تشخیص می‌دهند که هم رده‌هایشان صادقانه عمل می کنند یا خیر. مقاله ی سیستم های غیرمتمرکز تمام خصوصیات این سیستم را به صورت کاملاً واضح و با جزئیات توضیح میدهد.

استخراج دوج کوین

در بلاکچین های اثبات کار (Proof-of-work) مانند بیت کوین، فرایندی به نام استخراج برای ایجاد کوین‌های جدید استفاده می‌شود. شرکت‌کنندگان باید به شبکه ثابت کنند که کاری انجام داده‌اند. مثلا جواب یک معمای پیچیده را می توانید فاش کنید. معمایی که با مخلوط کردن اطلاعات حل می‌شود. تا زمانی که کاربر بتواند خروجی‌ای ارائه دهد که شبکه به عنوان یک خروجی معتبر آن را بپذیرد. این راه حل را نمی‌توان به صورت واقعی و یدی به دست آورد. بنابراین کاربران در عوض، برق و توان محاسباتی را به یافتن آن اختصاص می‌دهند.

یک تفاوت عمده بین بیت کوین و لایت کوین(Litecoin) این است که مورد دوم از عملکرد SHA-256 برای استخراج استفاده نمی‌کند. این یک تصمیم عمدی بود – در عوض لایت کوین برScrypt ، که الگوریتم اثبات کار ASIC است، متکی است.

به بیان ساده، این بدان معناست که ماشین آلات هدفمندی که برای استخراج بیت کوین استفاده می‌شوند، قادر به رقابت با رایانه‌ها و GPU های معمولی که برای استخراج لایت کوین استفاده می‌شود نیستند. از نظر تئوری، این امر منجر به ایجاد فضای غیرمتمرکز و متنوعی برای استخراج می‌شود. طولی نکشید که مدارهای مخصوصی از Scrypt پدیدار شدند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

فکت کوینز

''فکت کوینز'' حاصل تلاش یک تیم متخصص وعلاقمند درزمینه بلاک چین وارزهای دیجیتال است که سعی می کند مقالات آموزش های مرتبط را با کیفیت بالا به علم اندوزان ارائه نماید وب سایت www.factcoins.com