کد: 139911084886715694

بلاکچین خصوصی و تفاوت آن با بلاکچین عمومی

کد: 139911084886715694

https://bit.ly/2PXN8OB

، اصفهان , (اخبار رسمی): اگرمی خواهید در مورد انواع بلاکچین مطالب بیشتری بدانید پس با ما همراه باشید

انواع بلاکچین– قسمت دوم
بلاکچین خصوصی و تفاوت آن با بلاکچین عمومی

بلاکچین خصوصی (Private Blockchain)

بلاکچین خصوصی را می توان به عنوان زنجیره بلوکی تعریف کرد که در یک محیط محدود ، به عنوان مثال شبکه بسته کار می کند. همچنین یک بلاکچین مجوزدار(permissioned) است که تحت کنترل نهادی است.بلاکچین های خصوصی برای استفاده در یک شرکت خصوصی یا سازمانی که می خواهد از آن برای موارد داخلی استفاده کند شگفت انگیز است.با این کار می توانند به طور موثر از بلاکچین استفاده کنند و فقط به شرکت کنندگان انتخاب شده اجازه دسترسی به شبکه بلاکچین را بدهند.این سازمان همچنین می تواند پارامترهای مختلفی از جمله دسترسی ، مجوز و غیره را برای شبکه تنظیم کند!

تفاوت آن با بلاکچین عمومی چیست؟

تفاوت در نحوه دسترسی است. در غیر این صورت ، همان مجموعه ویژگی های بلاکچین عمومی را ارائه می دهد ، شفافیت ، اعتماد و امنیت را برای شرکت کنندگان انتخاب شده فراهم می کند. تفاوت عمده دیگر این است که به نوعی متمرکز است.

نمونه هایی از بلاکچین خصوصی: Multichain, Hyperledger Fabric, Hyperledger Sawtooth, Corda

مزایای بلاکچین خصوصی:

بلاک چین های خصوصی سریع هستند. چون تعداد شرکت کنندگان در مقایسه با بلاکچین عمومی کم است. به طور خلاصه ، زمان کمتری طول می کشد تا در شبکه به توافق برسند و در نتیجه تراکنش ها سریعتر انجام شود.بلاک چین های خصوصی مقیاس پذیرتر هستند. در یک بلاکچین خصوصی ، فقط چند گره مجاز به تأیید معاملات هستند. این بدان معناست که اگر شبکه رشد کند اهمیتی ندارد ، بلاکچین خصوصی با سرعت و کارایی قبلی خود کار خواهد کرد.

معایب بلاکچین های خصوصی:

بلاک چین های خصوصی واقعاً غیرمتمرکز نیستند. این یکی از بزرگترین معایب بلاکچین خصوصی است و مغایر با فلسفه اصلی فناوری دفتر توزیع شده یا بلاکچین است.رسیدن به اعتماد در بلاکچین خصوصی سخت است زیرا گره های متمرکز ارتباطات را برقرار می کنند.

مشکل تحمل خرابی :  از آنجا که فقط چند گره در فرایند توافق و تایید تراکنش ها  وجود دارد . اگر مقدار مشخصی از گره ها خراب شوند ، روش اجماع استفاده شده توسط شبکه خصوصی را به خطر می اندازد.

موارد استفاده از بلاکچین خصوصی

  • مدیریت زنجیره تأمین(Supply chain management)
  • مالکیت دارایی (Asset ownership)
  • رأی گیری داخلی (Internal Voting)

بلاکچین کنسرسیوم یا مشارکتی( Consortium Blockchain or Federated)

یک رویکرد خلاقانه برای حل نیازهای سازمان هایی است که در آن نیاز به ویژگی های بلاکچین عمومی و خصوصی وجود دارد. در زنجیره بلوک مشارکتی، برخی از جنبه های سازمان ها علنی می شود ، در حالی که برخی دیگر خصوصی هستند.

روشهای اجماع درآن توسط گره های از پیش تعیین شده کنترل می شود.

زنجیره بلوک کنسرسیوم توسط بیش از یک سازمان مدیریت می شود. بنابراین ، در اینجا هیچ نیروی واحدی وجود ندارد که نتیجه متمرکز داشته باشد.

بلاکچین مشارکتی

برای اطمینان از عملکرد مناسب ، کنسرسیوم دارای یک گره اعتبارسنج(validator node) است که می تواند دو عملکرد را انجام دهد ، تراکنش ها  را تأیید کند و همچنین تراکنشها را شروع یا دریافت کند.به طور خلاصه ، تمام ویژگی های یک بلاکچین خصوصی ، از جمله شفافیت ، حفظ حریم خصوصی و کارآیی را ارائه می دهد. بدون اینکه یک طرف قدرت تحکیم داشته باشد

نمونه هایی از بلاکچین کنسرسیوم:  Marco Polo, Energy Web Foundation, IBM Food Trust

مزایای بلاکچین کنسرسیوم:

  • قابلیت تنظیم و کنترل بهتر منابع را دارد.
  • بلاکچین کنسرسیوم از امنیت بالاتری برخوردار بوده و مقیاس پذیری بهتری دارند.
  • در مقایسه با شبکه های بلاک چین عمومی کارآیی بیشتری دارد.
  • با ساختارهای حاکمیتی کاملاً مشخص کار می کند.
  • قابلیت کنترل دسترسی دارند.

  معایب بلاکچین کنسرسیوم:

  • شفافیت کمتری دارد.
  • مقررات می تواند تأثیر زیادی بر عملکرد شبکه داشته باشد.
  • در مقایسه با سایر انواع بلاکچین ویژگی  ناشناس بودن (anonymous )را ندارد.

مورد استفاده از زنجیره بلوک کنسرسیوم:

در زمینه بانکی و پرداخت ها: گروهی از بانک ها می توانند با هم همکاری کنند .و کنسرسیومی ایجاد کنند. آنها می توانند در مورد گره هایی که تراکنش ها را تأیید می کنند تصمیم بگیرند.تحقیقات: از زنجیره بلوک کنسرسیوم می توان برای به اشتراک گذاشتن داده ها و نتایج تحقیق استفاده کرد.

بلاک چین ترکیبی (Hybrid Blockchain):

بلاک چین ترکیبی ممکن است مانند زنجیره بلوکی کنسرسیوم به نظر برسد ، اما این طور نیست. با این حال ، شباهت هایی بین آنها وجود دارد.بلاک چین ترکیبی به عنوان ترکیبی از بلاکچین خصوصی و عمومی تعریف می شود. این موارد در سازمانی که نه مایل به استقرار بلاکچین خصوصی و نه بلاک چین عمومی است. و صرفاً می خواهد بهترین های هر دو را به کار گیرد ، استفاده دارد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

فکت کوینز

''فکت کوینز'' حاصل تلاش یک تیم متخصص وعلاقمند درزمینه بلاک چین وارزهای دیجیتال است که سعی می کند مقالات آموزش های مرتبط را با کیفیت بالا به علم اندوزان ارائه نماید وب سایت www.factcoins.com