اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140106196413018781

راه‌های درمان بیماری آلزایمر چیست و پزشک متخصص آلزایمر چه وظایفی دارد؟

کد: 140106196413018781

https://bit.ly/3RznnPD

، تهران , (اخبار رسمی): از دست دادن حافظه علامت اصلی بیماری آلزایمر است. تغییرات مغزی که در بیماری آلزایمر رخ می‌دهد می‌تواند بر خلق و خو و رفتارها تاثیر بگذارد. پزشک متخصص الزایمر به شما کمک می‌کند تا بهترین درمان الزایمر انتخاب کنید.

راههای درمان بیماری آلزایمر چیست و پزشک متخصص آلزایمر چه وظایفی دارد؟
راه‌های درمان بیماری آلزایمر چیست و پزشک متخصص آلزایمر چه وظایفی دارد؟

تغییرات مغزی که در بیماری آلزایمر رخ می‌دهد می‌تواند بر خلق و خو و رفتارها تاثیر بگذارد. این مشکلات ممکن است شامل افسردگی، انزوای اجتماعی، پرخاشگری، از دست دادن مهارت‌ها و ... شود.

بیماری آلزایمر یک بیماری شایع در سالمندان است که با افزایش سن تشدید می‌شود. مهمترین نشانه بیماری آلزایمر از دست دادن حافظه است که با گذشت زمان بدتر می‌شود.

در صورت مشاهده این علامت در خود یا اطرافیانتان لازم است به یک پزشک متخصص آلزایمر مراجعه کنید. در این مقاله قصد داریم به بررسی علائم بیماری آلزایمر و معرفی بهترین راههای درمان آلزایمر بپردازیم. همچنین به شرح وظایف متخصص الزایمر خواهیم پرداخت.

علائم بیماری آلزایمر در سالمندان چیست؟ از دست دادن حافظه علامت اصلی بیماری آلزایمر است. علائم اولیه آلزایمر شامل مشکل در یادآوری رویدادها یا مکالمات اخیر است. با پیشرفت بیماری، اختلالات حافظه بدتر می‌شوند و علائم دیگری ایجاد می‌شود.

در ابتدا، فرد مبتلا به آلزایمر ممکن است از مشکل در به خاطر سپردن چیزها و سازماندهی افکار آگاه باشد. اما معمولا اطرافیان بیمار سریع‌تر متوجه تشدید علائم شود.

تغییرات مغزی مرتبط با بیماری آلزایمر منجر به مشکلات فزاینده در موارد زیر می‌شود:

  • حافظه تفکر و استدلال قضاوت و تصمیم‌گیری برنامه‌ریزی و انجام کارهای روزمره تغییرات در شخصیت و رفتار مهارت‌های حفظ شده

مشکلات حافظه و زوال عقل همه افراد گاه به گاه دچار نقص حافظه می‌شوند، اما از دست دادن حافظه مرتبط با بیماری آلزایمر ادامه‌دار است و روز به روز بدتر می‌شود و بر عملکرد فرد در محل کار یا خانه تاثیر می‌گذارد.

مشکلات حافظه در افراد مبتلا به آلزایمر شامل موارد زیر است:

  • جملات و سوالات را بارها و بارها تکرار می‌کنند. مکالمات، قرارها یا رویدادها را فراموش می‌کنند و بعدا آنها را به خاطر نمی‌آورند. جای وسایلشان را فراموش می‌کنند و آن‌ها را در مکان‌های غیرمنطقی قرار می‌دهند. در مکان‌های آشنا گم می‌شوند. در نهایت نام اعضای خانواده و اشیا روزمره را فراموش می‌کنند. در یافتن کلمات مناسب برای شناسایی اشیا، بیان افکار یا شرکت در مکالمات مشکل دارند.

مشکل تفکر و استدلال در بیماران آلزایمری بیماری آلزایمر باعث ایجاد مشکل در تمرکز و تفکر به خصوص در مورد مفاهیم انتزاعی مانند اعداد می‌شود. در بیماران آلزایمری انجام کارهای مالی مانند مدیریت امور مالی و پرداخت قبوض دشوار است. در نهایت، یک فرد مبتلا به آلزایمر ممکن است نتواند اعداد را تشخیص دهد.

عدم توانایی قضاوت و تصمیم‌گیری در بیماران مبتلا به الزایمر آلزایمر باعث کاهش توانایی تصمیم‌گیری و قضاوت منطقی در موقعیت‎های روزمره زندگی می‌شود. یک بیمار مبتلا به الزایمر ممکن است در تعاملات اجتماعی، انتخاب‌های ضعیف یا نامشخصی داشته باشد، مثلا در شرایط آب و هوای خاص نتواند لباس مناسب انتخاب کند.

همچنین ممکن است در مواجهه با مشکلات روزمره، مانند موقعیت‌های رانندگی غیرمنتظره، دچار مشکل شود.

عدم توانایی در انجام برنامه‌ریزی و کارهای روزمره فعالیت‌های معمولی که نیاز به مراحل متوالی دارند، مانند برنامه‌ریزی و پختن غذا یا انجام یک بازی ، با پیشرفت بیماری دشوارتر می‌شوند. در نهایت، افراد مبتلا به آلزایمر پیشرفته اغلب فراموش میکنند که چگونه کارهای اساسی مانند لباس پوشیدن و حمام کردن را انجام دهند.

تغییرات در شخصیت و رفتار تغییرات مغزی که در بیماری آلزایمر رخ می‌دهد می‌تواند بر خلق و خو و رفتارها تاثیر بگذارد. این مشکلات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • افسردگی بی تفاوتی انزوای اجتماعی نوسانات خلقی بی‌اعتمادی به دیگران تحریک‌پذیری و پرخاشگری تغییر در عادات خواب از دست دادن مهارت‌ها هذیان گویی، مانند باور به دزدیده شدن چیزی

لازم به ذکر است که در بیماران الزایمری بسیاری از مهارت‌های مهم حتی در صورت برتر شدن علائم، برای دوره‌های طولانی‌تری حفظ می‌شوند. این مهارت‌ها عبارتند از:

  • خواندن یا گوش دادن به کتاب داستان گفتن یادآوری خاطرات آواز خواندن گوش دادن به موسیقی نقاشی کشیدن انجام کاردستی

این مهارت‌ها ممکن است برای مدت طولانی‌تری حفظ شوند، زیرا توسط بخش‌هایی از مغز که در مراحل بعدی بیماری تحت تاثیر قرار می‌گیرند، کنترل می‌شوند.

روش های درمان بیماری آلزایمر پزشک متخصص الزایمر به شما کمک می‌کند تا بهترین درمان الزایمر انتخاب کنید. پزشک متخصص با توجه به نکات زیر، روش درمان آلزایمر را انتخاب می‌کند:

  • سن، سلامت کلی و سابقه پزشکی بیماری چقدر شدید است یک دارو یا درمان چقدر برای فرد و سبک زندگی او مؤثر است ترجیحات خود فرد یا خانواده یا مراقبین او

روش های درمان الزایمر به دو بخش تقسیم بندی می‌شوند:

  • داروهای درمان آلزایمر حمایت از بیماران آلزایمری و ایجاد یک محیط امن برای آن‌ها

داروهای درمان الزایمر داروهای آلزایمر می‌توانند برای مدتی به علائم حافظه و سایر تغییرات شناختی کمک کنند. در حال حاضر دو نوع دارو برای درمان علائم الزایمر استفاده می‌شود که عبارتند از:

  1. مهارکننده های کولین استراز ممانتین (نامندا)

مهارکننده‌های کولین استراز این داروها با حفظ یک پیام‌رسان شیمیایی که در اثر بیماری آلزایمر در مغز تخلیه می شود، سطح ارتباط سلول به سلول را افزایش می‌دهند. مهارکننده‌های کولین استراز معمولا اولین داروهایی هستند که آزمایش می‌شوند، و در بیشتر افراد بهبودی جزئی در علائم مشاهده می‌شود.

مهارکننده های کولین استراز همچنین ممکن است علائم عصبی و روانی مانند بی‌قراری یا افسردگی را بهبود بخشند.

عوارض جانبی اصلی این داروها شامل اسهال، حالت تهوع، از دست دادن اشتها و اختلالات خواب است. در افراد مبتلا به اختلالات قلبی خاص، عوارض جانبی جدی ممکن است شامل آریتمی قلبی باشد.

ممانتین (نامندا) این دارو در شبکه ارتباطی سلول‌های مغز کار می‌کند و پیشرفت علائم بیماری آلزایمر متوسط ​​تا شدید را کند می‌کند. گاهی اوقات این دارو همراه با یک مهار‌کننده کولین استراز استفاده می‌شود. عوارض جانبی این دارو نسبتا نادر است و شامل سرگیجه و گیجی می‌شود.

حمایت از بیماران مبتلا به آلزایمر و ایجاد یک محیط امن برای آن‌ها تطبیق وضعیت زندگی با نیازهای فرد مبتلا به بیماری آلزایمر بخش مهمی از هر برنامه درمانی است. برای افراد مبتلا به آلزایمر، ایجاد و تقویت عادات روتین و به حداقل رساندن کارهایی که نیاز به حافظه دارند می‌تواند زندگی را بسیار آسان‌تر کند.

اقداماتی که برای این منظور قابل انجام است شامل موارد زیر است:

  • همیشه کلید، کیف پول، تلفن همراه و سایر اشیا قیمتی را در یک مکان امن در خانه نگه دارید تا گم نشوند.
  • داروها را در مکانی امن نگهداری کنید و از یک چک لیست روزانه برای پیگیری دوزها استفاده کنید.
  • ترتیبی اتخاذ کنید که امور مالی با پرداخت خودکار انجام شود.
  • از فرد مبتلا به آلزایمر بخواهید یک تلفن همراه با قابلیت مکان‌یابی همراه داشته باشد تا مراقب بتواند موقعیت او را ردیابی کند.
  • همچنین شماره تلفن های مهم را در تلفن او ذخیره کنید. سنسورهای هشدار را روی درها و پنجره ها نصب کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که قرارهای ملاقات به صورت منظم تا حد امکان در یک مکان و روز خاص باشد.
  • از یک تقویم یا تخته در خانه برای پیگیری برنامه‌های روزانه استفاده کنید.
  • همچنین عادت بررسی موارد تکمیل شده را در خود ایجاد کنید. اثاثیه اضافی را بردارید و حتما کف خانه فرش بیندازید.
  • نرده‌های محکم روی راه‌پله‌ها و حمام ها نصب کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که کفش‌ها و دمپایی‌ها راحت هستند و کشش خوبی دارند.
  • تعداد آینه‌ها را کم کنید. افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است تصاویر موجود در آینه‌ها را گیج کننده یا ترسناک ببینند.
  • اطمینان حاصل کنید که فرد مبتلا به آلزایمر کارت شناسایی به همراه داشته باشد یا از دستبند هشدار پزشکی استفاده کند. عکس ها و سایر اشیا معنی‌دار را از خانه حذف کنید.

چه زمانی باید به پزشک متخصص آلزایمر مراجعه کرد؟ تعدادی از شرایط، از جمله شرایط قابل درمان، می تواند منجر به از دست دادن حافظه یا سایر علائم زوال عقل شود. اگر نگران حافظه یا سایر مهارت‌های فکری خود هستید، برای ارزیابی و تشخیص کامل به یک دکتر متخصص آلزایمر مراجعه کنید.

همچنین اگر در مورد مهارت‌های فکری که در یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود مشاهده می‌کنید نگران هستید، می‌توانید در مورد نگرانی‌های خود با متخصص آلزایمر صحبت کنید.

وظیفه دکتر متخصص الزایمر چیست؟

اگر بیمار به دلیل مشکلات حافظه به دکتر متخصص مغز و اعصاب ارجاع داده شود، در اولین گام یک سری آزمایشات تشخیصی و تصویربرداری از مغز او انجام خواهد شد. با انجام این تست‌ها پزشک می‌تواند تعیین کند که آیا مشکلات حافظه ناشی از یک عامل خارجی قابل درمان است یا خیر.

آزمایش خون به پزشک متخصص کمک می‌کند تا تشخیص دهد که آیا کمبود ویتامین یا اختلال عملکرد تروئید منجر به این مشکل شده است یا خیر. همچنین ممکن است برای تشخیص هرگونه ناهنجاری مانند علائم سکته مغزی، خونریزی مغزی و تومور تصویربرداری از مغز تجویز شود.

در نهایت اگر آلزایمر یا نوع دیگری از زوال عقل تشخیص داده شود، متخصص مغز و اعصاب گزینه‌های درمانی را برای کمک به کند کردن پیشرفت بیماری آغاز می‌کند.

علاوه بر پزشک متخصص مغز و اعصاب، وجود یک پزشک متخصص سالمندان در تیم درمانی می‌تواند یک کمک بزرگ برای فرد مبتلا به آلزایمر باشد.

یک دکتر سالمندان می‌تواند به عنوان پزشک مراقبت‌های اولیه عمل کند و مشکلات پزشکی دیگری که ممکن است بیمار داشته باشد را برطرف کند، در حالی که وظیفه متخصص مغز و اعصاب عمدتا ارزیابی زوال عقل و درمان آن است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک مغز و اعصاب دکتر حمیدرضا رخصت یزدی

در کلینیک مغز و اعصاب دکتر حمیدرضا رخصت یزدی از جدیدترین روشها و پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها برای درمان انواع بیماری‌های مرتبط با مغز و اعصاب و با توجه به شرایط بیمار و علت و علائمی که دارد استفاده نموده و بهترین و مناسبترین راهکار درمانی را ارائه می‌دهیم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]