اطلاعات تماس
  • 021661*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140106036375917478

اسکلت فلزی بهتر است یا بتنی؟

اسکلت فلزی بهترین و مقرون به صرفه ترین روش انجام پروژه‌های ساختمانی

کد: 140106036375917478

https://bit.ly/3QT0HJV

، (اخبار رسمی): آنچه که در این مطلب گفته شد گوشه‌ای از مواردی است که در زمان مقایسه اسکلت فلزی و بتنی باید در نظر بگیرید. در تصمیم‌ گرفتن برای انتخاب و استفاده از این سازه‌‌ها می‌توانید از مشاوره کارشناسان شرکت دانیال صنعت در این حوزه استفاده کنید.

اسکلت فلزی بهترین و مقرون به صرفه ترین روش انجام پروژه های ساختمانی
ساخت اسکلت فلزی

اسکلت فلزی بهترین و مقرون به صرفه ترین روش انجام پروژه‌های ساختمانی

 با گسترش روز افزون صنعت ساختمان سازی و سوله سازی، روش های متنوعی در مسیر طراحان سازه قرار گرفته است. یکی از این موارد که طراحان و مجریان سازه بسیار با آن روبرو می‌شوند و البته از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است تفاوت بین اسکلت فلزی و بتنی است که مقداری انتخاب بین این دو نوع سازه را کمی مشکل می ‌کند.

قیمت و استحکام اسکلت مهم ترین نقش را در پروسه تصمیم ‌گیری بازی می ‌کنند. البته این دو فاکتور وابستگی به اندازه ساختمان دارد. در ادامه باید زمان مورد نیاز برای ساخت و شرایط محیطی که سازه در آن قرار دارد را در نظر بگیرید تا از انتخاب اسکلت سازنده پشیمان نشوید. در این مطلب تفاوت اسکلت فلزی و بتنی را بررسی کرده ‌ایم و مزایای و معایب هر کدام را مقایسه و بررسی کرده‌ایم.

اسکلت فلزی بهتر است یا بتنی؟

یکی از قدیمی ‌ترین عناصری که بعد از چوب، مورد استفاده بشر قرار گرفتر، فلز بود و یکی از پرکاربرد ترین فلز ها در صنعت ساختمان ‌سازی و سوله سازی، آهن است.

در گذشته و در ساخت اسکلت های فلزی از چدن استفاده می ‌کردند، اما از آنجایی که استفاده از فولاد باعث می‌ شد تا سازه ترک بر ندارد سبب این شد تا به مرور زمان چدن جای خود را به فولاد دهد. اما فولاد مزایای دیگری مثل شکل پذیری، خم ‌پذیری، مقاومت بسیار بالا، جوش پذیری و... دارد که دلایل کافی را برای کنار گذاشتن چدن به ما می دهد.

این اسکلت‌ ها بر اساس باری که بر آن‌ ها وارد می ‌شود، در سه دسته مختلف جای می ‌گیرند:

  • ستون‌ های وسط که کل بار را بر روی دوش خود دارند.
  • ستون‌ های کناری که نصف بار ساختمان را تحمل می کنند.
  • ستون ‌های گوشه که یک ‌چهارم بار ساختمان را تحمل می کنند.

و اما اسکلت‌ های بتنی

می‌‌توان گفت یکی از جدید ترین سازه‌ هایی که در ساختمان‌ سازی استفاده می شود، بتن و بتن‌ آرمه است و اگر بخواهیم تعریفی کلی از تفاوت این دو نوع ارائه کنیم، باید اینطور بگوییم که بتن معمولی از سنگدانه‌های درشت و ریز و ماده‌ ای چسبنده که معمولا سیمان است تشکیل می ‌شود، درحالی که در ساختار بتن آرمه میلگرد های فولادی هم اضافه می ‌شوند. همین اضافه شدن میلگرد ها باعث می‌ شود تا مقاومت کششی افزایش یابد، اما با توجه به قیمت ‌ها و البته با توجه به قیمت آهن آلات، باید یکی از این سه سازه را انتخاب نمود.

برای محاسبه هزینه اجرای پروژه‌ هایی که با این دو اسکلت کار می ‌شوند باید عوامل مختلفی را در نظر داشت و با توجه به نوسانات قیمت در بازار ایران، ‌نمی ‌توان قیمت دقیقی برای آن مشخص نمود. اما به طور کل می ‌توان با در نظر داشتن عوامل زیر و بر اساس فرمول ‌های مشخص به صورت حدودی، هزینه ‌ها را محاسبه نمود.

مدت زمان اجرای پروژه

با توجه به اینکه در حالت عادی جوشکاری اسکلت فلزی در فضایی خارج از محوطه پروژه انجام می‌شود و مزاحمتی را برای پروژه ایجاد نمی ‌کند، بنابراین می ‌تواند همزمان با کار های مربوط به پی ساختمان انجام شود و مدت زمان اجرا را کاهش دهد. همچنین اسکلت فلزی در محل بسیار سریع‌ تر نصب می ‌شود و وقت را برای کار های بعدی، زودتر آزاد می ‌کند.

 دستمزد اجرا

معمولا محاسبه دستمزد برای اجرای اسکلت فلزی بر اساس وزن آن صورت می گیرد و با توجه به کیفیت جوشکاری که در نقشه ساختمان محاسبه شده است، متغیر است. اما محاسبه دستمزد برای اجرای آرماتور بندی و قالب ‌بندی اسکلت بتنی بر اساس متر است.

میلگرد و آهن آلات

برای اجرای هر مترمربع از اسکلت بتنی حدود 45 کیلو گرم میلگرد و برای اسکلت فلزی حدود 85 تا 130 کیلوگرم آهن لازم است و باید بر اساس قیمت روزانه آهن و میلگرد که متغیر است، محاسبه شود.

بتن مصرفی

هر اسکلتی که اجرا نمایید، باز هم نیاز به خرید بتن خواهید داشت.

کاهش میزان فضای خروجی

معمولا اجرای اسکلت بتنی فضای بسیار بیشتری از ساختمان را اشغال نموده و همین موضوع باعث می ‌شود تا متراژ خروجی ساختمان کمتر باشد.

نکته: در شرایطی که نوسانات قیمتی بازار بالا میباشد، مدت زمان اجرای پروژه تاثیر بسیار بالایی بر روی قیمت تمام شده هر متر مربع از ساختمان دارد.

مقاومت اسکلت فلزی و بتنی در برابر زلزله

در ایران همیشه این سوال مطرح بوده که کدام سازه‌ در برابر زلزله مقاومت بیشتری از خود نشان می ‌دهد و گمانه ‌زنی ‌های مختلفی در این رابطه وجود دارد. برخی معتقدند که سازه فلزی مقاومت بسیار بیشتری دارد و برخی دیگر مقاومت اسکلت بتنی را بیشتر می دانند.

در این بین عده ‌ای دیگر از متخصصان صنعت ساختمان معتقد می باشند که نوع اسکلت در بحث مقاومت ساختمان تاثیر چندانی ندارد و عوامل دیگری مانند نوع مصالح ساختمانی، نوع اتصالات، دیوارها، نما، پنجره‌ ها، پی ساختمان و... تاثیر به ‌سزایی دارند. از این رو به یکسری موارد اشاره می ‌کنیم و تصمیم‌ گیری درباره نوع سازه را به شما واگذار خواهیم کرد.

اسکلت فلزی پیچ و مهره ای

از آن‌ جایی که استفاده از آهن به جای بتن، بسیار سبک ‌تر است، برخی از کارشناسان پیشنهاد می ‌کنند که برای سازه‌ های بلند از فولاد استفاده شود. میلگرد باید برای سال‌ های طولانی دچار زنگ زندن و مشکل نشود. در حالی ‌که معمولا بعد از حدود 50 سال خواص خود را از دست می ‌دهند و باعث می ‌شوند تا مقاومت سازه بتنی کاهش یابد و با یک زلزله خفیف فرو ریزد. اما سازه‌ های فلزی به مرور زمان دچار مشکل نمی ‌شوند و مقاومت خود را از دست نمی‌ دهند. کارشناسان پیشنهاد می ‌کنند اگر قصد دارید به سراغ آهن بروید و از قیمت روز تیرآهن اطمینان دارید، به سمت اسکلت فلزی پیچ و مهره ‌ای بروید. زیرا این اتصالات یکپارچه ‌تر می باشند و با درصد بیشتری می ‌توان مطمئن بود که به راحتی از هم جدا نشده و در نهایت سازه کمتر حرکت کرده و جدا نمی ‌شود.

اسکلت فلزی جوشی

اسکلت فلزی جوشی یکی از انواع اسکلت های ساختمان است که به وسیله سیستم جوشکاری اجزا و قطعات را به هم متصل میکند. از این اسکلت‌ها برای اجرا و ساخت فونداسیون روی زمین استفاده می کنند. اسکلت فلزی جوشی می تواند بار وارد بر بخش های مختلف ساختمان مثل دیوار و کف های خارجی را کنترل کند.

پروژه های تجاری و مسکونی مختلفی با اجرای اسکلت فلزی جوشی ساخته می‌شوند. قابهای اسکلت در مدل‌های مختلفی متناسب با نیاز ساختمان در بازار وجود دارند. یک ساختمان با اتصال ستون ها و تیرها در یک قاب ایجاد می‌شود.

هزینه

هزینه اجرای اسکلت فلزی جوشی و پیچ و مهره‌ای طبق هر پروژه‌ای متفاوت است اما معمولا اتصالات پیچی گزینه ارزان‌تری می باشند. با این دقت کنید که قیمت اتصالات پیچ و مهره‌ای به قیمت فولاد بستگی دارد اما فرآیند ساخت آن در برابر اتصالات جوشی کار آمد‌ تر و بی‌ دردسرتر است.

اجرا و ساخت اسکلت فلزی جوشی به طور معمول توسط جوشکار‌های معتبر و متخصص در این حوزه انجام می ‌شود. نرخ هزینه این نوع اسکلت معمولا بالاست. از طرف دیگر هزینه نیروی کار برای سفت کردن پیچ‌ها بسیار کمتر است. در نهایت اگر هزینه پروژه یکی از نگرانی‌های شما است، بهتر است به جای ساختن اسکلت فلزی جوشی، اسکلت پیچ و مهره‌ای را انتخاب کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

الو آهن

سایت شرکت به آدرس: https://www.tektronix.ir/

اطلاعات تماس
  • 021661*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان