اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140106166407418188

بررسی علل خرابی شمع خودرو

از کجا بفهمیم شمع و وایر ماشین خراب است؟

کد: 140106166407418188

https://bit.ly/3TJmJRb

، (اخبار رسمی): از کجا بفهمیم شمع ماشین خراب است؟ شمع خراب چه نشانه هایی دارد؟ علائم خرابی شمع و وایر کدام است؟ خرابی شمع خودرو می‌تواند مشکلات متعددی برای اتومبیل ایجاد کند و موجب افزایش مصرف سوخت شود و توجه به علائم خرابی شمع خودرو بسیار اهمیت دارد.

از کجا بفهمیم شمع و وایر ماشین خراب است؟
علل خرابی شمع و وایر خودرو

شمع‌ها در قلب موتور و در مجاورت پیستون‌ها قرار دارند و وظیفه‌شان جرقه با نیروی الکتریکی باتری را عهده دار اندو این مسئله باعث وجود مشکل در این قطعه و یا وارد شدن آسیب به سیستم احتراق خودرو منجر شود.

یک سوال پرتکرار در مورد خودرو وجود دارد و آن این است که از کجا بفهمیم شمع ماشین خراب است ؟ شمع خراب چه نشانه هایی دارد؟علائم خرابی شمع و وایر کدام است ؟ خرابی شمع خودرو می‌تواند مشکلات متعددی برای اتومبیل ایجاد کند و موجب افزایش مصرف سوخت شود و توجه به علائم خرابی شمع خودرو بسیار اهمیت دارد.

در این مقاله قصد داریم تا ضمن بررسی این مشکل، اطلاعاتی را نیز در رابطه با علائم خرابی شمع اتومبیل به شما عزیزان ارائه دهیم و شما را با روش‌های شناسایی ایرادات شمع اتومبیل آشنا سازیم.اتومبیل‌های امروزی از هزاران قطعه مختلف تشکیل شده‌اند و هر کدام از این قطعات وظایف متفاوتی را بر عهده دارند و خراب شدن آن‌ها می‌تواند موجب خرابی کامل خودرو و یا ایجاد شدن مشکلات متعدد دیگری شود.

شمع خودرو یکی از قطعات کوچک و در عین حال مهمی است که دائماً در معرض فرسودگی و آسیب قرار دارد و قسمت عمده‌ای از مشکلاتی که اتومبیل داران مطرح می‌کنند به علت خرابی شمع خودرو مربوط است و این قطعه یکی از اجزای اصلی سیستم احتراق خودرو محسوب می‌شود.

در واقع، شمع‌ها در قلب موتور و در مجاورت پیستون‌ها قرار دارند و وظیفه‌ی ایجاد کردن جرقه با کمک نیروی الکتریکی باتری را عهده دار هستند و این مسئله باعث شده است تا وجود هرگونه مشکل و یا ایرادی در این قطعه به سوختن ناقص بنزین و یا وارد شدن آسیب به سیستم احتراق خودرو منجر شود.

بنابراین، توجه به علائم و نشانه‌های خرابی شمع خودرو و برطرف کردن ایرادات این قطعه می‌تواند از وارد شدن صدمات سنگین به موتور جلوگیری کند و هزینه‌های نگهداری اتومبیل را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

قابل ذکر است که این مطلب از وبسایت رسمی doluxcar اقتباس شده است. در ادامه می‌توانید با علائم و نشانه‌های خراب بودن شمع خودرو آشنا شوید و اطلاعات مفیدی را در رابطه با نقش شمع اتومبیل و زمان مناسب برای تعویض شمع خودرو کسب نمایید.

نقش شمع در خودرو:

همان‌گونه که در قسمت قبلی نیز به آن اشاره گردید، شمع خودرو یکی از اجزای اصلی سیستم احتراق محسوب می‌شود و وظیفه‌ی ایجاد کردن جرقه برای سوختن بنزین در سیلندر‌ها را بر عهده دارد.

این قطعه از اجزای مختلفی همچون:

  • ترمینال
  • عایق یا مقاومت
  • آچار خور یا مهره
  • هسته مرکزی
  • الکترود‌های مثبت و منفی

تشکیل شده است و وظیفه‌ی بسیار مهمی را بر عهده دارد.

لازم به ذکر است که شمع‌ها از نظر کیفیت و عمر مفید باید در سطح بسیار ایده‌آلی قرار داشته باشند زیرا تحت فشار بالا و دمای بسیار زیادی عملکرد‌های خود را انجام می‌دهند و فرآیند ایجاد جرقه را از زمان روشن شدن خودرو تا هنگام خاموش شدن آن به صورت دائم اجرا می‌کنند.

اگرچه این قطعه در نگاه اول بسیار ساده به نظر می‌رسد ولی بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که علت خرابی شمع خودرو می‌تواند بازده موتور را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و هزینه‌های سنگینی را به شما تحمیل نماید و به همین دلیل است که علائم و نشانه‌های خراب بودن شمع اتومبیل باید جدی تلقی شوند و در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف گردند.

همچنین، این قطعه مهم برخلاف تصورات برخی از مردم قابل سرویس است و بسیاری از صاحبان خودرو‌ها با تمیز کردن دوره‌ای شمع خودرو از بروز مشکلاتی همچون: کاهش شتاب خودرو، افزایش صدای موتور و … جلوگیری می‌کنند.بطور کلی، شمع اتومبیل برخلاف ظاهر کوچک خود نقش بسیار حساسی را در سیستم احتراق بر عهده دارد و کثیف شدن یا خرابی شمع خودرو یکی از دلایل بروز مشکلات مختلف در موتور خودرو محسوب می‌شود.

زمان تعویض شمع خراب خودرو:

یکی از باور‌های شایعی که در رابطه با شمع اتومبیل وجود دارد این مورد است که تا زمان خراب شدن کامل شمع خودرو نیازی به تعویض آن نیست و لازم است در رابطه با این موضوع عنوان کنیم که این باور کاملاً غلط است و به تاخیر انداختن زمان تعویض شمع خودرو می‌تواند مشکلات دیگری را برای شما ایجاد کند.

شمع‌ها نیز همچون سایر قطعات خودرو دارای عمر مفید مشخصی هستند و ممکن است یک شمع پس از پایان یافتن عمر مفید خود مدت‌ها به کار کردن ادامه دهد ولی این مسئله به معنای سالم بودن شمع و عملکرد صحیح سیستم احتراق اتومبیل نیست و بسیاری از علائم خرابی شمع خودرو نامحسوس هستند و بدون بررسی فنی غیر قابل تشخیص می‌باشند.

بطور کلی، عمر مفید شمع خودرو‌ها بر اساس کیفیت ساخت، نوع شمع و شرکت سازنده می‌تواند از 25 هزار کیلومتر تا 150 هزار کیلومتر متفاوت باشد ولی با این حال، توصیه ما به شما عزیزان این است که پس از طی کردن مسافتی در حدود 20 تا 30 هزار کیلومتر کیفیت شمع‌های خودرو را بررسی نمایید و در صورت نیاز آن‌ها را تعویض کنید.

لازم است به این نکته توجه داشته باشید که در فرآیند بررسی سلامت و کیفیت شمع‌ها مواردی همچون: تمیز بودن الکترود‌ها و درست بودن فاصله‌ی میان آن‌ها به عنوان معیار‌های اصلی برای تشخیص میزان کیفیت و سلامتی شمع‌‌ها هستند و با بررسی ظاهری شمع می‌توان از سلامت و کیفیت آن مطمئن شد.

همچنین، تمامی برند‌های معتبر تولید کننده شمع خودرو زمان تعویض شمع‌ها را بر روی بسته بندی درج می‌کنند و شما می‌توانید بر اساس این اطلاعات از زمان دقیق تعویض شمع اتومبیل مطلع شوید و قبل از خرابی شمع خودرو برای تعویض آن اقدام نمایید.

6 مورد از علائم خرابی شمع خودرو ( شمع خراب چه نشانه هایی دارد؟ )

در ادامه مطلب قصد داریم به بررسی نشانه ها و علائم خرابی شمع اتومبیل بپردازیم:

1- استشمام بوی بنزین از اگزوز خودرو

احتراق ناقص سوخت در پیستو‌ن‌ها یکی از اولین نشانه‌های خرابی شمع خودرو می‌باشد و با کمی دقت می‌توان این ایراد را شناسایی کرد.سوختن ناقص بنزین در موتور باعث رها شدن بنزین اضافی از طریق سیستم اگزوز خواهد شد و در موارد شدید می‌توان بوی بنزین را به خوبی از اگزوز خودرو استشمام کرد و از خراب بودن شمع‌ها مطلع شد.

همچنین، در برخی از موارد مشاهده شده است که خراب بودن شمع‌ها موجب تغییر بو و غلظت دود اتومبیل شده است و از این نشانه نیز می‌توان به خراب بودن شمع‌ها پی برد.

2- لرزیدن خودرو در حالت ایستاده

جالب است بدانید که زمان ایجاد جرقه در پیستون‌ها بسیار دقیق و تنظیم شده می‌باشد و به تاخیر افتادن این فرآیند یکی دیگر از نشانه‌های خراب بودن شمع خودرو می‌باشد و این پدیده با افزایش لرزش‌ها و تکانه‌های خودرو در حالت ایستاده نمایان می‌شود.

همچنین، عملکرد منظم موتور و صدای موتور نیز در صورت وجود هرگونه ایرادی در سیستم احتراق خودرو تغییر می‌کنند و با توجه به این موارد می‌توان از خرابی شمع خودرو آگاه شد و برای تعویض آن‌ها اقدام کرد.

3- خرابی شمع خودرو و افزایش مصرف سوخت

بسیاری از مردم توجه ویژه‌ای را بر روی میزان مصرف سوخت اتومبیل خود دارند و در واقع، می‌توان با کمی دقت در میزان دقیق مصرف سوخت خودرو بسیاری از ایرادات موتور را شناسایی کرد.

همان‌گونه که قبلاً به آن اشاره شد، خراب بودن شمع‌ها موجب سوختن ناقص بنزین در پیستون‌ها می‌شود و بنزین اضافی از طریق اگزوز‌ها دفع خواهد شد و این پدیده ضمن افزایش مصرف سوخت، میزان بازده موتور را نیز کاهش خواهد داد.

4- کاهش شتاب و سرعت اتومبیل

اگرچه موارد و ایرادات بسیاری همچون گرفتگی فیلتر بنزین وجود دارند که می‌توانند به کاهش شتاب و سرعت خودرو منجر شوند ولی خرابی شمع خودرو یکی از علت‌های شایع برای این گونه مشکلات می‌باشد.

خراب بودن شمع‌ها موجب عملکرد نامیزان موتور خودرو خواهد شد و سیستم احتراق اتومبیل توانایی افزایش سرعت خودرو را از دست خواهد داد و مشاهده شدن این پدیده در کنار سایر علائم و نشانه‌های خراب بودن شمع‌ها می‌تواند به تشخیص صحیح ایراد اتومبیل کمک کند.

بنابراین، چنانچه احساس می‌کنید که اتومبیل شما دیگر از شتاب و سرعت همیشگی خود برخوردار نیست بهتر است که شمع‌ خودرو را بررسی کنید تا از بروز مشکلات بعدی جلوگیری نمایید.

5- نوسان کردن آمپر دور موتور خودرو در حالت ایستاده

مشاهده شدن نوسان در آمپر دور موتور خودرو که با عبارت بازی کردن آمپر دور موتور خودرو نیز در میان مردم عادی شناخته می‌شود یکی دیگر از علائم و نشانه‌های خرابی شمع خودرو می‌باشد و با کمی توجه به این پدیده می‌توان از وجود ایرادات جدی در سیستم احتراق و شمع‌های خودرو آگاه شد.

آمپر دور موتور خودرو در حالت عادی نباید فاقد نوسان باشد و در حالتی که اتومبیل در حالت ایستاده قرار دارد باید عدد ثابتی را نشان دهد و نوسان دائمی آمپر موتور خودرو یکی از اصلی‌ترین نشانه‌های خرابی و یا کثیف بودن شمع‌ها می‌باشد.

6- روشن شدن خودرو با سختی و زحمت

موتور خودرو ساختار پیچیده و کاملی است که هر کدام از اجزای آن وظایف مشخصی را بر عهده دارند و وجود هرگونه ایراد در سیستم احتراق خودرو می‌تواند فرآیند روشن شدن اتومبیل را با تاخیر مواجه نماید. اگرچه در بسیاری از موارد وجود ایراد در دینام خودرو موجب تاخیر در روشن شدن اتومبیل می‌شود ولی خرابی شمع خودرو نیز یکی از مواردی است که می‌تواند این مشکل را ایجاد کند و مشاهده شدن این علامت نشانه‌ی پایان یافتن عمر مفید شمع‌ها می‌باشد.

علائم خرابی شمع ال نود کدام است؟

کم شدن شتاب خودروی ال 90 و اشکال در سیستم استارت خودرو تندر 90 از نشانه های ابتدایی خراب شدن شمع می باشد. تغییر کردن سایز سر شمع ها و تغییر کردن رنگ قسمت عایق شمع ها از دیگر علائم و نشانه های خرابی شمع ال 90 یا تندر 90 محسوب می شود.

چه مواردی عمر مفید شمع خودرو را کاهش می‌دهند؟

موارد متعددی وجود دارند که می‌توانند موجب کاهش عمر مفید شمع‌ها شوند ولی مواردی همچون: استفاده از بنزین ناخالص و یا مکمل‌های سوخت بی کیفیت جزو اصلی‌ترین دلایل خرابی زودرس شمع‌ها هستند و می‌توانند هزینه‌های نگهداری اتومبیل را افزایش دهند.

مکمل‌های سوخت بی کیفیت و یا بنزین‌های دارای سرب موجب گرفتگی شمع‌ها و تغییر رنگ الکترود‌ها خواهند شد و پرهیز از مصرف این ترکیبات می‌تواند عمر مفید و بازده شمع‌ها را افزایش دهد و از خرابی شمع خودرو جلوگیری نماید.

کدام فروشگاه بهترین گزینه برای خرید شمع خودرو می‌باشد؟

بدون شک کم‌تر مجموعه‌ای در ایران وجود دارد که بتواند از نظر کیفیت و تنوع قطعات با فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی دولوکس کار نمایندگی مجاز لوازم یدکی دینا پارت رقابت کند و این مجموعه بهترین انتخاب برای خرید انواع شمع خودرو محسوب می‌شود.

این فروشگاه اینترنتی دارای بیش از 18 سال سابقه موفق در زمینه فروش انواع لوازم یدکی خودرو می‌باشد و از نظر اعتبار و شهرت یکی از شناخته شده‌ترین مجموعه‌های فعال در این زمینه است.

همچنین، فروشگاه اینترنتی دولوکس کار نمایندگی رسمی شرکت دینا پارت است و توجه خود را بر روی تامین بهترین لوازم یدکی برای خودروهای تولید داخل متمرکز کرده است و قطعاً بهترین انتخاب برای خرید شمع خودرو در ایران است.

بنابراین، چنانچه مایل هستید تا از خرابی شمع خودرو و متحمل شدن هزینه‌های جلوگیری کنید، فروشگاه دولوکس کار بهترین مجموعه برای خرید شمع خودرو می‌باشد و می‌تواند تمامی نیاز‌های شما را پوشش دهد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]