اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 14010422629135068

نگاهی به چرایی و اثرات مصرف ماست غنی شده با کلسیم بر سلامت بدن

چرا باید هر خانواده‌ای ماست کلسیویتای کاله را در یخچال خود داشته باشد؟

کد: 14010422629135068

https://bit.ly/3yIbmPt

، آمل , (اخبار رسمی): مدتی است بحث پوکی استخوان و اثرات مخرب آن بر سلامت جامعه موضوع بحث محافل علمی و پزشکی شده است.با توجه به این که این روند نه به عنوان پاندمی؛ بلکه به عنوان اپیدمی،آرام و ریشه‌ای عمل می‌کند،کارشناسان ضمن تاکید برضرورت تنظیم بهینه رژیم غذایی خانواده‌ها بر حضوردائمی ماست و لبنیات درسفره مردم تاکیددارند.

 چرا باید هر خانواده‌ای ماست کلسیویتای کاله را در یخچال خود داشته باشد؟
چرا باید هر خانواده‌ای ماست کلسیویتای کاله را در یخچال خود داشته باشد؟

خوشبختانه کشور ما از جمله کشورهایی است که در صنعت مواد غذایی یکی از جوامع توسعه یافته است. برخی از برند‌های تولید مواد غذایی در آستانه نزدیک شدن به یک قرن فعالیت خود هستند و برخی دیگر با روزآمد‌سازی فرایند‌های تولید و فرآوری محصولات خود، همپای کشورهای پیشرفته به پیش می‌روند.

خطوط توسعه یافته تولید ماست و لبنیات که توسط برندهای بزرگ کشور مانند کاله به طور مستمر توسعه داده می‌شوند و توسعه گروه‌های محصولی بر مبنای نیاز جامعه، یکی از دستاوردهای بزرگ صنایع غذایی کشور منطبق با دانش روز و کشفیات دانشمندان جهان در خصوص ارتباط تغذیه با برخی از بیماری‌ها از جمله پوکی استخوان است.

کلسیویتای کاله غنی شده با کلسیم؛ معجون سلامتی

در زمینه توسعه محصولات «سلامت محور» و پیشگیری کننده از برخی از بیماری‌های خطرناک، برند کاله یکی از پیشروترین نشان‌های تجاری در صنایع غذایی کشور است. از میان دستاوردهای مهم و تازه این برند می‌توان به ماست کلسیویتا که برای جلوگیری از پوکی استخوان با دو ماده مهم کلسیم و ویتامین دی به میزان کافی غنی شده‌اند اشاره کرد.

کلسیم، عامل اصلی تحکیم استخوان و ویتامین دی تسهیل کننده هضم و ذخیره سازی بهینه کلسیم در بدن و جلوگیری از دفع آن توسط کلیه‌هاست.

توسعه دهندگان این محصول علاوه بر توجه به غنای کلسیم (به عنوان ماده اصلی) در این محصول به غنای ویتامین دی در آن نیز توجه ویژه ای داشته‌اند.

ذکر این نکته لازم است که مصرف یک پیاله ماست کلسیویتای کاله دو برابر ماست معمولی کلسیم به بدن ما می رساند و ویتامین دی باعث جذب حداکثری کلسیم فوق در بدن می شود.  

منابع معتبر جهانی درباره مصرف ماست و کلسیم چه می‌گویند؟‌

دانشگاه خصوصی مایو کلینیک Mayo Clinic که مدت 133 سال است در زمینه فعالیت‌های پزشکی و تحقیقات سلامت در ایالت مینه سوتای آمریکا فعالیت می‌کند، در یادداشتی با عنوان «نکاتی درباره سلامت استخوان‌ها» که در سایت خود منتشر کرده، ضمن برشمردن مواردی که برای سلامت استخوان‌ها مفید و مواردی که برای این منظور مضر است، در یک راهنمایی ساده مواردی را قید می‌کند که مصرف روزانه کلسیم از منبع ماست را یکی مهمترین عوامل بر می‌شمرد: در این مقاله با ذکر این جمله که «شما می‌توانید چند گام ساده را برای جلوگیری یا کاهش سرعت تحلیل استخوان بردارید»، در ادامه این موارد را ذکر می‌کند که در اینجا به صورت فهرست وار ذکر می‌کنیم:‌

·       کلسیم زیادی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. برای بزرگسالان 19 تا 50 ساله و مردان 51 تا 70 ساله، مقدار توصیه شده رژیم غذایی (RDA) 1000 میلی گرم (میلی گرم) کلسیم در روز است. این توصیه برای زنان 51 سال و بالاتر و برای مردان 71 سال و بالاتر به 1200 میلی گرم در روز افزایش می‌یابد.

·       منابع خوب کلسیم شامل محصولات لبنی، بادام، کلم بروکلی، کلم پیچ، ماهی آزاد کنسرو شده با استخوان، ساردین و محصولات سویا مانند توفو است. (ناگفته پیداست که در ایران ماست کلسیویتا عمده ترین محصول ارزان و سهل الوصول برای دریافت کلسیم است.)

·       به ویتامین D توجه کنید بدن شما برای جذب کلسیم به ویتامین Dنیاز دارد.

لازم به ذکر است که این موسسه یکی از معتبرترین کلینیک‌های علوم پزشکی، تحقیقاتی و ترویجی در جهان است.

مطالعه همه این موارد، ما را خیلی سریع به محصولی راهنمایی می‌کند که به سادگی جایگزین مناسبی برای این راه‌های پیچ در پیچ و پرهزینه است و به سادگی میزان کافی کلسیم را به بدن ما می رساند.

در واقع به اذعان متخصصین، دو ماده ویتامین دی و کلسیم اضافه شده به محصول «کلسیویتای» کاله همه این کارها را یکجا برای بدن ما انجام می‌دهد.

کافی است به طور مستمر این محصول مفید را در رژیم غذایی روزانه یا هفتگی خانواده بگنجانیم.

یک پیـاله ماست کلسیـویتـا حاوى دو برابر کلسیم موجود در ماست های معمولی و 180 واحد ویتامین D3 است که مصرف آن علاوه بر ایجاد تراکم استخوانی به تقـویت سیستـم ایمنى و جلوگیرى از آلزایمر و بیمارى‌هاى اعصاب و روان نیز کمک می‌کند.

ذکر این نکته در این جا کاملا ضروری است که در مقابل پیشنهادهای مقاله فوق که بعضا بسیار دور از دسترس و گران قیمت هستند، از آنجا که ماست کلسیویتـا به راحتی در دسترس عموم است، یک منبع بسیار مناسب و کم هزینه برای جبران کمبود  کلسیم است و این مساله از منظر مسئولیت اجتماعی برند کاله نیز بسیار حائز اهمیت است.

به عبارت دیگر ماست کلسیـویتا به خاطر این که حاوى میزان مناسبی از کلسیم است درنتیجه مصرف آن حتی بـه عنـوان یک مکمـل غـذایى درجلـوگیـرى از پـوکى استخوان در سنین جوانی و جلوگیری از پیشرفت پوکی استخوان در سالمندان نقش مهمی ایفا می‌کند.

ماست خورها، بیشتر از پوکی استخوان در امان هستند

از سوی دیگر، یک مقاله منتشر شده در روزنامه نیویورک تایمز نیز نتایج یک مشاهده میدانی را در ایرلند نشان می‌دهد که توسط Osteoporosis International  انجام شده و براساس آن محققان 4 هزار و 310 بزرگسال 60 ساله را به وسیله پرسشنامه و سایر منابع اطلاعاتی مرتبط با رژیم خوراکی روزانه آن‌ها مورد بررسی قرار دادند و سپس تراکم یا زوال استخوان را در آن‌ها به وسیله اشعه ایکس و M.R.I اندازه‌گیری کردند. نتیجه این مطالعه به صورت فهرست‌وار این گونه بود:‌

·       در مقایسه با افرادی که «ماست‌خوار» نبودند، افرادی که روزانه ماست می‌خوردند 3 تا 4 درصد افزایش تراکم استخوان داشتند.

·       مصرف روزانه ماست در مقایسه با افرادی که ماست نمی‌خوردند، با 39 درصد کمتر خطر پوکی استخوان در زنان و 52 درصد کمتر در مردان مرتبط بود.

·       ماست خواران در تست‌های آمادگی جسمانی نیز عملکرد بهتری داشتند.

نویسنده مقاله حاصل این مطالعه، به نام Eamon J. Laird  که یکی از محققان کالج ترینیتی دوبلین است، می‌گوید: «پیام اصلی، این است که ماست منبع خوبی از کلسیم، ریزمغذی‌ها، ویتامین D، ویتامین‌های Bو همچنین پروتئین و پروبیوتیک‌هاست. ما فکر می‌کنیم که ترکیبی از این چیزها می‌تواند تأثیر مفیدی داشته باشد.»

نتیجه این مقاله با عنوان «ماست بخور تا استخوانهایت سالم بمانند» در نیویورک تایمز به چاپ رسیده است.

خلاصه و یک فهرست جالب

از سوی دیگر سایت yogurt nutrition نتیجه همین تحقیق را بازنشر داده و به طور مشخص نتایج این مطالعه را در قسمت‌هایی که مربوط به مصرف ماست است به این شکل برجسته کرده است که به بخش‌های مختصری از آن اشاره می‌کنیم:‌

·       خوردن ماست با استخوان‌های سالم تر و عملکرد فیزیکی در افراد بالای 60 سال ارتباط دارد.

·       تشویق نسل مسن‌تر به خوردن بیشتر ماست می‌تواند یک استراتژی ارزشمند برای سلامت عمومی ‌برای حفظ استخوان‌های قوی باشد.

·       در میان سالمندان، کسانی که بیشتر ماست می‌خورند نسبت به کسانی که به ندرت ماست می‌خورند عملکرد فیزیکی بهتری دارند.

·       محصولات لبنی یکی از غنی ترین منابع کلسیم و مواد مغذی هستند که برای سلامت استخوان‌ها مهم هستند.

·       در میان زنان، آنهایی که اغلب ماست می‌خوردند (بیش از یک بار در روز) استخوان‌های قوی‌تری داشتند.

·       در مردان، مصرف‌کنندگان زیاد ماست، 12.9 درصد میانگین غلظت ویتامین D بیشتری نسبت به غیر مصرف‌کنندگان داشتند.

·       هربار افزایش یک وعده در هفته مصرف ماست با 39 درصد کاهش خطر پوکی استخوان در زنان و 52 درصد کمتر در مردان مرتبط بود.

·        افزایش مصرف ماست می‌تواند یک استراتژی کم‌هزینه و نسبتا کم خطر برای بهبود سلامت استخوان باشد که همراه با درمان استخوان استفاده می‌شود.

منابع:

Bone health: Tips to keep your bones healthy

www.mayo.edu

https://b2n.ir/m87932

Yogurt May Be Good for the Bones

https://b2n.ir/d13576

Eating yogurt is linked with healthier bones and physical function in the over-60s

https://b2n.ir/e98667

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه صنایع غذایی سولیکو کاله

برند کاله باهدف بهبود و ارتقای سطح سبد غذایی مردم ایران در سال ۱۳۷۰ تأسیس شد. نتیجه فعالیت‌های انجام‌شده در این مجموعه طی سال‌های گذشته که همگی در راستای ارتقای سبد غذایی هم‌وطنان و سرافرازی ایران اسلامی است، این برند را در جایگاه ۴۸ام صنایع غذایی در جهان (به گزارش یورو مانیتور)، برند محبوب و برتر و ۷ سال تنها صادرکننده نمونه در فرآورده‌های لبنی در ایران قرار داده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان