اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140105236352118188

مراحل اجرای ساخت ساختمان

چک لیست مراحل ساخت و اجرای ساختمان

کد: 140105236352118188

https://bit.ly/3Pnevuo

، (اخبار رسمی): این مطلب به کسانی که قصد ساخت ساختمان را دارند کمک می کند تا با ذهنیتی سازمان یافته دست به عمل بزنند.در این مقاله با بررسی تمام مراحل ساخت ساختمان برای شما عزیزان شرح داده ایم.در هر بخش چه کارهایی باید صورت پذیرد.

چک لیست مراحل ساخت و اجرای ساختمان
مراحل ساخت ساختمان

با توسعه‌ ساختمان سازی در کشور‌های مختلف، تغییر رویکرد فراوانی نسبت به نحوه‌ی ساخت ساختمان، توسط سازندگان مدنظر قرار گرفته است که اغلب این تغییرات، به دلیل صرفه‌جویی در زمان صورت گرفته‌اند.

این مطلب به کسانی که در حال ساختمان سازی هستند و یا قصد ساخت ساختمان را دارند کمک می کند تا با ذهنیتی سازمان یافته و منسجم درباره‌ی مراحل ساخت ساختمان ، دست به عمل بزنند.در این مقاله با بررسی صفر تا صد ساختمان سازی تمام مراحل ساخت ساختمان با عکس برای شما عزیزان شرح داده ایم.در هر بخش عکس ساختمان سازی در آن مرحله از کار آمده است تا شما مراحل ساخت یک ساختمان را با جزئیات کافی یاد بگیرید.

با توسعه‌ و فنی ‌تر شدن ساختمان سازی در کشور‌های مختلف، تغییر رویکرد فراوانی نسبت به نحوه‌ی ساخت ساختمان، توسط سازندگان مدنظر قرار گرفته است که اغلب این تغییرات، به دلیل صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های عمرانی صورت گرفته‌اند.

از طرفی صاحبان پروژه‌های عمرانی سعی کرده اند تا به کمک پیشرفت تکنولوژی، از تجهیزات و مصالح با‌کیفیت‌تری نیز استفاده کنند.بنابراین علم روز دنیا در خدمت افزایش بهره‌وری و کیفیت ساخت سازه‌ها قرار گرفته و سازندگان ساختمان نیز با اشتیاق قابل توجهی از این امکانات بهره می‌برند.قبل از هر چیز شایان ذکر است منبع این مقاله مراحل ساخت ساختمان از وب سایت سهند شیمی می باشد.

لیست مراحل ساخت ساختمان با عکس (صفر تا صد ساختمان سازی با عکس)

ساخت ساختمان به عنوان محلی برای سکونت یا کار در عموم شهر‌های دنیا، کم و بیش از اصول، قواعد و مراحل مشخصی پیروی می‌کند.به عنوان مثال ساخت «پی» برای یک بنا، غیر قابل چشم پوشی است و نمی توان آن را نادیده گرفت و در همه جا این کار انجام می‌شود.بنابراین وقتی صحبت از مراحل ساخت ساختمان می‌کنیم، منظورمان برشمردن و توضیح چنین مراحل مهم و اجتناب‌ناپذیری است. در ادامه با ما همراه باشید تا تمام مراحل ساختمان سازی با عکس را برای شما شرح دهیم.

1- گود برداری و ساخت پی (فونداسیون)

با توجه به اندازه و نوع ساختمان، می‌بایست کل سطح زمین محل بهره برداری را تا عمق مشخصی خاک برداری کرد. گود برداری برای ساخت پی یا فونداسیون، به منظور تقویت استحکام و بُنیه‌ی ساختمان، انجام می‌شود.

ابعاد پی علاوه بر اندازه‌ی ساختمان، به نوع خاک نیز بستگی دارد. برای ساخت پی، ابتدا باید قالب بندی آن انجام شود. پس از این «بتن مگر» سطح خاکی گودال را می‌پوشاند تا بتن فونداسیون با خاک تماس پیدا نکند و همچنین سطحی صاف برای ادامه‌ی پی سازی ایجاد شود. بعد از این مرحله است که آرماتور بندی و بتن ریزی پی انجام می‌‌شود.

2- آرماتور بندی اسکلت ساختمان

آرماتوربندی سیستمی است که از کنار هم قرار گرفتن میلگرد‌های در هم تنیده و بتن به وجود می‌آید. بتن به تنهایی نمی‌تواند تنش‌های کششی ناشی زلزله و سایر ارتعاشات را تحمل کند.

بنابراین میلگرد -که از جنس فولاد است- در دل بتن قرار می‌گیرد و باعث می‌شود تا اسکلت ساختمان، در قسمت‌های پی، ستون، سقف، پله و پاگرد بتواند در مقابل فشارهای مختلف، ایستادگی کند.در اینجا اندازه و تعداد شاخه‌های میلگرد مصرفی در هر قسمت بسته به نوع ساختمان متغیر خواهد بود.

3- اجرای انواع اسکلت

الف) اسکلت بتنی : قالب بندی برای بتن ریزی

با استفاده از سطوح چوبی یا فلزی برای قسمت‌های مختلف اسکلت ساختمان، قالب‌هایی ساخته می‌شوند که تا زمان سفت شدن بتن و شکل گرفتن اسکلت، آن را نگه دارد.

معمولاً قالب‌ها را با روغن (مثلاً روغن سوخته‌ی ماشین) چرب می‌کنند تا بتن به آن‌ها نچسبد و بعد از سفت شدن، بتوان آن‌ها را جدا کرد. البته نباید قالب به حدی چرب شود که روغن به داخل بتن نفوذ کند.

قالب‌هایی که در هر بخشی از اسکلت که بکار می‌روند، می‌بایست به وسیله‌ی شاقول یا هر ابزار دیگری –بسته به ابعاد سازه- تراز شوند. چرا که در صورت کجی ستون یا بالا و پایینی یک سطح استحکام، ساختمان دچار خطر جدی خواهد شد.

ب) اجرای اسکلت فلزی

در صورتی که بخواهیم از اسکلت فلزی استفاده کنیم نیازی به انجام مرحله‌‌ی بالا نیست. چرا که کل استخوان بندی ساختمان قرار است به وسیله‌ جوش خوردن تیرها و ستون‌های فولادی شکل بگیرد.

اسکلت فلزی نسبت به بتنی مزایای قابل توجهی دارد که از جمله ی آن‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش وزن ساختمان
  • افزایش خاصیت ارتجاعی ساختمان
  • رفع نواقص پیش آمده‌ی احتمالی بدون آنکه مصالح از بین بروند
  • افزایش روند پیشرفت ساخت و ساز
  • البته مقاومت سازه‌ی بتنی در برابر آتش سوزی، نسبت به سازه‌ی فلزی بسیار بالاتر است. بطور کلی کاربرد و نوع فعالیتی که ساختمان قرار است داشته باشد، تعیین کننده‌ی جنس مصالح سازه خواهند بود.

مراحل ساخت ساختمان اسکلت فلزی از ابتدا تا انتها

فوندانسیون بخش حیاتی و مهمی در ساخت ساختمان به حساب می آید.به قسمت هایی می گویند که بین زمین و سازه است و انتقال بار بین آنها به کمک آن شدنی است. در اصل وظیفه اصلی فونداسیون جلوگیری از بروز فشار و نشست زمین است. فوندانسیون انواع مختلفی دارد که در ادامه خواهیم گفت:

انواع اسکلت فلزی ساختمان

  • اسکلت فلزی بر حسب نوع مصالح شامل سنگی، فونداسیون آجری، شفته ‌ای و بتنی قابل تقسیم بندی است.
  • اسکلت فلزی بر حسب سیستم تولید نیز شامل نقطه ‌ای، نواری، گسترده، صفحه ‌ای، مشترک، باسکول، کلاف شده است.

مراحل اجرای فونداسیون اسکلت فلزی

  • مرحله اول: خاکبرداری
  • مرحله دوم: پیاده کردن نقشه فونداسیون اسکلت فلزی
  • مرحله سوم: گودبرداری محل فونداسیون
  • مرحله چهارم: اجرای بتن مگر
  • مرحله پنجم: آرماتوربندی
  • مرحله ششم: قالب بندی فونداسیون اسکلت فلزی
  • مرحله هفتم: اجرای بیس پلیت BasePlate یا صفحه زیر ستونی
  • مرحله هشتم: اجرای بتن ریزی
  • مرحله نهم: اجرای اسکلت فلزی

4- اجرای سقف‌ها و دیوارها

پس از آنکه ساخت اسکلت ساختمان به پایان رسید، می‌توان گفت بخش طاقت فرصای کار تمام شده است. مخصوصاً اگر سازه بتنی باشد.چینش سقف به وسیله‌ی تیرچه و بلوک یا یونولیت و همینطور چینش دیوار با آجر‌های سفالی، می‌توانند انتخاب‌های مناسبی باشند.

5- تأسیسات

در این مرحله از مراحل ساخت ساختمان ، سازنده می‌بایست سراغ تأسیسات ساختمان برود. این مرحله گرچه به استحکام سازه ارتباط ندارد، ولی اهمیت آن کمتر از بخش‌های قبل نیست.

چرا که یک ساختمان خوب، می‌بایست برای ساکنانش محیطی امن، آرام و قابل استفاده را فراهم کند. در این مرحله لوله‌کشی آب، فاضلاب، گاز و برق انجام خواهد شد.

شبکه آب‌رسانی آتش‌نشانی نیز در همین مرحله تعبیه می‌شود. اگر برای ساختمان آسانسور در نظر گرفته شده باشد، آهن کشی آن در همین مرحله انجام خواهد گرفت.

6- نازک کاری داخل ساختمان و نمای بیرونی

مراحل ساخت ساختمان، با انجام بخش‌های مختلف این مرحله به پایان می‌رسد. نمای بیرونی ساختمان می‌تواند از جنس آجر، سنگ، کامپوزیت یا سایر متریال‌های موجود باشد.

در داخل هم، بخش‌ زیادی از دیوار و سقف، عموماً گچ‌کاری می‌شوند. در بعضی از اتاق‌ها می توان از کاغذ دیواری نیز استفاده کرد. یکی از مصالحی که عموماً برای زیباسازی نمای داخلی ساختمان بکار می‌رود، کاشی و سرامیک است

7- اجرای دکوراسیون داخلی ساختمان

پیاده سازی دکوراسیون داخلی ساختمان خود به چند گروه فعالیت تقسیم می شود که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

7-1 اجرای کابینت آشپزخانه

ساخت کابینت آشپزخانه و کابینت حمام یکی از آخرین مراحل در اجرای دکوراسیون داخلی آنها محسوب می شود. برای اجرای کابینت شما گزینه های متفاوتی از دو سبک دکوراسیون سنتی و دکوراسیون مدرن دارید که با توجه به دکوراسیون داخلی ساختمان می توانید یکی از مدل های آنها را انتخاب کنید. البته در انتخاب نوع کابینت باید با طراح داخلی منزل خود مشورت کنید و از تیم های آنها کمک بگیرید.

7-2 نصب کردن کابین آسانسور

نصب کابین آسانسور به عنوان یکی دیگر از فازهای نازک کاری و مراحل انتهایی ساختمان محسوب می شود. انتخاب کابین و پنل و تجهیزات مربوط به آسانسور معمولا با توجه به تعداد افراد طراحی شده در ساختمان و همچنین حجم تردد صورت می گیرد. همچنین تحت تأثیر بودجه نهایی پروژه است. نصب کابین آسانسور توسط شرکت های ارائه دهنده این محصولات انجام می شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | مسکن و ساختمان