اطلاعات تماس
  • 021554***** - 091228*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140109036837115364
در دسترس نیست

فیلتر صنعتی چیست و انواع آن کدامند

فیلتر ماشین آلات سنگین صنعتی و راهسازی

کد: 140109036837115364

، تهران , (اخبار رسمی): فیلتر های صنعتی قطعاتی متکشل از چند بخش هستند که برای تصفیه و پاکسازی سیالات در فاز مایع و گاز مورد استفاده قرار می گیرند. از فیلتر های صنعتی برای تصفبه هوا، آب، روغن، بنزین و گازوئیل (انواع سوخت) و سیالات دیگر از انواع آلودگی ها استفاده می شود.

فیلتر ماشین آلات سنگین صنعتی و راهسازی
فیلتر آلات صنعتی

فیلتر های صنعتی هم بصورت استوانه ای کارتریجی و هم بصورت پیچی بر روی ماشین آلات استفاده می شوند. فیلتر روغن، فیلتر سپرایتور کمپرسور و سپرایتور آبگیر و فیلتر های هوا مهمترین نوع فیلتر صنعتی هستند.

کارتریج فیلتر صنعتی مهمترین بخش آن است که بسته به اینکه می بایست برای جذب چه نوع آلاینده ای مورد استفاده قرار گیرد در انواع و متریال های مختلف استفاده می شود. کارتریج های کاغذی که در واقع از الیاف طبیعی سلولزی تولید می شوند پر مصرف ترین نوع کارتریج های فیلتر را تشکیل می دهد. انواع فیلتر های هوا، فیلتر های روغن لوبریکانت و هیدرولیک و فیلتر های گازوئیل از کارتریج های سلولزی استفاده می کنند. این کاغذ های سلولزی بصورت چین خورده مورد استفاده قرار می گیرند تا دارای سطح مقطع بیشتری در تماس با سیال و در نتیجه قابلیت عبور دبی بالاتری از جریان بوده منافذ بیشتری برای جذب و نگهداری آلاینده ها باشند.

در تولید کارتریج برخی از انواع فیلتر های صنعتی مانند فیلتر سپرایتور کمپرسور و فیلتر های سیپراتور آبگیر از الیاف مصنوعی استفاده می شود. این الیاف با تراکم مختلف با سایز منافذ مختلفی در تولید کارتریج مورد استفاده قرار گرفته و طراحی آنها بگونه ای است که حداقل افت فشار را در جریان سیال سبب شوند. در زیر به دسته بندی انواع فیلتر های صنعتی می پردازیم.

فیلتر گازوئیل Fuel Filter

اغلب ماشین آلات سنگین صنعتی از موتور های احتراق داخلی از نوع دیزلی استفاده می کنند. موتور های دیزلی از سوخت گازوئیل در فرایند احتراق استفاده می کنند که سوختی مملو از انواع آلاینده ها است. آلاینده های گازوئیل در فاز جامد شامل انواع گرد و غبار و ینگریزه، دوده، شیشه و الیاف بوده و در فاز مایع نیز شامل قطرات پودری و پراکنده آب هستند. از این رو بگارگیری فیلتر گازوئیل بر روی موتور های دیزلی می تواند در افزایش طول عمر اجزای موتور و بهبود فرایند احتراق موثر باشد.

فیلتر های گازوئیل در دو شکل اصلی شامل فیلتر های استوانه ای کارتریجی و فیلتر های پیچی spin-on تولید می شوند. فیلتر های استوانه ای کارتریجی در سایز های بزرگ و اغلب برای تصفیه گازوئیل پیش و یا پس از ذخیره در مخازن نگهدارنده مورد استفاده قرار می گیرند. این در حالی است که فیلتر های پیچی دارای یک قوطی فلزی نگهدارنده کارتریج بوده سرعت اتصال و تعویض بالایی داشته و بر روی انواع موتور های دیزلی اتصال پیدا می کنند.

فیلتر های گازوئیل نسل قدیم تنها قابلیت جذب آلاینده های فاز جامد را داشتند و تنها دارای یک کارتریج سلولزی بودند. نسل جدید فیلتر های گازوئیل تحت نام فیلتر سپراتور آبگیر گازوئیل شناخته می شود که دارای کارتریج های دو بخشی بوده و علاوه بر کاغذ سلولزی از الیاف مصنوعی برای جذب و ادغام قطرات آب معلق استفاده می کند. این قطرات ادغام شده در نهایت به مخزنی در کف فیلتر سقوط کرده در آنجا ذخیره و حتی تخلیه می شوند.

فیلتر هوا Air Filter

یکی دیگر از انواع کاربردی فیلتر های صنعتی فیلتر های هوا هستند. فیلتر هوا خود در دو دسته اصلی فیلتر هوای موتور و فیلتر هوای کابین قابل دسته بندی است. از فیلتر هوا برای پاکسازی هوا از انواع آلاینده ها شامل گرو غبار، دوده، رطوبت و روغن استفاده می شود و اغلب از کارتریج های کاغذی که از الیاف طبیعی سلولزی تشکیل شده اند برای تولید فیلتر هوا استفاده می شود. تراکم، ضخامت و ابهاد فیلتر هوا بسته به شرایط کاری و دبی جریان هوا است.

موتور های احتراق داخلی از درصد بالایی هوا در فشار طبیعی و یا بصورت فشرده (در صورت داشتن سوپر شارژر) در ترکیب با سوخت در فرایند احتراق استفاده می کنند. این هوا پیش از ورود به محفظه موتور می بایست از آلاینده ها تصفیه شده باشد تا از خراش و آسیب به اجزای موتور جلوگیری شود و هم راندمان احتراق بالا رود. در این موارد اغلب از فیلتر های هوای استوانه ای بر روی موتور ها استفاده می شود. علاوه بر موتور های احتراق از این فیلتر های هوا در ورودی کمپرسور های موا نیز که دبی بسیار بالایی از هوا را مکش می کنند استفاده می شود.

فیلتر هوای کابین در واقع فیلتری به منظور تصفیه هوا پیش از ورود به کابین اپراتور و سر نشینان است. فیلتر هوای کابین اغلب بصورت تخت و در شکل های مستطیل، ذوزنه و یا در طرح های مختلف دیگر مورد استفاده قرار می گیرد و از الیاف سلولزی در تولید آن استفاده شده است.

فیلتر روغن Lube Filter

یکی از مهمترین نوع فیلتر های صنعتی فیلتر روغن است که اغلب با بکارگیری کارتریج های سلولزی تولید می شود. فیلتر روغن در دو نوع اصلی مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتند از:

فیلتر روغن روان کننده Lube filter: از فیلتر روغن روان کننده هم بصورت استوانه ای کارتریجی و هم از نوع پیچی با محفظه فلزی برای تصفیه روغن روان کننده در موتور های دیزلی، دستگاه های تراش، کمپرسور ها و ... استفاده می شود. این نوع فیلتر ها دارای کاغذ های سلولزی بعنوان کارتریج هستند. نمونه های پیچی از این سری فیلتر روغن صنعتی هم بصورت جریان کامل Full Flow و هم بصورت فیلتر بای پس By-pass برای عبور بخشی از جریان روغن مورد استفاده قرار می گیرد.

فیلتر روغن هیدرولیک Hydraulic filter: این دسته از فیلتر های روغن صنعتی برای تصفیه روغن هیدرولیک مورد استفاده قرار می گیرند. این فیلتر ها در واقع فیلتر های پر فشار هستند و برای عملکرد در فشار بالا طراحی شده و از این رو اغلب دارای بدنه ای از جنس مش فلزی هستند که دارای روزه های بسیار ریزی است.

فیلتر کمپرسور

یکی دیگر از فیلتر های مهم صنعتی فیلتر کمپرسور یا فیلتر سپراتور کمپرسور است. این نوع فیلتر در واقع نوعی خاص از فیلتر هوا است که به منظور تصفبه هوای پر فشار خروجی از پمپ اسکرو کمپرسور ها مورد استفاده قرار می گیرد. فیلتر سپراتور کمپرسور در واقع فیلتر روغن از هوای فشرده کمپرسور بوده و از کارتریج هایی از الیاف مصنوعی تولید می شود. این فیلتر برای جداسازی فطرات ریز روغن معلق در هوا و در خروجی پمچ اسکرو اتصال پیدا می کند.

در کمپرسور های صنعتی در فرایند فشرده سازی هوا از پمپ های اسکرو استفاده می شود. هوا در بین پره های مارپیچ این پمپ ها گرفتار شده و با پیش روی به سمت جلو فشرده سازی می شود. از روغن برای روان کاری پره ها و به منظور پر کردن فضای بین پره ای به منظور جلوگیری از نشت و پسزنی هوا استفاده می شود. از این رو هوای فشرده دارای قطرات ریز روغن معلق است.

فیلتر سپراتور کمپرسور به شکل استوانه ای با یک پوشش بیرونی از جنس فلزی بصورت لانه زنبوری پوشانیده می شود. این فیلتر ها با جذب روغن نه تنها بهب بهبود کیفیت هوا کمک می کنند بلکه از آلودگی ماشین آلات ثانیوه که از هوای فشرده بعنوان مولد استفاده می کنند مانند پمپ دیافراگمی جلوگیری می کنند. همچنین با جلوگیری از خروجی روغن از کمپرسور و بازگرداندن آن به مخزن ذخیره روغن از هدر رفتن روغن جلوگیری کرده به کاهش هزینه های جانبی کمپرسور کمک می کنند. فیلتر سپراتور کمپرسور با برند های مختلفی تولید می شود که برند ترکان فیلتر یکی از برند های ایرانی با کیفیت تولید کننده این محصول است.

منبع: شمانیوز(www.shomanews.com/fa/tiny/news-1029263)

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سیم بکسل و اتصالات استیل تکین

سیم بکسل و اتصالات تکین وارد کننده و عرضه کننده انواع سیم بکسل های فولادی و استیل در سایز های مختلف شامل انواع سیم بکسل آسانسوری، سیم بکسل نتاب، سیم بکسل های معدنی، سیم بکسل جرثقیل و حفاری و سیم بکسل روکش دار می باشد. واردات و عرضه انواع زنجیر بار فولادی و زنجیر استیل و کلیه اتصالات سیم بکسل و زنجیر در گرید های فولادی G80 و گرید استیل 304 و 316. مرکز تخصصی واردات کلیه اتصالات استیل سیم بکسل و زنجیر انواع قلاب استیل، شگل استیل، مهارکش استیل، بست فولادی استیل، انواع حلقه و اتصال زنجیر استیل در دو گرید 304 و 316 و در سایز های اینچی و میلیمتری در ایران می باشد.

اطلاعات تماس
  • 021554***** - 091228*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنعت و تولید