اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140106196412918781

علت و علائم پارکینسون و روشهای درمان

بیماری پارکینسون چیست؟ جدیدترین راه‌های درمان پارکینسون

کد: 140106196412918781

https://bit.ly/3DcaCWT

، تهران , (اخبار رسمی): علائم پارکینسون و سرعت پیشرفت در بین افراد متفاوت است. منظور از درمان بیماری پارکینسون مصرف دارو، روش‌های جراحی و سایر راه‌هایی است که باعث تسکین علائم پارکینسون می‌شوند. داروهای درمان پارکینسون می‌توانند به درمان علائم پارکینسون کمک کنند.

بیماری پارکینسون چیست؟ جدیدترین راه‌های درمان پارکینسون
بیماری پارکینسون چیست؟ جدیدترین راه‌های درمان پارکینسون

اکنون هیچ آزمایش خون یا تست آزمایشگاهی برای تشخیص موارد غیر ژنتیکی پارکینسون وجود ندارد. دکتر متخصص معمولا این بیماری را با گرفتن سابقه پزشکی فرد و انجام معاینه عصبی تشخیص می‌دهند.

بیماری پارکینسون یک اختلال مغزی است که باعث حرکات ناخواسته یا غیرقابل کنترل مانند لرزش، سفتی و مشکل در تعادل و هماهنگی می‌شود. علائم بیماری پارکینسون معمولا به تدریج شروع می‌شوند و با گذشت زمان بدتر می‌شوند.

با پیشرفت بیماری، افراد ممکن است در راه رفتن و صحبت کردن مشکل داشته باشند. همچنین ممکن است تغییرات ذهنی و رفتاری، مشکلات خواب، افسردگی، مشکلات حافظه و خستگی داشته باشند. در این مقاله به بیان علت و علائم پارکینسون می‌پردازیم روش های تشخیص و درمان پارکینسون را بیان خواهیم کرد.

چه چیزی باعث بیماری پارکینسون می‌شود؟

برجسته‌ترین علائم و نشانه‌های بیماری پارکینسون زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های عصبی در ناحیه‌ای از مغز که حرکت را کنترل می‌کند، دچار اختلال شده و یا از بین می‌روند.

به طور معمول، این سلول‌های عصبی یا نورون‌ها یک ماده شیمیایی مهم مغز به نام دوپامین تولید می‌کنند. هنگامی که نورون‌ها می‌میرند یا دچار اختلال می‌شوند، دوپامین کمتری تولید می‌کنند که باعث مشکلات حرکتی مرتبط با بیماری پارکینسون می‌شود.

افراد مبتلا به بیماری پارکینسون همچنین پایانه‌های عصبی پیام رسان شیمیایی اصلی سیستم عصبی سمپاتیک را از دست می‌دهند که بسیاری از عملکردهای بدن مانند ضربان قلب و فشار خون را کنترل می‌کند.

از دست دادن این پایانه‌های عصبی ممکن است به توضیح برخی از ویژگی‌های غیرحرکتی پارکینسون مانند خستگی، فشار خون نامنظم، کاهش حرکت غذا از طریق دستگاه گوارش، و افت ناگهانی فشار خون زمانی که فرد از حالت نشسته یا دراز کشیده بایستد کمک کند.

به نظر می‌رسد برخی از موارد بیماری پارکینسون ارثی هستند و برخی از موارد را می‌توان در جهش‌های ژنتیکی خاص ردیابی کرد. در حالی که تصور می‌شود عوامل ژنتیکی در ابتلا به بیماری پارکینسون نقش دارد، در بیشتر موارد به نظر نمی‌رسد این بیماری در خانواده‌ها وجود داشته باشد.

علائم بیماری پارکینسون پارکینسون چهار علامت اصلی دارد:

  1. لرزش در دست ها، بازوها، پاها، فک یا سر سفتی عضلانی، به صورتی که عضله برای مدت طولانی منقبض می‌شود
  2. کندی حرکت اختلال در تعادل و هماهنگی که گاهی منجر به زمین خوردن می‌شود

سایر علائم پارکینسون ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. افسردگی و سایر تغییرات عاطفی مشکل در بلع
  2.  جویدن و صحبت کردن
  3. مشکلات ادراری یا یبوست
  4. مشکلات پوستی

علائم پارکینسون و سرعت پیشرفت در بین افراد متفاوت است. علائم اولیه پارکینسون نامحسوس است و به تدریج بروز می‌کند. برای مثال، افراد ممکن است لرزش خفیفی را احساس کنند یا در بلند شدن از روی صندلی مشکل داشته باشند.

این افراد ممکن است متوجه شوند که خیلی آرام صحبت می‌کنند یا دست خطشان تغییر کرده است. دوستان یا اعضای خانواده ممکن است اولین کسانی باشند که متوجه تغییرات در فرد مبتلا به پارکینسون اولیه می‌شوند.

افراد مبتلا به بیماری پارکینسون اغلب دچار یک راه رفتن پارکینسونی می‌شوند که شامل تمایل به خم شدن به جلو است. قدم‌های کوچک و سریع برمی‌دارند، و تاب خوردن بازوهای خود را کاهش می‌دهند. همچنین ممکن است در شروع یا ادامه حرکت مشکل داشته باشند.

علائم پارکینسون اغلب در یک طرف بدن یا حتی در یک اندام در یک طرف بدن شروع می‌شود. با پیشرفت بیماری، در نهایت هر دو طرف را درگیر می‌کند. با این حال، علائم بیماری پارکینسون هنوز ممکن است در یک طرف شدیدتر از طرف دیگر باشد.

روشهایی که دکتر متخصص پارکینسون برای تشخیص بیماری استفاده می‌کند در حال حاضر هیچ آزمایش خون یا تست آزمایشگاهی برای تشخیص موارد غیر ژنتیکی پارکینسون وجود ندارد. دکتر متخصص بیماری پارکینسون معمولا این بیماری را با گرفتن سابقه پزشکی فرد و انجام معاینه عصبی تشخیص می‌دهند. همچنین اگر علائم پارکینسون پس از شروع مصرف دارو بهبود یابد، نشانه دیگری است که فرد مبتلا به پارکینسون است.

تعدادی از اختلالات می‌توانند علائمی مشابه علائم بیماری پارکینسون ایجاد کنند. گاهی اوقات سایر بیماری‌ها مانند آتروفی سیستم متعدد و زوال عقل، علائم مشابه پارکینسون از خون نشان می‌دهند و ممکن است این اختلالات در ابتدا ممکن است به اشتباه به عنوان پارکینسون تشخیص داده شوند.

آزمایش‌های پزشکی خاص و همچنین پاسخ به درمان دارویی ممکن است به ارزیابی بهتر علت این علائم کمک کند. بسیاری از بیماری‌های دیگر ویژگی های مشابهی دارند اما نیاز به درمان های متفاوتی دارند، بنابراین تشخیص دقیق و زودهنگام بیماری پارکینسون بسیار مهم است.

روش درمان پارکینسون چگونه است؟ منظور از درمان بیماری پارکینسون مصرف دارو، روش‌های جراحی و سایر راه‌هایی است که باعث تسکین علائم پارکینسون می‌شوند.

راههای درمان پارکینسون شامل موارد زیر است:

  • داروهای بیماری پارکینسون
  • عمل جراحی تحریک عمیق مغز
  • استفاده از روش‌های توانبخشی

بهترین دارو برای پارکینسون داروهای درمان پارکینسون می‌توانند به درمان علائم پارکینسون کمک کنند. دارو درمانی پارکینسون می‌تواند تاثیرات زیر را روی بیمار داشته باشد:

  • افزایش سطح دوپامین در مغز
  • تاثیر بر سایر مواد شیمیایی مغز مانند انتقال دهنده‌های عصبی که اطلاعات را بین سلول‌های مغز منتقل می‌کنند
  • کمک به کنترل علائم غیرحرکتی

بهترین دارو برای بیماری پارکینسون لوودوپا است. سلول های عصبی از لوودوپا برای ساختن دوپامین استفاده می‌کنند تا از این طریق منابع رو به کاهش در مغز را دوباره پر کنند.

معمولا افراد لوودوپا را همراه با داروی دیگری به نام کاربیدوپا مصرف می‌کنند. کاربیدوپا از برخی از عوارض جانبی درمان با لوودوپا مانند حالت تهوع، استفراغ، فشار خون پایین و بی قراری جلوگیری می‌کند و همچنین میزان لوودوپا مورد نیاز برای بهبود علائم را کاهش می‌دهد.

افرادی که مبتلا به بیماری پارکینسون هستند هرگز نباید بدون اطلاع پزشک متخصص پارکینسون مصرف لوودوپا را قطع کنند. قطع ناگهانی دارو ممکن است عوارض جانبی جدی داشته باشد، مانند ناتوانی در حرکت یا مشکل در تنفس.

دکتر متخصص بیماری پارکینسون ممکن است داروهای دیگری را برای درمان علائم پارکینسون تجویز کند، از جمله:

  • آگونیست‌های دوپامین برای تحریک تولید دوپامین در مغز
  • مهارکننده‌های آنزیم (مانند مهارکننده‌های MAO-B، مهارکننده‌های COMT) برای افزایش مقدار دوپامین با کاهش سرعت آنزیم‌هایی که دوپامین را در مغز تجزیه می‌کنند. آمانتادین برای کمک به کاهش حرکات غیر ارادی
  • داروهای آنتی کولینرژیک برای کاهش لرزش و سفتی عضلات

جراحی تحریک عمیق مغز برای افراد مبتلا به بیماری پارکینسون که به خوبی به داروها پاسخ نمی‌دهند، متخصص پارکینسون ممکن است عمل جراحی تحریک عمیق مغز را توصیه کند. در طی یک عمل جراحی، پزشک الکترودهایی را در قسمتی از مغز کاشته و آنها را به یک دستگاه الکتریکی کوچک کاشته شده در قفسه سینه متصل می‌کند. دستگاه و الکترودها بدون درد مناطق خاصی را در مغز تحریک می‌کنند که حرکت را به گونه‌ای کنترل می‌کنند که منجر به جلوگیری از بسیاری از علائم پارکینسون مانند مانند لرزش ، کندی حرکت و استحکام می‌شود.

سایر درمان های بیماری پارکینسون درمان های دیگری که ممکن است به درمان علائم پارکینسون کمک کند عبارتند از:

  • درمان های فیزیکی و گفتار درمانی که می‌تواند به اختلالات راه رفتن و صدا، لرزش و سفتی و کاهش عملکردهای ذهنی کمک کند.
  • یک رژیم غذایی سالم برای حمایت از سلامت کلی
  • تمریناتی برای تقویت عضلات و بهبود تعادل، انعطاف‌پذیری و هماهنگی ماساژ درمانی برای کاهش فشار
  • یوگا و تای چی برای افزایش کشش و انعطاف‌پذیری

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک مغز و اعصاب دکتر حمیدرضا رخصت یزدی

در کلینیک مغز و اعصاب دکتر حمیدرضا رخصت یزدی از جدیدترین روشها و پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها برای درمان انواع بیماری‌های مرتبط با مغز و اعصاب و با توجه به شرایط بیمار و علت و علائمی که دارد استفاده نموده و بهترین و مناسبترین راهکار درمانی را ارائه می‌دهیم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]