اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140102125953118711

معنی ییلدفارمینگ و فلش لون در حوزه DeFi چیست؟

معنی ییلدفارمینگ و فلش لون در حوزه DeFi چیست؟

کد: 140102125953118711

https://bit.ly/37ol7Jd

، (اخبار رسمی): با گسترش دیفای و قابلیت‌های مختلف آن مثال ییلد فارمینگ و فلش لون، کاربران توانستند روش‌های خلاقانه‌تری برای کسب درآمد از این بازار پیدا کنند.

در مقاله « بررسی مفاهیم ییلدفارمینگ و فلش لون در حوزه دیفای » مجله داموند می‌توانید اطلاعات جامع‌تری درباره دیفای و قابلیت‌های منحصر به فرد آن بخوانید.

در سال‌های اخیر بازار ارزهای دیجیتال، بخاطر رشد شدیدی که داشته، به یکی از جذاب‌ترین حوزه‌ها برای کسب درآمد تبدیل شده‌ است. در ابتدا ترید و نگهداری طولانی مدت ارزهای دیجیتال تنها روش‌های کسب درآمد از این بازار بود، اما با گسترش دیفای و قابلیت‌های مختلف آن مثال ییلد فارمینگ و فلش لون، کاربران توانستند روش‌های خلاقانه‌تری برای کسب درآمد از این بازار پیدا کنند.

در حال حاضر پروژه‌های بسیار زیادی در حوزه DeFi راه‌اندازی شده‌اند و هرکدام از آن‌ها خدمات منحصر به فردی ارائه می‌دهند. در این مقاله به روش‌های کسب درآمد از این بستر گسترده می‌پردازیم و درباره دو مورد از پرکاربردترین قابلیت‌های آن توضیح خواهیم داد. در مقاله « بررسی مفاهیم ییلدفارمینگ و فلش لون در حوزه دیفای » مجله داموند می‌توانید اطلاعات جامع‌تری درباره دیفای و قابلیت‌های منحصر به فرد آن بخوانید.

دیفای چیست؟

تعریف دیفای در حالت کلی بسیار ساده است، اما زمانی که وارد مفهوم تخصصی و عمیق آن می‌شویم، به اصطلاحات پیچیده‌ای برخورد می‌کنیم. در این بخش مفهوم دیفای را به صورت عمومی و کاربردی برای تریدرها و فعالان بازار ارزهای دیجیتال توضیح می‌دهیم.

دیفای یا Defi چیست؟ به معنی امور مالی غیرمتمرکز است و می‌تواند خدمات مالی مثل وام، تراکنش‌های دریافت و پرداخت و سپرده‌گذاری و کسب سود که اکنون در موسسات مالی، بانک‌ها و سیستم‌های متمرکز ارائه می‌شود را به صورت غیرمتمرکز ارائه دهد. در حال حاضر بلاکچین اتریوم بستر اصلی برای توسعه پروژه‌های دیفای است، اما بلاکچین‌های دیگر با حل مشکل مقیاس‌پذیری و ارائه قابلیت‌های گسترده‌تر هم وارد شده‌اند و توجه توسعه‌دهندگان پروژه‌های دیفای را جلب کرده‌اند.

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و پروژه‌های دیفای خدمات مختلفی به کاربران ارائه می‌دهند که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • ییلد فارمینگ
  • فلش لون
  • صرافی‌های غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال
  • بازارهای پیش‌بینی
  • زنجیره تأمین
  • و …

موضوع اصلی بحث ما در این مقاله، دو کاربرد اول این لیست یعنی فلش لون و ییلد فارمینگ است. در قسمت‌های بعدی توضیحاتی درباره چیستی و کاربرد این خدمات ارائه خواهیم داد.

ییلد فارمینگ در دیفای به چه معناست؟

کشت سود، ییلد فارمینگ (Yield Farming) و استخراج نقدینگی نام‌هایی هستند که به یک مفهوم اختصاص دارند. این قابلیت دیفای روش کسب درآمد برای افرادی است که سرمایه کافی در اختیار دارند و می‌خواهند از طریق بازار ارزهای دیجیتال سود به دست آورند، اما نمی‌خواهند ترید کنند.

ییلد فارمینگ شباهت‌هایی به استیکینگ ارزهای دیجیتال دارد. در این روش کاربران، دارایی‌های دیجیتالشان را در پلتفرم‌های دارای استخرهای نقدینگی به اشتراک می‌گذارند و در ازای این کار پاداش می‌گیرند. استخرهای نقدینگی در پلتفرم‌های مختلف وجود دارند، اما در صرافی‌های غیرمتمرکز بیشتر از سایر پلتفرم‌ها شناخته می‌شوند.

این استخرها شامل یک جفت ارز یا دارایی دیجیتال در یک پلتفرم هستند و زمانی که کاربری بخواهد آن دارایی را در صرافی مورد نظر معامله کند، از نقدینگی موجود در استخر بهره می‌برد. کاربری که از نقدینگی استفاده می‌کند، باید کارمزد پرداخت کند. سود افرادی که به عنوان تأمین‌کننده نقدینگی در استخر مورد نظر مشارکت داشته‌اند، با استفاده از این کارمزدها پرداخت می‌شود و فرایند ییلد فارمینگ صورت می‌گیرد.

چطور بیشترین درآمد را از ییلد فارمینگ داشته باشیم؟

آنچه گفتیم فرایند کلی و ساده ییلد فارمینگ بود و نکات جزئی دیگری هم درباره آن وجود دارد.

نکته اول این است که در پلتفرم‌های دیفای هرچقدر میزان نقدینگی بیشتر باشد، تعداد کاربران و حجم تراکنش‌های آن‌ها بیشتر می‌شود. به همین دلیل توسعه‌دهندگان پروژه‌های مختلف به دنبال روش‌هایی برای افزایش نقدینگی هستند.

بهترین روش تشویق تأمین‌کنندگان نقدینگی برای به اشتراک گذاشتن دارایی‌هایشان در استخرهای نقدینگی مورد نظر است. پلتفرم‌های مختلف معمولا با ارائه برنامه‌های پاداش جذاب برای ترغیب تأمین‌کنندگان تلاش می‌کنند. بنابراین اگر قصد دارید به عنوان ییلد فارمر فعالیت کنید، باید برنامه پلتفرم‌های مختلف را بررسی کنید و دارایی‌هایتان را در استخر نقدینگی که بیشترین سود را ارائه می‌دهد، به اشتراک بگذارید.

نکته دومی که باید  به آن توجه داشته باشید این است که هرچقدر حجم دارایی بیشتری در استخر نقدینگی به اشتراک بگذارید، سود بیشتری به دست می‌آورید. این موضوع باعث شده است بسیاری از ییلد فارمرها به جای فعالیت انفرادی در استخرهای نقدینگی، وارد مزارع کشت سود شوند. در این مزارع چند تأمین‌کننده نقدینگی جمع می‌شوند و دارایی‌هایشان را باهم در یک استخر به اشتراک می‌گذارند. آن‌ها با این کار سود بیشتری به دست می‌آورند و بعد از کسب سود، آن را بین خودشان تقسیم می‌کنند. فعالیت در مزارع کشت سود یکی از پرطرفدارترین روش‌های کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال است.

قابلیت فلش لون در DeFi چیست؟

برخی از افراد می‌توانند به صورت حرفه‌ای در بازار ارزهای دیجیتال ترید کنند و سود به دست آورند، اما مشکل اصلی آن‌ها کمبود سرمایه است. این افراد به خوبی می‌توانند روندهای بازار را پیشبینی کنند و اگر سرمایه کافی در اختیار داشته باشند، از نوسان‌ها و رویدادهای مختلف در بازار ارزهای دیجیتال سود به دست می‌آورند.

پروژه‌های دیفای برای کمک به این دسته از کاربران، قابلیت پرداخت وام را توسعه دادند. اما این وام‌ها هم به وثیقه‌گذاری نیاز دارد. یعنی کاربرانی که قصد دریافت وام دارند، باید مقداری دارایی دیجیتال در پلتفرم مورد نظرشان قفل کنند تا بتوانند وام بگیرند. این روش، مشکل افرادی که هیچ سرمایه‌ای ندارند را حل نمی‌کند.

فلش لون یکی از انواع وام‌هایی است که در دیفای عرضه می‌شود و کاربران آن را با نام وام سریع هم می‌شناسند. در این روش کاربران نیازی به قفل کردن دارایی دیجیتال به عنوان وثیقه ندارند و برای دریافت وام فقط باید درخواست بدهند.

تفاوت فلش لون و وام‌هایی دارای وثیقه

تفاوت اصلی فلش لون با وام‌های دارای وثیقه این است که تمام فرایند وام در یک قرارداد هوشمند ثبت می‌شود. یعنی قرارداد هوشمند از زمانی که کاربر وام را دریافت می‌کند، فعال می‌شود. تمام تراکنش‌هایی که کاربر با پول وام در بستر پروتکل‌های دیفای انجام می‌شود نیز در همان قرارداد هوشند ثبت خواهد شد. اگر کاربری در موعد مقرر وام را به همراه کارمزد آن برنگرداند، قرارداد و تمام تراکنش‌هایی که در آن ثبت شده، باطل می‌شود.

تفاوت دیگری که بین فلش لون و سایر وام‌ها وجود دارد این است که کاربران برای خرج کردن مبلغ این وام به بستر پروتکل‌های دیفای مبتنی بر بلاکچین مورد نظر محدود هستند. مثلا اگر شما از یک پلتفرم دیفای در اتریوم وام گرفته باشید، نمی‌توانید آن را در پروتکل‌های دیفای بایننس اسمارت چین صرف کنید یا در صرافی متمرکز آن را به پول نقد تبدیل کنید. این دو ویژگی فلش لون باعث می‌شود این دسته از وام‌ها بدون نیاز به وثیقه، تضمین بازگشت وجه به همراه کارمزد داشته باشند.

جمع‌بندی

دیفای محدودیت‌هایی که تا پیش از این در مسیر کاربران بازار ارزهای دیجیتال وجود داشت را از پیش روی آن‌ها برداشته است. اکنون بلاکچین و بازار ارزهای دیجیتال به اکوسیستمی تبدیل شده که می‌تواند پاسخ نیازهای مختلف بشر را ارائه بدهد و کم‌کم برای پذیرش جمعی و جایگزین شدن با سیستم‌های متمرکز آماده می‌شود.

صرافی امن خرید و فروش ارز دیجیتال داموند Damond.ir علاوه بر مجله و دانشنامه یه نام داموندمگ، پلتفرم معاملاتی ارزهای دیجیتال برای کاربران ایرانی را هم توسعه داده است. ترید در صرافی ایرانی داموند ساده‌ترین راهی است که می‌توانید برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال انتخاب کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]