اطلاعات تماس
  • 021778***** - 091907*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140009225575317628

تنظیم شکواییه یا تنظیم دادخواست ؟

کد: 140009225575317628

https://bit.ly/3GJWaUF

، (اخبار رسمی): در این مقاله به بررسی دعاوی حقوقی و کیفری و همچنین تنظیم و ثبت شکایت در هر یک از این موارد می پردازیم :

تنظیم شکواییه یا تنظیم دادخواست ؟
تفاوت شکواییه و دادخواست

برای بیان تفاوت شکواییه و دادخواست ابتدا باید با دعاوی حقوقی و دعاوی کیفری آشنا شوید

هر شخصی برای مطالبه حق خود و طرح دعوی خود با این سوالات روبرو می شود که شکایت حق خود را کجا ثبت نماید؟ دادخواست تنظیم نماید یا شکواییه تنظیم کند؟ چه مطالبی را در تنظیم دادخواست و شکواییه مطرح نماید؟  برای پاسخگویی به این سوالات باید در ابتدا به بیان تفاوت دعاوی حقوقی و دعاوی کیفری پرداخت و سپس به بیان چگونگی ثبت شکواییه و ثبت دادخواست بپردازیم:

دعاوی حقوقی

دعوای حقوقی ، دعوایی است، که مرتبط با حقوق مدنی افراد و جبران خسارت ناشی از نقض این حقوق است. این نوع از دعاوی، معمولا در قانون مدنی، مشخص گردیده اند و به دو دسته اموال و اشخاص تقسیم می شوند. در دسته اموال، موضوعاتی از قبیل مالکیت و حقوق افراد بر اموالشان ، قرارداد خرید و فروش ، اجاره ، رهن ، مطالبه طلب و یا امور مربوط به مسائل وصیت و غیره مطرح می شود . دسته اشخاص، شامل دعاوی مانند تابعیت، ارث، ازدواج، طلاق و غیره می شود.

قانون حاکم برای رسیدگی به دعاوی حقوقی، آیین دادرسی مدنی است. به موجب ماده 1 این قانون، "آیین‌دادرسی مدنی، مجموعه اصول و مقرراتی است، که در مقام رسیدگی به امور حسبی و کلیه دعاوی مدنی و بازرگانی" اعمال می شود. دادگاه صالح برای رسیدگی به دعاوی مدنی، دادگاه حقوقی بدوی، تجدیدنظر و دیوان‌ عالی کشور می باشد.

دعاوی کیفری

دعوی کیفری، دعوایی است، که به علت وقوع یک جرم مطرح می شود و شاکی، درخواست مجازات مجرم را دارد. از این رو قبل از اینکه بخواهیم، یک دعوای کیفری را اقامه کنیم، ابتدا باید بدانیم چه عملی جرم محسوب می شود؟ بر اساس تعریف ارائه شده از جرم، در ماده 2 قانون مجازات اسلامی، "هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در قانون برای آن، مجازات تعیین شده است، جرم محسوب می شود."

بنابراین، برای شناسایی عمل مجرمانه، باید این نکته را در نظر داشت که عمل مجرمانه، عملی است که طبق قانون مجازات اسلامی، به عنوان جرم، شناسایی شده است. بنابراین، نمی توان هر فعل و ترک فعلی را جرم دانست و لزوما باید عمل ارتکابی دارای عنصر قانونی جرم و مجازات باشد. مانند قتل ، کلاهبرداری ، خیانت در امانت ، جعل ، فحاشی و توهین.

قانون حاکم برای رسیدگی به دعوای کیفری، قانون آیین دادرسی کیفری است. به موجب ماده 1 این قانون، "آیین دادرسی کیفری، مجموعه اصول و مقرراتی است، که برای کشف و تحقیق جرایم و تعقیب مجرمان و نحوه رسیدگی و صدور رای و‌ تجدید نظر و اجرای احکام و تعیین وظایف و اختیارات مقامات قضایی وضع شده است." فردی که قصد اقامه دعوای کیفری دارد، باید به دفاتر خدمات قضایی، مراجعه و شکایت خود را ثبت کند .

تفاوت دادخواست و شکواییه

حال که با هر کدام از دعاوی کیفری و حقوقی آشنا شده اید میتوان ذکر کرد که تنظیم شکواییه در موضوعات کیفری مطرح می‌شود، در شکواییه به شکایت کننده،  شاکی به کسی که از او شکایت شده متشکی عَنه و به موضوع شکایت، اتهام گفته می‌شود. در دعاوی کیفری شکواییه یا (شکایت نامه) مستقیماً به دادگاه فرستاده نمی‌شود. زیرا شکایت فرد شاکی باید ابتدا مورد بررسی دادسرا و کلانتری قرار گرفته و پس از تأیید به دادگاه فرستاده شود. 

تنظیم دادخواست در دعاوی حقوقی مطرح می‌شود، در دادخواست حقوقی به کسی که اقامه دعوی کرده است، خواهان، به کسی که دعوی علیه او اقامه شده است، خوانده و به موضوع پرونده هم خواسته گفته می‌شود. دادخواست انواع مختلفی دارد. دادخواست نخستین اولین دادنامه برای مطرح کردن دعوای حقوقی است که توسط خواهان (فرد ضرر دیده) تنظیم می‌شود. دادخواست انواع مختلفی دارد. دادخواست نخستین اولین دادنامه برای مطرح کردن دعوای حقوقی است که توسط خواهان (فرد ضرر دیده) تنظیم می‌شود. در دعاوی حقوقی، برای تسریع در رسیدگی نکاتی را باید در نظر داشته باشید از جمله این که دادخواست شما به درستی تنظیم شده باشد، نام کامل خوانده و آدرس محلی در آن اقامت دارد را با دقت در دادخواست بنویسید.

اگر در تنظیم دادخواست و تنظیم شکواییه دچار مشکل شدید میتوانید به سایت مشاوره حقوقی نیروانا مراجعه نمایید و با ثبت درخواست خود از مشاوره حقوقی تلفنی برخوردار گردید.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مشاوره حقوقی نیروانا

خدمات مشاوره حقوقی نیروانا شامل قبولی وکالت از طرف وکلای مجرب مشاوره حقوقی خانواده: طلاق ، طلاق توافقی، مهریه، نفقه، اجرت المثل، حضانت، ملاقات با طفل مشترک، جهیزیه، طلاق توافقی و... . مشاوره حقوقی مالی: چک ، سفته و ... . مشاوره حقوقی انحصار وراثت : دعاوی ارث. مشاوره حقوقی کیفری : کلاهبرداری، جعل سند، خیانت در امانت فروش مال غیر، سرقت، تصرف عدوانی، ضرب و شتم و …. مشاوره حقوقی ملکی : تخلیه ، اجاره، خلع ید و تخلیه ید، افراز، تفکیک و تقسیم ابطال سند رسمی توقف عملیات اجرایی، معامله فضولی، الزام به تنظیم سند رسمی و ... .. مشاوره حقوقی ثبت احوال : تغییر تاریخ تولد و کاهش سن، حذف نام همسر، ازدواج موقت. مشاوره حقوقی قرارداد: تنظیم قرارداد ، ثبت قراداد. در حال حاضر برخلاف گذشته دسترسی به اطلاعات حقوقی و بهره مندی از خدمات حقوقی بسیار سهل شده است. جهت مشاوره حقوقی آنلاین، مشاوره حقوقی تلفنی به وب سایت مشاوره حقوقی نیروانا مراجعه نمایید.

اطلاعات تماس
  • 021778***** - 091907*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

حقوقی و قانون