اطلاعات تماس
  • 021428*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140108256824621756
در دسترس نیست

گذرگاه خدمات دولت (GSB)

کد: 140108256824621756

، (اخبار رسمی): پیاده‌سازی دولت الکترونیک نیازمند آن است که تمامی سازمان‌های دولتی برای ارائه خدمات خود داده‌ها را در دسترس سایرین قرار دهند و با استفاده از فناوری اطلاعات تسهیل در کسب‌وکار و ارائه هر چه سریع‌تر خدمت را فراهم آورند که این مهم تنها از طریق گذرگاه خدمات دولت دست می‌یابد که به اختصار GSB خوانده می شود

گذرگاه خدمات دولت (GSB)
گذرگاه خدمات دولت (GSB)

یکپارچه‌سازی اطلاعات و خدمات در راستای تحقق توسعه دولت الکترونیک، نیازمند وجود بستری برای تبادل و به اشتراک‌گذاری داده‌ها و خدمات می‌باشد. این عمل در لایه‌های مختلف و در فرایندهای کاری ارائه خدمات صورت می‌گیرد. سطح اول ایجاد بستر فیزیکی و اتصال کلیه دستگاه‌ها به گذرگاه خدمات دولت است و در لایه‌های بالاتر سطوح نرم‌افزاری و تبادل الکترونیکی اطلاعات صورت می‌گیرد. می‌توان گفت ایجاد گذرگاه خدمات دولت از جمله مهم‌ترین زیرساخت‌های تحقق دولت الکترونیکی است.

پیاده‌سازی دولت الکترونیک نیازمند آن است که تمامی سازمان‌های دولتی برای ارائه خدمات خود داده‌ها را در دسترس سایرین قرار دهند و با استفاده از فناوری اطلاعات تسهیل در کسب‌وکار و ارائه هر چه سریع‌تر خدمت را فراهم آورند که این مهم تنها از طریق گذرگاه خدمات دولت یا Government Service Bus دست می‌یابد که به اختصار GSB خوانده می‌شود. در گذرگاه خدمات دولت بستری فراهم می‌شود که دسترسی متقاضی، سهولت استفاده و هم افزایی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی را افزایش می‌دهد.

مکانیزم اتصال به گذرگاه خدمات دولت

حرکت به سمت دولت الکترونیک نیازمند آن است که تمامی سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی برای ارائه خدمات خود داده‌ها را در دسترس سایرین قرار داده و با استفاده از فناوری اطلاعات، تسهیل در کسب‌وکار و ارائه هر چه سریع‌تر خدمت را فراهم آورند که این مهم تنها از طریق پیاده‌سازی گذرگاه خدمات دولت (GSB) و اتصال سازمان‌ها به این بستر به دست می‌آید.

نحوه عملکرد و مکانیزمهای ارائه خدمت در گذرگاه خدمات دولت

  • ارسال درخواست سرویس به گذرگاه خدمات دولت توسط سرویس‌گیرنده
  • بررسی و ارسال خودکار درخواست سرویس به دستگاه مربوطه توسط گذرگاه خدمات دولت
  • ارسال پاسخ سرویس به گذرگاه خدمات دولت توسط سرویس‌دهنده
  • بررسی و ارسال خودکار پاسخ سرویس به دستگاه مربوطه توسط گذرگاه خدمات دولت
  • گذرگاه خدمات دولت (GSB) به عنوان اولین گذرگاه در سال 95 به بهره‌برداری رسید و وظیفه آن پاسخگویی به استعلامات بین دستگاهی در مدل تجاری G2G می‌باشد. در گذرگاه خدمات دولت، به جای اینکه دستگاه‌های اجرایی برای تبادل اطلاعات و داده‌ها و اخذ استعلامات سطح کلان با یکدیگر ، سرویس الکترونیکی مجزایی ایجاد کنند، به این گذرگاه وصل می‌شوند و با توجه به استانداردها و سطح امنیت بالا، خدمات الکترونیک مرتبط با دولت را تبادل یا دریافت می‌کنند. هدف گذرگاه خدمات دولت یکپارچه‌سازی خدمات دستگاه‌های دولتی و دریافت استعلامات بین دستگاهی بر روی شبکه ملی اطلاعات است. مقاله گذرگاه خدمات دولت را برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه نمایید.

    دومین گذرگاه هم در سال 1398 با عنوان گذرگاه عمومی خدمات دولت (PGSB) با توجه به نیاز کسب‌وکارها به استفاده از خدمات دولتی سازمان فناوری اطلاعات ایران راه‌اندازی شد که برای ارائه خدمات و استعلام بین دستگاه‌های اجرایی با کسب‌وکارها یا خدمات بین دستگاهی که بر بستر شبکه‌های عمومی شبکه ملی اطلاعات یا اینترنت قرار دارند، استفاده می‌شود(مدل تجاری G۲B).

    در پروژه PGSB و GSB دریافت خدمات و استعلامات مرکز ملی تبادل اطلاعات از طریق ارائه انواع API فراهم می‌شود. هدف سیتاد به عنوان اپراتور اول گذرگاه خدمات دولت، تسهیل در ارائه این API ها  در کسب‌وکارها با نگاه ویژه بر حفظ امنیت سازمان‌های سرویس‌دهنده و گیرنده، حفظ حریم خصوصی کاربران و داده‌های حساس است.

    در مقاله مروری بر GSB و PGSB به طور تفصیلی به این موضوع پرداخته‌ایم. برای مطالعه مقالات مرتبط به صفحه اخبار و مقالات مراجعه نمایید.

    سازمان فناوری اطلاعات ایران مالک این پروژه‌ها می‌باشد ولی کلیه چرخه حیات این پروژه‌ها شامل تأمین و تجهیز زیرساخت، طراحی و پیاده‌سازی پلتفرم، بازاریابی، فروش و پشتیبانی توسط اپراتورهای منتخب انجام خواهد شد و بعد از هفت سال کلیه زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به سازمان فناوری اطلاعات منتقل می‌گردد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سیتاد

شرکت سامانه های یکپارچه تعاملات الکترونیکی دانا (سیتاد) یکی از شرکت های هلدینگ خدمات انفورماتیک راهبر می باشد. سیتاد با سابقه ده ساله در حوزه خدمات الکترونیکی دولت در نقش اپراتور اول گذرگاه عمومی خدمات دولت الکترونیک (PGSB) نسبت به ارائه خدمات مورد نیاز سازمان های دولتی و کسب و کارهای خصوصی فعالیت خود را آغاز نموده است. ماموریت شرکت سیتاد احصای نیازمندی های سازمان ها و کسب و کارها به منظور ارائه سرویس های مدنظر و حرکت به سمت الکترونیک شدن خدمات می باشد. در گذرگاه عمومی خدمات دولت الکترونیک (PGSB) شرکت سیتاد، امکان همکاری با تامین کنندگان خدمت یا سرویس گیرندگان فراهم شده است. در این گذرگاه اطلاعات، استعلام ها و خدمات الکترونیکی بین نهادهای خصوصی و دولتی در بستر اینترنت فراهم است و کسب و کارها می توانند صرفا از طریق بازارچه خدمات سیتاد و بدون نیاز به مذاکرات متعدد و طولانی با سازمان های گوناگون به استعلامات مورد نیاز دسترسی داشته باشند.

اطلاعات تماس
  • 021428*****
[نمایش اطلاعات]