اطلاعات تماس
  • 021264*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140201177225019327
در دسترس نیست

طراحی فضای سبز ویلا

اصول محوطه سازی طراحی فضای سبز ویلا

کد: 140201177225019327

، (اخبار رسمی): محوطه سازی طراحی فضای سبز ویلا، ایجاد تعادل بین جرم اشیاء در منظره است. اجزای جداگانه باید با توجه به محیط اطرافشان اندازه شوند. به عنوان مثال، اندازه زمین زیر کاشت باید به نسبت حجم چمن، اندازه ساختمان اصلی یا محوطه مجاور ترکیب شود. درختان و بوته ها نیز باید فضایی متناسب با کاشت کلی را اشغال کنند.

اصول محوطه سازی طراحی فضای سبز ویلا
اصول محوطه سازی طراحی فضای سبز ویلا
اصول محوطه سازی طراحی فضای سبز ویلا
اصول محوطه سازی طراحی فضای سبز ویلا
اصول محوطه سازی طراحی فضای سبز ویلا
اصول محوطه سازی طراحی فضای سبز ویلا

محوطه سازی طراحی فضای سبز ویلا، ایجاد تعادل بین جرم اشیاء در منظره است. اجزای جداگانه باید با توجه به محیط اطرافشان اندازه شوند.

هدف از رعایت اصول محوطه سازی طراحی فضای سبز ویلا، ایجاد تعادل بین جرم اشیاء در منظره است. اجزای جداگانه باید با توجه به محیط اطرافشان اندازه شوند. به عنوان مثال، اندازه زمین زیر کاشت باید به نسبت حجم چمن، اندازه ساختمان اصلی یا محوطه مجاور ترکیب شود. به همین ترتیب، درختان و بوته ها نیز باید فضایی متناسب با کاشت کلی را اشغال کنند.

در محوطه سازی طراحی فضای سبز ویلا، از عناصر متفاوتی برای تغییر فضا و ایجاد یک تجربه منحصر به فرد برای ساکنین استفاده می شود. درک اهمیت این عناصر کلیدی در طراحی فضای سبز ویلا مدرن در شمال ، اولین قدم در ایجاد یک چشم انداز هماهنگ و یکپارچه است. از ایده های مختلفی می توان برای باغ آرایی الهام گرفت و همچنین آن ها را به خواست کارفرما، شخصی سازی کرد.

اهمیت فضاهای خالی در محوطه سازی طراحی فضای سبز ویلا

برخلاف برداشتی که از این عبارت بر می آید، فضاهای خالی نیز یک ناحیه مشخص را پر کرده و حاوی جرم بصری هستند. حفره ها همچنین یک فضا یا شکل خاصی را در منظره در بر می گیرند. جالب است بدانید که هنگام محوطه سازی، فضای خالی مهمتر از فضای اشغال شده است. فضاهای خالی در یک چشم انداز به تعادل و متحد کردن اجزای منفرد کمک می کند.

اغلب اوقات، چمن ها، پاسیوها یا دیگر فضاهای خالی از فضای باقی مانده تشکیل شده اند. یک رویکرد مؤثرتر در باغ آرایی، طراحی عمدی حفره ها است. هنگام چیدمان خطوط صاف یا ایجاد عناصر جدید منظره، سعی کنید فضای خالی را به جای فضای اشغال شده طراحی کنید. بسترهای کاشت، نمای اجزای ساخت مانند آبنما و نقاط کانونی در اطراف این فضاهای عمدی قرار می گیرند.

10 نکته مهم برای محوطه سازی طراحی فضای سبز ویلا

جلوه بصری باغ ویلای شما، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اینکه شما علاقه مند به طراحی مجدد و کامل محوطه خود هستید و یا اینکه چند تغییر ساده و کوچک را ترجیح می دهید، کاملا بستگی به سلیقه شخصی و بودجه تان دارد. به هر صورت، قبل از استارت پروژه محوطه سازی و باغ آرایی ویلای خود، باید چند فاکتور مهم را در نظر بگیرید.

اغلب مردم، بدون توجه به اصول محوطه سازی طراحی فضای سبز ویلا، به صورت خود مختار عمل می کنند و برای ایجاد فضای سبز، یک آبنما، تعدادی درختچه زینتی و چند متر چمن مصنوعی سفارش می دهند. بدون اینکه برنامه ریزی خاصی برای نصب و جانمایی هر یک از آن ها داشته باشند. اما مهم است بدانید که داشتن یک طرح و ایده قبلی، به شما کمک می کند تا گیاهانی را انتخاب نمایید که به بهترین وجه با نیازهای شما مطابقت داشته باشند و در چشم انداز شما رشد کنند.

بیرون رفتن و وسوسه شدن برای خرید گیاهانی که در فروشگاه های گل و گیاه زیبا به نظر می رسند آسان است، اما به محض اینکه آن ها را به خانه آوردید، متوجه می شوید که برای منظره شما گزینه مناسبی نیستند و در واقع پول خود را صرف خرید وسایل اشتباه برای فضای خود نموده اید. در عوض، مطالعه این نکات به شما کمک می‌ کند تا برنامه ‌ای اصولی برای طراحی فضای سبز خود داشته باشید و در مسیر ایجاد منظره ‌ای زیبا، منسجم و پر رونق قرار بگیرید.

1. شناسایی کامل محیط

هنگام برنامه ریزی برای محوطه سازی طراحی فضای سبز ویلا چشم انداز خود، به آب و هوای منطقه، توپوگرافی سایت و نوع خاک خود فکر کنید. تحلیل و بررسی نوع خاک و بررسی گیاهان سازگار با شرایط اقلیمی حاکم بر منطقه، اولین گام برای باغ آرایی و محوطه سازی ویلا می باشد.

همچنین، به خاطر داشته باشید که شرایط خاص محوطه باغ شما احتمالاً بر اساس میزان و مدت قرار گرفتن در معرض نور خورشید و سایه ای که منطقه زیر کاشت دریافت می نماید، یک ریزاقلیم ایجاد می کند. ریزاقلیم ها معمولا به یکی از چهار دسته تقسیم می شوند: آفتاب کامل، نیمه سایه، سایه، یا سایه عمیق. هنگام انتخاب گیاهان برای منظره خود، به ریزاقلیم محوطه خود توجه کنید. توپوگرافی زمین باغ شما نیز به همان اندازه مهم است. به نحوه تخلیه آب در چشم انداز خود توجه داشته باشید. بهترین طراحی منظره باعث حرکت آب به دور از خانه شما به سمت سایر مناطق حیاط شما می شود.

2. چه کسی از حیاط شما استفاده خواهد کرد؟

به این فکر کنید که چه کسانی از حیاط شما استفاده خواهند کرد و چگونه از آن استفاده خواهند کرد. آیا کودکان از حیاط شما استفاده خواهند کرد؟ ایا شماحیوان خانگی دارید؟ آیا قصد دارید از حیاط خود برای سرگرمی در فضای باز استفاده کنید؟ به یاد داشته باشید که می توانید با استفاده از کاشت های استراتژیک و احداث وال گاردن، فضاهای مختلفی را برای استفاده های مختلف در باغ خود ایجاد کنید. مسیرهای پیاده روی نیز می توانند برای جابجایی افراد از یک منطقه به منطقه دیگر استفاده شوند.

از آنجایی که فضای سبز باغ نیاز به رسیدگی مداوم دارد، باید خودتان به آن رسیدگی کنید و یا اینکه شخصی را برای نگهداری از آن استخدام نمایید. بنابراین لازم است تا سبک و بودجه نگهداری خود را در نظر بگیرید. در این مورد واقع بین باشید. اگر وقت و زمان کافی برای رسیدگی به فضای سبز باغ ندارید و یا قصد استخدام شخصی را برای اینکار ندارید، توصیه می کنیم که بر روی بخش محوطه سازی باغ خود، سرمایه گذاری آنچنانی انجام ندهید. چرا که در صورت سهل انگاری در رسیدگی به آن، سبب از بین رفتن پوشش گیاهی باغ می شود.

3. در مورد تم های مختلفی طراحی فضای سبز فکر کنید؛

تم های مختلفی برای طراحی فضای سبز، باغ آرایی و محوطه سازی وجود دارند. برای مثال، برخی از تم های طراحی می تواند چشم انداز شما را متحد کند و به انتخاب گیاهان و مواد شما کمک نماید. تم ها می توانند به سادگی استفاده از اشکال یا فرم های ثابت در سراسر حیاط شما یا به پیچیدگی ایجاد یک باغ آرامش یا باغ شرقی باشند.

تصمیم گیری در مورد تم طراحی فضای سبز برای باغ ویلا، وابستگی مستقیم به سبک برای معماری ویلا یا خانه شما دارد. سعی کنید خطوط و سبک معماری خانه خود را در حیاط خود تکمیل کنید. بالاخره حیاط شما امتداد خانه شماست. دقت به سبک خانه، می ‌تواند به شما در نحوه قرار دادن و انتخاب گیاهان، تزئینات، احداث عناصر آبی و سازه ‌ها کمک کند. آیا مایلید اشکال و ساختارهای هندسی و منظم در چشم انداز خود داشته باشید؟ یا می خواهید خطوط نرم تر و حس طبیعی تری به فضای خود داشته باشید؟ آیا می خواهید یک منظره فقط شامل رنگ های خاص باشد؟ سوالاتی از این دست به شما کمک می کند تا یک تم یکپارچه برای باغ خود انتخاب کنید.

4. ایجاد و پیوند فضاها

برای اینکه بیشترین بهره را از فضای در دسترس ببرید، آن را به عنوان اتاقی در خانه خود در نظر بگیرید. همانطور که یک خانه دارای اتاق های کاملاً مشخص و با برنامه ریزی دقیق است، منظره شما نیز باید چنین باشد. ترکیب منطقی از متریال به شما این امکان را می دهد که سبکی زیبا و جذاب را در طراحی فضای سبز خود ایجاد کنید. به این فکر کنید که چگونه پیوند بین فضاهای خود را برقرار می کنید. چگونه مردم از یک منطقه از حیاط شما به منطقه دیگر نقل مکان می کنند؟ برای سهولت رفت و آمد در فضای خود، باید پیاده روهایی را برای این کار در نظر بگیرید.

5. ترکیب کاشت گیاهان برای داشتن چشم انداز بهتر

در ابتدای برنامه ریزی خود برای محوطه سازی و اجرای فضای سبز ویلا، باید تعیین کنید که گیاهان شما چگونه در چشم انداز شما عمل می کنند. گیاهان را می توان به روش های مختلفی مورد استفاده قرار داد، آن ها می توانند میوه ها و سبزیجات تازه و خوشمزه، مناظر زیبا، عطرهای دوست داشتنی و موارد دیگر را برای شما فراهم کنند.

گیاهان را می توان به عنوان موانعی برای تعیین مناطق درون چشم انداز شما و همچنین شناسایی جایی که منظره شما به پایان می رسد استفاده کرد. شما می توانید از گیاهان برای ایجاد موانع فیزیکی در چشم انداز خود با مسدود کردن نماها و دسترسی به یک منطقه استفاده کنید. گیاهانی که به درستی کاشته شده اند نیز می توانند برای تغییر شرایط سایت چشم انداز شما استفاده شوند. دما، سطوح نور و باد تا حد زیادی تحت تأثیر درختان و گیاهان در یک منظره قرار دارند.

6. ساختار بندی فضا برای کاشت

یکی از نکات مهم برای باغ آرایی و طراحی فضای سبز، ساختار بندی فضا برای کاشت گیاهان و درختان است. هنگام انتخاب گیاهان، سطوح بصری مختلف خود را در نظر بگیرید. همچنین ارتفاع و عرض گیاهان را برای داشتن منظره ای بهتر بررسی نمایید. تکرار اشکال و ساختارهای مشابه در باغ آرایی و طراحی فضای سبز شما، نمایی یکپارچه را به کل فضا تعمیم می دهد.

7. المان های مهم را برجسته کنید؛

استفاده از گیاهان منحصر به فرد، سازه های متمایز یا تزئینات باغ آرایی به شما این امکان را می دهد که منطقه خاصی از چشم انداز خود را برجسته کنید. شکل ها، بافت ها، اندازه ها و رنگ های متضاد به جلب توجه و هدایت آن به یک منطقه خاص کمک می کند.

8. توجه به رایحه گیاهان انتخاب شده

گیاهان، المان های آبی نظیر استخر و آبنما و تزیینات باغ همه جزئیات بصری خاص خود را دارند. با فکر کردن به اینکه چگونه می توان از این جزئیات بصری برای ایجاد تکامل و یا تضاد در فضا استفاده کرد، می توانید منظره ای منسجم و زیبا ایجاد کنید. فقط به تصاویر بصری فکر نکنید. در نظر گرفتن رایحه گیاهانی که برای منظره خود انتخاب می کنید، می تواند تجربه افرادی را که پا به باغ شما می گذارند، به خاطره ای زیبا تبدیل کند. به این فکر کنید که گل ها چه زمانی شکوفه می دهند و معطر می شوند و همچنین به این فکر کنید که چه رایحه هایی مکمل یکدیگر در طراحی فضای سبز هستند.

9. درک نیاز گیاهان در آینده

به طور خاص، در نظر بگیرید که چگونه گذشت زمان روی گیاهان و چشم انداز شما تأثیر می گذارد. هنگام انتخاب گیاهان، سرعت رشد، نیازهای نگهداری و اندازه نهایی آن را در نظر بگیرید. مطمئن شوید که برای گیاهان خود فضای کافی برای رسیدن به اندازه بالغ شان فراهم می کنید. البته به خاطر داشته باشید که اندازه بالغ معمولاً بر اساس شرایط بهینه رشد است، شرایط خاص منطقه شما ممکن است باعث بزرگتر یا کوچکتر شدن گیاه شود.

10. مدیریت منابع آبی

با انتخاب گیاهان سازگار با گم آبی، می توانید به حفاظت از محیط زیست و مدیریت مصرف آب کمک کنید. همچنین قبل از حذف برخی از گیاهان، بررسی کنید که آیا می توان آن ها را به منطقه دیگری از حیاط منتقل کرد. هنگام انتخاب گیاهان جدید برای فضای سبز، به دنبال گیاهان با نیاز کمتر باشید، گیاهانی که به آب، کود و آفت کش کمتری نیاز دارند.

هنگام برنامه ریزی برای ایجاد تغییرات در چشم انداز خود، با ساخت یک حوض یا احداث استخر، محلی را برای ذخیره سازی آب موردنیاز خود ایجاد نمایید.

سخن پایانی

در این مطلب، موارد و نکات مهم در محوطه سازی باغ ویلا را مورد بررسی قرار دادیم. رعایت این نکات به شما کمک می کند باغی سرسبز و زیبا در تمامی فصول سال داشته باشید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021264*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

مسکن و ساختمان | محیط زیست