اطلاعات تماس
  • 091344*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140008265528514580

پی ال سی چیست؟ و کاربرد آن در صنعت چه می باشد؟

کد: 140008265528514580

https://bit.ly/3wSGURD

، اصفهان , (اخبار رسمی): در این مطلب به بررسی تعریف کلی پی ال سی و ویژگی و نحوه عملکرد آن می‌پردازیم.

پی ال سی چیست؟ و کاربرد آن در صنعت چه می یاشد؟
اتوماسیون صنعتی دلتا

تعریف PLC چیست؟
یک کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی یا پی ال سی، یک کامپیوتر مقاوم است که برای اتوماسیون صنعتی استفاده می شود. این کنترل‌کننده‌ها می‌توانند یک فرآیند خاص، عملکرد ماشین یا حتی کل خط تولید را خودکار اداره کنند.

PLC چگونه کار می کند؟
PLC اطلاعات را از حسگرها یا دستگاه های ورودی متصل دریافت می کند، داده ها را پردازش می کند و خروجی ها را بر اساس پارامترهای از پیش برنامه ریزی شده راه اندازی می کند.
بسته به ورودی ها و خروجی ها، یک PLC می تواند داده های زمان اجرا مانند بهره وری یا دمای کارکرد دستگاه را نظارت و ضبط کند، فرآیندها را به طور خودکار شروع و متوقف کند و در صورت خرابی دستگاه آلارم ایجاد کند و موارد دیگر. کنترل‌کننده‌های منطقی قابل برنامه‌ریزی یک راه‌حل کنترلی انعطاف‌پذیر و قوی هستند که تقریباً با هر برنامه‌ای سازگار است.

PLC-برنامه ریزی-منطقی-کنترل کننده!
چند ویژگی کلیدی وجود دارد که PLC ها را از رایانه های شخصی صنعتی، میکروکنترلرها و سایر راه حل های کنترل صنعتی متمایز می کند:
• I/O - CPU PLC داده های برنامه را ذخیره و پردازش می کند، اما ماژول های ورودی و خروجی PLC را به بقیه دستگاه متصل می کنند. این ماژول های ورودی/خروجی همان چیزی هستند که اطلاعات را به CPU ارائه می کنند و نتایج خاصی را ایجاد می کنند. I/O می تواند آنالوگ یا دیجیتال باشد. دستگاه های ورودی ممکن است شامل حسگرها، سوئیچ ها و مترها باشند، در حالی که خروجی ها ممکن است شامل رله ها، چراغ ها، سوپاپ ها و درایوها باشند. کاربران می توانند ورودی/خروجی یک PLC را با هم ترکیب و با هم تطبیق دهند تا پیکربندی مناسبی برای برنامه خود داشته باشند.
• ارتباطات - علاوه بر دستگاه های ورودی و خروجی، یک PLC ممکن است نیاز به اتصال به انواع دیگر سیستم ها نیز داشته باشد. به عنوان مثال، کاربران ممکن است بخواهند داده های برنامه ضبط شده توسط PLC را به یک سیستم کنترل نظارتی و جمع آوری داده (SCADA) صادر کنند که چندین دستگاه متصل را نظارت می کند. PLC ها طیف وسیعی از پورت ها و پروتکل های ارتباطی را ارائه می دهند تا اطمینان حاصل شود که PLC می تواند با این سیستم های دیگر ارتباط برقرار کند.
• HMI - برای تعامل با PLC در زمان واقعی، کاربران به یک اچ ام ای یا رابط ماشین انسانی نیاز دارند. این رابط‌های اپراتور می‌توانند نمایشگرهای ساده، با خواندن متن و صفحه‌کلید، یا پنل‌های صفحه لمسی بزرگ باشند که بیشتر شبیه لوازم الکترونیکی مصرفی هستند، اما در هر صورت، کاربران را قادر می‌سازند تا اطلاعات را در زمان واقعی به PLC بازبینی و وارد کنند.

ویژگی های پیشرفته PLC
در دنیای امروزی اینترنت اشیاء صنعتی (iIoT) و کنترل‌کننده‌های قابل برنامه‌ریزی Industry 4.0 برای ارتباط داده‌ها از طریق مرورگر وب، اتصال به پایگاه‌های داده از طریق SQL و حتی به داده‌های ابری از طریق MQTT فراخوانی می‌شوند.

All-In-One PLC
یک PLC All-in-One کنترلر را با پنل HMI ادغام می کند و یک راه حل اتوماسیون جمع و جور و آسان برای استفاده ایجاد می کند. کاربران دیگر نیازی به برقراری ارتباط PLC بر روی پنل ندارند و می توانند هر دو طراحی Ladder Logic و HMI را در یک محیط نرم افزاری واحد برنامه ریزی کنند. رویکرد همه کاره باعث صرفه جویی در زمان، کاهش سیم کشی و کاهش هزینه خرید چندین دستگاه می شود.

PLC چگونه برنامه ریزی می شود؟
یک برنامه PLC معمولا بر روی کامپیوتر نوشته می شود و سپس در کنترلر دانلود می شود.
اکثر نرم افزارهای برنامه نویسی PLC برنامه نویسی را در Ladder Logic یا "C" ارائه می دهند. Ladder Logic زبان برنامه نویسی سنتی است. این نمودارهای مدار را با "پله های" منطق خوانده شده از چپ به راست تقلید می کند. هر پله نشان دهنده یک عمل خاص است که توسط PLC کنترل می شود و با یک ورودی یا مجموعه ای از ورودی ها (تماس ها) شروع می شود که منجر به خروجی (کویل) می شود. به دلیل ماهیت بصری آن، Ladder Logic می تواند آسان تر از بسیاری از زبان های برنامه نویسی دیگر پیاده سازی شود.
برنامه نویسی "C" یک نوآوری جدیدتر است.
برخی از تولیدکنندگان PLC نرم افزار برنامه نویسی کنترل را عرضه می کنند.

انواع مختلف PLC چیست؟
علاوه بر PLC سنتی که در بالا توضیح داده شد، تغییراتی نیز وجود دارد، از جمله PLC + HMI

کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی توسط Unitronics
Unitronics پیشگام در ساخت و طراحی کنترلرهای منطقی قابل برنامه ریزی با پنل های HMI یکپارچه و ورودی/خروجی داخلی است. آنها اولین PLC All-in-One را در بازار راه اندازی کردند و به بهبود فناوری بر اساس بازخورد بازار و پیشرفت های صنعت ادامه دادند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اف سی بای

فروش انواع قطعات اتوماسیون صنعتی ،ابزار دقیق ،برق صنعتی و قطعات الکترونیک

اطلاعات تماس
  • 091344*****
[نمایش اطلاعات]