اطلاعات تماس
  • 099171*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140006015393515557

ماسک N95 بدون فیلتر یا بدون سوپاپ؟

کد: 140006015393515557

https://bit.ly/3sHSRqX

، (اخبار رسمی): این سوالی است که خیلی از مردم این روزها از کرومارکت می‌پرسند؛ این که ماسک بدون فیلتر بهتر است یا بدون سوپاپ! غافل از این که اصلا چیزی به اسم ماسک بدون فیلتر نداریم و اساسا ماسک بدون فیلتر چیزی شبیه یک دستمال کاغذی و در مقابل ویروس بی‌مصرف و بی‌فایده است!

ماسک N95 بدون فیلتر یا بدون سوپاپ؟
ماسک n95 بدون سوپاپ

ماسک‌های تنفسی دیگر آن قدر متنوع شده‌اند که برای شناخت دقیق همه آنها، تفاوت‌های آنها با یکدیگر و به خصوص کاربرد درست هر کدام باید ساعت‌ها زمان گذاشت.

هر چه کرونا ماندگارتر و قدیمی‌تر می‌شود، انسان‌ها هم به دنبال راه‌های بیشتری برای مقابله با آن هستند. یکی از این راه‌ها تولید ماسک‌های متنوع و متفاوت برای کاربردهای مختلف است، تا هم تنوع زندگی انسان‌ها حفظ و تحمل این روزها کمی آسان‌تر شود و هم از سلامت انسان‌ها مراقبت بیشتری صورت پذیرد.

با وجود همه تنوع‌هایی که در دنیای ماسک رخ داده است و ماسک‌های سه بعدی که حسابی جای خود را در بازار باز کرده‌اند، هنوز یک مدل قدیمی جز بهترین ماسک‌های موجود در بازار است و آن چیزی نیست جز ماسک N95. ماسک ان95 که از قدیم در کارهای تحقیقاتی و پزشکی مورد استفاده قرار می‌گرفت، بعد از شیوع کرونا هم قابلیت‌های خود را به رخ کشید و به عنوان یک ماسک مطمئن در بیمارستان‌ها و به ویژه بخش‌های مراقبت ویژه بیماران کرونایی خوش درخشید و همین عملکرد عالی آنها باعث شد بسیاری از مردم به دنبال خرید ماسک N95 باشند.

ماسک N95 چیست؟ اگر بخواهیم خیلی ساده توضیح دهیم ماسک n95 اصل ماسکی است که حداقل از ورود 95 درصد از ویروس‌ها به دستگاه تنفسی جلوگیری می‌کند.

به بیان علمی‌تر N95 یک استاندارد آمریکایی است که توسط موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی آمریکا تدوین شده است و بیانگر آن است که در این ماسک تنفسی حداکثر 5 درصد از ذرات ریز معلق در هوا وارد دستگاه تنفسی فرد می‌شود و جلوی ورود حداقل 95 درصد دیگر گرفته می‌شود.

همین میزان فیلتراسیون و پالایش هوا، برای حفظ سلامتی انسانها بسیار موثر است. همین موضوع باعث شد تا بعد از شیوع ویروس منحوس کرونا بسیاری از مردم به دنبال خرید ماسک های N95 و یا معادل های آن از جمله ماسک FFP2 باشند و از این ابزار دفاعی برای مقابله با کرونا بیشترین استفاده را داشته باشند.

ماسک N95 بدون فیلتر یا ماسک N95  بدون سوپاپ؟ شاید مهم‌ترین سوالی که در زمینه ماسک ان95 مطرح شده همین قضیه فیلتر داشتن یا نداشتن آن است!

واقعیت این است که هیچ ماسک تنفسی نمی‌تواند بدون فیلتر باشد، اصولا ماسک تنفسی به معنای فیلتر است اما بسیاری از افراد به اشتباه تصور می کنند سوپاپ روی ماسک ان95 فیلتر آن است.

باید توجه داشت که فیلتر همه ماسک‌های تنفسی در خود ماسک است. یعنی پارچه‌ای که ماسک را از آن می‌سازند، خود دارای لایه‌های فیلترکننده ویروس‌ها است و همین پارچه است که از ورود ویروس به دستگاه تنفسی جلوگیری می‌کند.

اما زایده‌ای که روی برخی ماسک‌های N95 وجود دارد تنها یک سوپاپ است. کار این سوپاپ این است که تنفس را ساده‌تر کند. زمانی که از ماسک سوپاپ‌دار استفاده می‌کنند، هوای خروجی دستگاه تنفسی یا همان بازدم، از طریق این سوپاپ خارج می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود بازدم شما آسان‌تر شده و تنفس بهتری را تجربه کنید. یعنی این سوپاپ یک مسیر یکطرفه برای هوا است. زمانی که هوا می‌خواهد وارد دستگاه تنفسی شود، این سوپاپ بسته است و نمی‌گذارد که هوا وارد ریه شما بشود، اما موقع بازدم، راه هوا باز است و از این سوپاپ خارج می‌شود.

ماسک سوپاپ‌دار بهتر است یا بدون سوپاپ؟ همان‌طور که گفتیم ماسک N95 بدون فیلتر اصطلاح درستی نیست و کلمه دقیق آن ماسک ان95 بدون سوپاپ است، حال سوال این است که ماسک سوپاپ‌دار بهتر است یا بدون سوپاپ؟ آیا تنفس آسان‌تر ماسک سوپاپ‌دار به معنی این است که این نوع ماسک در اولویت خرید ماست؟

پاسخ این است که گرچه ماسک‌های سوپاپ‌دار تنفس ساده‌تری را برای ما رقم می‌زنند، اما یک ایراد بزرگ دارند! مشکل این ماسک‌ها این است که هوای بازدم فرد از فیلترهای موجود در پارچه ماسک عبور نمی‌کند و به طور مستقیم وارد هوا می‌شود. از این رو اگر فردی که از ماسک استفاده کرده بیمار باشد، ویروس‌های موجود در تنفس او وارد محیط می‌شوند و به سادگی افراد دیگر را هم مبتلا می‌نمایند.

از این رو بهترین گزینه برای افراد عادی جامعه ماسک n95 بدون سوپاپ است و ماسک‌های سوپاپ‌دار بیشتر برای کسانی که مانند کادر درمان با بیماران کرونایی سروکار دارند و به طور مثال کارکنان بخش آی‌سی‌یو ها بیمارستان‌ها مناسب است. برای خرید انواع ماسک می‌توانید به coromarket.ir مراجعه کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کرومارکت

کرومارکت؛ ارائه دهنده انواع ماسک های تنفسی، کیت های تشخیص اعتیاد و انواع کیت بارداری است.

اطلاعات تماس
  • 099171*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان