اطلاعات تماس
  • 021428*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140107276777721756
در دسترس نیست

هر آنچه در رابطه با دولت الکترونیک باید بدانید!

کد: 140107276777721756

، (اخبار رسمی): دولت الکترونیک پدیدهای است که پیاده‌سازی آن تحولی عمیق در زندگی مردم و همچنین اداره و رهبری کشورها دارد. قابلیت ارائه خدمات اجتماعی، اداری، اقتصادی و امثالهم به کسب‌وکارها و شهروندان به صورت شبانه روزی و تمام وقت یکی از دستاوردهای مهم دولت الکترونیک است.

هر آنچه در رابطه با دولت الکترونیک باید بدانید!
هر آنچه در رابطه با دولت الکترونیک باید بدانید!

دولت الکترونیک استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی (شبکه‌های گسترده، اینترنت و بر مبنای تلفن همراه) توسط سازمان‌های دولتی است که می‌تواند روابط با شهروندان، کسب‌وکارها و سایر بازوهای دولت را تغییر دهد. از اهداف اصلی دولت الکترونیک می‌توان به توسعه یک دولت دیجیتال به منظور ارائه خدمات و اطلاعات عمومی به شهروندان به صورت الکترونیکی اشاره کرد. همچنین دولت الکترونیک بستری کارآمد برای تراکنش‌های تجاری با شهروندان و کسب‌وکارها و همین‌طور بدنه خود دولت است.

شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی جهان را به شدت تحت تأثیر خود قرار داده و تغییرات چشمگیری ایجاد کرده است به طوری که کشورها با بحران کنش سلامت و اقتصاد مواجه شده‌اند. اما از فرصت‌هایی هم که ایجاد شده است نباید غافل شد، یکی از این فرصت‌ها توسعه ارتباطات الکترونیکی است که دولت الکترونیک یکی از مهم‌ترین مصادیق آن به شمار می‌رود. در صورتی که تمایل دارید با تعاریف عمیق‌تر دولت الکترونیک و مراحل پیدایش و استقرار آن آشنا شوید مقاله دولت الکترونیک را در سایت سیتاد مطالعه نمایید.

سه بعد اصلی دولت الکترونیک عبارتند از: دولت با شهروندان (G2C)، دولت با کسب‌وکارها (G2B) ، دولت با دولت (G2G) و رابطه دولت با کارکنانش (G2E) را می‌توان زیرمجموعه G2G نیز درنظر گرفت.

دولت با کسب‌وکارها (G2B)

دولت الکترونیک G2B تعاملی با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات میان سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی است.

دولت با دولت (G2G)

دولت الکترونیک G2G تعاملات بین وزارتخانه‌ها، ادارات و آژانس‌ها و مجامع شهری و شهرداری‌ها است که شامل به اشتراک‌گذاری داده‌ها و انجام مبادلات الکترونیکی بین سازمان‌های دولتی است.

دولت با کارمند (G2E)

دولت الکترونیک G2E یک تعامل آنلاین بین واحدهای دولتی است تا اطلاعاتی مانند حقوق و مزایا و اطلاعات منابع انسانی را با کارمندان خود به اشتراک بگذارند.

دولت با شهروند (G2C)

دولت الکترونیکG2C  بر تعامل میان دولت و مردم، که مفهوم کلیدی سیاست و حکومت هستند، تمرکز دارد. در این راستا دولت موظف است از طریق نظام شفاف و پاسخگو با شهروندان ارتباط برقرار کند.

در مقاله تعاملات دولت الکترونیک در سایت سیتاد در قسمت اخبار و مقالات به این موضوع به تفصیل پرداخته شده است.

مزایا دولت الکترونیک

ارائه خدمات یکپارچه به صورت الکترونیکی: دولت و سازمان‌های دولتی با ارائه خدمات منسجم می‌تواند مردم را  به جای سرگردان کردن میان چندین اداره و یا پایگاه‌های اینترنتی متفاوت جهت دریافت تأییدیه‌های دولتی، این امکان را بدهد تا امور خود را تنها از یک نقطه دسترسی انجام دهند .

بازسازی روابط میان دولت‌ها با شهروندان: دولت به جای تأمین خدمات یکسان برای همه، با کمک فناوری جدید می‌تواند خدمات شخصی به مردم ارائه نماید. این عمل موجب می‌شود شهروندان در روابط خود با دولت احساس مسئولیت‌پذیری کرده و اعتماد و اطمینان خود را مجدد به دست آورند.

توسعه اقتصادی: دولت الکترونیک با ارائه خدمات یکپارچه و پیوسته به بازرگانان و کسب‌وکارها، آنها را در امورشان یاری می‌دهد. بازرگانان با اتصال به شبکه و استفاده از ابزار شبکه می‌توانند اموری چون اخذ مجوز را به راحتی انجام دهند. از مزایای دیگر می‌توان به ارتباط نزدیک‌تر با مشتریان، به روز بودن، رشد و توسعه کشوری و جهانی بازارهای کسب‌وکارها اشاره کرد.

ایجاد یک نوع حکومت مشارکتی: از اهداف مهم دولت الکترونیک می‌تواند منتهی شدن به یک مردم سالاری مستقیم باشد. امروزه برخی دولت‌ها در کشور خود، از مناظره‌ها، تریبون‌های آزاد بحث و گفتگو و رأی گیری‌های اینترنتی در جهت بهبود فرآیندهای تصمیم‌گیری خویش حمایت می‌نمایند.

معایب دولت الکترونیک:

از معایب دولت الکترونیک می‌توان به هزینه سنگین آموزش و سرمایه‌گذاری، وابستگی زیاد به کامپیوتر، شکاف دیجیتالی و خطر حمله‌های دیجیتالی اشاره کرد.

دولت الکترونیک پدیدهای است که پیاده‌سازی آن تحولی عمیق در زندگی مردم و همچنین اداره و رهبری کشورها دارد. قابلیت ارائه خدمات اجتماعی، اداری، اقتصادی و امثالهم به کسب‌وکارها و شهروندان به صورت شبانه روزی و تمام وقت یکی از دستاوردهای مهم دولت الکترونیک است و این به معنای خدمت‌رسانی با الگوی مشتری محور می‌باشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سیتاد

شرکت سامانه های یکپارچه تعاملات الکترونیکی دانا (سیتاد) یکی از شرکت های هلدینگ خدمات انفورماتیک راهبر می باشد. سیتاد با سابقه ده ساله در حوزه خدمات الکترونیکی دولت در نقش اپراتور اول گذرگاه عمومی خدمات دولت الکترونیک (PGSB) نسبت به ارائه خدمات مورد نیاز سازمان های دولتی و کسب و کارهای خصوصی فعالیت خود را آغاز نموده است. ماموریت شرکت سیتاد احصای نیازمندی های سازمان ها و کسب و کارها به منظور ارائه سرویس های مدنظر و حرکت به سمت الکترونیک شدن خدمات می باشد. در گذرگاه عمومی خدمات دولت الکترونیک (PGSB) شرکت سیتاد، امکان همکاری با تامین کنندگان خدمت یا سرویس گیرندگان فراهم شده است. در این گذرگاه اطلاعات، استعلام ها و خدمات الکترونیکی بین نهادهای خصوصی و دولتی در بستر اینترنت فراهم است و کسب و کارها می توانند صرفا از طریق بازارچه خدمات سیتاد و بدون نیاز به مذاکرات متعدد و طولانی با سازمان های گوناگون به استعلامات مورد نیاز دسترسی داشته باشند.

اطلاعات تماس
  • 021428*****
[نمایش اطلاعات]