اطلاعات تماس
  • 021428*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140108116805721756
در دسترس نیست

رابط برنامه‌نویسی کاربردی (API) چیست؟

کد: 140108116805721756

، (اخبار رسمی): یک رابط برنامه‌نویسی کاربردی یا API(Application Programming Interface) مجموعه‌ای از توابع و پروتکل‌ها برای ایجاد ارتباط بین برنامه‌های نرم‌افزاری است. در اصل API ها مکانیسم‌هایی هستند که دو جزء نرم‌افزار را قادر می‌سازند تا با استفاده از مجموعه‌ای از توابع و پروتکل‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

رابط برنامه‌نویسی کاربردی (API) چیست؟
رابط برنامه‌نویسی کاربردی (API) چیست؟

اگر برایتان سؤال پیش آمده که رابط برنامه‌نویسی کاربردی (API) چیست و روزانه در محیط کسب‌وکار خود بارها این عبارت را شنیده‌اید اما همچنان ابهام دارید، با مطالعه این مقاله شما با مفهوم API به طور دقیق آشنا  می شوید.

یک رابط برنامه‌نویسی کاربردی یا API(Application Programming Interface) مجموعه‌ای از توابع و پروتکل‌ها برای ایجاد ارتباط بین برنامه‌های نرم‌افزاری است. در اصل API ها مکانیسم‌هایی هستند که دو جزء نرم‌افزار را قادر می‌سازند تا با استفاده از مجموعه‌ای از توابع و پروتکل‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. API ها به دو برنامه غیر مرتبط اجازه می‌دهند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به عنوان مثال، وقتی از برنامه‌های آنلاین تاکسی استفاده می‌کنید و موقعیت فعلی شما بر روی نقشه نمایش داده می‌شود، یک API از یک شرکت سرویس دهنده نقشه مثل گوگل مپ، بلد، نشان ،... فراخوانی می شود. برنامه نویسان با  ارائه API ها ، توسعه یک برنامه کامپیوتری را آسان‌تر می‌کنند. در اصل API ها می‌توانند با هم ترکیب شوند و برای ساخت سرویس‌های جدید، مجدداً استفاده شوند.

تفاوت بین نرم‌افزار و API چیست؟

اگر بخواهیم در یک جمله ساده و قابل فهم تفاوت نرم‌افزار و API را بگوییم، API برای استفاده نرم‌افزارها به کار می‌رود، ولی نرم‌افزار برای استفاده انسان‌ها در نظر گرفته شده است. ما در نرم‌افزارها از حروف و کلمات با رنگ‌های متفاوت برای برجسته کردن اطلاعات کاربر انسانی خود استفاده می‌کنیم اما چنین تکنیک‌هایی برای API ها نامعقول است زیرا کاربران آنها نرم‌افزارهای دیگر هستند.

چرا کسب‌وکارها باید از API ها استفاده کنند؟

یک API در پشت صحنه حضور فعالی دارد تا داده و عملیات لازم برای استفاده برنامه کاربردی را فراهم سازد. در واقع می‌توان گفت  API ها دارایی‌های دیجیتالی یک سازمان را در دسترس برنامه‌های کاربردی قرار می‌دهند تا مشتریان بر اساس یک مدل کسب‌وکار، بتوانند با آن‌ها تعامل داشته باشند. تبادل خدمات و داده‌ها میان کسب‌وکارها از طریق API ها  انجام می شود و به نوعی، API ها ابزار این ارتباطات هستند. کسب‌وکارها می‌توانند از طریق API خدمات خود را به دیگران عرضه کرده و از دیگران خدمت بگیرند. این اشتراک داده‌ها و دادوستد خدمات، کسب‌وکارها را در اکوسیستمی یکپارچه گرد هم آورده و منافع آنها را به یکدیگر پیوند می زند.

انواع API ها از دیدگاه کسب‌وکار

از دیگر نقش‌های مهم API ها باز شدن داده‌های سازمان‌ها و شرکت‌هایی است که می‌خواهند امکان دسترسی به سرویس‌های خود را در اختیار سایر کسب‌وکارها قرار دهند. این سازمان‌ها باید دسترسی به API های خود را باز کنند که به این مفهوم API باز (Open API) گفته می‌شود. به طور کلی API ها بر حسب اینکه چه کسانی از آنها استفاده می‌کنند به سه دسته خصوصی، شراکتی و عمومی تقسیم می‌شوند. در صورت علاقمندی به اطلاعات بیشتر می توانید این لینک را که به ارائه توضیحات بیشتری در این خصوص پرداخته مطالعه نمایید.

سازمان‌ها در طول دوره بلوغ خود در استفاده از API ها معمولاً روند فوق را طی می‌کنند؛ بدین معنا که در ابتدا می‌کوشند سامانه‌های خود را مبتنی بر API طراحی کنند، سپس API هایی را در اختیار شبکه همکاران خود قرار می‌دهند و سپس API های خود را به صورت عمومی منتشر می‌کنند. دلیل این امر، این است که توسعه زیرساخت API ، نیازمند تخصص، تجربه و زیرساخت فنی است و مرتفع شدن این نیازمندی‌ها، نیازمند زمان می‌باشد.

مزایای استفاده از API چیست؟

  • صرفه‌جویی در وقت و کاهش احتمال خطای کد نویسی
  • کاهش وابستگی‌هایی مانند وابستگی به تیم‌های توسعه‌دهنده، Back-ends  و Front-ends
  • امکان استفاده توسعه‌دهندگان از ابزارهای دلخواه خود به وسیله یک Open API
  • ادغام برنامه‌های کاربردی جدید با سیستم‌های نرم‌افزاری موجود

اقتصاد API

در سال‌های اخیر، APIهای باز با استقبال زیاد کسب‌وکارها و دولت‌ها رو به رو شده‌اند تا با استفاده از داده‌های خود که دارایی‌های ارزشمند هر سازمان یا کسب‌وکاری محسوب می‌شود، جریان‌های درآمدی جدیدی تولید کنند. این روند یکی از عوامل توسعه به اصطلاح اقتصاد API بوده است. اقتصاد API به مبادله ارزش (Value) بین مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، از طریق API، اشاره دارد.

در واقع می‌توان اقتصاد API را تبدیل مجموعه‌ای از داده‌ها و قابلیت‌های جدا از هم به سرویس‌ها و سپس در دسترس قرار دادن آن‌ها برای انواع مصرف‌کنندگان مختلف از طریق API روی بسترهایی مانند اینترنت، تعریف کرد. هدف اصلی آن، پاسخ به این سؤال است که چگونه شرکت‌ها می‌توانند با همکاری یکدیگر ارزش بیشتر را نسبت به حالتی که مستقل از هم کار می‌کنند، به وجود آورند.

به پایان این مقاله در خصوص رابط برنامه‌نویسی کاربردی API چیست و چرا کسب‌وکارها باید از آن استفاده کنند رسیدیم. امیدواریم که مطلب فوق کمی دید شما را نسبت به این موضوع بازکرده باشد.

سیتاد اپراتور اول گذرگاه عمومی خدمات دولت، با ارئه بازارچه API تلاش می‌کند ارتباط کسب‌وکارها را با سازمان‌های دولتی تسهیل کند.

در صورت تمایل دریافت اطلاعات بیشتر با موضوع API ها از وب‌سایت سیتاد بازدید نمایید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سیتاد

شرکت سامانه های یکپارچه تعاملات الکترونیکی دانا (سیتاد) یکی از شرکت های هلدینگ خدمات انفورماتیک راهبر می باشد. سیتاد با سابقه ده ساله در حوزه خدمات الکترونیکی دولت در نقش اپراتور اول گذرگاه عمومی خدمات دولت الکترونیک (PGSB) نسبت به ارائه خدمات مورد نیاز سازمان های دولتی و کسب و کارهای خصوصی فعالیت خود را آغاز نموده است. ماموریت شرکت سیتاد احصای نیازمندی های سازمان ها و کسب و کارها به منظور ارائه سرویس های مدنظر و حرکت به سمت الکترونیک شدن خدمات می باشد. در گذرگاه عمومی خدمات دولت الکترونیک (PGSB) شرکت سیتاد، امکان همکاری با تامین کنندگان خدمت یا سرویس گیرندگان فراهم شده است. در این گذرگاه اطلاعات، استعلام ها و خدمات الکترونیکی بین نهادهای خصوصی و دولتی در بستر اینترنت فراهم است و کسب و کارها می توانند صرفا از طریق بازارچه خدمات سیتاد و بدون نیاز به مذاکرات متعدد و طولانی با سازمان های گوناگون به استعلامات مورد نیاز دسترسی داشته باشند.

اطلاعات تماس
  • 021428*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

کارآفرینی و استارتاپ | علم و آموزش