اطلاعات تماس
  • 091344*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 139912094934714580

اتوماسیون صنعتی و کاربرد آن

کد: 139912094934714580

https://bit.ly/2ZVZZTm

، اصفهان , (اخبار رسمی): در این مقاله به بررسی اتوماسیون صنعتی و همچنین یکی از پر کاربردترین ابزارهای این صنعت معرفی شده است.

امروزه رقابت و بقاء در صنعت ، نیازمند تولید محصولات با کیفیت بالا و سازگار با قیمت رقابتی است. برای رفع این چالش بسیاری از صنایع در طراحی و ساخت محصولات از تکنیک های یکپارچه سازی همراه  با دستگاه های مکانیزه استفاده میکنند. با توجه به نیاز کارخانه ها به تجهیرات اتوماسیون صنعتی سایت فروشگاهی محصولات اتوماسیون صنعتی وجود دارند وه برطرف کننده نیاز کشور در نقاط دور و نزدیک را از بین برده است.

یکی از اقدامات قابل توجه و تأثیرگذار برای دستیابی به راه حل های چالش فوق ، اتوماسیون صنعتی است. اتوماسیون صنعتی با به کارگیری فن آوری ها و خدمات جدید ، نوآورانه و یکپارچه ، کیفیت محصول قابلیت اطمینان و میزان تولید را افزایش می دهد این در حالی است که هزینه تولید و طراحی را کاهش می دهد.

از طرف دیگر ، اتوماسیون با استفاده از دستورات منطقی برنامه نویسی و ماشین های قدرتمند جایگزین درگیری انسان می شود.

اتوماسیون صنعتی چیست؟

اتوماسیون صنعتی جایگزین رایانه و ماشین آلات به جای تفکر انسان است. کلمه اتوماسیون به معنای " خود دیکته کردن" یا "مکانیزمی که به خودی خود حرکت می کند" است که از کلمات یونانی Auto و  Matos  گرفته میشود که در آن Auto به معنای خودکار است در حالی که Matos به معنی حرکت است .

اتوماسیون یک گام فراتر از مکانیزاسیون است که با استفاده از مکانیزم ماشین آلات خاص به اپراتورهای انسانی برای انجام یک فرآیند کمک می کند. مکانیزاسیون عملیاتی دستی با استفاده از ماشین آلات است که به تصمیم گیری انسان بستگی دارد.

به طور خلاصه ، اتوماسیون صنعتی را می توان با استفاده از فناوریهای تنظیم شده و دستگاههای کنترل خودکار که نتیجه آن عملکرد و کنترل خودکار فرآیندهای صنعتی بدون دخالت قابل توجه انسان و دستیابی به عملکردی فراتر از کنترل دستی است ، تعریف کرد. این دستگاه های اتوماسیون شامل پی ال سی  ، رایانه های شخصی ، PAC  و ... هستند و شامل فن آوری ها و سیستم های ارتباطی مختلف صنعتی هستند.

یکی از پرکاربردترین تجهیزات مورد نیاز اتوماسیون صنعتی پی ال سی است

PLC مخفف Programmable Logic Controller است. آنها رایانه های صنعتی هستند که برای کنترل فرایندهای مختلف الکترو مکانیکی برای استفاده در تولید ، کارخانه ها یا سایر محیط های صنعتی استفاده می شوند.

PLC  از نظر اندازه و فاکتور متفاوت است. برخی از آنها به اندازه کافی کوچک

هستند که در جیب شما جای می گیرند در حالی که برخی دیگر به اندازه ای بزرگ هستند که برای حمل شدن به تجهیزات نیاز دارند. PLC ها را می توان برنامه نویسی کرد تا با افزودن ماژول ها برای هدف خاصی در اتوماسیون صنعتی تطبیق داده شوند.

PLC به طور گسترده ای در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد زیرا کارایی آنها سریع و آسان است، و همچنین برنامه ریزی آنها نیز آسان است. PLC ها را می توان به روش های مختلفی برنامه ریزی کرد ازمنطق نردبانی (ladder logic)  گرفته تا زبان های برنامه نویسی مانند  BASIC و C و...

امروزه بیشتر PLC ها از یکی از 5 زبان و روش برنامه نویسی زیر استفاده می کنند: نمودار نردبان(Ladder Diagram) ، متن ساختاری(Structured Text) ، نمودار بلوک عملکرد(Function Block Diagram) ، لیست دستورالعمل ها(Instruction List) یا نمودارهای عملکرد متوالیSFC (Sequential Function Charts).

سیستم های SCADA و HMI به کاربران اجازه می دهد تا اطلاعات مربوط به تولید را مشاهده کرده و رابطی برای  واحد کنترل و کاربران  هستند  و PLC ها یکی از اجزا اساسی سخت افزار در این سیستم ها هستند.

PLC به عنوان رابط فیزیکی بین دستگاههای موجود در کارخانه یا قسمت تولید و یک سیستم SCADA یا HMI عمل می کند. PLC بین فرآیندهای اتوماتیک مانند خطوط مونتاژ ، عملکردهای دستگاه یا دستگاه های رباتیک ، ایجاد ارتباط، نظارت و کنترل می کند.

عملکرد PLC به سه دسته اصلی تقسیم می شوند: ورودی ها ، خروجی ها و CPU . پی ال سی ها با نظارت بر ورودی هایی که ماشین ها و دستگاه ها که به آن متصل هستند ، داده ها و اطلاعات  کارخانه را ضبط و ثبت می کنند. سپس داده های ورودی توسط CPU پردازش می شود ، که منطق را به داده ها براساس ودوری های داده شده اعمال میکند . سپس CPU منطق برنامه ایجاد شده توسط کاربر را اجرا کرده و داده ها یا دستورات را به ماشین ها و دستگاه هایی که به آنها متصل است ، می فرستد.

دو نوع ورودی اصلی وجود دارد: ورودی داده از دستگاه ها و ماشین آلات و ورودی داده ای که توسط انسان تسهیل می شود و داده های ورودی از حسگرها و سنسور ها و ماشین ها به PLC ارسال می شود. ورودی ها می توانند شامل موارد روشن / خاموش برای مواردی مانند سوئیچ های مکانیکی ، دکمه ها و رمزگذارها باشند. حالتهای افزایش / کاهش برای مواردی مانند دما ، سنسورهای فشار و آشکارسازهای سطح مایع ، یا حالتهای باز / بسته برای مواردی مانند پمپها و ....

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اف سی بای

فروش انواع قطعات اتوماسیون صنعتی ،ابزار دقیق ،برق صنعتی و قطعات الکترونیک

اطلاعات تماس
  • 091344*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید