کد: 140002245131915694

رپد توکن (Wrapped Token) چیست؟ مزایا و محدودیتهای رپد توکن

کد: 140002245131915694

https://bit.ly/3eP5xHs

، اصفهان , (اخبار رسمی): رپد توکن رمز ارز یست که به ارزش ارز دیجیتال دیگری وابسته است.و توکن بسته بندی شده نامیده می شود. زیرا دارایی اصلی در یک بسته بندی قرار می گیرد، نوعی جهش دیجیتالی است که اجازه می دهد نسخه بسته بندی شده آن در بلاک چین دیگری ایجاد شود.

رپد توکن(Wrapped Token) چیست؟ مزایا و محدودیتهای رپد توکن
رپد توکن (Wrapped Token) چیست؟ مزایا و محدودیتهای رپد توکن

رپد توکن چیست؟

رپد توکن چه فایده ای دارد؟ خوب، بلاکچین های مختلف قابلیت های مختلفی را ارائه می دهند. آنها نمی توانند با یکدیگر در ارتباط باشند. بلاکچین بیتکوین نمی داند در بلاکچین اتریوم چه اتفاقی می افتد. با این حال، با رپد توکن ها، می توان پل های بیشتری را بین بلاکچین های مختلف ایجاد کرد.

رپد توکن یک نسخه رمزنگاری شده از یک ارز دیجیتال دیگر است. ارزش رپد توکن کاملا به ارزش کوینی که بر اساس آن به وجود آمده وابسته بوده و معمولا در هر زمانی قابلیت بازخرید دارد. بازخرید در مورد رپد توکن ها یعنی می‌توان رپد توکن را به نهاد صادرکننده برگرداند. و توکن اصلی را گرفت. به صورت نرمال رپد توکن، ارزش توکنی را به نمایش میگذارد که به بلاک چین دیگری تعلق نداشته باشد.

شما می‌‌توانید رپد توکن را شبیه به یک یک استیبل کوین در نظر بگیرید. که ارزش آن به دارایی دیگری بستگی دارد. معمولا ارزش استیبل کوین‌ها با ارزش یک ارز فیات مانند دلار ارتباط دارند. اما در رابطه رپد توکن،  به ارز رمزنگاری شده‌ای وابسته هستند که متعلق به بلاک چین دیگری است. با در نظر گرفتن اینکه شما از قبل می‌دانید که سیستم بلاکچین‌های مختلف از یکدیگر جدا و متفاوت است. و روش مناسبی برای انتقال اطلاعات بین آن‌ها وجود ندارد. رپد توکن به نوعی با فراهم‌سازی انتقال ارزش یک توکن به بلاک چینی دیگر، توانسته در افزایش قابلیت همکاری بلاکچین ها تاثیرگذار باشد.

شاید شما کاربری عادی در حوزه ارزهای دیجیتال هستید. پس نیازی نیست که نگران نحوه ساخت یک رپد توکن و یا تبدیل آن به کوین اصلی باشید. شما می‌توانید رپد توکن‌های مختلف را شبیه به سایر ارزهای رمزنگاری شده در صرافی‌های مختلف از جمله بایننس (Binance)، خرید و فروش کنید.

رپد توکن، پلی برای بلاک چین ها

بیایید از رمز ارز WBTC که یک رپد توکن است برای توضیح کارکرد این دسته از ارزهای دیجیتال استفاده کنیم. رمز ارز WBTC در حقیقت رپد توکن بیت کوین بوده که با استاندارد ERC20 بر بستر بلاک چین اتریوم ارائه شده است. با استفاده از ارز دیجیتال WBTC در واقع مبادله بیت کوین روی شبکه اتریوم ممکن شده است.

رپد توکن‌ها معمولا توسط یک ارائه‌دهنده عرضه می‌شوند که می‌بایست مقدار معادل دارا‌یی‌ها را داشته باشد. این ارائه‌دهنده می‌تواند یک فرد، کیف پول چند امضایی باشد. یا سازمان مستقل و خودگردان غیر متمرکز (DAO) یا حتی یک قرارداد هوشمند (Smart Contract) باشد. با توجه به این توضیحات در مثال بالا، باید ارئه‌دهنده رمز ارز WBTC، به ازای هر واحد از این توکن، یک بیت کوین ذخیره کند. توجه داشته باشید که برای اثبات وجود و صحت مقدار بیت کوین‌ها، این ذخیره روی یک شبکه بلاک چین انجام می‌شود.

اما فرآیند صدور یک واحد رپد توکن چگونه انجام می‌شود؟ کاربر مقداری بیتکوین به منظور ایجاد این نوع توکن برای صادرکننده ارسال می‌کند. در مثال ما، ارائه‌دهنده به میزان بیتکوینی که قرار است ارسال شود برای کاربر رمز ارز WBTC بر روی شبکه اتریوم ارسال میکند. زمانی که کاربر خواهان دریافت بیتکوین باشد، این عمل به صورت برعکس انجام می‌شود. در واقع ارائه‌دهنده، به عنوان ایجاد کننده و از بین برنده رپد توکن فعالیت می‌کند. در این زمینه باید به این نکته ای اشاره کرد. ایجاد و از بین بردن رمز ارز WBTC توسط یک DAO صورت میگیرد.

شاید عده ای بر این باور باشند که رمز ارز تتر (USDT) مانند یک رپد توکن عمل کند، اما در حقیقت این رمز ارزها تفاوت‌هایی با هم دارند. همان‌طور که از قبل می‌دانید، ارز دیجیتال تتر به عنوان توکنی با ارزش برابر دلار آمریکا است، اما شرکت تتر (Tether) به میزان رمز ارز تتر (USDT) در گردش، به صورت فیزیکی دلار نگهداری نمی‌کند. شرکت تتر به جای پشتیبان توکن‌های صادر شده خود از پول نقد و سایر دارایی‌ها و معادل‌های نقدی استفاده می‌نماید.

رپد توکن در اتریوم

رپد توکن ها در اتریوم طوری ساخته شده اند که با کیفیتهای مطرح شده توسط ERC-20 تطابق داشته باشند؛ یعنی شما قادر هستید که از دارایی هایی استفاده کنید که در شبکه اتریوم موجوداند اما اصالتا از اترویم نیستند. اما همانطور که میدانید رپد یا آنرپد شدن این توکن ها یا به عبارتی دیگر بسته بندی و یا باز شدن این توکن ها در فضای اتریوم هزینه سوختی معادل کامزد سوخت دارند. به این مسئله نیز باید توجه داشت که فرآیند ایجاد هر کدام از آنها می‌تواند کاملا متفاوت باشد.

نمونه‌ جالبی از رپد توکن، رمز ارز WETH است. رمز ارز اتر (ETH) کوین شبکه اتریوم بوده که برای کارهای مختلفی در بلاک چین این شبکه استفاده می شود. از طرفی دیگر، ERC20 استاندارد فنی که پس از ایجاد رمز ارز اتر به شبکه اضافه شد و در نتیجه، اتر خود بر اساس این استاندارد نیست. حال کاربران با این مشکل روبرو شده بودند که بسیاری از برنامه‌های غیر متمرکز بارگذاری شده بر روی بلاک چین اتریوم نیاز به تبدیل بین اتر و استاندارد فنی ERC20 داشت. برای حل این مشکل، رمز ارز WETH که یک رپد توکن ارز دیجیتال ETH با استاندارد ERC20 است، پدید آمد.

بایننس اسمارت چین(Binance Smart Chain) و رپد کوین

شبیه به توکن‌های ایجاد شده بر بستر بلاک چین اتریوم. می‌توان رپد توکن بیت کوین و تعداد زیادی از دیگر رمز ارزها را برای استفاده در اسمارت چین بایننس (Binance Smart Chain) ایجاد کرد. بایننس بریج (Binance Bridge) به شما امکان می‌دهد که دارایی‌های رمزنگاری شده خود (BTC ، ETH ، XRP ، USDT ، BCH ، DOT ودیگر موارد) را برای استفاده در اسمارت چین بایننس به صورت رپد توکن مبتنی بر مولفه ها و استانداردهای BEP20 ایجاد کنید. هنگامی که دارایی خود را به اسمارت چین بایننس انتقال دهید. سپس می توانید آن‌ها را معامله کرده یا از آن‌ها در برنامه‌های متفاوت موجود بر بستر این شبکه استفاده کنید. ایجاد و یا از بین بردن آنها نیازمند پرداخت کارمزد است. اما این کارمزدها در شبکه اسمارت چین بایننس نسبت به تعداد زیادی از بلاکچین‌های دیگر، بسیار پایین‌تر است.

رپد توکن در ICO

به دلیل یک صنعت نوظهور، اصطلاحات جدیدی نیز جایگزین می شوند. و تعدادی از پروسه های قدیمی، ظاهر جدیدی به خود می‌گیرند. به عنوان نمونه با تحلیل رویه ی عرضه اولیه کوین (ICO) متوجه شدیم این روش جدید به منظور جمع‌آوری سرمایه و بدون سهیم کردن افراد در آینده و مالکیت یک شرکت است مزایای متعددی نسبت به روند قدیمی کسب بودجه به واسطه عرضه اولیه سهام (IPO) دارد. یکی از مولفه های نسل جدید که البته از اهمیت فراوانی برخوردار است، توکن ICO است.

بیشتر کاربران، رمز ارز، آلتکوین یا کوین های جایگزین و توکن‌های کریپتو را در صحبت و یا متون به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. با این حال، باید بین آن‌ها تفاوت قائل شد و ربطشان به یکدیگر را فهمید. کریپتوکارنسی در راس قرار گرفته و آلت کوین‌ و توکن دو دسته‌بندی زیر مجموعه آن به شمار می‌روند. یک رمز ارز، ارزی استاندارد و دیجیتالی برای انجام تراکنش‌های مالی و غالبا بر بستر بلاک چین است. مشهورترین رمز ارز را میشود بیتکوین تلقی کرد.

بعد از اینکه بیتکوین به موفقیت های زیادی دست یافت، نوبت به ورود جایگزین‌هایی برای آن رسید. هر رمز ارز و سکه دیجیتال که بعد از بیتکوین عرضه شد، در گروه کوین های جایگزین قرار می‌گیرد. برای ورود آلتکوین ها یا کوین های جایگزین هدفی وجود دارد. هدف آنها ارائه توانایی های بیشتر در مقایسه با بیتکوین یا برطرف کردن برخی مشکلات و محدودیت‌های نخستین رمز ارز بوده است، هر چند تعدادی از آنها یک کپی مستقیم بیت کوین محسوب میشوند. مثالهای مشهوری از آلت کوین‌هایی که میتوان آنها را کپی مستقیم از بیتکوین دانست. می توان به لایت کوین و دوج کوین اشاره کرد.

مزایا و محدودیت‌های استفاده از رپد توکن

تعداد زیادی از بلاک چین‌ها استانداردهای توکن مختص به خود را دارند. مانند ERC20 برای اتریوم یا BEP20 برای اسمارت چین بایننس و این استانداردها را نمی‌توان در چندین بلاکچین استفاده کرد. رپد توکن‌ها امکان استفاده از رمز ارزهای غیربومی را در دیگر بلاک چین‌ها نیز دارند.

علاوه بر موردی که در قسمت بالا ذکر شد. رپد توکن می‌تواند افزایش نقدینگی و بالاتر رفتن سود سرمایه را در صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز به همراه داشته باشد. با ایجاد رپد توکن می‌توان از دارایی‌های بلااستفاده در بلاک چین‌های دیگر برای ایجاد نقدینگی بیشتر استفاده کرد.

دیگر مزیت آنها، پایین آوردن زمان تراکنش‌ها و کارمزدها است. با اینکه بیت کوین دارای ویژگی‌های خارق العاده‌ای است. اما سریع‌ترین شبکه نیست و گاهی کارمزد تراکنش‌ها در آن به مبالغ بسیار بالایی می‌رسد. با استفاده از Wrapped Token مشکلاتی از این دست را را می‌توان مرتفع نمود.

در سمت مقابل، بیشتر رپد توکن‌های موجود در حال حاضر اینگونه‌اند. که می‌بایست به ارائه‌دهنده توکن اعتماد کنیم. و سرمایه خود را جهت دریافت رپد توکن در اختیارشان قرار دهیم. حداقل اکنون نمی‌توان تراکنش‌های واقعی بین بلاک چین‌های مختلف انجام داد. برای این کار باید به یک ارائه‌دهنده رپد توکن مراجعه کرد. با این حال، بعضی از پلتفرم‌های ساخت رپد توکن به صورت غیر متمرکز در حال پیشرفت هستند. ممکن است در آینده از لزوم اعتماد به ارائه‌دهندگان برای ضرب و بازخرید رپد توکن‌ها بی‌نیاز شویم. دیگر محدویتی که کار با رپد توکن می تواد ایجاد کند، فرآیند ضرب و بازخرید آن است که به علت کارمزدهای بالا می‌تواند تقریبا دارای هزینه بالایی باشد و باعث کاهش قیمت شود.

سخن پایانی

رپد توکن‌ها به ایجاد اتصالات بیشتر بین بلاک چین‌های مختلف کمک می‌کنند. رپد توکن نوعی دارایی است که نماینده ارزش کوینی در بلاک چین دیگری است. این امید وجود دارد که رپد توکن (Wrapped Token) قابلیت همکاری در فضای سیستم های مختلف ارزهای رمزپایه را داشته باشد. و سیستم مالی غیر متمرکز یا دیفای (DeFi) را بهبود ببخشد و رپد توکن‌ها شرایطی را فراهم ‌سازند. و در آن سرمایه از اثربخشی بیشتری برخوردار باشد و برنامه‌ها بتوانند به آسانی نقدینگی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

با اینکه بیتکوین دارای برخی از ویژگی‎ های بی نظیر است و البته درست است که سریعترین راه نیست. استفاده از آن گاهی اوقات گران است. با استفاده از رپد کوین در بلاکچین، به کمک معاملات سریعتر و هزینه ‎های کمتر، میتوان این مشکلات را تقریبا از بین برد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

فکت کوینز

''فکت کوینز'' حاصل تلاش یک تیم متخصص وعلاقمند درزمینه بلاک چین وارزهای دیجیتال است که سعی می کند مقالات آموزش های مرتبط را با کیفیت بالا به علم اندوزان ارائه نماید وب سایت www.factcoins.com