اطلاعات تماس
  • 021225*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140201167224121787
در دسترس نیست

انواع درب چوبی + مشخصات درب چوبی

کد: 140201167224121787

، (اخبار رسمی): درب چوبی یکی از محصولاتی است که می‌توان با تغییر در شیوه ساخت و متریال آن، درب‌های متنوعی تولید کرد. در این مقاله سعی داریم انواع درب چوبی را بر اساس فاکتورهای مختلف به شما معرفی کنیم.

انواع درب چوبی + مشخصات درب چوبی
سهند درب

امروزه درب‌ها نقش مهمی در ساختمان‌ها ایفا می‌کنند. از این محصولات هم در داخل و هم برای ورودی ساختمان استفاده می‌شود. در ادامه سعی می‌کنیم طبق معیارهای مختلف، انواع درب چوبی ساختمانی را به شما معرفی کنیم.

انواع درب چوبی

فولاد و استیل شاید مقاوم‌ترین متریال برای تولید درب به نظر برسند؛ اما چوب بیشتر از آنها در ساخت انواع درب‌های ساختمانی کاربرد دارد. این محصولات علاوه بر جذابیت ظاهری، به لطف استفاده از تکنولوژی‌های جدید در ساخت‌شان بسیار مقاوم بوده و به همین خاطر طرفداران زیادی دارند. درب‌های چوبی بر اساس سه فاکتور جنس، عملکرد و کاربرد به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه تک تک آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.

انواع درب چوبی از نظر جنس و نوع متریال

مغزی درب‌های چوبی را می‌توان از متریال مختلفی تولید کرد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. هنگام انتخاب درب چوبی برای ساختمان باید ضمن در نظر گرفتن این مزایا و معایب، سلیقه شخصی و بودجه‌ای که برای خرید در نظر گرفته‌اید را نیز لحاظ کنید. انواع درب‌های چوبی بر اساس جنس عبارتند از:

  • درب تولید شده با چوب طبیعی

چوب یکی از پرمصرف‌ترین و قدیمی‌ترین متریال مورد استفاده در تولید مصالح ساختمانی و لوازم خانگی است. این روزها در کارخانه‌های مختلف تولید درب، از تنه درختانی مانند گردو، راش، روسی و بلوط برای تولید درب‌های چوبی استفاده می‌شود. این درب‌ها علاوه بر زیبایی ظاهری، بسیار باکیفیت هستند و اگر به درستی از آنها نگهداری شود دوام بالایی دارند.

  • درب تولید شده با فرآورده‌های چوبی

با وجود گرانی چوب، برخی از تولیدکنندگان با هدف پاسخگویی به نیاز مشتریان به سراغ فرآورده‌های چوبی برای تولید محصولات خود رفته‌اند. MDF و نئوپان دو فرآورده بسیار پرمصرفی در این صنعت هستند که از خرده چوب در ضخامت‌های مختلف ساخته شده و برای تولید انواع لوازم چوبی و تزئینی از آنها استفاده می‌شود. تولید محصولی مانند درب با این ورق‌ها باعث کاهش هزینه ساخت و وزن محصول خواهد شد.

انواع روکش درب

روکش نوعی ورق بسیار نازک است که برای افزایش کیفیت و استحکام درب، چه از چوب ساخته شده باشد و چه از فرآورده‌های آن، در روند تولید کاربرد دارد. پرس روکش روی انواع درب چوبی باعث می‌شود که محصول در برابر نور خورشید، حرارت، گرما، سرما و رطوبت مقاوم‌تر شود. به طور کلی دو مدل روکش برای ساخت این محصولات در بازار وجود دارد.

  • روکش چوب طبیعی

این روکش‌ها ورق‌های بسیار نازکی هستند که از تنه درختانی مانند راش، گردو، بلوط، ملچ و زیتون ساخته شده و برای افزایش مقاومت و زیبایی درب، با استفاده از چسب مخصوصی روی آن پرس می‌شوند.

  • روکش مصنوعی

روکش‌های مصنوعی هم که حاصل انجام فرآیند خاصی بر روی ورق‌های MDF و دیگر فرآورده‌های چوبی هستند؛ برای تولید درب کاربرد دارند. این روکش‌ها بسیار ارزان‌تر از روکش چوب طبیعی بوده و در انواع مختلفی از جمله موارد زیر تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

  • روکش ملامینه یا HPL

روکش هایگلاس روکش ABS روکش پلی وود روکش PVC

انواع درب چوبی از نظر کاربرد

درب‌ها را عموما می‌توان به دو صورت درب داخلی و درب ورودی در ساختمان به کار برد. به عنوان مثال درب‌های اتاقی و درب سرویس بهداشتی و حمام جزء درب‌های داخلی محسوب شده و درب‌های ضد سرقت را بیشتر به عنوان درب ورودی واحدها استفاده می‌کنند. در ادامه بیشتر این دو گروه محصول را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • درب ورودی ساختمان

وجود درب ورودی در ساختمان، فارغ از نوع کاربری آن می‌تواند تامین‌کننده صد در صد امنیت فضای داخلی باشد. این درب‌ها باید دارای مشخصات فنی خاصی باشند. به عنوان مثال درب‌های ورودی نسبت به درب‌های داخلی استراکچر متفاوت‌تری داشته و به همین خاطر مقاوم‌تر و مستحکم‌تر هستند و طول عمر بیشتری دارند. مسئله تجهیز این درب‌ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. درب‌های ورودی ساختمانی مانند درب ضد سرقت فلزی باید با تجهیزات و یراق‌آلاتی مجهز شوند که به امنیت درب کمک می‌کنند.

  • درب داخلی ساختمان

از درب‌های داخلی برای جداسازی فضاهای مختلفی مانند اتاق خواب، سرویس بهداشتی و حمام یا آشپزخانه‌های قدیمی از بخش‌های عمومی مانند سالن پذیرایی در داخل ساختمان استفاده می‌شود. درست است که نیازی نیست استحکام این درب‌ها مانند استحکام درب‌های ورودی باشد؛ اما در هر حال به دلیل استفاده مکرر از آنها در طول روز، میزان مقاومت‌شان بسیار مهم است و باید خاصیت ضد رطوبت و ضد ضربه داشته باشند.

انواع درب چوبی از نظر نوع عملکرد

عملکرد درب نیز به اندازه جنس و کاربرد آن مهم و تعیین‌کننده دسته‌بندی است که محصول در آن جای می‌گیرد. به طور کلی درب‌های چوبی از نظر نوع عملکرد به سه دسته ضد سرقت، ضد حریق و ضد آب تقسیم می‌شوند. برای تولید هر کدام از این محصولات باید از متریال، روش تولید و روکش مخصوصی استفاده شود.

  • درب ضد سرقت

درب‌ ضد سرقت یکی از پرفروش‌ترین درب‌های ساختمانی بازار هستند که با استراکچر قدرتمند و متفاوت خود می‌توانند از ورود سارقان و افراد غریبه به داخل ساختمان جلوگیری کنند. درب‌های ضد سرقت را هم می‌توان به وسیله چوب و فرآورده‌های آن و هم با فلز فولاد تولید کرد. برای افزایش استحکام این درب‌ها هم معمولا از روکش‌های طبیعی و مصنوعی استفاده می‌شود. در تولید این درب‌ها علاوه بر استفاده از مغزی باکیفیت، باید از روکشی استفاده شود که در برابر حریق، ضربه، مواد اسیدی و هر گونه دستکاری مقاوم هستند. ضد دستکاری بودن یراق‌آلات نصب شده روی این درب‌ها نیز در اولویت تولیدکنندگان است.

  • درب ضد حریق

با وجود اینکه احتمال وقوع حریق در ساختمان‌های نوساز بسیار کم است؛ اما استفاده از درب‌های ضد حریق در فضاهای عمومی مانند راهروها می‌تواند به شدت در جلوگیری از گسترش آتش در ساختمان موثر باشد. این درب‌ها کمک می‌کنند که میزان خسارات جانی و مالی در صورت وقوع آتش‌سوزی به شدت کمتر شود. این درب‌ها به دلیل ساختار متفاوت خود می‌توانند مدت بیشتری در برابر حریق دوام آورده و باعث جلوگیری از ورود آتش به واحدهای دیگر می‌شوند.

  • درب ضد آب

ضد آب بودن درب یکی از شاخصه‌های بسیار کاربردی است که باعث جلوگیری از پوسته پوسته شدن، تغییر شکل و حالت و تبله کردن بدنه درب در صورت تماس طولانی مدت آن با رطوبت خواهد شد. ضد رطوبت بودن درب باعث می‌شود که آب نتواند به مغزی درب نفوذ کرده و باعث رشد باکتری و قارچ در این بخش از محصول شود. این درب‌های بسیار خاص برای استفاده به عنوان درب حمام و سرویس بهداشتی بسیار کاربردی بوده و از نوع ورودی آنها می‌توان برای درب اصلی ساختمان در مناطق مرطوب نیز استفاده کرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021225*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان