اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140101205805018060

گفت و گو با حسن اعرابی، مدیر عامل شرکت کیا گیتی صنعت

بومی‌سازی دانش طراز اول جهانی سورتینگ‌ کالا و‌ مرسولات‌ و‌ اتوماسیون انبار

کد: 140101205805018060

https://bit.ly/3upkw2x

، تهران , (اخبار رسمی): اتوماسیون انبار، یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب تجارت الکترونیک است که کاربرد‌ها و مزایای فراوان برای شرکت‌ها دارد، محصولات هوشمند‌سازی انبارداری و ذخیره سازی کالا، جورچینی و خرده برداری کالا، تفکیک و تجزیه کالاها در زمره این دستاوردهای نوین است.

بومی‌سازی دانش طراز اول جهانی سورتینگ‌ کالا و‌ مرسولات‌ و‌ اتوماسیون انبار
بومی‌سازی دانش طراز اول جهانی سورتینگ‌ کالا و‌ مرسولات‌ و‌ اتوماسیون انبار
بومی‌سازی دانش طراز اول جهانی سورتینگ‌ کالا و‌ مرسولات‌ و‌ اتوماسیون انبار
بومی‌سازی دانش طراز اول جهانی سورتینگ‌ کالا و‌ مرسولات‌ و‌ اتوماسیون انبار
بومی‌سازی دانش طراز اول جهانی سورتینگ‌ کالا و‌ مرسولات‌ و‌ اتوماسیون انبار
بومی‌سازی دانش طراز اول جهانی سورتینگ‌ کالا و‌ مرسولات‌ و‌ اتوماسیون انبار
بومی‌سازی دانش طراز اول جهانی سورتینگ‌ کالا و‌ مرسولات‌ و‌ اتوماسیون انبار
بومی‌سازی دانش طراز اول جهانی سورتینگ‌ کالا و‌ مرسولات‌ و‌ اتوماسیون انبار

 امروزه در دنیایی که تجارت الکترونیک به طور فزاینده ای غالب است راه حل‌های فنی ( Solutions ) و مدل‌های نوین و ابزارهای جدیدی که برای بهینه سازی عملیات زنجیره لجستیک وجود دارد که با توجه به سطح عملیات و نیاز مصرف کننده میتواند مزایای بسیاری از جمله بهره وری بالا، سرعت اجرا، کاهش خطا و صرفه‌جویی در فضا به ارمغان بیاورد.

اتوماسیون انبار، یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب تجارت الکترونیک است که کاربرد‌ها و مزایای فراوان برای شرکت‌ها دارد، محصولات هوشمند‌سازی انبارداری و ذخیره سازی کالا، جورچینی و خرده برداری کالا، تفکیک و تجزیه کالاها در زمره این دستاوردهای نوین است. عرضه محصولات مکانیزه مربوط به این عرصه، چندسالی است که آغاز شده و کشور ما، همپای کشورهای بزرگ، در استفاده از این صنعت نوپا پیشگام شده است.

شرکت کیا گیتی صنعت، که یک شرکت دانش‌بنیان است، در سال ۱۳۹۸ به عنوان شریک تجارتی شرکت راک تهران تاسیس شد. این شرکت اکنون با اتکا به تجربه ارزشمندی که کسب کرده، شرکتی بهره‌مند از متخصصان و دانش فنی در زمینه ماشین‌آلات هوشمند، نرم‌افزارهای جانبی و اجرای پروژه‌های مربوط به سورتینگ، انبارش، تجزیه مبادلات و به طور کلی صنعت لجستیک نوین است.

این شرکت تاکنون موفق به اتوماسیون مراکز اصلی شرکت ملی پست ایران در شهرهای بزرگ و انبار اصلی فروشگاه زنجیره‌ای افق کوروش در تهران شده است که می‌توان از آن به عنوان یک تجربه ملی و همسو با استانداردهای جهانی یاد کرد.

مکانیزاسیون انبار کالا و پردازش کالای دیجی‌کالا و شرکت ماهکس دو تجربه ارزشمندی است که کیا گیتی صنعت آن‌ها را نیز با موفقیت عملیاتی کرده است.

تخصص این شرکت در زمینه انواع سورتر مرسوله، انواع قفسه‌بندی مدرن ذخیره سازی کالا شامل قفسه بندی خودجریان، Flow chain، Mould Rack ، شاتل درایوین، Push-back ، تجهیزات نوین خرده برداری و جورچینی همچون تکنولوژی پیک تو لایت ، A-frame و غیره باعث شده است که شرکت‌های ایرانی یکی پس از دیگری نسبت به الزام عبور به مرحله ماشینی شدن تشویق شده و از دستاوردهای کیا گیتی صنعت استفاده کنند.

مدیریت جریان لجستیک زمانی که تمام سطوح زنجیره لجستیک مکانیزه شوند، بسیار بهبود می‌یابد. همین امر باعث اهمیت استراتژیک خدمات و محصولات کیا گیتی صنعت در این حوزه میگردد تا به تدریج فرایند‌های سنتی، مدرن سازی شده و در نتیجه فاکتور بهره وری در این شرکت‌ها به مراتب افزایش یابد.

حسن اعرابی، مدیر عامل کیا گیتی صنعت در گفت و گویی که در ادامه می‌آید، ضمن تشریح فعالیت، سرویس‌ها، خدمات و کیفیت محصولات این شرکت، درباره اهداف و چشم اندازهای آن برای رساندن کشورمان به استانداردهای جهانی توضیحاتی داده است که در زمینه چگونگی شناخت محصولات و ماشین‌آلات موجود، روشنگر و راهگشاست. این گفت وگو را در ادامه می‌خوانید:‌

جناب آقای اعرابی، از فعالیت کیا گیتی صنعت بگویید و این که از کجا شروع کردید و چگونه ادامه دادید؟

موضوع این جاست که در زنجیره تامین و جریان لجستیکی در کشور، از جایی که کالا و محصول یا فرآورده آماده شده و باید به دست مصرف کننده برسد، یا به نقطه دیگری منتقل شود به خاطر دلایل مختلف نتوانسته است آنگونه که باید و شاید، همزمان با سیر تحولات دنیا، روند صنعتی شدن را دنبال کند و سرعت تغییرات و مدرنیزه شدن دنیا در این باره بیشتر از ما بوده است.

همه این عوامل باعث شد که در کیا گیتی صنعت به این نتیجه برسیم که باید از یک جا در زمینه کم‌کردن این فاصله اقدام کنیم. ما به این نتیجه رسیدیم که استفاده از تکنولوژی‌ها و دستاوردهایی که تاکنون در دنیا به دست آمده است می‌تواند به صنایع و کسب و کارهای ما نیز کمک کند، پس لازم است این موارد را شناسایی کرده و نسبت به واردات و بومی سازی آن اقدام کنیم. بنابراین وارد فاز مطالعاتی شدیم که نتیجه آن، اقدامات عملی در زمینه وارد کردن این دانش و صنعت و بومی کردن آن در دو سویه فنی و دیجیتال بوده است.

یکی از برنامه‌ها و اهداف شما تسهیل امور در امر تفکیک و دسته بندی کالا و مرسولات است، بفرمایید که سرعت‌بخشی به دسته‌بندی کالاها، دارای چه مزایایی است؟

شرکت موفق، شرکتی است که با سرعت زیاد بتواند کالای خود را در گردش کاری قرار داده و توزیع کند و در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت، به مشتری برساند. تلاش گروه کیا گیتی صنعت در سورتینگ کالا هم در ادامه نیل به همین هدف است. استفاده از این فناوری، یکی از نیازهای مبرم کشور ماست؛ منتها این اتفاق تا پیش از این در ایران نیفتاده بود که دلیل عمده آن، تحریم‌ها بوده است.

 شما بنا به تقاضای شرکت‌ها اقدام به تهیه این ماشین‌آلات کردید، یا آینده‌نگری مجموعه باعث این کار شد؟

باید گفت که پیش از آن که شرکت کیا گیتی به مطالعه و تحقیق در این زمینه بپردازد و در نهایت شروع به خلق ارزش و محصول کرده و راه حل‌های مدرنی را به شرکت‌های ایرانی عرضه کند، به صورت عمده، نیاز به آن در کشور احساس نشده بود. ما حس کردیم خودمان باید این تحولات را رقم بزنیم. غیر از یکی دو تا شرکت و یا هلدینگ بزرگ که به خاطر نیازشان، این محصولات و خدمات را وارد کرده و به کار گرفته بودند، تا دو- سه سال اخیر، لزوم این تحولات در ایران حس نمی‌شد. اما وقتی که برخی از شرکت‌ها تغییر و مدرنیزه را شروع کردند و مزایای این فناوری مشخص شد، این تحولات در ایران اثر خودش را نشان داد و به این ترتیب تعداد مشتاقان دریافت این فناوری‌ها و محصولات بیشتر شد.

 هم‌اکنون که این احساس نیاز بیشتر شده آیا می‌توان گفت که تحول لجستیک به معنای واقعی در ایران رخ داده است؟‌

سرعت بالای تحولات صنعتی و لزوم همخوانی ما با دنیا، نیاز به این دگرگونی را بیشتر کرده و در داخل کشور هم برخی از شرکت‌ها این موضوع را درک کرده اند؛ اما هنوز هم به اعتقاد من، تحول لجستیک در ایران، به معنای واقعی، اتفاق نیفتاده؛ ولی خوشبختانه داریم به آن نزدیک می‌شویم. در این سه - چهار سال اخیر، تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های آنلاین؛ مثل دیجی کالا، خیلی بیشتر شده و در حال حاضر ما با تعدادی شرکت و فروشگاه مواجه هستیم که در شهرهای بزرگ در حوزه‌های مختلف صنایع غذایی، بهداشت، پوشاک و دارو، ایجاد شده اند و خیلی هم کسب و کارشان رونق دارد. بیشتر این‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که باید انبارهای بزرگ و محل‌های پردازش کالا داشته باشند.

می‌توان گفت پیشگام درک لزوم تحول در ایران، شرکت ملی پست بود که زودتر از بقیه این نیاز را احساس کرد و ما توانستیم بخش عمده ای از مراکز این شرکت در شهرهای بزرگ کشور را به فناوری مدرن سورتینگ و تجزیه مبادلات و مرسولات مجهز کنیم که کاری در حد بین المللی و ملی بود که حتی مراجع معتبر جهانی هم به آن اشاره کردند. به نظر می‌رسد این تحولات در ایران به نیاز تبدیل شده است. بعد از شرکت ملی پست، فروشگاه‌های زنجیره ای افق کوروش نیز به مشتریان این محصول اضافه شد.

 با توجه به موارد مطرح شده، شما دورنمای شرکت و آینده لجستیکی ایران را چطور می‌بینید؟

به نظر ما دورنمای روشنی برای این فناوری‌ها در ایران وجود دارد. به این خاطر که با توجه به روند سریع توسعه جهانی، کشور ما هم بی نیاز از این تکنولوژی‌های خلاقانه در حوزه لجستیکی زنجیره تامین نخواهد بود. به این خاطر، ما در نظر داریم به نقطه ای برسیم که شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ کشور به ما و لزوم به خدمت گرفتن این محصولات و فناوری‌ها باور داشته باشند و راه حل های شرکت کیا گیتی صنعت را به عنوان لیدر این صنعت، به کار گرفته و استانداردهای خودشان را بالا ببرند.

در واقع هدف نهایی ما این است که تمام تکنولوژی‌ها، دستاوردها و سلوشن‌هایی را که چندین سال است در کشورهای توسعه یافته به خدمت گرفته شده اند، به تدریج به عنوان یک دانش پایه، وارد ایران کرده و با مهندسی معکوس یا روش‌های دیگر، بومی‌سازی کرده و به عنوان یک محصول دانش بنیان ایرانی به شرکت‌های هموطن عرضه کنیم تا صنعت لجستیکی و بخصوص اتوماسیون انبار مانند کشورهای پیشرفته دنیا رشد کرده و حائز استانداردهای بین المللی گردد.

به طور دقیق تر، فکر می‌کنید روند پذیرش این ایده در میان مدیران شرکت‌های داخلی چطور پیش خواهد رفت؟‌

به اعتقاد من این اتفاق در کشور ما روی خواهد داد. این پروسه ای است که همین الان هم شروع شده است. مخصوصا که با نصب تعدادی از سیستم‌های پیشرفته اتوماسیون انبار از سوی کیا گیتی صنعت، شرکت‌های دیگر می‌توانند به صورت عینی و واقعی با دستاوردها و پتانسیل‌های این سیستم‌های پیشرفته از نزدیک آشنا شده و رفته رفته علاقه لازم ایجاد شود و آن‌ها هم وارد فاز پیاده سازی سیستم‌های نوین اتوماسیون انبار شوند. البته، همان طور که اشاره شد الان هم شرکت‌هایی هستند که علاقه مند شده‌اند و دارند به این موضوع نزدیک می‌شوند. خیلی از این شرکت‌ها دوست دارند برای مثال یک انبار متمرکز نزدیک یک شهر بزرگ مثل تهران داشته باشند و تجهیزات جدید را به خدمت بگیرند و از مزایای بی شمار آن بهره مند شوند.

برای معرفی بیشتر این محصولات و سیستم‌های مدرنی که کیا گیتی صنعت عرضه می‌کند، چه کارهایی انجام شده است؟ مساله رقابت را چطور ارزیابی می‌کنید؟‌

 همزمان با شکل گیری تمایل به تغییرات لجستیکی جدید، ما در حال مذاکره هستیم و مشاوران ما نیز در حال اطلاع‌ رسانی به مشتریان هستند و فکر می‌کنم این تفکر مدرن به زودی به عنوان یک تفکر غالب در کشور نهادینه خواهد شد و شرکت‌های مختلف به سمت دریافت این سیستم‌ها و فناوری‌های نوین حرکت خواهند کرد. در زمینه رقابت هم خوش‌بختانه ما در حال حاضر به نقطه ای رسیده‌ایم که کاملا می‌توانیم رقابت کنیم. تا جایی که حتی اگر رقیب خارجی هم وارد کشور شود، هم از لحاظ کیفیت و هم از نظر قیمت توانایی آن را داریم که تجهیزات و تکنولوژی‌های با کیفیت در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار دهیم و با رقبای خارجی به خوبی رقابت کنیم.

اکنون در زمینه بومی سازی این دانش و ایرانیزه کردن آن خود را در چه جایگاهی می‌بینید؟

می‌توانم بگویم که دانش ما کاملا ایرانی شده است. سورتر‌هایی که به شرکت ملی پست دادیم، برای این تحول نقطه شروعی عالی در حوزه پردازش مرسولات پستی بود. قبل از آن، ما محصول «خودجریان» را به دو شرکت بزرگ اسنوا و مدیران دادیم که دارند بدون هیچ مشکلی کار می‌کنند. این دستاوردها و تجربه‌های ارزشمندی که تاکنون کسب شده، چیزی نیست که قبلا در ایران وجود داشته باشد. البته ممکن است نمونه‌هایی از آن در ایران اجرا شده باشد؛ اما به طور کامل ایرانیزه نشده بود و از کمک شرکت‌های خارجی استفاده کرده بودند. برای مثال می‌توان از به خدمت گرفتن تکنولوژی‌های مشابه در صنایع بزرگ خودرویی مانند سایپا و ایران خودرو نام برد که پیش از این در این زمینه اقدام کرده اند.

 کارهای دیگری که قرار است در این زمینه اجرایی کنید چیست؟

مواردی که تا این‌جا اشاره کردم، دستاوردهای بزرگ این شرکت است و ما تکنولوژی‌های دیگری را در بخش R&D  توسعه داده‌ایم که آماده عرضه است و در سال جاری رونمایی خواهند شد که در این زمینه‌ها به مرور اطلاع رسانی خواهیم کرد تا شرکت‌های ایرانی بدانند که چنین فناورهایی در کشور وجود دارد و می‌توانند از آن بهره مند شوند.

 این محصولات تازه چه استفاده‌ای دارند؟

این محصولات در زمینه ذخیره سازی، خرده برداری و جورچینی کالا و خدمات انبارداری کاربرد دارند و در انبارهای بزرگی مثل انبار دیجی کالا یا شرکت‌های پخش دارویی از آن استفاده می‌شود. این محصولات می‌توانند سرعت گردش کار و برداشت این اقلام را از قفسه‌ها به شدت بالا ببرند و روند توزیع و ارسال مرسولات را با دقت و سرعتی به مراتب بیشتر عملیاتی کنند.

لطفا مزایای به‌کارگیری محصولات را بیشتر و جزئی تر توضیح دهید؟

به‌طور کلی استفاده از اتوماسیون نوین برای بهبود عملیات انبار طیف وسیعی از مزیت‌ها را به همراه دارد، از اجرای عملیات کارآمدتر تا به حداقل رساندن خطای انسانی. به طور خلاصه میتوانم لیستی از رایج ترین مزایای به کارگیری این تکنولوژی‌های جدید را به شرح ذیل اعلام کنم:

افزایش توان عملیاتی انبار و مراکز پردازش کالا، استفاده بهتر از منابع، کاهش هزینه‌های نیروی کار، بهبود خدمات به مشتریان، کاهش هزینه‌های جابه‌جایی و ذخیره سازی، کاهش خطای انسانی، حداقل کار دستی، افزایش بهره وری و کارایی، بهبود رضایت کارکنان، افزایش دقت و تحلیل داده‌ها، فضای انبار بهینه، کنترل موجودی بیشتر، بهبود ایمنی محل کار، خطاهای حمل و نقل کمتر، کاهش کسری موجودی انبار و مواردی از این دست.

 پس باید منتظر رویدادهای بزرگی در این زمینه باشیم و شرکت‌های ایرانی می‌توانند همپای خارجی‌ها مدرن سازی خود را شروع کنند.

بله. خوشبختانه دارد در زمینه پروسه‌های مختلف لجستیک اتفاقات بزرگی در کشور می‌افتد. برای مثال، ما به زودی، تحولی را در فروشگاه‌های زنجیره ای و فروشگاه‌های آنلاین شاهد خواهیم بود. در سه - چهار سال اخیر دیدیم که شهرهای بزرگ دارند از این بابت اشباع می‌شوند. پیامد این اتفاق، تحولات اقتصادی مثبت در کشور و رقابت در خدمات رسانی بهتر و بیشتر به مشتریان و مردم است. ما به شدت نسبت به آن خوش‌بین هستیم. توسعه بازار مصرف و افزایش مصرف کنندگان در کشور، نیاز به به‌کارگیری این دستاورد‌ها و تغییرات را بیش از پیش الزام آور می‌کند. باید توجه داشت که جامعه مصرف در ایران، در حال بزرگ تر شدن است و قدرت اقتصادی ما هم بعد از این بهتر خواهد شد و همه این‌ها دلیلی محکم به نیازهای بیشتر به تکنولوژی برتر جهانی است که بخشی از آنها در حوزه ماشین‌آلات سورتینگ، انبارش، پردازش، تجزیه مبادلات، جورچینی، و... است.

از حضور شما در این گفت و گو سپاسگزاریم.

 

بومی‌سازی دانش طراز اول جهانی سورتینگ‌ کالا و‌ مرسولات‌ و‌ اتوماسیون انبار

برای مشاهده این تصویر در سایز اصلی اینجا را کلیک کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید