اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140102256074318781

علت بیماری ام اس و ارتباط آن با رژیم غذایی

کد: 140102256074318781

https://bit.ly/3NjRaZR

، تهران , (اخبار رسمی): محققان توانسته‌اند ارتباط بین ام اس و کاهش سطح یک سری باکتری‌های خاص روده را شناسایی کنند. همچنین، این مطالعه نشان داد که افرادی که گوشت بیشتری مصرف می‌کنند ممکن است در معرض خطر ابتلا به این اختلالات خود ایمنی باشند.

رژیم غذایی و باکتری‌های روده ممکن است باعث ابتلا به بیماری ام اس شوند
علت بیماری ام اس و ارتباط آن با رژیم غذایی

گروهی از محققان به سرپرستی UConn Health و دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن، در پژوهشی که در تاریخ 27 ژانویه در مجله EBioMedicine منتشر شد، دریافتند که سه عامل خوردن بیش از اندازه گوشت، کمبود بعضی از باکتری‌های خاص در روده و تعداد زیاد برخی از سلول‌های ایمنی در خون، همگی با بیماری ام اس مرتبط هستند.

این پژوهش به پزشکان کمک کرد تا بتوانند به درک بهتری درباره ارتباط میان فاکتورهای مختلفی که منجر به شکل‌گیری بیماری ام اس می‌شوند، دست پیدا کنند.

بیماری ام اس چیست؟

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خود ایمنی است که کمتر از 3 میلیون نفر در سرتاسر جهان به آن مبتلا هستند. در ایالات متحده به تنهایی سالانه 28 میلیارد دلار صرف درمان این بیماران می‌شود.

بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که ام اس در مناطق خاصی از جهان، به ویژه در عرض‌های جغرافیایی میانی در شمال کره زمین شایع‌تر است. شیوع بیماری ام اس در این مناطق بیانگر تاثیر موقعیت جغرافیایی بر روی بیماری ام اس است که این مساله می‌تواند شامل مواد غذایی خاصی که در این مناطق مصرف می‌شود نیز باشد. اما به طور کلی درک رابطه دقیق بین رژیم غذایی و بیماری ام اس کار دشواری است.

بیماری ام اس چگونه در بدن ایجاد می‌شود؟

بیماری ام اس مانند سایر بیماری‌های خود ایمنی است که در آن بدن به عایق پیرامون اعصاب خود حمله می‌کند. هنگامی که این عایق به اندازه کافی آسیب می‌ببیند، عملکرد اعصاب مختل می‌شود، مانند سیم‌های برقی که دارای عایق فرسوده هستند. اما آنچه بدن را در وهله اول تحریک به حمله به عایق در سیستم عصبی می‌کند ناشناخته است.

شواهد بیشتر نشان می‌دهد که باکتری‌ها ممکن است منجر به این حمله شوند. باکتری‌هایی که در روده ما زندگی می‎کنند می‌توانند سیستم ایمنی بدن ما تحت تاثیر قرار دهند. این باکتری‌ها نیز تحت تاثیر مواد غذایی قرار دارند که ما روزانه مصرف می‌کنیم.

دکتر یانجیائو ژو در دانشکده پزشکی UConn با دکتر لورا پیچیو از دانشگاه واشنگتن که اکنون در دانشگاه سیدنی پژوهش می‌کند برای مطالعه میکروبیوم روده، سیستم ایمنی، رژیم غذایی و متابولیت‌های خون بر روی 49 داوطلب (25 بیمار ام اس و 24 بیمار سالم) همکاری کرند.

پژوهشگران در این مطالعه به دنبال کشف ارتباطات کوچک اما مهم بین بیماری ام اس و موارد بیان شده در بالا بودند.

بر اساس این مطالعه تعدادی باکتری مرتبط با بیماری ام اس و همچنین مرتبط با شدت بیماری در افراد مبتلا به ام اس پیدا شد. علاوه بر این نشانگرهای خودایمنی و متابولیت‌ها در MS افزایش پیدا کرد.

اما نکته جالب توجه این است که چگونه این سیستم‌ها با هم در ارتباط هستند و رژیم غذایی چگونه در این ارتباط نقش ایفا می‌کند. دکتر ژو می گوید: ما سعی می‌کنیم با استفاده از رویکردهای multi-OMICS حلقه را ببندیم و ارتباط بین سیستم‌های متعدد را نشان دهیم.

این اولین مطالعه‌ای است که از یک رویکرد یکپارچه برای تجزیه و تحلیل تاثیر متقابل بین رژیم غذایی، میکروبیوم روده، سیستم ایمنی و متابولیسم و سهم آنها در پاتوژنز و پیشرفت بیماری در افراد مبتلا به ام اس استفاده شده است.

این مطالعه منجر به شکل‌گیری یک نگرش جدید برای پاسخ دادن به سوالات علمی بر اساس تعاملات پیچیده میان فاکتورهای مختلف ایجاد کرد. این رویکرد می‌تواند به پیشگیری از بیماری و همچنین درمان آن کمک شایانی کند.

بر اساس نتیجه این تحقیقات، قوی‌ترین پیوند سیستمیک مربوط به خوردن گوشت است. تجزیه و تحلیل نتایج نشان داد که مصرف بیشتر گوشت با کاهش جمعیت Bacteroides thetaiotaomicron در روده افراد مرتبط است. B.thetaiotaomicron با هضم کربوهیدرات‌های سبزیجات مرتبط است.

مصرف بیشتر گوشت، که در بیماران ام اس مشاهده شد، همچنین با افزایش سلول‌های T-helper 17 در سیستم ایمنی بدن و افزایش S-adenosyl-L-methionine (SAM) در خون آنها مرتبط بود.

رابطه بین گوشت‌خواری و ناتوانی و سایر عوامل قطعی نبود. برخی از افراد سالم گوشت زیادی می‌خورند. اما الگوی همه عوامل حاکی از این بود که در بیماری ام اس، مشکلی در باکتری‌های روده افراد وجود دارد که آنها را از سیستم ایمنی جدا می‌کند و منجر به افزایش سلول های T-helper 17 و حملات خود ایمنی به سیستم عصبی می‌شود و این امر باعث می‌شود که تمایل افراد مبتلا به ام اس به خوردن گوشت بیشتر باشد.

در آینده، این تیم تحققاتی مایل است این تحقیقات را گسترش دهد تا افراد بیشتری را شامل شود، از جمله آنهایی که دارای نوع شدیدتر ام اس هستند. در نهایت آنها امیدوارند که بیشتر از علت و معلول بین رژیم غذایی، اکوسیستم‌های باکتریایی در روده و پاسخ ایمنی را درک کنند و به طور بالقوه به پیشگیری یا کاهش علائم ام اس در افراد مبتلا به این بیماری کمک کنند.

اگر خودتان یا اطرافیانتان درگیر این بیماری هستید، حتما به بهترین متخصص مغز و اعصاب تهران مراجعه نموده و تحت درمان پزشک متخصص قرار بگیرید تا به درمان بیماری شما کمک نموده و از پیشرفت بیشتر آن جلوگیری شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کلینیک مغز و اعصاب دکتر حمیدرضا رخصت یزدی

در کلینیک مغز و اعصاب دکتر حمیدرضا رخصت یزدی از جدیدترین روشها و پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها برای درمان انواع بیماری‌های مرتبط با مغز و اعصاب و با توجه به شرایط بیمار و علت و علائمی که دارد استفاده نموده و بهترین و مناسبترین راهکار درمانی را ارائه می‌دهیم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش