اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140103106113518781

میگرن و اختلالات گوارشی

کد: 140103106113518781

https://bit.ly/3N8JfyS

، تهران , (اخبار رسمی): میگرن یک اختلال عصبی شایع و بصورت مزمن است که با سردردهای پریشان کننده و انبوهی از اختلالات حسی و حرکتی موقت و زودگذر همراه است

میگرن و اختلالات گوارشی
میگرن و اختلالات گوارشی

بهترین راهکار برای درمان میگرن و انواع سردرد مراجعه به متخصص مغز و اعصاب است تا با توجه به شرایط بیمار و پس از معاینه وی، مناسبترین روش درمان را ارائه دهد.

انسان‌ها همانگونه که از نظر ژنتیکی متفاوت هستند به همان ترتیب از منظر متابولیکی و فیزیولوژیکی سیستم بدنشان در مواجهه با محیط اطراف و در شرایط مختلف واکنش‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهند.

به طور مثال مکانیزم‌های دفاعی یکی از واکنش‌های بدن در مقابل عواملی است که بدن احساس خطر می‌کند. زمانی که سیستم ایمنی بدن تضعیف می‌شود، بدن درمقابل این ضعف واکنشی از خود نشان می‌دهد که این مکانیزم لزوما همیشه به نفع بدن نیست، چرا که ممکن است به سبب عاملی باشد که از سمت بدن بعنوان خطر بطور اشتباه محسوب شده است.

از طرفی بدن برخی از افراد از حساسیت بیشتری برخوردار بوده و در واکنش به محیط ممکن است عکس العملی در خلاف جهت سلامتی فرد از خود نشان دهد.

میگرن یکی از مکانیزم‌های دفاعی و همچنین یکی از شایع ترین علل سردرد اولیه است  که به عوامل محیط و  ژنتیک وابسته است. 9 درصد کودکان از میگرن رنج می برند. بیشتر کودکان همچنین در بزرگسالی حملات میگرنی را تجربه خواهند کرد، بنابراین ضروری است که ما درک کاملی از این موضوع مهم داشته باشیم و در صورت نیاز حتما به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم.

در سال 2015، مطالعه جهانی باردن بیماری، آن را به عنوان عامل ناتوانی مردان و زنان زیر 50 سال در رتبه سوم قرار داد. در سال 2017، شیوع میگرن در اروپا 20 درصد بود که در مقایسه با سال 1997، 6 درصد افزایش داشته است.

در اطفال، جدیدترین مطالعه اپیدمیولوژیک شیوع میگرن را 9.1% تخمین زده است و مطالعات مقطعی بر افزایش مداوم بروز میگرن با و بدون اورا تاکید می‌کند. درک اپیدمیولوژی و پیش آگهی میگرن در کودکان و نوجوانان مهم است زیرا اکثریت آنها تا بزرگسالی همچنان از آن رنج می‌برند.

میگرن یک اختلال عصبی شایع و بصورت مزمن و یا اپیزودیک است که با سردردهای پریشان کننده و انبوهی از اختلالات حسی و حرکتی موقت و زودگذر همراه است. از طرفی سیستم عصبی روده‌ای به عنوان منبع انتقال دهنده‌های عصبی و رفلکس‌های احشایی متعدد، یک پیوند پاتوژنز مشترک بین سندروم روده تحریک‌پذیر (IBS) و میگرن است.

به ویژه سروتونین که انتقال دهنده عصبی اصلی دستگاه گوارش است، نقش مرتبطی در پاتوژنز IBS و همچنین میگرن دارد. امروزه آگونیست ها و آنتاگونیست‌های گیرنده‌های سروتونرژیک موثرترین داروها برای IBS و درمان میگرن هستند.

برخی از عوارض جانبی تریپتان‌ها، آگونیست‌های 5-HT(1B/D) که در درمان میگرن استفاده می شوند ممکن است با تأثیر تریپتان‌ها بر عملکرد دستگاه گوارش مرتبط باشد. درک بهتر رابطه بین میگرن و IBS ممکن است منجر به درمان موثرتر هر دو بیماری شود.

در مطالعه‌ای که توسط لنگلار و همکاران در سال 2021 انجام شد و موضوع آن درباره انواع میگرن شکمی (AM) و اختلالات عملکردی درد شکم و سیستم گوارش مرتبط با میگرن می‌باشد، به اصطلاح انواع میگرن شکمی را بررسی می‌کند و باور دارد که این نوع بیماری (مانند میگرن شکمی، سندرم استفراغ چرخه‌ای و کولیک نوزادی) بیشتر در کودکان دیده می‌شود تا بزرگسالان.

سایر اختلالات عملکردی درد شکم مانند سندرم روده تحریک‌پذیر و سوء هاضمه عملکردی نیز در مطالعات بالینی با میگرن مرتبط بوده است. به نظر می‌رسد ریشه پاتوفیزیولوژیک رایج این بیماری‌ها مکانیزم محور روده-مغز باشد. انواع شکمی میگرن به عنوان پیش‌سازهای میگرن در کودکان در نظر گرفته می‌شوند، در حالی که به نظر می‌رسد اختلالات درد عملکردی شکمی مرتبط با میگرن ریشه پاتوفیزیولوژیکی دارند.

طیف وسیعی از قسمت‌های مرتبط با میگرن در کودکان توضیح داده شده است. در این بررسی، به این موضوع پرداخته شده است که آیا واسطه‌های التهابی، مشخصات میکروبیوتیکی روده، نوروپپتیدها، مسیر انتقال دهنده عصبی سروتونین، هورمون‌های استرس، و مواد غذایی مرتبط با محور مغز-روده می‌توانند پاتوفیزیولوژی انواع شکمی میگرن و اختلالات درد عملکردی شکم مرتبط با میگرن باشند یا خیر.

بنابراین، این امکان وجود دارد که تغییرات محور روده-مغز می تواند در مکانیسم زمینه ای برای همه سندرم‌های شکمی مرتبط با میگرن دخیل باشد. از جمله عاملی که در کنترل میگرن و درمان سردرد موثر است داشتن رژیم مناسب و خاص مانند رژیم‌های غذایی کتوژنیک، حاوی فولات بالا، کم‌چرب و رژیم‌های غذایی با امگا-3 بالا/کم- نشا برای درمان میگرن موثر نشان داده شده است.

میگرن اغلب با اختلالات گوارشی همراه است، اما جهت ارتباط علت نامشخص است. به عبارت دیگر مشکلات گوارشی میتواند باعث پیدایش سردرد میگرنی و یا بالعکس، میگرن سبب بروز مشکلات گوارشی شود.

انواع مختلفی از مشکلات سلامتی وجود دارد که اغلب در کنار میگرن هم وجود دارند. جالب است که ببینیم محققان به دنبال ترکیبات احتمالی بین میگرن و اختلالات دستگاه گوارش زیر هستند:

  1. بیماری سلیاک
  2. Gastroparesis
  3. کولیک نوزاد
  4. بیماری التهابی روده (IBD)
  5. سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

طبق شواهد بدست آمده ارزیابی شیوع میگرن یا سردردهای شدید در بین بزرگسالان با وضعیت بیماری روده تحریک پذیر (IBD). به طور کلی بر اساس سطوح ویژگی‌های انتخاب شده از جمله جنس، سن، نژاد/قومیت، تحصیلات، وضعیت فقر، وضعیت تاهل، وضعیت سیگار کشیدن، وضعیت چاقی، ناراحتی روانی جدی و مزمن رابطه بین وضعیت IBD و میگرن یا سردرد شدید طبقه بندی شد.

نتایج شیوع بالاتری از میگرن یا سردردهای شدید را در میان بزرگسالان آمریکایی مبتلا به IBD نسبت به افراد بدون آن تأیید کرد. ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی ممکن است میگرن یا سردردهای شدید را در میان بیماران مبتلا به IBD برای بهبود مدیریت و کیفیت زندگی ارزیابی کنند.

نکته پایانی: قبل از هر اقدام خودسرانه و انجام هر گونه مصرف داروبه بهترین دکتر سردرد و میگرن در تهران مراجعه کنید تا پس از ارزیابی و معاینه کامل، مناسب‌ترین راه درمان را به شما ارائه دهد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک مغز و اعصاب دکتر حمیدرضا رخصت یزدی

در کلینیک مغز و اعصاب دکتر حمیدرضا رخصت یزدی از جدیدترین روشها و پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها برای درمان انواع بیماری‌های مرتبط با مغز و اعصاب و با توجه به شرایط بیمار و علت و علائمی که دارد استفاده نموده و بهترین و مناسبترین راهکار درمانی را ارائه می‌دهیم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان