اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 14011004688896297
در دسترس نیست

افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

مراحل و روش های افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص

کد: 14011004688896297

، تهران , (اخبار رسمی): تغییرات در شرکت ها برای توسعه فعالیت ها و افزایش رقابت پذیری نیازمند منابع مالی جدید است. روش های مختلفی برای تامین تمکن مالی مورد نظر وجود دارد که افزایش سرمایه یکی از اقداماتی است که برای این منظور انجام می شود.

مراحل و روش های افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص
افزایش سرمایه شرکت های سهامی خاص

ممکن است برای دریافت خدمات بانکی، شرکت در مناقصات و مزایده ها، دریافت پروژه، کسب جایگاه بهتر در رتبه بندی شرکت ها و غیره، پس از راه اندازی کسب و کار نیاز به افزایش سرمایه داشته باشید.

شرایط افزایش سرمایه

افزایش سرمایه یکی از راه های ایجاد تغییرات در شرکت های سهامی خاص است. قانون برای افزایش سرمایه شرکت های سهامی خاص شرایط و ضوابطی را پیش بینی کرده است.

الف-نحوه توزیع حق تقدم

یکی از شرایط افزایش سرمایه شرکت های سهامی خاص، حق ترجیحی سهامداران قدیمی است. یعنی وقتی سرمایه افزایش می یابد، سهامداران قدیمی در خرید سهام اولویت بیشتری دارند.

ب- میزان افزایش سرمایه

برای ثبت حداقل افزایش سرمایه در شرکت های سهامی خاص محدودیت وجود دارد، حداقل مبلغ مورد نیاز یک میلیون ریال می باشد. اما برای ثبت حداکثر میزان افزایش سرمایه محدودیتی وجود ندارد.

ج- مالیات بر عایدی سرمایه

مالیات یکی از ضرورت هایی است که شرکت ها برای ثبت افزایش سرمایه ملزم به پرداخت آن هستند. میزان مالیات در نظر گرفته شده برای شرکت های سهامی خاص 0005/0 یا نیم هزار تعیین شده است.

د- ثبت تغییرات شرکت

برای ثبت تغییرات در شرکت پس از تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و تصویب افزایش سرمایه لازم است شرکت با ارسال مدارک به اداره ثبت شرکت نسبت به ثبت تغییرات در شرکت اقدام نماید.

ه- پرداخت سرمایه قبلی

یکی از الزامات مهم افزایش سرمایه، سهم کامل سرمایه قبلی شرکت است. پرداخت سرمایه قبلی به معنای پرداخت تمام سرمایه قبلی به حساب شرکت است.

مراحل افزایش سرمایه

ممکن است برای دریافت خدمات بانکی، شرکت در مناقصات و مزایده ها، دریافت پروژه، کسب جایگاه بهتر در رتبه بندی شرکت ها و غیره، پس از راه اندازی کسب و کار نیاز به افزایش سرمایه داشته باشید. برای افزایش سرمایه شرکت باید یک سری مراحل را به شرح زیر طی کنید.

1-ارائه پیشنهاد افزایش سرمایه

اولین مرحله برای افزایش سرمایه، ارائه و تصویب پیشنهاد افزایش سرمایه توسط هیات مدیره شرکت است.

۲- تایید افزایش سرمایه توسط حسابرس

در این مرحله حسابرس شرکت شرایط موجود را بررسی می کند. در صورت عدم وجود ابهام یا اشکال در پیشنهاد، تمام یا قسمتی از سرمایه به تایید حسابرس می رسد.

3- ارسال مدارک به اداره ثبت شرکت ها و سازمان بورس

مرحله بعدی ارسال کلیه مدارک و مدارک لازم جهت افزایش سرمایه به اداره ثبت شرکت و سازمان بورس می باشد. پس از بررسی مدارک و تایید سازمان بورس، آگهی مجوز افزایش سرمایه در کدال قرار می گیرد.

4- تعیین زمان تشکیل مجمع و قیمت سهام

پس از تایید سازمان بورس، شرکت در مورد زمان تشکیل مجمع فوق العاده، قیمت سهام و سایر موارد تصمیم گیری می کند.

5- انتشار دعوت نامه به مجمع عمومی

با انتشار دعوتنامه مجمع عمومی در سایت کدال و اعلام زمان و مکان مجمع، از سهامداران جهت شرکت در مجمع دعوت به عمل می آید.

6- درج افزایش سرمایه در اداره ثبت

پس از برگزاری مجمع تغییرات مربوط به افزایش سرمایه اعلام و جهت ثبت به اداره ثبت شرکت ها ارسال می شود.

روش های ثبت افزایش سرمایه


روش های مختلفی برای تامین نقدینگی از طریق افزایش سرمایه وجود دارد که افزایش سرمایه را به 4 دسته تقسیم می کند:
1- افزایش سرمایه از طریق سود انباشته (سهام پاداش)

در این روش شرکت ها پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه و تعیین میزان درآمد، هزینه و سود تقسیم شده بین سهامداران تصمیم به افزایش سرمایه از محل سود انباشته می کنند. سود انباشته سودی است که بین سهامداران و شرکا تقسیم نمی شود.

2- افزایش سرمایه از محل مشارکت نقدی سهامداران

با این روش افزایش سرمایه، شرکت سهام را با اولویت واگذار می کند و سهامداران 2 ماه پس از مجمع فرصت دارند تا ثبت نام کنند.

3-افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی دارایی ها

هنگام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، با توجه به پایداری بدهی های شرکت، با به روز رسانی ارزش دارایی های ثابت مانند ساختمان ها، تجهیزات و سایر اقلام، سرمایه شرکت را افزایش می دهند.

4- افزایش سرمایه شرکت از طریق استفاده از سهام ممتاز

در صورتی که شرکت سود انباشته یا اندوخته ای نداشته باشد، با فروش سهام خود از طریق پذیره نویسی و به قیمتی بالاتر از قیمت اسمی بازار، سرمایه خود را افزایش می دهد. سپس سرمایه حاصل از مابه التفاوت قیمت فروش را به حساب پس انداز شرکت منتقل می کند یا به صورت سهام پاداش در اختیار سهامداران قرار می دهد.

نتیجه
ورود به تغییرات در شرکت سهامی خاص یکی از دغدغه های صاحبان این شرکت ها است. موسسه حقوقی مدیریت فروغ پاسارگاد بیش از یک دهه از سال 1387 با بهره گیری از کادری مجرب، متخصص و متعهد تحت برند ثبت اول شروع به فعالیت نموده است. ثبت شرکت، ثبت تغییر شرکت، ثبت علامت تجاری، ثبت طرح، ثبت اختراع، اخذ کارت بازرگانی و انجام کلیه خدمات مالیاتی از جمله خدماتی است که این شرکت در کمترین زمان و با حداقل هزینه و مشاوره رایگان ارائه می دهد.

منبع: ایسنا

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

موسسه حقوقی نخستین ثبت

موسسه ثبتی نخستین فعالیت خود را از سال 1390 با هدف مشاور تخصصی حقوقی در زمینه ثبت و تغییرات شرکتها، ثبت علائم تجاری و طرحهای صنعتی و ثبت اختراعات به هموطنان عزیز و اتباع دیگر کشورها آغاز نموده و از ابتدای فعالیت خود و با اتکا به دانش، تخصص و تجربه کارشناسان و وکلای خود توانسته است بیش از 10000 پرونده موفق به ثبت برساند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بانک، بیمه و سرمایه