اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140208277690823653
در دسترس نیست

مالیات خرید و فروش خانه

هنگام خرید و فروش خانه، پرداخت مالیات بر عهده کیست؟

کد: 140208277690823653

، (اخبار رسمی): مالیات نقل و انتقال ملک یکی از انواع مالیات است که در زمان خرید و فروش ملک اعمال می‌شود و مشمول معافیت مالیاتی نمی‌شود. طبق قانون، مالکان ملک معامله‌ای یا صاحبان حق باید مبلغ مالیات بر نقل و انتقال املاک را پرداخت کنند.

هنگام خرید و فروش خانه، پرداخت مالیات بر عهده کیست؟
هنگام خرید و فروش خانه، پرداخت مالیات بر عهده کیست؟

به موجب ماده 59 قانون مالیات‌های مستقیم، هنگامی که املاک و مستغلات جابجا می‌شوند، افراد مالک یا صاحبان حق باید علاوه بر هزینه انتقال سند ملک، پنج درصد از ارزش معامله را به عنوان مالیات پرداخت کنند.

مالیات به عنوان یکی از منابع درآمدی دولت، حائز اهمیت است. این مالیات‌ها به دو دسته مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌شوند و هر کدام از آنها دارای انواع مختلفی هستند. یکی از نمونه‌های مالیات مستقیم، مالیات بر دارایی است که باید برای اموال متنوعی مثل خانه، ماشین و دارایی‌های مشابه پرداخت شود.

مالیات بر دارایی انواع مختلفی دارد، به عنوان مثال، مالیات بر املاک. در این نوع مالیات، باید درصدی مشخص از ارزش ملک به عنوان مالیات نقل و انتقال آن پرداخت شود. پرداخت این مالیات در زمان انتقال ملک الزامی است و بدون آن، انتقال ملک امکان‌پذیر نیست. بنابراین، اشخاصی که قصد انتقال ملک خود را دارند، بهتر است با مطالب گفته شده در این مقاله آشنا شوند تا با این نوع از مالیات آشنا شوند و در مراحل بعدی با کمک یک وکیل مالی به بهترین نحو نقل و انتقال ملک خود را انجام دهند.

قانون مالیات خرید و فروش ملک چیست؟

مالیات نقل و انتقال ملک یکی از انواع مالیات است که در زمان خرید و فروش ملک اعمال می‌شود و مشمول معافیت مالیاتی نمی‌شود. طبق قانون، مالکان ملک معامله‌ای یا صاحبان حق باید مبلغ مالیات بر نقل و انتقال املاک را پرداخت کنند.

نرخ این نوع از مالیات برابر با 5 درصد ارزش معامله است. به عبارت دیگر، اگر شما یک ملک به ارزش 4 میلیارد تومان معامله کنید، باید مبلغ 200 میلیون تومان را به عنوان مالیات خرید و فروش ملک پرداخت کنید. البته، توصیه می‌شود که مودیان به منظور دریافت اطلاعات دقیق‌تر، از خدمات و راهنمایی‌های مشاور مالیاتی استفاده کنند. این اقدام به آن‌ها کمک می‌کند تا جزئیات و مفاد قوانین مالیاتی را با توجه به نوع ملک و معامله خودشان بهتر درک کنند و ناخواسته با مشکلات مالیاتی یا تاخیر در انجام کارها مواجه نشوند.

با توجه به تبصره 4 ماده 187 قانون مالیات‌های مستقیم، هنگام انتقال سند ملک، پرداخت مالیات نقل و انتقال املاک و مستغلات باید به‌صورت فوری و در دفاتر اسناد رسمی انجام شود. براساس همین ماده قانونی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است تا امکان دسترسی سازمان امور مالیاتی به سامانه ثبت الکترونیک را فراهم کند. با این امکان دیگر نیاز نیست مودیان به سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کنند.

مالیات نقل و انتقال ملک را خریدار باید پرداخت کند یا فروشنده؟

به موجب ماده 59 قانون مالیات‌های مستقیم، هنگامی که املاک و مستغلات جابجا می‌شوند و معاملات املاک به صورت قطعی انجام می‌شود، افراد مالک یا صاحبان حق باید علاوه بر هزینه انتقال سند ملک، پنج درصد از ارزش معامله را به عنوان مالیات پرداخت کنند.

با این حال، برای انجام راحت و صحیح این اقدامات، توصیه می‌شود که از خدمات مشاوره با وکیل مالی استفاده کنید. لازم به ذکر است که جهت تسریع روند کارها مشاوره تلفنی مالیات در دسترس هستند و با این مزیت‌ها دیگر نیازی به مراجعه حضوری مودی نیست.

وکیل مالیاتی می‌تواند شما را در انجام فرآیندهای مالیاتی به صورت اصولی و بدون هیچ نقصی همراهی کند. این راهنمایی‌ها از پرداخت مالیات اضافی، پیچیدگی‌های مالیاتی و همچنین به تاخیر افتادن مراحل پیشگیری می‌کنند، بنابراین استفاده از مشاوره آنلاین امور مالیاتی از طریق VOIP برای نقل و انتقال املاک بسیار مفید و حتی ضروری است.

  1. کدام ملک در هنگام خرید و فروش از پرداخت مالیات معاف است؟
  2. در موضوع مالیات نقل و انتقال املاک، تعدادی قوانین و معافیت‌ها وجود دارد که در ادامه برخی از پرکاربردترین‌ها را برای شما شرح خواهیم داد.
  3. املاکی به علت اجرای ماده ۳۴ قانون ثبت مصوب در سال 1320 و تغییرات بعدی آن، توسط دولت به تملک درآمده‌اند، از پرداخت مالیات نقل و انتقال قطعی معاف می‌شوند.
  4. اگر اولین انتقال قطعی واحدهای مسکونی با قیمت ارزان و متوسط در ده سال پس از تصویب این قانون طبق قیمت‌ها و ضوابط تعیین شده توسط وزارت مسکن و شهرسازی و دارایی یا شهرداری محل صورت گیرد، از پرداخت مالیات نقل و انتقال قطعی املاک معاف خواهد شد.
  5. اگر املاکی که در فهرست آثار ملی ایران قرار دارند؛ به سازمان میراث فرهنگی منتقل شوند، از مالیات نقل و انتقال املاک معاف می‌شوند. اما اگد نقل و انتقال آن بین اشخاص باشد، تنها باید ۵0 درصد از مالیات بر درآمد املاک پرداخت شود.
  6. زمین‌هایی که با سند عادی (مبایعه‌نامه) فروخته شده باشد و مالک در آن ساختمان ساخته باشد، به شرط تایید شهرداری یا مراجع دولتی و قضایی، ارزش ساختمان ساخته شده در محاسبه مالیات نقل و انتقال در نظر گرفته نمی‌شود.
  7. اگر معامله‌ای که مالیات نقل و انتقال پرداخت شده است، ظرف ۱۵ روز از تاریخ اعلام دفتر اسناد رسمی انجام نشود، با درخواست مودی و تایید دفتر اسناد رسمی مربوطه، اداره امور مالیاتی ملزم به استرداد مالیات دریافت شده به مودی خواهد بود.
  8. در مورد املاکی که سند مالکیت وجود ندارد (املاک دستدارمی) و طبق عرف در تصرف شخصی است، متصرف همان مالک محسوب می‌شود و در هنگام انتقال مالیات نقل و انتقال املاک را باید پرداخت کند.
  9. در مورد املاک اوقافی، مستأجر فقط برای عرصه (یعنی زمینی که ساختمان در آن واقع است) باید مالیات نقل و انتقال پرداخت کند.

در این لیست مهم‌ترین موارد مربوط به املاک دارای معافیت مالیاتی نام برده و توضیح داده شد، البته موارد و ملک‌های دیگری هم ممکن است شامل معافیت از مالیات شوند؛ اما به علت خاص بودن، درخواست‌های بسیار کم برای این موارد و مورد نیاز نبودن عموم اشاره‌ای به آن‌ها نشد. هنگام مشاوره با وکیل مالیاتی مورد نظر خود می‌توانید بابت این مورد نیز از ایشان سوال کنید.

جمع بندی

مالیات بر خرید و فروش املاک یک نوع مالیات مستقیم است که در زمان نقل و انتقال املاک باید در دفتر اسناد رسمی هنگام معامله ملک،پرداخت شود. این مالیات بر اساس ارزش معامله محاسبه می‌شود و باید توسط مالکان ملک مورد معامله یا در مواردی صاحبان حق در زمان تغییر مالکیت پرداخت شود. طبق قانون مالیات‌های مستقیم در کشور ما، پرداخت مالیات نقل و انتقال املاک به عنوان یک مرحله اجباری در فرآیند نقل و انتقال املاک لحاظ می‌شود و بدون پرداخت این مالیات، انتقال ملک امکان پذیر نیست. از این رو، مشورت با افراد خبره و متخصص در این زمینه مانند وکیل‌های مالیاتی، در مدیریت بهتر این فرآیند و پرداخت بهینه این نوع مالیات کمک می‌کند. همچنین از اشکالات مالیاتی جلوگیری کرده و معاملات مالیاتی و خرید و فروش به بهترین شکل صورت می‌گیرند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کارمنتو

کارمنتو به صورت تخصصی در 11 حوزه‌ مختلف مشاوران برتر دارد: مالی و مالیاتی، بیمه و قانون کار، امور حقوقی، بازاریابی و فروش، سرمایه گذاری، کارآفرینی، مدیریت منابع انسانی، امور ثبتی، برنامه نویسی، تجارت و بازرگانی و دانش بنیان. افرادی که نیاز به مشاوره درست و به دور از هرگونه تعصب دارند، می‌توانند خدمات مشاوره و انجام پروژه خود را در هر یک از حوزه‌های تخصصی ذکر شده، بدون اتلاف زمان و با حداقل هزینه دریافت کنند. از مهمترین ارزش‌های ما، "مشتری محوری"، "کیفیت"، "حفظ اطلاعات خصوصی"، "مسئولیت پذیری" و "نوآوری" است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کار و استخدام