اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140109196866319221
در دسترس نیست

معرفی ETF بلاک چین

چگونه یک ETF بلاک چین کار می کند

کد: 140109196866319221

، تهران , (اخبار رسمی): ETF های بلاک چین سهام شرکت هایی را در اختیار دارند که عملیات مرتبط با فناوری بلاک چین دارند یا از بلاک چین سود می برند.هفت ETF فعلی بلاک چین وجود دارد. با این حال، تنها یک ETF ارز دیجیتال (ProShares Bitcoin Strategy ETF) وجود دارد که در اکتبر 2021 معاملات خود را آغاز کرد.

ETF بلاک چین چیست؟
صندوق‌های قابل معامله در بورس بلاک چین (ETF) صندوق‌هایی هستند که سهام شرکت‌هایی را در اختیار دارند که از فناوری بلاک چین سود می‌برند یا عملیات تجاری مرتبط با فناوری بلاک چین دارند. در حالی که تنظیم‌کننده‌ها تعداد زیادی ETF بیت کوین را رد کرده‌اند، چند ETF مبتنی بر بلاک چین را تأیید کرده‌اند. توجه داشته باشید که در اکتبر 2021، اولین ETF ارز دیجیتال شروع به معامله کرد - ProShares Bitcoin Strategy ETF (BITO).
  جهان ETF های بلاک چین نیز کوچک است و هفت صندوق از این قبیل در حال حاضر معامله می شوند. با این وجود، این سرمایه‌ها به سرمایه‌گذاران دسترسی به شرکت‌هایی که از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند، می‌دهد.

آموزش بلاک چین توسط بهترین متخصصین این حوزه در نیک آموز اجرا شده و شما در صورت علاقمند بودن به این حوزه میتوانید به راحتی و به زبان ساده از این آموزش ها بهره بگیرید . 

چگونه یک ETF بلاک چین کار می کند
ETF های بلاک چین یک وسیله سرمایه گذاری کارآمد برای سرمایه گذاری در سبدی منتخب از سهام خاص بلاک چین ارائه می دهند. چنین ETFهای بلاک چین عملکرد یک شاخص اساسی را که به عنوان یک معیار عمل می کند، ردیابی می کنند.

برای مثال، Siren Nasdaq NexGen Economy ETF (BLCN) و Amplify Transformational Data Sharing ETF (BLOK) وجود دارد. شاخص هایی که این ETF ها دنبال می کنند شامل شرکت هایی از بخش بانکی و مالی، فناوری، خدمات فناوری اطلاعات، سخت افزار، اینترنت، خدمات مخابراتی و حتی بیوتکنولوژی است که ممکن است از نوعی به اشتراک گذاری داده یا سیستم های مبتنی بر بلاک چین استفاده کنند.
برای مثال، BLCN ETF شرکت‌هایی مانند Cisco Systems Inc. (CSCO)، Intel Corp. (INTC)، Overstock.com Inc. (OSTK)، Microsoft Corp. (MSFT) و Barclays PLC (BCS) دارد.
  دارایی های BLOK ETF شامل شرکت نیمه هادی تایوان (TSM)، Nvidia Corp. (NVDA)، IBM Corp. (IBM)، Overstock.com Inc. و GMO Internet Inc.

از آنجایی که فناوری بلاک چین باز و جهانی باقی می ماند، شرکت هایی از سراسر جهان در این ETF ها گنجانده می شوند. از نظر منطقه ای، هر دو ETF بیشتر در معرض شرکت های بلاک چین مستقر در آمریکای شمالی هستند، در حالی که بقیه به نسبت های مختلف توسط شرکت های آسیایی و اروپایی به اشتراک گذاشته می شود.

فراتر از ارزهای دیجیتال، بلاک چین در بخش‌های مختلف دیگری مانند خدمات، مدیریت زنجیره تامین، توسعه اپلیکیشن‌های دیجیتال، صنعت سرگرمی دیجیتال، بیوتکنولوژی و حتی کشاورزی کاربرد پیدا می‌کند.

مثال ETF بلاک چین
BLCN ETF یک ETF منفعلانه مدیریت شده است که تلاش می‌کند عملکرد یک شاخص طراحی شده ویژه به نام شاخص اقتصاد بلاک چین Nasdaq را ردیابی کند.
  این شاخص شامل شرکت‌هایی است که در تحقیق، توسعه، پشتیبانی یا استفاده از فناوری بلاک چین و کسب‌وکارهای مرتبط شرکت دارند.روش شاخص به هر سهام شرکتی که ممکن است کاندیدای واجد شرایط برای گنجاندن در این شاخص باشد، یک «امتیاز بلاک چین» اختصاص می‌دهد. این امتیاز بر اساس عوامل متعددی در مورد نحوه مشارکت کسب و کار شرکت در اکوسیستم بلاک چین، بلوغ محصول بلاک چین و تاثیر اقتصادی مرتبط، سرمایه گذاری ها و هزینه های مربوط به فعالیت های تحقیق و توسعه، نتایج شرکت و نوآوری ها است.

این روش مبتنی بر عامل تضمین می کند که پتانسیل یک شرکت بلاک چین و تجارت آن با دقت بالاتری برای سودهای اقتصادی واقعی، چشم اندازهای تجاری نوسازی شده و شایستگی عملیاتی سنجیده می شود. 50 تا 100 شرکت با امتیازات برتر بلاک چین واجد شرایط ورود به این شاخص هستند و همان سهام در BLCN ETF تکرار می شوند. این شاخص هر شش ماه یکبار متعادل می شود.

از سوی دیگر، BLOK ETF یک ETF فعال مدیریت شده است که هدف آن سرمایه‌گذاری در شرکت‌های جهانی است که درآمد قابل توجهی از تجارت مرتبط با اشتراک‌گذاری داده‌های تحول آفرین به دست می‌آورند یا درگیر تحقیق و توسعه، آزمایش اثبات مفهوم و/یا پیاده‌سازی هستند. از تکنولوژی مشابه

خطرات ETF بلاک چین
به عنوان یک سرمایه گذاری مبتنی بر موضوع، ETF های بلاک چین دارای ریسک ذاتی عدم عملکرد، عدم سازگاری یا شکست اکوسیستم بلاک چین هستند. در حالی که سطح پذیرش فزاینده ای برای سیستم های بلاک چین وجود دارد، این مفهوم هنوز در مرحله نوپایی است و به تکامل اکوسیستم کلی، قابلیت اطمینان و ثبات شبکه بلاک چین، پیکربندی آن و پذیرش موفقیت آمیز آن وابسته است.

یکی دیگر از ریسک‌های ذاتی این است که فرد ممکن است بخش قابل توجهی از پول را روی استارت‌آپ‌های مبتنی بر فناوری که مستعد شکست هستند، شرط‌بندی کند. در حالی که تنوع از طریق ETF ها چنین ریسک ویژه سهام را تا حد زیادی کاهش می دهد، خطر عملکرد خوب برخی دارایی ها همچنان وجود دارد.

علاوه بر این، در شرکت‌های هلدینگ برتر چنین ETFهایی که همپوشانی زیادی با شرکت‌های فناوری و اینترنتی موجود دارند، مجموعه‌ای ترکیبی وجود دارد.

به عنوان مثال، اگرچه MicroStrategy و Nvidia جزو هلدینگ های برتر برای BLCN و BLOK هستند، اما اساساً شرکت های فناوری هستند که سهم بیشتری از درآمد خود را از محصولات و خدمات غیر مبتنی بر بلاک چین به دست می آورند.

به طور مشابه، سیسکو و اینتل عمدتاً شرکت‌های سازنده قطعات سخت‌افزاری هستند که بیشتر درآمدهای خود را از تجهیزات شبکه و پردازنده‌های رایانه به دست می‌آورند، در حالی که سهم محدودی از سخت‌افزاری دارند که در سیستم‌های مبتنی بر بلاک چین استفاده می‌شود.

بخش‌های بلاک چین ممکن است تنها بخش کوچکی از درآمد کلی را به این سهام کمک کنند و بازده کلی را در برابر عدم عملکرد اکثر بخش‌های غیر بلاک چین آسیب‌پذیر می‌کنند.

همچنین باید از نسبت هزینه ای که توسط صندوق های سرمایه گذاری دریافت می شود و هزینه های معاملاتی که توسط چنین واحدهای ETF اخذ می شود آگاه بود.

هنگام خرید چنین ETFهایی، باید این واقعیت را در نظر گرفت که آنها روی مجموعه ای از سهام شرط بندی می کنند که انتظار می رود در بلندمدت از ظهور کلی بلاک چین سود ببرند.

سرمایه گذاری در ارزهای رمزنگاری شده و سایر پیشنهادات اولیه سکه ("ICO") بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه ای از طرف Investopedia یا نویسنده برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال یا سایر ICOها نیست. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت کرد. Investopedia هیچ گونه تضمین یا ضمانتی در مورد صحت یا به موقع بودن اطلاعات موجود در اینجا نمی دهد.

ETF های بلاک چین در مقابل ETF های بیت کوین: تفاوت چیست؟

ETF های بلاک چین در مقابل ETF های بیت کوین: یک مرور کلی
حتی با توجه به اینکه بیت کوین ارز دیجیتال در جامعه سرمایه گذاری مورد توجه قرار گرفته است، صندوق های قابل معامله در مبادلات بیت کوین (ETF) نسبتاً جدید هستند. ETF های بلاک چین نیز در بازارهای اصلی شروع به کار کرده اند.

در اخبار و گزارش های رسانه های اصلی، اصطلاحات بیت کوین و بلاک چین گاهی به جای یکدیگر استفاده می شوند. در نتیجه، ممکن است ETF های بلاک چین و ETF های بیت کوین را با هم اشتباه بگیرید، اگرچه آنها ابزارهای مالی متفاوتی هستند.

نکات کلیدی
صندوق های قابل معامله در مبادلات بیت کوین (ETF) نسبتا جدید هستند، در حالی که تعداد ETF های بلاک چین همچنان در حال رشد است.
بیت کوین و سایر ارزهای مجازی درگیر جنگ های نظارتی متعددی شده اند و به شدت توسط مقامات دولتی مورد بررسی قرار گرفته اند.
از سوی دیگر، فناوری بلاک چین توسط اکثر آژانس‌های نظارتی نه ممنوع است و نه تحت نظارت است.
ETF های بلاک چین در درجه اول قیمت های بازار سهام شرکت هایی را که در فناوری بلاک چین سرمایه گذاری کرده اند، ردیابی می کنند.
چندین ETF وجود دارد که در معاملات آتی بیت کوین سرمایه گذاری می کنند، اما SEC چندین پیشنهاد برای ETF های بیت کوین نقطه ای را رد کرده است.

ETF بلاک چین
ETF های بلاک چین در درجه اول قیمت های بازار سهام شرکت هایی را که روی فناوری بلاک چین در صندوق خود سرمایه گذاری کرده اند، ردیابی می کنند. از آنجایی که بلاک چین یک فناوری است، به شرکت یا محصول خاصی وابسته نیست.

کریستین ماگون، مدیر عامل Amplify ETFs، بزرگترین ETF متمرکز بر بلاک چین، گفت: بیت کوین به بلاک چین نیاز دارد، اما بلاک چین به بیت کوین نیاز ندارد.
  جهان سرمایه گذاری بلاک چین بزرگ است و محدود به بخش خاصی نیست. به عنوان مثال، IBM با خط کشتیرانی Maersk برای پیاده سازی بلاک چین در صنعت حمل و نقل مشارکت کرد.

به طور مشابه، شرکت تجارت الکترونیک Overstock از طریق Medici Ventures و صرافی سکه دیجیتال tZERO در بلاک چین سرمایه گذاری کرده است.
  به طور طبیعی، این شرکت ها با ETF های بلاک چین مورد علاقه هستند. برای مثال، Amplify ETFs Amplify Transformational Data Sharing ETF (BLOK) و Siren Shares Nasdaq NexGen Economy (BLCN) هر دو شرکت را در ETF های خود گنجانده اند.

 نکته مهم: بیشتر ETF های بلاک چین در سهام شرکت های فناوری سرمایه گذاری می کنند، نه ارزهای دیجیتال.

بیت کوین ETF
اکثر برنامه های کاربردی ETF بیت کوین که به کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) ارسال شده اند، ردیابی قیمت بیت کوین را از طریق قراردادهای آتی که در بورس گزینه های هیئت مدیره شیکاگو (CBOE) و از طریق گروه CME معامله می شوند، پیشنهاد کرده اند. در این مدل، ETF ها قیمت بیت کوین را از طریق مالکیت قراردادهای آتی ردیابی می کنند.

در اکتبر 2021، اولین ETF آتی بیت کوین راه اندازی شد - ETF استراتژی بیت کوین ProShares. این قراردادهای آتی بیت کوین مرتبط با قیمت آتی ارز دیجیتال را دنبال می کند.
  از آن زمان، چندین صندوق دیگر با هدف سرمایه گذاری در قراردادهای آتی بیت کوین راه اندازی شده اند.

با این حال، هیچ ETF وجود ندارد که مستقیماً روی بیت کوین سرمایه گذاری کند. کمیسیون بورس و اوراق بهادار هر پیشنهادی را برای چنین وجوهی رد کرده است و دلیل آن احتمال "اقدامات و اقدامات متقلبانه و فریبکارانه" است.
  رگولاتور همچنین نگرانی هایی را در مورد دستکاری قیمت از طریق تتر و سایر استیبل کوین ها مطرح کرده است.

در شکل فعلی، ETF های بلاک چین در مقایسه با نوسانات ETF های بیت کوین (فرضی) نسبتاً پایدار هستند. این به این دلیل است که آنها در معرض نوسانات قیمت بیت کوین نیستند.

با این حال، بلاک چین هنوز یک فناوری نوپا محسوب می شود و در حال حاضر بازار بزرگی را تشکیل نمی دهد. به این ترتیب، قیمت سهام شرکت‌هایی که توسط ETF ردیابی می‌شوند، بیشتر در معرض عواملی هستند که به فناوری بلاک چین مربوط نمی‌شوند یا بر آن تأثیر نمی‌گذارند. هنگامی که آنها راه اندازی می شوند، ETF های بیت کوین مستقیماً تحت تأثیر سیاست های آژانس های نظارتی در مورد بیت کوین و ارزهای دیجیتال قرار می گیرند.

اگرچه ETF های نقدی بیت کوین در ایالات متحده رد شده است، اما می توان آنها را در کانادا و سایر بازارهای خارج از کشور معامله کرد.تفاوت های کلیدی
برای درک تفاوت بین ETF های بیت کوین و ETF های بلاک چین، مهم است که تفاوت بین ابزارهایی را که آنها ردیابی می کنند، بدانید. بیت کوین یک ارز رمزنگاری شده است، در حالی که بلاک چین فناوری پایگاه داده زیربنایی است. این تمایز زمانی مهم می شود که در چارچوب ابزارهای سرمایه گذاری در نظر گرفته شود.

اگرچه معاملات آتی بیت کوین در حال حاضر در صرافی های پیشرو کشور ارائه می شود، وضعیت نظارتی ارزهای دیجیتال هنوز در برخی از حوزه های قضایی نامشخص است. در سال‌های اخیر، ارزهای مجازی درگیر جنگ‌های نظارتی متعددی شده‌اند، به‌ویژه به دلیل نقششان در فعالیت‌های مجرمانه، مانند پولشویی.
از سوی دیگر، فناوری بلاک چین مورد توجه چندین چهره در دنیای مالی قدیمی از جمله جیمی دیمون، مدیر عامل J.P. Morgan قرار گرفته است.
  فناوری بلاک چین نه ممنوع است و نه تحت نظارت آژانس های نظارتی است.
طبق پایگاه داده ETF در حال حاضر هشت ETF بلاک چین در بازارهای تنظیم شده معامله می شود. همه این ETF ها بین سال های 2018 تا 2021 راه اندازی شدند. از ماه می 2022، دارایی های تحت مدیریت (AUM) در مجموع 1.4 میلیارد دلار بوده و نسبت هزینه آنها از 0.50٪ تا 0.95٪ متغیر است.

چگونه روی ETF های بلاک چین سرمایه گذاری می کنید؟
ETF های بلاک چین از طریق اکثر کارگزاری های اوراق بهادار از جمله Fidelity، E*Trade و Robinhood در دسترس هستند.  ساده ترین راه برای شناسایی این وجوه، جستجوی «blockchain» در ETF Screener کارگزاری شما است. این فهرستی از وجوه را برمی‌گرداند که می‌توانید برای تعیین اینکه آیا معیارهای سرمایه‌گذاری شما را برآورده می‌کنند، 

چگونه روی ETF بیت کوین سرمایه گذاری می کنید؟
می توانید از طریق همان کارگزاری که برای سایر ETF ها استفاده می کنید، در یک ETF آتی بیت کوین سرمایه گذاری کنید. با استفاده از غربالگری ETF کارگزار خود، عباراتی مانند «بیت کوین» یا «کریپتو» را جستجو کنید تا وجوه مربوط به ارزهای دیجیتال را شناسایی کنید. از آنجا، می توانید با تحقیق در مورد فلسفه مدیریت و سرمایه گذاری هر صندوق، جستجوی خود را محدودتر کنید.

معاملات ETF بیت کوین چه زمانی آغاز می شود؟
صندوق های ETF آتی بیت کوین در حال حاضر در دسترس هستند، اما تنظیم کننده های ایالات متحده بعید است که ETF بیت کوین را تایید کنند. این به این دلیل است که معاملات آتی بیت کوین در بازارهای کالایی تنظیم شده معامله می شود، در حالی که بازارهای نقدی بیت کوین تا حد زیادی غیرقابل تنظیم هستند و احتمال تقلب یا دستکاری قیمت را افزایش می دهد. گری جنسلر، رئیس SEC، اشاره کرده است که این نگرانی ها باید قبل از تایید ETF بیت کوین حل شود.

خط پایین
همانطور که محبوبیت بیت کوین همچنان در حال افزایش است، ETF های بیت کوین نیز افزایش می یابد. به طور کلی، ارزهای دیجیتال به طور فزاینده ای در بین سرمایه گذاران نهادی رایج شده اند. چیزهای زیادی در مورد یک ETF ارز دیجیتال جذاب هستند—سرمایه گذاران می توانند بیت کوین را راحت تر بخرند و بفروشند، و ناراحتی ایمن سازی و ذخیره بیت کوین را از بین ببرند. با این حال، تنظیم‌کننده‌ها همچنان نگران خطر قرار گرفتن بازارهای خرده‌فروشی در معرض ETF بیت‌کوین هستند.
 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]